/fotboll/osk/forum/682.aspx/fotboll/osk/forum/682.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-20 15:50
Tkalcic i Peking missar resten av säsongen. Alltid tråkigt med så allvarliga skador, men som han har spelat hittills i år är jag glad över att slippa honom.

Krya på dig till hösten!
Örebro pemo
2016-05-20 14:53
DaSA// Håller verkligen inte med dig om Kalle. Han sliter och gör ett fantastiskt jobb i försvarsarbetet som du aldrig ser Crespo göra. Bättre bollhållare och bättre blick för spelet. När sedan Crespo inte är tillbaka i samma styrka som tidigare, så är det snudd på tjänstefel att byta ut Kalle mot honom nu.
Visst, släng gärna in Crespo när det är 20-25 kvar om vi ligger under, men nog föredrar jag att Kalle får starta.

Om jag sedan är snabb på att fördöma, så skall jag också buga och bocka ner jag verkligen har fel.

Eller, det tar ju faktiskt lite tid att hitta tillbaka. Men Almebäck har verkligen lyft sig de två sista matcherna. Visserligen har jag bara sett dem på TV, men .... Samma med Logi. På något vis verkar han lugnare i sitt spel.

Byter vi in Nordin istället för Nordmark mot Peking, så är vi nog nästan favoriter??? Tror dessutom att Sema skall få en chans till från start, då Broberg behövs frisk och stark vid omstarten av allsvenskan.

Örebro Fy bubblan
2016-05-20 12:07
llsvenskans hetsigaste humör? Möjligtvis.
Största tränarpersonlighet? Troligtvis. Och största fotbollsdåre? Helt garanterat.

Sportbladet åkte till Örebro och kastade ut några frågor i luften och lutade sig lugnt tillbaka för att lyssna.
Alexander Axén pratar liksom inte fotboll. Han lever fotboll.

FAKTA
Här är Axéns tränarkarriär
1998–00 Hovsta IF
2000–07 Rynninge IK
2007 IK Start, Norge (assisterande åt Benny Lennartsson)
2008 Örebro SK (assisterande till Sixten Boström)
2009–12 Gais
2014–? Örebro SK

4–0 i röven i en pågående förnedring är förstås jobbigt för ­vilken tränare som helst, så för en fotbollsfrälst känsloman som Alexander Axén? Tja, den inbitne Southampton­supportern, infödde örebroaren och invigde syntaren hade ju hellre pryglats av tre ill­villiga degerforsare med Portsmouthsympatier och Da Buzz-dille än befunnit sig mitt i denna ­fotbollsdystopi och för att lindra smärtan v­rålade han till Jörgen Lennartsson på ­Göteborgs bänk:
– Nu säger du fan till dina spelare att hålla bollen i backlinjen, för vi kommer inte gå till ett enda anfall i andra! Men så, i 49:e. Dräll i egen backlinje och en vacker IFK-vändning som avslutas med ett ­lika vackert mål och en Axén som nästan förångas i rent vredesmod.
– I halvtid sade jag till spelarna ”matchen är slut, låtsas inte ens som att vi kan vända! Sparka­ bort varenda jävla boll och släpp inte in ett mål till!”. Så vad gör vi efter det? Ger dem ett mål direkt! Då sitter Jörgen så här på deras bänk…

Alexander Axén drar bak axlarna och lyfter båda armarna uppgivet utmed sidorna innan han fortsätter:
– Och jag bara, fan, det här är verkligen helt sjukt, inte ens Jörgen kunde göra nåt. Så det var bara att såga alla i småbitar efteråt och då framför allt mig själv. Varför hyckla? Han drar handen genom skägget och rycker­ på axlarna.
– Jag har ju ett rykte om mig att vara en grinkuk jämt, en tjurig jävel som smackar av om fel fråga ställs. Men så är det inte, man måste bara ställa bra och raka frågor. Du vet, sportchefen på Nerikes Allehanda frågade ”vill du ha andra forwards?” efter en dålig match och jag svarade förstås ’ja, jag vill ha Messi och ­Ronaldo’. V-i-l-l ha, men vem vill inte det?

”Plötsligt har tio sett mig full”
Han förnekar dock inte att proppskåpet brinner ibland och att mer än en domare fått en släng av den verbala Närke-sleven.
– Ibland räcker ju ett feldömt inkast för att jag ska flippa, men vi ska verkligen inte lägga energi på domslut som vi ändå inte kan påverka. Sedan får jag ju tokspel borta mot Elfsborg, men då är han mer än en meter offside när han gör mål. En meter! säger han och skakar lätt på huvet, lite så där understrykande.
– Men nej, vi ska inte tjafsa, för spelarna älskar att hitta ursäkter när det går dåligt. Dåliga­ sängar, dålig mat, dålig buss, vi borde inte åkt dagen innan, för tidig samlingstid, ­tröjan låg inte som den skulle… De hittar alla dem om de får möjlighet.

Hur orolig var du för ditt jobb under ­sommaren?
– Inte orolig alls, för den yttre pressen kan jag inte påverka och om någon verkligen vill få bort mig är det ändå ganska lätt gjort. Det är svårt för styrelsen att stå emot när drevet väl börjar gå. Du kan skapa fem olika nick på ett forum och skriva fem olika inlägg om att jag är en alkis som springer omkring packad på byn. Plötsligt är det tio personer som sett mig dyngfull och till slut har vi en etablerad sanning som skapat en ohållbar situation.

Cyniskt värre.
– Alltså, om ordföranden ringer och säger att man sitter säkert bör man som tränare ­vara orolig, för då har de diskuterat saken. Så när Björn, vår ordförande, ringer mig och faktiskt säger ”jag vet vad du har sagt, men jag vill ­ver-kli-gen att du ska veta att du sitter hur ­säkert som helst!” lade jag bara på.
Han skrattar till, väl medveten om att ­Örebro avslutade allsvenskan med tio ­matcher utan förlust.
– Det blev aldrig panik, för vi hade pratat igenom alla tabellscenarion tidigt. Men det är viktigt att bestämma det där innan, för det är lite som att bli ihop med en tjej. I början, när man är hur kär som helst, ska man göra upp allt. Säga ’tar det slut ska jag ha soffan’ och hon svarar ”självklart”. Säger man det i stället först efter uppbrottet kommer hon också vilja ha soffan.
”Kompisen blev skjuten”

Från strykpåse till segermaskin. Det var en ganska bisarr scenförändring.
– Ja, och då undrar man ’vad är det som gör att vi plötsligt vinner sex matcher i rad?’. Man vill liksom öppna spelarnas skallar och se vad som pågår.

Alexander Axén skakar lätt på huvudet och knackar en pekfingerspets lätt mot bordet.
– Det finns mycket att fundera kring här. Som varför en spelare tappar form. Är det dåligt hemma? Har nåt hänt? Jag tror inte man kan träna sig till dålig form och då är det andra saker som påverkar. Just därför måste man lära känna spelarna väl. Ingen vill visa sig svag, men vet jag varför någon spelare kämpar så kan vi jobba med det. Som med Mervan (Celik) när jag tränade Gais. Hans bästa kompis blev skjuten i Biskopsgården (och dog av skadorna) och inför nästa match frågade jag ’ska du spela?’. ”Jag vet inte”. ’Du får välja till en minut innan’. Han var så ärlig att han sade vad som hänt och ’så här mår jag’. Bra, för då vet jag. Han spelade.
”Du kan kasta grejer på honom...”

Det känns som att den moderna tränar­rollen blivit mindre hierarkisk och mer ­personlig. Mindre Louis van Gaal och Fabio Capello, mer Roberto Martínez och ­Mauricio Pochettino.
– Ja, men vi svenska tränare får ändå problem utomlands, för säger du diplomatiskt ”killar, hur ska vi lösa det här?” kommer ­spelarna tänka ”du kan ju ingenting – försvinn!” och så är det kört redan där. Där ska du peka med hela armen. Norsk fotboll var också sån när jag var där. ”Du håller käft och sätter bollen där och du håller käft och springer dit”. Det blev en brytpunkt när många svenska tränare kom dit och fick stor effekt genom att involvera spelarna, men nu har Richard Norling gjort att vi har det svårt igen. De älskar honom, men han är rätt flummig… Men ja, det som är bra ledarskap i Sverige kan vara uselt ledarskap utomlands.

Men även allsvenskan är rätt jäkla internationell i dag.
– Ja, jag hade 17 nationaliteter i Gais och ­visste precis vem jag kunde skälla på och inte, vilka som skulle sparka ihjäl varandra och ­vilka som inte skulle göra det. Du kan inte skälla på en brasse inför alla, det går inte, för då har jag gjort bort honom. Däremot kan jag ta in honom privat och vråla och kasta grejer på honom… Som tränare måste du lära känna alla och jag älskar det mötet med människan. Men ja, Gais 2012 var katastrof.
”Känslor är farliga”

Vad fick dig egentligen att bara gå?
– Jag och ledningen var inte överens. Jag vill ha in en forward, de ville ha in… Rolle Nilsson, som backtränare. Vi hade släppt in 16 mål på 14 matcher, fjärde minst i hela allsvenskan, så vi pratade uppenbarligen helt olika språk och då gick jag bara. Jag kunde inte vara otrogen mot mig själv. De trodde fö
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-20 11:39
Enligt uppgift kan Astrit klyva en atom med sina passningar.
Örebro DaSa
2016-05-20 09:25
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Jag tänkte tanken att DG hade utvecklat sitt skott när jag skrev inlägget, men är verkligen skottet så svårt rent tekniskt? Det svåra är ju att komma till läget, det är han en av de bästa i allsvenskan på. Jag tror att han har gjort några mål beror på självförtroende och inte att hans skott har utvecklats.

Angående Logi så får han ofta en del skit. Men över tid så anser jag att vänsterbacken är den position som är svagast och därför skall vi börja med att förstärka den om vi skall bli ett topplag.
Örebro DaSa
2016-05-20 09:21
Har också positiva känslor inför matchen mot Norrköping. Vi får tillbaka en spelsugen Nordin och försvarslinjen är fullpumpade med självförtroende. Sen hade jag gärna sett Broberg och Crespo från start istället för Maic och Kalle om de är redo för 90 min.

Angående Maic så tycker jag att han har varit mycket bättre när han har spelat på topp. Håller ni med om det?!:)
Örebro DaSa
2016-05-20 09:16
Njuter verkligen av tabellplaceringen men kan inte njuta fullt ut av vinsten igår. Tycker synd om Gefle, man känner igen sig från våran förra vår. Allt går emot dem, även när de spelar bra så har de "oflyt" med domarslut, skador och ribbträffar.

Håller inte med Aftonbladet om att Kalle var 4+. Känns som alla okunniga enbart kollar vilka som gjort mål och ger dessa höga betyg. Är nästan alltid en en målskytt eller målis som blir matchens lirare.

Fördelen med att Astrit inte kom med är ju att chanserna ökar att han stannar till hösten och eventuellt nästa säsong om man skall se ngt positivt med det.
Örebro Minatankar
2016-05-20 08:09
Örebro Espen.
2016-05-20 06:40
Med hjärtats varje slag, vi lever för vårt lag!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro jpsvartvitt
2016-05-20 05:46
Jag har tänkt på en sak! 1: nu vet jag inte hur Maics vara eller inte vara i startelvan är. Men han slog hörnan på 2-0 målet! Hårt och i bra höjd. Han borde få ta hörnorna istället för Gerzic! För Gerzics hörnor börjar likna Wowoahs ballong bollar.. 2: kollade någon av er här inne på Andra Avenyn när det sändes på svt? Axén börjar likna hästen i den serien med skägget ! Haha
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-20 00:58
"ÖSK:s tränare Alexander Axen får ut det bästa av Astrit Ajdarevic. Synd att det inte finns plats för en sådan som Ajdarevic i EM-truppen."

- Chris Härenstam
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-05-20 00:24
@Minatankar:

Kollade tabellen just och ser att den börjar "normaliseras". Dvs de lag som brukar betraktas som topplag nu mer och mer ligger i topp.Lag som Sundsvall, Östersund, Jönköping har påbörjat sin resa nedåt i tabellen.

Det som sticker ut är Häckens och Helsingborgs låga placering och ÖSK:s höga placering. En katt bland hermelinerna :0)

Hoppas du får rätt! Då kommer det bli en rolig höst.
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Gnell i Örebro)
2016-05-20 00:23
Kolla på Astrit efter hans frisparksmål, sätter han tuggummit i halsen efter firandet? 63.30 in i matchen....
AIK Nissesson
2016-05-20 00:17
Förlåt, ber om ursäkt, trodde nog att alla skulle förstå ironin utan tecknet för ironi ;)
AIK Nissesson
2016-05-20 00:09
Gnäll,

jag vet, men är bara irriterad över hur lätt det är att sabba det sportsliga.
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Gnell i Örebro)
2016-05-19 23:50
@Nissesson:
Oerhört korkat inlägg! Inte nog med idén om huliganism, du har även inte så lång tankeverksamhet att du fattar att det är ÖSK som arrangerande klubb som drabbas av en 0-3 förlust.
AIK Nissesson
2016-05-19 23:45
Tänk om ...

- Jag söker och snabbt blir medlem i IFK Norrköping
- Drar på mig deras supportertröja
- Kastar in knallskott när Crespo värmer upp

... då har vi på allvar tagit upp kampen om guldet mot MFF?
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-19 23:43
Norrköping har Sjölund avstängd och Blomqvist skadad. Dessutom tvingades Tkalcic utgå idag.

Är det någon gång vi ska spöa regerande mästarna och serieledarna så är det nu på söndag. Jag hoppas att alla som kan tar sig till Vallen för att se Allsvenskans målgladaste och finast spelande lag drabba samman.
Örebro Minatankar
2016-05-19 23:38
För mig var detta den svåraste matchen mentalt. Nu är jag helt säker på att vi slår både Norrköping och AIK och ligger 1:a innan EM-uppehållet. Vilket lag ska kunna stoppa ÖSK nu? // Har naturligtvis tippat 4-0 till ÖSK även mot Norrköping och som jag gjort i alla matcher de senaste åren. Måste ha tryckt fel i glädjen över segern mot Gefle så att det blev 0-0. Men glömt det. Inte någon som helst risk att vi förlorar!
Örebro Vinnartradition
2016-05-19 23:27
Hör upp! Det återstår TVÅ(!) matcher mot bra motstånd innan EM-uppehållet. Under dessa två matcher ska vi lyfta stödet på läktaren till en ny nivå. Vi ska vara den bidragen orsaken till att ÖSK slår såväl Peking som AIK! Seriefinal mot Norrköping på söndag Frågan är inte OM utan NÄR vi säljer slut biljetterna på våra sektioner. Om matchen blir slutsåld eller ej beror på om Peking förmår att sälja slut de biljetter de blivit tilldelade på den Östra läktaren. Från kl. 12 på söndag bjuder vi in samtliga ÖSK:are till en stor samling på Harrys. När klockan sedan slår 14.15 är det dags för gemensam marsch till Vallen. Mer information om uppladdning och marsch finns på länken. AIK borta, lördagen 28/5 Vi ska bli en bra bit över 1000 ÖSK:are på plats som bidrar till att vi lämnar Solna med tre poäng. Vi arrangerar både pub- och direktbussar. Pubsamlingen äger rum på Retro Bar på Kungsholmen i Stockholm. Väl på plats på Kompisvallen färgar vi det hörn där bortasektionen är belägen i en av de två vackraste färgerna: Vit #VITAHÖRNET Med hjärtats varje slag, vi lever för vårt lag!
Örebro Bastard on Parade
2016-05-19 23:25
Det börjar ju se riktigt bra ut, trots att ÖSK inte har nått maxkapaciteten i någon match egentligen. Hur ser det ut under hösten om ÖSK får behålla laget och kanske till och med kan förstärka på någon position under sommaren? Återstående matcher innan uppehållet: ÖSK - IFK Norrköping AIK - ÖSK IFK Norrköping - Elfsborg MFF - Falkenberg Östersund - MFF Falkenberg - AIK Gefle - AIK MFF har en klurig bortamatch mot Östersund. Det verkar även som att IFK Göteborg har överklagat skrivbordsförlusten mot MFF så det skulle kunna påverka poängantalet också. Det vore inte helt fel om det skulle bli kryss i matchen mellan Peking och Elfsborg. Edit: Tänk för övrigt vilket gyllene läge det skulle vara för en nyemission i ÖSK om vi går in i EM-uppehållet som serieledare. Synd att ÖSK inte gjorde rätt från början.
Örebro TWM
2016-05-19 23:06
@Pedretti:

Dom hade ett läskigt intakt lag förra året, ända stora skadan var Bärkroth och det var ju Logis förtjänst, sen 29 matcher på Johansson kujovic nyman traustarson och wahlqist och 28 på sjölund.
2016-05-19 23:03
@Nicka i ribban:

Håller med. Astrit är lika betydelsefull idag som Arnor var 94. Ni yngre här inne får kanske då er egna Arnor att prata om härinne när ni blir gamla :0)))
Örebro Nicka i ribban
2016-05-19 23:02
För att ta ner glädjen lite kan vi alla tänka på att Erkan Zengin blev uttagen till EM. Astrit blev det inte. Några miljoner som kunde gått till en sign on eller liknande som vi gick miste om.
Örebro Nicka i ribban
2016-05-19 22:55
Astrit=Arnor? Nu väntar vi bara på att Crespo ska utvecklas till en Kuba.
Örebro Pedretti
2016-05-19 22:53
Dagens fem bästa i matchen enligt Aftonbladet!

5+ Astrit Ajdarevic
"5 plus av Sportbladet för fjärde matchen i rad. Vänsterfoten stod för ett mål och en målpass."

4+ Kalle Holmberg
"Den hårt arbetande och rivige 23-åringen har växt in i säsongen. Han visade vägen med 1–0."

3+ Michael Almebäck
"Iron Mike börjar se ut som att det är 2011 igen. Majestätisk och prickfri i matchen."

2+ Robert Åhman Persson
"Lagkaptenen gör så här långt sin bästa allsvenska säsong. Stark nickpass till avgörande 2–0."

1+ Johan Bertilsson
"Visade i första halvlek driv och brett kunnande över stora ytor mellan Örebros lagdelar."

2016-05-19 22:48
@Nissesson:

Jag får nästan lite -94 känsla av det här laget. Då gjorde man också mål hela tiden - Men var kanske lite jämnare i spelet
AIK Nissesson
2016-05-19 22:43
Kontinuitet mot guld och Europa ...

Ändra inte denna målgivande elva !
Örebro Pedretti
2016-05-19 22:42
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Är rätt så säker på att de hade det faktiskt
Örebro Pedretti
2016-05-19 22:42
Annons: