/fotboll/osk/forum/688.aspx/fotboll/osk/forum/688.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro # brorzan
2016-05-15 16:50
Jaaaaaaa!
Örebro DaSa
2016-05-15 15:56
Tycker det ser bra ut idag. Även defensivt. Däremot så håller jag med cmores analys om att det är individuellt vi är dåliga i backlinjen och inte ett kollektivt problem. Lägga SI pengarna på en vänsterback i sommar och gå för guldet!?:)
Örebro DaSa
2016-05-15 15:53
Jag tror som tur är att bollen inte var inne. Detta då det ser ut som att bollbanan nästan är lodrät och bollen studsar på mållinjen.
Örebro Kajanus
2016-05-15 15:39
Bollen var inne!
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Nissesson
2016-05-15 15:04
Idag är det torskförbud !!!
Örebro The Tank
2016-05-15 14:34
Finns det någon bra stream att rekommendera till matchen idag?
Mäster Estragon
2016-05-15 14:31
Läge för Crespo idag tyckte jag men Kalle får ta och göra en Östersundare
Örebro Nicka i ribban
2016-05-15 13:55
Elfsborgs trycker in Simon Hedlund, Lasse Nilsson, Emir Bajrami, Victor Claesson och Marcus Rohdén på mittfältet. Som sagt, det blir nog 0-0.
Örebro Nicka i ribban
2016-05-15 13:51
Det lär bjudas på en lektion i defensivt positionsspel idag på Vallen. Eller inte.
AIK Nissesson
2016-05-15 13:51
Jämn Allsvenska 1968
AIK Nissesson
2016-05-15 13:44
flesklepp, "Jag trodde att just 1968 var kult bland oss ÖSK:are som fanns med vid den tiden." Helt rätt, ett förväntansfullt år, jag bodde i Solna då och kom inte riktigt ihåg om det var 1967, 1968 eller 1969. Men den säsongen var både kult och kul't! Även om jag oftast befann mig på Råsunda å kollade på Gnaget, med flera ...
Örebro Hitta avslut!!
2016-05-15 12:48
Tror startelvan är densamma som mot Hammarby förutom att Nordmark byts ut mot RÅP.

Idag håller jag tummarna för att försvarsspelet sitter och att Almebäck står för en solid insats.

Tror att Elfsborgs ganska veka lag viker ner sig. 3-1.
Örebro Snö
2016-05-15 12:43
Fleskplopp Jag bara säger det Axen själv säger, han är inte nöjd med spelet heller, att du sedan inte förstår ironi säger allt om dig:)sorglig figur
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro flesklepp
2016-05-15 12:37
Snö Jovisst. ÖSK har varit helt kassa och ropen på Axéns avgång blir allt högljuddare ps. Att sedan Snö inte tog till sig ironin säger väl en del, om ändå långt ifrån allt om henom. ds.
Örebro Snö
2016-05-15 12:18
Ska man vara ärlig så har ÖSK inte spelat särskillt bra i inledningen av AS, mycket stople in och enskillda prestationer men som lag ganska kass,så idag hoppas jag kunna se ett bra spel i 90 min o 3 p, annars blr Axen avgå:)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro flesklepp
2016-05-15 12:13
@Nissesson:
Jag trodde att just 1968 var kult bland oss ÖSK:are som fanns med vid den tiden. Det var inte enbart "en bra start", utan ett år när vi faktiskt hade ett guldlag. När säsongen startade alltså. Lägg till det att 1968 var ett särdeles svagt år. Öster vann som förstaårsnykomling (kommer det nånsin att hända igen?) på ynka 27 poäng, i det tvåpoängssystem så då rådde. I en tolvlagsserie. ÖSK blev till slut femma, två poäng efter (alla lag 1-4 hade 27 poäng). Vi skulle ha tagit guld 1968. Men, den 22 maj sparkades Sven-Gunnar Larsson medvetslös på Wembley och blev borta i tre månader. Först efter tre dygn var den mest allvarliga krisen över. Kommentatorn Putte Kock såg att någon spelare låg däckad, men kunde inte förstå vem det var. Gång på gång rabblade han upp hela laget från högerback till vänsterytter (han är det inte, han är det inte, han är det inte...). TV-historia som än idag ibland kommer upp på fikarasterna. Sven-Gunnar var otroligt viktig för laget. Hans betydelse då och åren därkring kan inte överskattas. Med honom borta tappades många viktiga poäng, bl a genom den där 0-3-matchen hemma mot Elfsborg 5 juni -68. Förutom att Sven-Gunnar var borta flera matcher efter den mycket allvarliga skadan (och hann han nån gång komma upp i normal kapacitet under resten av säsongen?) försvann också Thomas Nordahl till proffslivet efter vårsäsongen. Det avbräcket påverkade ju också starkt vår slagstyrka under resten av säsongen. Men, fan vet om vi ändå inte hade klarat det utan Thomas om det aldrig hade hänt, det där med Sven-Gunnar på Wembley 22 maj 1968. Det får vi aldrig veta, men tänk vad annorlunda allt hade varit OM vi hade tagit det där guldet 1968, hade vi då gått omkring med t-shirts med åtalet ingraverat, viftat med fanor med detsamma? Troligtvis. Nu blev det snarare så att 1968 för de flesta av oss föll i glömska som ett av de där åren som bara passerade. Det förstår jag nu. Att det etsat sig fast hos mig som "för alltid speciellt" beror nog på att det var det första året då jag var riktigt på riktigt fotbollsintresserad. När ÖSK den våren bara vann och vann och vann blev detta för mig något av "så ska det alltid vara". Nåja, så har det ju inte blivit, men jag har sedan dess sett alla avvikelser från den linjen som "ett tillfälligt avbrott från normaliteten" ;-)
Örebro Minatankar
2016-05-15 12:09
@TommyS:

Jag har flera gånger skrivit att Sema passar bäst om inhoppare i den konkurrenssituation som idag råder i ÖSK, speciellt när Broberg är tillbaka och Crespo är i form. Han kan dessutom passa i flera positioner och därmed kunna byta av 3-4 andra spelare.

Tror på att byta in åtminstone en spelare redan i halvlek eller efter ca 60 minuter om spelet så kräver.

Det ska bli intressant att se hur IF Elfsborg väljer att starta matchen. Om de går till full offensiv eller om de avvaktar. Tror de har stor respekt för ÖSK.
Örebro Minatankar
2016-05-15 12:04
@TommyS:

Mycket läsvärt, som vanligt. Tack!
Örebro TommyS
2016-05-15 10:57
RÅP for President // Det blir nog som du skriver, men det känns som ett alternativ värt att tänka på. Jag håller helt med om att Nordmark funkar mycket bättre centralt men med den offensiva uppställningen vi har, 3-1-4-1-fantasia eller vad vi ska kalla den för, är högerytterns offensiva roll ganska lik en central mittfältares. Därför passar Sema bara sådär i den rollen tycker jag. Rollen är vikt för Broberg när han är i full sving men skulle inte ha något emot om vi idag testar en het Nordmark som tidigare spelat bra mot sina gamla lag.
AIK Nissesson
2016-05-15 10:36
Tippar och hoppas,
snart skall flaggan hissas,
det är ju matchdag :)

ÖSK !!!
Örebro Marta (hane)
2016-05-15 09:52
Tommy/ Tack återigen.. mycket välformulerat och läsvärt..
Örebro RÅP for president!
2016-05-15 09:43
TommyS// Ja, Axén ändrar väl sällan på ett vinnande lag, förutom att RÅP tar plats. Nordmark känns mycket bättre när han spelar centralt så Sema får fortsatt förtroende från mig och Nordmark på bänken. ÖSK vinner med 3-1. Målen av Kalle, DG och Gerzic.
Örebro TommyS
2016-05-15 08:43
Tror att Kalle får chansen igen. En annan fråga för elvan: är Nordmark aktuell till höger? Sema har sett bättre ut som inhoppare och vi blir sårbara defensivt med Sema och Dajje högt upp på högerkanten. I så fall Crespo, Broberg och Sema på bänken, tre spelare vi kan kontra sönder Elfsborg med när de är trötta.
Örebro RÅP for president!
2016-05-15 07:47
Crespo eller Kalle på topp i dag? Kalle har varit tämligen osynlig de senaste två matcherna...det enda är den fina skarven mot Nordmarks friläge. Vad sårar Elfsborg mest?
Örebro TommyS
2016-05-15 02:15
Elfsborg har visserligen vunnit tre raka matcher men de har bara mött ett lag som idag ligger på övre halvan, Malmö. De fick stryk. Och den enda gång de fått poäng borta var mot Falkenberg, Vi borde vinna imorgon.

Örebro TommyS
2016-05-15 01:33
Försenat. Har haft lite svårt att hitta vinkeln. Men så här blev det den här gången.
Örebro Minatankar
2016-05-14 20:18
@flesklepp:

Jag glömmer aldrig något och kan bevisa det. Jag kommer inte ihåg något och har därför inget att glömma :-)

Mindes rätt att ÖSK ledde AS med 5 raka vinster men blandade ihop resultatet och tidpunkten för match med annan match. Mycket riktigt vann Elfsborg på Eyravallen. inte desto mindre var jag stöddig innan matchen och fick skit för det hehe
AIK Nissesson
2016-05-14 20:03
Under 1960-talet var jag tonåring i sju år, minatankar å jag kanske är lite jämngamla? Vill också minnas en bra start i slutet av det ljuva 60-talet.

Ingen kan förstöra historien, den är redan avklarad;)

ÖSK-vinst är ett måste för mig imorgon, lever för tillfället bland så himla många dryga boråsare.

I morgon kväll skall flaggan upp, och vaja i vinden några dagar!!!
Örebro flesklepp
2016-05-14 19:29
@Minatankar:

Vill ogärna förstöra historien, men 1968 är väl det enda år då vi öppnat med fem raka segrar och serieledning. Även efter sju omgångar var vi i ensam serielednings-majestät efter sex segrar och en oavgjord. Jo, Elfsborg var de som bröt sviten den gången, men det skedde på Eyravallen där vi förlorade med 3-0. Borta på Ryavallen förlorade vi på hösten med 3-1
Örebro Minatankar
2016-05-14 18:08
Flyttade i tonåren med mina föräldrar till Borås ett par år (och sedan tillbaka igen till Örebro). En vårdag skulle ÖSK komma på besök. Jag tror ÖSK ledde Allsvenskan med 10 poäng efter 5 vunna matcher. Jag var stöddig och sa i skolan att ÖSK skulle spöa Elfsborg lätt. Tror ÖSK fick stryk med 5-2 och det fick jag naturligtvis äta upp. Sedan den matchen njuter jag varje gång vi slår Elfsborg :-)

I morgon får jag njuta igen. :-)
Annons: