/fotboll/osk/forum/6746.aspx/fotboll/osk/forum/6746.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Djurgården Kaj
2008-09-10 19:50
E-A,

Jag tycker att jag håller en ganska artig och saklig ton. Själv avviker du helt från ämnet. Jag talar inte om enstaka säsongers misslyckanden (ALLA klubbar har dåliga säsonger), utan för ett resonemang kring vilka klubbar som PÅ SIKT har bäst förutsättningar att ligga i toppen mest frekvent. Självklart kan en klubb som Örebro utmana vissa säsonger, kanske till och med vinna guld en enstaka säsong, men chansen kommer nog att vara större att klubbar som Malmö, Hammarby, Göteborg eller, för all del, mitt Djurgården, kommer att vinna oftare den dag då de ekonomiska skillnaderna kommer vara betydligt större än vad de är idag.
Örebro E-A
2008-09-10 19:50
Kaj//
Du menar på fullaste allvar att sannolikheten att Sirius och Linköping (va deras fotbollslag nu heter) har större chans att i framtiden bli etablerade topplag i AS än ÖSK, med sin 100-åriga historia, flertalet framgångar i flera olika sporter, ett av Sveriges bästa publiksnitt, storsponsorer, utmärkt egen produktion av talanger i närområdet, mycket bra scoutningsverksamhet, BRA organisation med vettigt folk (för en gångs skull) m.m m.m.???

Pinsamt var ordet jag sökte!
Örebro malge
2008-09-10 19:45
elfsborg norrköping linköping och sirius vart ska dom få deras pengar ifrån, att sen örebro inte kanske kommer upp i 200 miljoner kan så vara men pengar är inte allt, tradition och talang är en del också
Örebro E-A
2008-09-10 19:42
Kaj//
"storklubbarna".. Antar att du är helnöjd med DIF's sportliga prestationer detta år? För att inte tala om de massiva publikstödet ni har.. Eran "nya" arena stadion är ju verkligen en hit! DIF-En klubb på frammarch! (Till skillnad från lilla pluttiga ÖSK..)

Du är inne på fel forum för att ventilera dylika åsikter!
Djurgården Kaj
2008-09-10 19:41
Malge,

Svaret är enkelt: ekonomi. De klubbar som jag nämner som storklubbar kommer, om några år när de har nya arenor, att ha en årsomsättning på kanske mellan 200 och 400 miljoner kronor.

Just nu ser inte jag att Örebro kommer kunna vara i närheten av de siffrorna inom en nära framtid, ifall inte Bill Gates råkar vara född ÖSK:are.
Örebro malge
2008-09-10 19:34
att linköping och uppsala ska bli ett topplag i allsvenskan jadu ditt är det långt kvar, frågan är ju sen varför örebro inte skulle kunna bli en storklubb, staden är bland de största i landet och talang finns det mycket av
Djurgården Kaj
2008-09-10 19:23
Malge,

Storklubbarna är Djurgården, AIK, Hammarby, IFK Göteborg, Malmö FF och Helsingborg samt kanske Elfsborg och Norrköping (Elfsborg, om de lyckas förvalta sitt försprång och Norrköping på lite längre sikt, om de lyckas förvalta sin potential).

Örebro är för mig en klubb som bör ligga, som jag skrev nedantill, i utmanarskiktet tillsammans med klubbar som Kalmar och Halmstad.

På sikt borde kanske också städer som Uppsala (Sirius) och Linköping kunna blanda sig i diskussionen. Men dit är det långt kvar.
Örebro malge
2008-09-10 19:10
7-8 klubbar får man fråga vilka klubbar då kalmar kanske som snittar 5000. likaså att norrköping får en fin arena man ska kunna ha nåt i den också
Åtvidaberg hejja
2008-09-10 18:54
VARFÖR och åter VARFÖR sänder de INTE ÖSK-Gefle på TV4 Sport på tisdag?????
Djurgården Kaj
2008-09-10 18:53
Helt klart är Borås arena det sämsta exemplet av de helt nybyggda arenorna. Men, trots det trista utseendet har de fått mycket för en billig penning: bra publiksnitt, ett sm-guld, gruppspel i Uefacupen, och inköp av profiler som Anders Svensson, Mathias Svensson, Ishizaki, Lasse Nilsson, Fredrik Berglund, Teddy Lucic etc.

Ska bli intressant att se hur länge Elfsborg får leva på det lilla försprång de fått genom att ha varit först ut... Storklubbarna i vårt land har varit tröga, men när de väl kommer igång så kommer det nog börja bli skiktningar i allsvenskan. Tror faktiskt att Malmö FF har den mest gynnsamma positionen med sin nya arena.

Örebro, som ändå har förvaltat sin arenasituation väl, bör kunna ligga i utmanarskiktet strax under de sju-åtta största klubbarna.
Örebro ÖSK öster
2008-09-10 18:47
Ang. diskussionen om klubblag vs. landslag så ska jag nu knalla ner till BA för att se ÖSK U21.
Det va ett enkelt beslut, då har jag ändå kall öl jag kunnat dricka till Sverigematchen.

Önskar jag kunde gå till matchen i en 1908-piké.
Hejja Sport!
AIK Saywee
2008-09-10 18:41
PS, innan jag loggar ur, Ryssland-Wales oddsen ändras snabbt nu ...
AIK Saywee
2008-09-10 18:39
Nej, nu har regnskuren över Kattegatt och Hallandskusten lagt ner och solen kan skönjas långt borta över Skagerack, (det var regnskurens fel att det blev så många inlägg).

Måste ut och hämta dagsljus innan mörkret faller.

Laddar lite smått för min nästa ÖSK-mach (live), Halmstad borta om 12 dagar!

AIK Saywee
2008-09-10 18:34
anderzon_, jag kan bara hålla med om Borås Arena, "budgetbygge" var bra uttryckt, enformigt, likformigt.

Behrn Arena är riktigt snygg när man kommer vandrandes från Södercity mot arenan!

Kul att man bygger om den östra läktaren, skall bli inressant att följa bygget i vinter.
AIK Saywee
2008-09-10 18:27
Fast om jag satsar på Wales och de vinner så kanske jag kan "köpa ett fotbollslag" ...

... finns med i texten till Pink Floyds "Money"
Örebro anderzon_
2008-09-10 18:25
Kaj//

Ja, Stadion är jättefin helt klart, och funkar säkert jättebra till friidrott och dylikt. Och jo, många av nybyggena blir ju mer enhetliga än Behrn Arena är. Men Borås Arena tyckte jag luktade budgetbygge när jag var där =/
AIK Saywee
2008-09-10 18:24
Nu blir det 90.000 ;-)
AIK Saywee
2008-09-10 18:23
Oddset på Rysslandsvinst i kväll mot Wales på bet365.com här till höger ligger på 1,08.

Vid satsat miljon på detta så blir det en liten nätt vinst på 80.000 kronor, om Ryssland vinner förstås ;-)
AIK Saywee
2008-09-10 18:17
OK öskung, i kväll blir det väl högst en Lagerbärs ...
Örebro öskung
2008-09-10 18:12
Tack Saywee förresten för att få vara kung i baren igår :)
Djurgården Kaj
2008-09-10 18:09
Tack för svaret, anderzon! Det blir ett stort lyft för bortafansen.

När jag skriver "inte så pjåkig" så menar jag knappast att vår arena är bättre. Faktum är att den är usel, bortsett från en fantastiskt vacker exteriör.

Dock menar jag inte heller att er arena blir någon superarena när den är helt färdigställd, utan just "inte så pjåkig". Både Malmös nya, Göteborgs nya, Borås arena, Olympia, Norrköpings idrottspark samt de projekterade byggena i Stockholm, Kalmar med fler kommer att hålla högre standard.
AIK Saywee
2008-09-10 18:06
-=joth=-
Jag håller med om att bengaler kan se trevligt ut, men främst under den kalla årstiden när mörkret kommer tidigt och om det sker under ordnade och icke riskabla former, kanske högst upp på någon betongläktare eller där det är relativt folktomt. Men det är "tyvärr" inte tillåtet på våra arenor enligt de regler som vi har idag utan vi måste respektera detta precis som du skriver.

Men rökbomb, det var bland det töntigaste "tifo" jag sett, totalt utan positiv upplevelseeffekt, rent ut skrivet löjligt! Det förstörde t.o.m. inledningen av denna underbara kväll.

Däremot, jättebanderollen och kubanernas stämmor, det var helt underbart!

FORZA KUBANERNA!
AIK Saywee
2008-09-10 17:52
Angående det fega eller de fega kräken som inte vågar stå för sitt handlande med sin jönsiga rökbomb ...

... fanns det ingen i närheten som såg när de tände på och kan/kunde peka ut dem?

Det är så otroligt onödigt oavsett om det är mycket eller lite pengar för ÖSK, jag blir toksned på fega uslingar som smyger och inte vågar stå för det de gör eller gjort!

Proportioner till annat som hänt genom åren saknar nästan betydelse i just detta specifika fall och Lagrell hånler förstås.

Vad hade de för syfte med sitt handlande, de visste vad som kunde hända klubben, omoget ouppfostrat och totalt nonchalant mot klubben som svartvita supportrar och medlemmar stödjer på olika sätt!
Örebro -=joth=-
2008-09-10 17:50
Det sorgliga i det hela är att förmodligen blir Kubanerna lidande av detta. Som jag har fattat det så får Kubanerna 25.000:- om året av ÖSK. Detta delbetalas ut några gånger under året. ÖSK kan sedan göra avdrag från summan om de anser att Kubanerana inte skött sig...

Visst är det snyggt med bengaler och rök m.m. det kan jag inte neka till. Men man måste respektera de regler som finns. Hammarby fansen gick kanske lite långt när de spöade upp huliganerna mot AIK. Men så länge som det drabbar klubben m.m. så är det viktigt att dessa personer blir utpekade.
Örebro E.Shams
2008-09-10 17:43
Grixx// Instämmer med dig.

Örebro anderzon_
2008-09-10 17:42
Kaj/

Jo den skall vara användbar till nästa säsongsstart. Inte så pjåkig? Till skillnad från er superba fotbollsarena? ;)
Djurgården Kaj
2008-09-10 17:40
Vad tror ni, när kommer Behrn Arena få en ny bortaläktare? Är det realistiskt redan till nästa säsong?

Med en likadan läktare för bortafansen som den ni har som hemmaklacksläktare, så skulle er arena faktiskt inte vara så pjåkig sammantaget.
Örebro Grixx
2008-09-10 17:27
25 000 är pengar som ganska många medlemmar betalat i årsavgift.

En vandal som sabbar ÖSK-puben eller kansliet riktigt ordentligt för 25 000 skulle folk bli sneda över.Eller om jag genom inbrott på kansliet skulle komma in på ett konto och stjäla 25 000 rakt över.

Alla vet att det blir böter, då ska man förbanne mig pynta om man ska "roa" sig på klubbens bekostnad.
Örebro E-A
2008-09-10 17:21
HUR FAN KAN VI FÅ 25 TUSS I BÖTER FÖR EN "RÖKBOMB"??? hur står de sig egentligen i proportion till hur mkt andra klubbar fått betala i böter för bengaler å liknande, finns de nån statestik för det detta år än? nån som vet?

Nej det är INTE klubbens ansvar för hur supportrar agerar utanför en arena, där är vi vanliga människor som ansvarar över vårt eget beteénde, precis som de borde va på arenan. men däremot är de väl inte olagligt att bränna av en bengal/smälla en smällare ute i sammhället..? (än iaf..)

ÖVERKLAGA!!!
Örebro ÖSK-Karl
2008-09-10 17:19
Skall bli spännande att se vad Hammarby får för straff, som nästan bombade ihjäl AIK:s målvakt.
Annons: