/fotboll/osk/forum/678.aspx/fotboll/osk/forum/678.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 23:11
Tackar för mogna och produktiva diskussioner. Tyvärr inte en självklarhet när det kommer till fotbollsforum...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK-Karl
2016-05-22 23:01
@BlandFinsken:

Gissar att Axén underskattade Pekings nykomponerade mittfält, i andra halvlek huserade RÅP något längre ner i planen. I första rörde han sig över stora ytor och jag undrade hur karln orkade. Det jag vill vidhålla är att jag tycker han gjorde en mycket bra match. Problemet i ÖSK är ju sedan Danielssons dagar vänsterbacken, inte undra på att det var där Pekings anfall kom i stort sett hela tiden och så kommer och har gjort även andra lag göra tills den platsen har tagits av någon bättre än Logi, på riktigt missar han ju t.o.m enkla 5m-passningar.

Finns det verkligen ingen bättre i truppen som kan spela vänsterback? Själv föreslog jag Haginge, men det var mina kompisar som sett betydligt fler matcher än mig på plats de senaste två säsongerna tveksamma till.
Örebro Marta (hane)
2016-05-22 23:00
Tycker du har en nästan "in"snö"-ad" syn på saken...
Örebro Marta (hane)
2016-05-22 22:55
BOP/Måste man vinna bortamatcher mot MFF, IFK*2 för att va topplag? Övriga du nämner tror jag absolut vi kan rå på.. och säkerligen även överraska mot något av dessa 3.

Snart börjar Crespo leverera!!
Örebro Bastard on Parade
2016-05-22 22:54
@BlandFinsken:

Jag tycker inte riktigt att vi är inne på samma spår. Du skriver att han stundtals inte bidrar med någonting och det håller jag ju verkligen inte med om.

Jag har inget emot att RÅP ibland ligger högt i uppspelsfasen, utan tvärtom. Det har gett oss fler alternativ när vi kan spela längs marken via Nordin och Astrit, utnyttja kanterna eller slå en längre boll på RÅP. Han har ju vunnit otroligt många luftdueller tidigare och det har ju lett till flera chanser. Däremot så gillar jag inte att ÖSK ofta ligger otroligt lågt med innermittfältarna. Det känns nästan som att de inte litar på Almebäck - Moberg och ligger bara några enstaka meter framför dem. Det blir löjligt när man låter Hadenius och Dagerstål hålla i bollen i lugn och ro. Speciellt den sistnämnde skulle man kunna pressa rejält. Tekie har gjort en del misstag i tidigare matcher när han har börjat tröttna. ÖSK kunde ha utnyttjat det ännu mer om vi hade legat högre upp i planen och pressat mer.
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 22:32
Vill dock förtydliga för er som möjligtvis uppfattade mina inlägg fel. Jag gillar RÅP starkt, av matcher jag sett förut har jag tyckt att han och Gerzic ägt mittfältet och skapat en solid balans på innermittfältet, men idag icke.
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 22:31
@ÖSK-Karl

Håller med, fantastisk match. Tycker du verkligen att det är rätt av Axén att sätta upp han i ett fyrmanna-anfall längst fram istället för att han ska dominera mitten? Tycker han ska plocka upp och vinna bollar på mitten istället för att agera bollplank längst fram.
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 22:29
@Bastard on Parade

Jag tyckte nog vi var inne på ganska samma spår? Enda skillnaden var väl att du tog med historien i ditt inlägg och att jag inte gjorde det. Som jag sa, jag har inte sett mycket ÖSK nu i säsongsinledningen och tyckte inte att Åhman Persson såg särskilt bra ut, eller snarare; utnyttjades inte till fullo. Där nämnde du att Janne utklassar Axén, vilket jag kan hålla med om. Du sa att det var Åhman Perssons sämsta match? Då kan väl inte riktigt insatsen varit heroisk?
Örebro Chris P. Bacon
2016-05-22 22:22
Kritiserar man Kalle för bolltappet vid 1-1 ska man givetvis också hylla hans hårda jobb och supertackling som låg bakom 1-0. Väldigt nära att bli målskytt i första minuten dessutom. Rinne minst lika skyldig till 1-1 ihop med Moberg som inte får bort bollen helt oattackerade. Men givetvis ett dåligt bolltapp av Kalle. Underkänt för Kalle är ett för lågt betyg, han är godkänd.
Örebro ÖSK-Karl
2016-05-22 22:22
BlandFinsken//

Tänk vad olika man kan se på en match, själv tyckte jag Åhman Person var en av de bästa på plan, hans tyngd var viktig och han vann en mängd nickdueller. När Nordmark kom in fick ÖSK ett bättre tryck på Peking, trots att Gerzic inte var dålig, det blev ett snabbare spel.

Förövrigt en kul match med en härlig inramning och fantastiskt bra publiksiffra !!
Örebro Bastard on Parade
2016-05-22 22:21
@BlandFinsken:

Det är definitivt din kompetens som är för dålig om du inte ser vad Åhman Persson bidrar med. Idag var väl hans sämsta match för i år, men han har varit otroligt bra tidigare. 2 mål och 2 assist i den officiella statistiken, men han har blivit rånad på i alla fall en assist av SvFF då han nickade ned bollen till Logi i matchen mot Gefle.

Sedan gjorde Norrköping än mycket bättre taktisk insats. Janne Andersson utklassade Axén ännu en gång. Det ska inte vara möjligt att förlora mittfältet på hemmaplan mot Norrköping med tanke på omständigheterna. Hur kan man sätta så lite press på 2 mittbackar på innermittfältet? Hur kan man sjunka så lågt när Norrköping har 2 forwards som är bra i boxen och har enorm tyngd vid inläggsspelet? Det har ju dessutom varit ÖSK:s största svaghet under säsongen. Den här matchen visade tydligt att ÖSK inte kommer att vara ett topplag när vi summerar säsongen. Vi har haft ett bra spelschema hittills, speciellt på bortaplan. Det blir lite jobbigare att möta Peking, MFF, AIK, IFK Göteborg, Elfsborg, Häcken osv på bortaplan.
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 21:44
Ser att det är mycket diskussion om Kalle här, förståeligt givetvis. Kalle hade mega otur och kommer inte sova bra inatt efter Kujovics flipperspelsmål. Sidledspass som renderade i en snabb omställning, sista ÖSK-spelare på boll och målet lastas till fullo på han. Sett till det så förstår man hur han kan få underkänt, i och med att korta sekvenser av misstag kan rendera i så pass mycket otur.

Sen vet jag inte vad Åhman Persson gör? Sällan jag ser ÖSK nu för tiden men han inger knappast någon vidare tyngd på mittfältet, täcker inga ytor, och i offensiven så står han mestadels däruppe i ÖSK:s "4-manna-anfall" och ser loj ut. En CM som endast agerar svag CF. Dålig dagsform, dåligt dirigerat av Axén, eller är det min kompetens som är för usel?

Angående matchen. Trevlig tillställning måste sägas. Mycket folk och bra tryck från båda läktarna. De som sågar Gustavsson kan gå hem, en av ÖSK:s viktigaste spelare, det behövs en spelare som DG på kanten för att luckra upp försvar och även göra egna mål som idag. Måste ha en spelare med tempo, ÖSK är så bra tack vare den balanserade truppen, Martin Åslund var även inne på detta. Men det är här jag frågar mig var Åhman Persson gör när han stundtals inte bidrar med någonting? Spontant känns det som taskigt använt av Axén, eller så var det bara en sådan match där han inte var protagonist, helt enkelt?

Förövrigt så känns det lovande för framtiden. Särskilt när Kamara är med samt Gerzic, är inget fan av Nordmark.
Örebro Pedretti
2016-05-22 21:43
Hoppas att Magic Maic tar hand om Nordins hörnor från och med nu, tycker han har mycket bättre leverans!
Mäster Estragon
2016-05-22 21:33
Standard för Kalle är ju att han blir av med bollen för att sedan vinna tillbaka den med en patenterad "jag blev av med bollen, ruschar så inåt helvete och lyckas vinna tillbaka bollen med en spretig glidtackling". Visst,visst. Publiken går alltid igång på det men att Kalle överhuvudtaget ska tappa så mycket boll det är det som är bekymret.
Örebro Vinnartradition
2016-05-22 21:31
Västra Stå var galet bra idag. Jag lyfter på hatten för samtliga som var på plats och bidrog till stämningen. På lördag åker vi till Solna för att bevittna ÖSK:s sista trepoängare innan EM-uppehållet och DU ska med. Vi blir en bra bit över 1000 ÖSK:are på bortasektionen och det är vit tröja som gäller. Ses där! #VITAHÖRNET
Örebro Minatankar
2016-05-22 21:25
@Arsène Lupin - Måltjuven:

I Na är Kalle den enda spelaren som får underkänt. Jag har precis skickat in en kommentar om att någon som lägger ned ett så stort defensivt arbete inte ska bli underkänd.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-05-22 21:11
@Cpt. Raw-P:

Håller med dig fullt ut om Kalles insats idag. Kändes tveksamt att byta ut honom t.o.m. Faktum är att jag nästan hellre tagit ut Astrit där. Han hade det tufft ständigt omringad av röda spelare. Samtidigt är Astrit Astrit och mycket värdefull vid fasta osv
Örebro Cpt. Raw-P
2016-05-22 21:02
Jag tycker inte alls Kalle var så dålig som folk vill göra gällande. Visst, ingripandet vid 1-1 lämnar väl en del att önska (förutom att han sprang omkull domaren - det var kul!).
När vi spelade bra i början tyckte jag att han var en av de bidragande orsakerna till att vi vann så mycket boll högt upp i banan och kunde etablera oss på deras planhalva. Hans aggressiva press och ett flertal bollvinster gjorde att de andra drogs med (upplevde jag iaf).

Sen när vi går ner oss så fortsätter han jaga boll och vara aggressiv men får inte samma hjälp i pressen av de andra och kommer sent några gånger (ser otajmad och övertänd ut).

Kalle är den bästa defensiva forwarden vi har och stör uppspel på ett fint sätt tycker jag. Stor skillnad med Crespo som jag inte har samma smartness i att skära av passningsvägar osv. Med det sagt så tycker jag inte att Kalle gjorde nån kanonmatch och det var rätt att ta ut honom i det läget man gjorde och få in Brobbans lite mer direkta mot mål springande.

Jaja, gott med en pinne (när man vinner den) men kan ändå inte förneka att man känner sig en gnutta besviken. Vilket i sig är helt barockt att som ÖSKare vara besviken på 1 pinne mot serieledaren när man gör en mellanmjölksprestation.

Nu tar vi AIK av bara farten så kan man i lugn och ro må gott o glo på EM!

Framåt vänner!
Mäster Estragon
2016-05-22 20:30
Allt som allt får man vara nöjd med en pinne så som matchen utvecklade sig.

Men sen bör väl Sidleds-Kalle fundera över vad han egentligen sysslade med idag. Frågan är om han till och med var kassare än domaren idag..
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2016-05-22 20:08
Vilken vårsäsong iallafall. Vi spelar 2-2 mot serieledaren, de regerande mästarna, och jag sitter här och är besviken. Det är lite skillnad från förra året??
Örebro Alltid Örebro
2016-05-22 20:06
@Minatankar:
Såg det också, var/är inte rintigt av samma åsikt som sportbladet :)
Örebro Minatankar
2016-05-22 19:53
@Alltid Örebro:

DG inget vidare, skriver du. I Aftonbladet fick han högsta betyg av alla spelare på planen. Jag tycker att båda överdriver och att sanningen ligger däremellan :-)
Örebro Snö
2016-05-22 19:40
Vi får 2mål av iFKs målvakt, nu blir det trissköp igen, 3p mot AIK blir bra, hurra, Rinne bäst på alla planer:)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Minatankar
2016-05-22 19:34
@Marta (hane):

oppas p

Nordin fick en lårkaka och är ordentlig svullen på låret. Googlade på lårkaka och det kan innebära lång vila. Vi får hoppas på det bästa.
Örebro Alltid Örebro
2016-05-22 19:33
@Marta (hane):
Där ser man... Var bergsäker på att detta var Astrits 3 gula och att RÅPs 5 gula renderade i avstängning. Bra om jag hade fel!
Örebro Marta (hane)
2016-05-22 18:37
@frrreddo:

Ingen avstängd således. Hoppas nu Nordin inte drog på sig något allvarligt, samt att Crespo snart är tillbaka.
Örebro Sunnanlid (2013)
2016-05-22 18:11
Får väl instämma i att betyget efter dagens övningar blir ett godkänt sammanlagt. En poäng på förhand kändes tråkigt men överkomligt, med tanke på hur matchen utvecklades plus det faktum att vi gjorde sista målet känner jag mig "nöjd". Jag tycker det är sån enorm skillnad mellan att kvittera och att släppa in sista målet i en kryssmatch. Idag vet man att det känns bittrare för Peking.
Örebro frrreddo
2016-05-22 18:09
Där har ni statistik på alla gubbar
Örebro Marta (hane)
2016-05-22 17:59
Inte heller Astrit är väl avstängd?
Örebro Marta (hane)
2016-05-22 17:57
Råp kan väl inte vara avstämgd igen?? Tycker DG visade högklass idag. Vilket sjukt jävla ryck han har!!!
Annons: