/fotboll/osk/forum/685.aspx/fotboll/osk/forum/685.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro TommyS
2016-05-10 17:39
Hoppas att vi kör med bra trupp i U21 mot DIF, inget kul för de unga att få så mycket pisk som vi fått på sistone. Brendan och Ring räknas väl som U21-spelare? Så vi borde kunna köra med Jansson - Hagge, Ekstrand-Hamrén, Brendan, Ring längst bak, Walldén och Jonis får 90 minuter och dessutom kanske en halvlek var åt Broberg, RÅP och Crespo.
Örebro Marta (hane)
2016-05-10 16:41
Dasa/ menade du Offside på Ikes eller på Crespo. Jag hörde inget om offside på Ikes.

I övrigt tycker inte jag, till skillnad från många andra här, att så många farligheter kommer till pga att vi har med mycket folk i anfall. De kontringar som då uppstått tycker jag vi hanterat riktigt bra.

Det är snarare de andra faktorerna som nämnts som jag anser vi behöver jobba på. Pressen, samspelet och placeringsspelet. Almebäck hade, när han gjorde succ'e en ledargestalt proppfylld med rutin i form av Wikström bredvid sig. Även Alvbåge var en god kommunikatör. Tyvärr tror jag aldrig själv att Almebäck blir en Wikström eller försvarsgeneral. Han saknar helt enkelt den blicken för spelet enligt mitt sätt att se på det.

Men vi får inte glömma att han har väldigt många andra positiva egenskaper som, om vi använder dem rätt, kommer att bidra oerhört mycket till vårt försvarsspel. Alla behöver faktiskt inte vara generaler.

Kanske är det så att Almebäck skulle matcha bättre med Ike? Som Wirström är inne på. Samtidigt som det är synd om Moberg skulle få bära hundhuvudet. Skulle hur som helst va kul att se dem tillsammans.
Örebro Sunnanlid (2013)
2016-05-10 15:32
@DaSa:

Också osäker på detta, det kändes som att om bollen tog på Brendan så var det på armen. Jag tror dock att kommentatorn sa "Hines-Ike" fast att det lät som "offside". Jag reagerade också på det med tanke på att han knappast kan varit offside direkt på hörna.
Örebro Motgångssupportern
2016-05-10 15:25
Vi kom ju undan med blotta förskräckelsen igår. Men faktum kvarstår, siktar man på övre halvan så bör man ta tre poäng mot Hammarby på hemmaplan. Skönt att det blev så till slut också.

Annars är det glädjande att vi tar våra poäng trots att vi släpper till så mycket bakåt. Egentligen är det inte så konstigt, vi spelar en kreativ och offensiv fotboll som skapar mycket chanser. Då skapas de åt andra hållet också.

Det jag hoppas på är dock att man blir lite bättre på att hitta balansen mellan anfall och försvar. Vi fyller på med mycket folk och skapar på så sätt chanser men också ytor bakåt. När vi fyller på lagom mycket istället för max så kommer det att bli tätare bakåt också. Då kommer vi också att bli riktigt obehagliga att möta.

Så visst är det fantastiskt att vi kan ligga på fjärde plats men ändå ha en hel del att förbättra!? Känns riktigt kul att heja på ÖSK hittills i år!
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-05-10 13:46
@DaSa:

Tyckte också det var svårt att se. men jag tycket kommentatorn sa att det var egentligen ett självmål när jag tittade på highlights senare på kvällen. Att bollen studsade på någon i mål. Men om det är så att man nickar/skjuter på någon så att bollen går i mål tycker jag likväl det är skyttens/nickarens mål
Örebro Bäst när det gäller
2016-05-10 13:39
@flesklepp:
Du kan (tyvärr) mycket väl få rätt där! Finns risk att Hamrén resonerar som så att vi kan inte ha två spelare på plan med fria tyglar samtidigt och den andra kommer jag ändå alltid spela 90 minuter. Den andra jag syftar till är då Zlatan, inga jämförelser i övrigt mellan Astrit och Zlatan för den senare är unik.
Örebro Bastard on Parade
2016-05-10 13:38
Skönt med en ny 3-poängare. Den får vi tacka Rinne för. Vilken magisk insats han gör i andra halvlek! Offensiven är det inga fel på. 3 mål trots en svag insats är bra. Riktigt bra!

Försvarsspelet är dock allt annat än bra. Dåligt positionsspel, individuella misstag, oturliga studsar, obefintlig press, missar i markeringsspelet. Ja, det mesta som kan vara dåligt i försvarsspelet är dåligt. ÖSK behöver ett EM-uppehåll snarast för att kunna rätta till det här i tid.

Jag ser för övrigt ingen anledning till att kalla kritiska röster till dåliga insatser för pessimister. Det är skillnad på att kritisera enskilda insatser och individer. Man måste få kommentera svaga insatser. Ingen kan väl ha varit nöjd med första halvlek? Varför då blunda för problemen? Almebäck var urusel i första halvlek, men spelade upp sig i andra. Jag tycker att Logi gjorde det helt ok. Visst missar han en del, men det är hans första match från start efter ett längre skadeuppehåll och han tvingas hoppa in i backlinje som inte är organiserad för fem öre. Skönt att se ett riktigt bra inlägg från våra ytterbackar.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-10 10:15
Daniel Kristoffersson tycker att Hamrén borde ta med Astrit till EM!
Örebro DaSa
2016-05-10 10:03
Gjorde verkligen Ikes målet? Såg reprisen flera gånger och det enda som talade för att han gjorde målet är att han jublade mest:) Sen så var hammarbyaren/ kommentatorn säker på att det var offside. Men jag tyckte han låg onside, skall man inte hellre fria än fälla!?
Örebro pemo
2016-05-10 09:45
En synnerligen läsvärd länk.
Jag har också läst lite på Hammarbys forum. Inga raketforskare precis.
Nu mår vi bra fram till söndag, för att sedan hoppas på första nollan bakåt.
Tror ni på det?
AIK Nissesson
2016-05-10 09:38
Sunnanlid, det är svårt att vara lite nere idag, solen skiner och ÖSK är (och kommer att förbli) ett topplag långt framöver :)))

Bra start på årets allsvenska, ångest och dåligt självförtroende är som bortblåst, trots att det är vindstilla.

Tror på ett bra år, fast det har jag ju alltid gjort ...
Örebro Sunnanlid (2013)
2016-05-10 08:54
Som sagt, är man lite nere idag rekommenderas starkt ett besök på Hammarbys forum. Mellan alla inlägg med könsord, felstavningar och allmänt undermåligt användande av svenska språket kommer ett som förklarar vilka obildade bönder alla Örebroare är. Glöm inte heller att detta är laget som sjunger om att våldta horor och som bajsar i bussar. Vilka elitmänniskor de är i jämförelse med oss efterblivna lantisar!
Örebro Hertig_Karl
2016-05-10 08:36
Galen match igår, och så skönt med 3 p! ÖSK gör väl inte sin bästa match men det är resultatet som räknas. =)

Tycker också Jonas Eriksson överlag gör en bra match. Var länge sedan man såg ett lag som slängde sig så mycket som Hammarby-spelarna gjorde så fort de fick bollen i straffområdet. Kanske jag som är enögd?
Rinnes 2a halvlek är magisk och så skönt att han fick kröna den med straffräddningen. Kul att se Hagge igen!
Örebro flesklepp
2016-05-10 07:36
@Bäst när det gäller:

Jag skulle inte bli förvånad om "Svennis tar ut Walcott" blir Jordan Larsson..
Örebro Alltid Örebro
2016-05-10 07:34
@Ståplats är bäst:
Patetiska och verklighetsfrånvända plastsupportrar med fotbollskunnande som 10 åringar... Det symboliserar den generelle Bajaren. Jonas Eriksson gjorde en bra match, om något borde hsn delat ut fler kort till de Hammarbyare som patetiskt försökte filma till sig strafdar under hela andra halvlek! Och Erik Isaraelsson borde åkt ut för allt gnäll och alla gester han höll på med under hela matchen (grövre en den RÅP fick gult för). Bajarna anser alltid att de är bättre än motståndarna även när de torskar.
Örebro Ståplats är bäst
2016-05-10 06:23
kul att läsa alla bittra bajare på deras forum...JE är public enemy nr 1 och ÖSK är bönder deluxe. kanske bättre att kritisera Hammarbys effektivitet. ..
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Hitta avslut!!
2016-05-10 05:03
Fräckt med två EM-spelare, Astrit och Rinne.
Örebro Erkan
2016-05-10 00:52
Backlinjen har mycket att bevisa för det är inte värst bakåt MEN framåt ser det bättre ut....Astrit är briljant till o från!!
Kalle var blek idag. Kul se inhopp av Crespo MEN den karln måste lära sig offside-regeln!
Väldigt skönt seger!
2016-05-10 00:33
Presskonfen
Örebro pemo
2016-05-10 00:22
Jag är imponerad av Nordmark i dag. Gjorde en nästan klockren match, med tanke på förutsättningarna. Orkade springa hela matchen och behöll lugnet för det mesta. Logi var väl inte så dålig? Då var det betydligt virrigare på högerbacken.
Nordin gjorde också ett bra jobb defensivt.
Men mest syns det på DG hur hans självförtroende har växt i år. " Peta-spring-finten" gör att han oftast gör sin gubbe.

Men jag tror aldrig jag sett så mycket kramp som i dag.

Men en annan reflektion: Det var många felpass, både i kväll och mot Jönköping. Kuriosa: båda lagen kör i helgrönt. Kan det vara så enkelt att de gröna dressarna "maskerar" motståndarna lite?
Bara en undring alltså.

Skönt att möta Elfsborg nästa match. De syns i alla fall

GRATTIS ÖSK TILL KVÄLLENS SEGER.
Örebro TommyS
2016-05-10 00:19
Hur silkeslena är inte dessa ord från Sam Masih? "Ingen fara. Både Astrit och Erik är helt okej. Det handlade bara om trötthet, inget som är trasigt." Som Tottis lår, så lena.

Jag är väldigt förtjust i Bäst i det gällers analys nedan, Precis så oförstående är jag inför vårt försvarsspel. Precis så säker är jag på att Axén får rätt till slut. Glöm inte, gott folk, att detta är vårsäsong. Det här är vår vårsvacka.
2016-05-09 23:52
@Minatankar:
Jo men jag tycker du skall skilja lite på dem som kommer med oborstade kommentarer under eller efter match. Det behöver nödvändigtvis inte vara den som är pessimist i sin läggning. Jag tycker du egentligen blandar äpplen och päron. Men det är bara min åsikt. Sedan har jag full respekt för dina åsikter. Bara det att jag kan tycka att du ger en obekväm känsla till t ex mig som skribent om jag t ex kommer med åsikter om hur saker kan förbättras. Som om du diskvalificerar vad jag skriver och att jag inte borde få skriva sådant. Det blir personligt. Att jag är mindre värd för att jag är "pessimist"
Mäster Estragon
2016-05-09 23:52
Minatankar tjalalala
Postat via SvenskaFans-appen
2016-05-09 23:49
@rirobban:

Backlinjen skall naturligtvis ha sin beskärda del i de hål som uppstår. Man jag kan tycka att försvarslinjen framför dem långt ifrån alltid kommer upp i press. Särskilt minns jag en sekvens i första halvlek där bajen-spelarna rätt ostört fick stå och bomba 5-10 meter utanför boxen. Mittfältet hamnar i knät på backlinjen och blir kvar där. Men det finns nog mycket annat också att fila på. T ex styrspelet i första försvarslinjen .

Jag minns 80-talet med Roy Hodgson och där ÖSK körde med en extremt rak backlinje och med Stuart Baxter som ledargestalt. De var suveräna i sina "push ups" och så fort motståndarna backade 10 meter så klev backlinjen upp dito och tryckte fram mittfältet framför sig. ÖSK satte motståndarna i otaliga offside, tom på frisparkar och det väckte stor frustration hos dem.

Med det sagt så vet jag inte om en liknande extrem offside-taktik skulle funka idag. Kanske inte. Men jag kan sakna att lag och backlinje inte tar varje tillfälle att kliva upp x meter och tvingar upp mittfältet utan står kvar djupt efter rensningar ibland. Men det är bara en detalj jag ofta tittar på och jag förstår att det kräver en väldigt synkad backlinje.

Örebro Bäst när det gäller
2016-05-09 23:44
Kul att du lyfter Jonas Eriksson och jag håller med. Det var 22 startspelare och sex st inhoppare som fick avgöra matchen inte en domare och hans assistenter. Så borde fotboll alltid vara!

En annan grej, kan det inte vara läge att ta med Rinne som tredjemålvakt till EM för att ge han mer mästerskapsrutin inför OS och framtiden? Varför skulle Carlgren sitta så säkert? Jag blir inte förvånad om Rinnes namn finns med på onsdag och tycker faktiskt också det finns plats för en "Svennis tar ut Walcott" joker i Astrit. Får vi med båda tar jag det som ett tecken på trendbrott och att vi tar guld, inte EM- eller OS-guld utan SM-guld.
Örebro Minatankar
2016-05-09 23:44
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Kan förstå dig. Du tycker jag har en nedslående ton och jag har tyckt att flera här under flera matcher haft en nedslående ton gentemot spelare och laget så fort man släppt in ett mål.

Om du tror ÖSK kommer på 6:e plats säger mig inget om att du skulle vara optimist eller pessimist. Men de som efter en förlust av 30 matcher säger att det går åt helvete i år anser jag vara pessimister. Förra och förrförra sommaren var det många som skrev att ÖSK skulle ramla ur. Under båda höstarna var man Sveriges bästa lag tillsammans med MFF resp IFK Norrköping...
Örebro rirobban
2016-05-09 23:28
Jonas Eriksson kändes som den bäste domaren vi haft i år. Han läser spelet otroligt bra och man ser på alla spelarna att dom har förtroende för honom. Att han är Sveriges bästa domare är det inget tvivel på. Tyvärr kommer vi väl inte få ha honom så många matcher då han kommer döma "större" matcher. Visst hade han några fel, men "offsiden" på Crespo var det den totalt värdelöse assisterande domaren som tog. Jonas kan därmed inte lastas för det felbeslutet. Al-Hakim måste vara den sämste domaren vi haft i år och Jonas den bästa såhär långt. Såg att Bajarna klagade på honom, men det ser jag mer som ursäkter att dom förlorade. Jonas Eriksson hade full kontroll på matchen och det märks att han är en världsdomare!

Till ÖSK då. Jag blir inte klok på försvaret och försvarsspelet. Vi spelar riktigt hawaiifotboll och jag tror inte det kommer bli så bra i längden. Vi kan säkert ta en hyfsad placering denna säsong, men på sikt behöver vi ett mer ordnat och vårdat spel. Astrit försvinner förmodligen i höst (om inte tidigare) och då kommer vi inte kunna förlita oss på honom längre. Vi behöver sätta försvarsspelet till att börja med, och Almebäck har inte börjat speciellt övertygande. Slår bort enkla passningar och missar i positionsspel och markeringar. Men vi måste också börja klara av att hålla i bollen framåt. Om vi blir så tillbakapressade varje match som idag så kommer det börja ramla in förluster på kontot snart! :/
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-09 23:27
Som en infödd närking måste jag säga att det är kul att vi håller uppe snittet med att släppa in 2 bollar per match.
2016-05-09 23:22
@Minatankar:
Fast jag tror nog s.k optimister även de kan "spy galla" efter en match. Jag ifrågasätter inte din rätt att uttrycka dig här inne. men jag ifrågasätter ibland dit innehåll där jag tycker du uttrycker en mycket nedslående ton mot människor som kanske inte alltid tror att alla matcher skall sluta 3-0 eller som kanske söker saker i spelet som kan bli bättre eller som inte delar din optimistiska syn. Om jag tror ÖSK inte vinner SM-guld utan blir sexa kan det uppfattas (och har gjorts) som en pessimistisk syn.
Örebro Minatankar
2016-05-09 23:17
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Man får vara precis den man vill. Inte desto mindre förbehåller jag mig rätten att kommentera detta, eftersom pessimismen är så uttalad av så många. För mig suger det energi. Men visst, vi optimister kan ju låta bli att läsa så blir det bara begravningsstämning kvar.

Och jag pratar inte om analys av matcher eller att försvaret måste bli bättre. Jag pratar om kommentarer som frodas när ÖSK ligger under. Jag pratar om att man sågar spelare och lag efter i princip varje baklängesmål i varje match. Det kallar jag inte en analys.
Annons: