/fotboll/osk/forum/673.aspx/fotboll/osk/forum/673.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2016-05-23 15:15
Hamrén har därför kallat in U21-spelaren Muamer Tankovic, målvakten Johannes Hopf och anfallaren Isaac Kiese Thelin.

Hur f-n kan de där gå före Rinne och Astrit? De två utespelarna platsar väl inte ens i sina A-lag?
Örebro pemo
2016-05-23 15:10
flesklepp// Ja, gjorde inte ÖSK samma sak 2014 ? Ställde upp med tre helt nya i laget då Crespo , Nordin och någon mer gjuten var skadade. Och vann komfortabelt. Tror det var mot Elfsborg?
Örebro Nicka i ribban
2016-05-23 15:08
@MinaTankar Jag tror också att ÖSK blir topp 6. Jag är mer tveksam till topp 3 däremot, som är min definition av topplag. Då får man spela ute i Europa.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro flesklepp
2016-05-23 13:18
@Bastard on Parade:
Ja, jag är nöjd. Det kändes gött å leva när vi fick in 2-2. Lika viktigt som att vi fick poäng var att vi hindrade Norrköping från att ta tre. De insatser som vi visat nu hittills under elva matcher har räckt till för att vara ett topplag, så varför skulle det inte räcka i nitton till? Det är lätt att förirra tankarna dithän att "de spelar med flera reserver, då bör vi slå dem". Det funkar inte så, det vet vi. Minns på den tiden då Sixten körde med "bästa laget" i cupen bl a med hela B-laget mot ett i serien mer eller mindre jämnstarkt HBK och vi vann komfortabelt (Emra!)..
AIK Nissesson
2016-05-23 12:37
Vi hade iallafall tur med vädret :)
Örebro Robben 82
2016-05-23 12:14
Japanerna har tydligen besökt Behrn arena!
Örebro pemo
2016-05-23 11:37
Håller med att det klagas alldeles för mycket i dag, trots oavgjort mot svenska mästarna. Är det så att Norrköping underskattas? Hade det varit IFK G eller MFF som varit svenska mästare och vi fått oavgjort hemma, så tror jag inte alls att tongångarna varit de samma.

Norrköping hade två tuffa starka forwards att möte. Mittfältet var orutinerat från allsvenskan, men inte några nybörjare. I alla fall inte Tekie och Nyman Backlinjen intakt. Så jag tycker nog att det var stark av ÖSK
Dessutom fick vi ju en dags mindre vila.

Jag var helt övertygad förra året att ÖSK skulle åka ur. Mycket för att vi inte hade någon målskytt och förlorade många matcher med uddamålet.
Att vi sedan fick in tre nyförvärv som verkligen levererade fanns inte i min fantasi. Nu ser jag inte varför vi inte skulle fortsätta i topp. Om vi får behålla laget intakt.

Visst vore det bra om vi kunde rotera lite med de yngre i bland, men av resultaten från U-21 så tror jag inte det är en så bra idé.

Sen är ju frågan om man ska leta syndabockar vid målen? När två topplag möts, så är det oftast på misstag som målen tillkommer.

ÖSK:s första var ju en skänk från målvakten.
1-1 var en bra brytning av deras "orutinerade" mittfält. OK , Kalles passning inåt, men motståndaren läste den tidigt och hann dit. Men sedan hade vi två backar som inte kom in fort nog mot Andersson, när han fick lyfta in bollen.
Flipperspelet till mål kan drabba alla lag.

1-2 var ju ett chansskott, som för en gångs skull gick lågt och träffade ribban. Returen är ju enklare för en anfallare att ta än en försvarare so står still.
2 - 2 var också ett felpass från Norrköping, som gav Astrit ett perfekt läge för pass.

Så alla mål kom av "slarv". Men för publiken är det väl roligare med 2-2 än 0-0. Det är mest tränarna som är irriterade.

Slutligen tycker jag att betygsättandet i NA inte riktigt överensstämmer med verkligheten. I en match mellan ettan och trean i serien, som dessutom håller spelet tämligen jämt, ska inte en hemmaspelare få en 1:a
Hade Kalle varit så dålig, så hade han blivit utbytt innan andra halvlek. Lex Näfver. Men det är ju enklare att ge en målskytt bra betyg ( Sema ) , men tittar man på helheten, så jobbar Kalle betydligt mer i defensiven.Också.

Ursäkta att det blev en lång drapa.
MEN, nu kommer vi som tvåa eller tre till "kompisvallen" på lördag. Och då ska AIK visa respekt och inte tro att vi är rädda för dem
Örebro Minatankar
2016-05-23 11:02
@Nicknamn i ribban:

Håller med om att man kan tycka vi skulle vunnit matchen mot bakgrund av att IFK Norrköping hade många borta. Vi hade ju bara Crespo borta och Nordin resp Broberg del av matchen...

Det är inte det jag vänder mig emot. Det är att du och BoP menar att det innebär att vi inte alls har chansen att bli ett topplag i höst. Precis som BoP sedan skriver är det många faktorer som påverkar och då inte bara slutsatserna av senaste matchen.

Kanske blir vi ett mittenlag eller i värsta fall ett bottenlag. Men vi har också chansen att bli ett topplag. Min poäng ligger i att det är många faktorer som påverkar. Själv låter jag min positivism påverka mig och säger att ÖSK blir ett av de 6 bästa lagen med chans att under mycket gynnsamma omständigheter, bl a under sommarfönstret, vinna SM, precis som alla andra lag i toppen.
Örebro Bastard on Parade
2016-05-23 10:30
Mycket kan hända under transferfönstret förstås. Norrköping tappar ju Traustason definitivt och Kujovic lär också försvinna. De har dock en del pengar att värva för och lär kunna hitta skapliga ersättare. Det gick ju rätt bra utan Traustason och 3-4 andra mittfältare igår så det är nog inget större problem för dem. Kujovic är dock ruskigt bra så han blir svårare att ersätta. Jag vet inte hur många gånger jag har räknat bort Norrköping de senaste åren och det misstaget gör jag inte igen. De har en så tydlig grund i sitt spel att de lär klara av sommarens transferfönster utmärkt om inte Jens Gustafsson vill sätta en egen prägel på spelidén.

Frågan är vad transferfönstret innebär för ÖSK. Enormt många spelare med utgående kontrakt som ÖSK inte har lyckats förlänga. Vi måste nog sälja någon för att ens ha råd att ta in vettiga ersättare. Det blir svårt att värva 6-8 spelare till startelvan om samtliga lämnar som bosman och dessutom är för gamla för att det ska ge utbildningsbidrag. Det blir förmodligen svåra beslut för Sköldmark och övriga. Ska vi satsa på Allsvenskan och riskera tappa flera spelare som bosman? Sälja någon för att kunna ta in ersättare?

Minatankar//
Min slutsats om att ÖSK inte kommer att vara ett topplag (där räknar jag topp-3) när vi summerar säsongen baserar sig på en mängd olika faktorer. ÖSK:s lägsta nivå är otroligt låg. Det har vi sett mot Djurgården, under första halvlek mot Helsingborg, Kalmar osv. Försvarsspelet är katastrofalt och på grund av så lågt lag så kommer vi förmodligen att drabbas av flipperspel i fler matcher. ÖSK är inte heller särskilt bra på att rotera spelare. Kontinuitet är viktigt, men när det blir så tätt matchande så är det viktigt att kunna gå runt på spelare. Ganska många spelare såg ut att ha krampkänningar innan kvitteringen. Varför inte utnyttja tidiga byten när man har 3-0 mot Gefle i 63:e minuten och ett kommande toppmöte 3 dagar senare?

Det som talar för ÖSK är EM-uppehållet. Axén har möjlighet att rätta till försvarsspelet. Kanske får vi in någon förstärkning också. Jag hoppas på en liknande höst som tidigare, men jag tror att både MFF och Norrköping blir för starka i år. AIK och IFK Göteborg har bättre förutsättningar inför det kommande transferfönstret.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-23 10:18
På Norrköpings forum talade man om att det skulle vara en bragd att ta poäng med det laget som ställde upp. Istället var man närmast vinsten.

2-2 mot ett ordinarie Norrköping hade jag varit nöjd med, men nu spelar vi på hemmaplan och de ställer upp med ett U21-mittfält där alla utom Hadenius spelar "ur position". Klart att vissa av oss är missnöjda med insatsen, precis som Astrit m.fl. är.
Örebro Minatankar
2016-05-23 09:51
@Nicka i ribban:

Jag håller med BoP om att det är viktigt att analysera alla matcher och att inte vara helt nöjd om man inte fått ut bra spel eller vunnit en match.

Däremot håller jag inte alls med om era slutsatser av analyserna. I fjol låg ÖSK i botten av tabellen och hade inte många poäng. Ändå blev vi under hösten Sveriges bästa lag tillsammans med IFK Norrköping, samma mönster som året innan men då var det tillsammans med Malmö FF.

När vi nu ligger i toppen av tabellen så kan man bara inte dra de slutsatser ni gör och vara trovärdig. Så mycket kan hända under sommarfönstret som innebär positiva och/eller negativa konsekvenser som ingen kan överblicka.

Lag mer flera gånger högre omsättning än ÖSK har spelare på bänken som också kan bjuda ÖSK motstånd. Marginalerna är dessutom små i AS, speciellt ser det ut att vara så i år. Därför håller jag varken med BoP om hans säkra slutsatser eller Thomas Nordahl som för ett par veckor sedan sa att han i slutet av maj kan säga om ÖSK blir ett topplag eller mittenlag. Man får gärna ha en uppfattning grundad på positivism eller negativism, men att dra några logiska slutsatser på det sätt som jag refererat till, tror jag inte på.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-05-23 09:44
Jag håller med RÅP. Jag brukar ytterst sällan skriva något om domaren men visst var det en hel del märkliga frisparkar som tilldömdes emot oss?
2016-05-23 09:40
Nordins skadestatus
Örebro Bastard on Parade
2016-05-23 09:39
@flesklepp:

Så kan man ju också se kritiken på gårdagens match. Är du nöjd med insatsen mot ett kraftigt sargat Norrköping? Tror du på fullaste allvar att den typen av insatser räcker om man ska vara ett topplag efter 30 matcher? Tabellen är ju egentligen ointressant nu, precis som Axén brukar säga. Vi ligger 2:a just nu och lär ligga 3:a efter att MFF har spelat sin match. Det är inte dåligt, men det kunde och borde ha varit bättre sett till omständigheterna runt gårdagens match.

Jag kommer gnälla så länge det finns saker som ÖSK kan göra bättre. När man är nöjd med medelmåttiga insatser och slutar bry sig om förbättringar så kommer det gå åt helvete. Bra att spelarna åtminstone är missnöjda. Då finns det lite hopp om vinnarmentalitet i Örebro ändå.
2016-05-23 09:35
@Roswall:

Att "bara" ligga sjua med snittet 9 329 är ju riktigt bra sett ur allsvenskans och svensk fotbolls perspektiv = Mycket folk på matcherna. Det är synd lite att säsongen inte kunde fortsätta ett par veckor in i juni innan avbrottet med det riktiga fotbollsvädret. Och istället haft EM när den stora semesterperioden ligger
2016-05-23 09:33
@flesklepp:

Närke? ;0) "Vi" kommer nog alltid säga att efter sol kommer regn ;0) Det går inte jobba bort utan det ärvs ned till närke-generna
Örebro flesklepp
2016-05-23 09:27
"Nä nu blir jag arg. När jag inte har pengar då kan jag inte dricka sockerdricka och när jag har pengar då får jag inte dricka sockerdricka. När i hunnan ska jag dricka sockerdricka?!"
Fritt översatt: När vi inte ligger i toppen så gnäller ni över att vi inte ligger i toppen och när vi ligger i toppen så gnäller ni över att vi nog inte alltid kommer att ligga i toppen. När i hunnan ska ni inte gnälla?
Det ska va´ gött å leva,
annars kan det kvitta!
Örebro Nicka i ribban
2016-05-23 00:37
Jag är helt med på BoP resonemang. Klarar vi inte av att vinna, eller ens föra spelet, på hemmaplan mot ett såhär sargat Peking ska det nog mycket till om vi ska ligga uppe i toppen i höst.
Örebro Roswall
2016-05-22 23:22
Tre grejor jag hajade till på när jag kollade ÖSKs statistik på allsvenskan.se

- ÖSK ligger 7a i publikligan med det för oss riktigt bra snittet 9 329, då har vi dock haft två Sthlmslag på besök samt IFK och Peking. Noterbart är att vi ligger överlägset sist när det kommer till bortasnitt, 4 096 åskådare. Närmst ligger Gefle 5 769. Säger kanske inte så mycket med tanke på att vi har många publiklag kvar att möta borta, som AIK i nästa omgång.

- DG har gjort lika många poäng som Astrit. Båda ligger på 8p. DG har 5 mål och 3 assist, Astrit 3 mål och 5 assist. Astrit är trots detta såklart överlägsen i betydelse för vårt spel. Men kul att DG äntligen har hittat en ordentligt poängform!

- Logi, som många känner blandade känslor för som VB i ÖSK, har än så länge ett snitt 0.5 poäng per match, vilket är riktigt bra för en VB. Visserligen har han bara spelat 4 matcher, men en gång assistkung....
Örebro Bastard on Parade
2016-05-22 23:20
@Marta (hane):

Det spelar egentligen ingen roll vilka man vinner mot. Tar man tillräckligt med poäng så kommer man vara ett topplag. Däremot så har jag otroligt svårt att se att ÖSK kommer ta mycket poäng på bortaplan mot MFF, IFK*2, AIK och ett par till lag. Det är enkelt att snacka om att ÖSK är Allsvenskans bästa bortalag när man har mött 4 lag på nedre halvan i tabellen.

Om vi inte kan vinna mot Norrköping på hemmaplan när de saknar 4 mittfältare som har varit mer eller mindre ordinarie, hur ska vi ta poäng på bortaplan om drygt 2 månader? Vi hade ett otroligt bra läge att ta en 3-poängare. Synd att ÖSK klappar ihop fullständigt efter kvitteringen.
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 23:11
Tackar för mogna och produktiva diskussioner. Tyvärr inte en självklarhet när det kommer till fotbollsforum...
Örebro ÖSK-Karl
2016-05-22 23:01
@BlandFinsken:

Gissar att Axén underskattade Pekings nykomponerade mittfält, i andra halvlek huserade RÅP något längre ner i planen. I första rörde han sig över stora ytor och jag undrade hur karln orkade. Det jag vill vidhålla är att jag tycker han gjorde en mycket bra match. Problemet i ÖSK är ju sedan Danielssons dagar vänsterbacken, inte undra på att det var där Pekings anfall kom i stort sett hela tiden och så kommer och har gjort även andra lag göra tills den platsen har tagits av någon bättre än Logi, på riktigt missar han ju t.o.m enkla 5m-passningar.

Finns det verkligen ingen bättre i truppen som kan spela vänsterback? Själv föreslog jag Haginge, men det var mina kompisar som sett betydligt fler matcher än mig på plats de senaste två säsongerna tveksamma till.
Örebro Marta (hane)
2016-05-22 23:00
Tycker du har en nästan "in"snö"-ad" syn på saken...
Örebro Marta (hane)
2016-05-22 22:55
BOP/Måste man vinna bortamatcher mot MFF, IFK*2 för att va topplag? Övriga du nämner tror jag absolut vi kan rå på.. och säkerligen även överraska mot något av dessa 3.

Snart börjar Crespo leverera!!
Örebro Bastard on Parade
2016-05-22 22:54
@BlandFinsken:

Jag tycker inte riktigt att vi är inne på samma spår. Du skriver att han stundtals inte bidrar med någonting och det håller jag ju verkligen inte med om.

Jag har inget emot att RÅP ibland ligger högt i uppspelsfasen, utan tvärtom. Det har gett oss fler alternativ när vi kan spela längs marken via Nordin och Astrit, utnyttja kanterna eller slå en längre boll på RÅP. Han har ju vunnit otroligt många luftdueller tidigare och det har ju lett till flera chanser. Däremot så gillar jag inte att ÖSK ofta ligger otroligt lågt med innermittfältarna. Det känns nästan som att de inte litar på Almebäck - Moberg och ligger bara några enstaka meter framför dem. Det blir löjligt när man låter Hadenius och Dagerstål hålla i bollen i lugn och ro. Speciellt den sistnämnde skulle man kunna pressa rejält. Tekie har gjort en del misstag i tidigare matcher när han har börjat tröttna. ÖSK kunde ha utnyttjat det ännu mer om vi hade legat högre upp i planen och pressat mer.
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 22:32
Vill dock förtydliga för er som möjligtvis uppfattade mina inlägg fel. Jag gillar RÅP starkt, av matcher jag sett förut har jag tyckt att han och Gerzic ägt mittfältet och skapat en solid balans på innermittfältet, men idag icke.
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 22:31
@ÖSK-Karl

Håller med, fantastisk match. Tycker du verkligen att det är rätt av Axén att sätta upp han i ett fyrmanna-anfall längst fram istället för att han ska dominera mitten? Tycker han ska plocka upp och vinna bollar på mitten istället för att agera bollplank längst fram.
Örebro BlandFinsken
2016-05-22 22:29
@Bastard on Parade

Jag tyckte nog vi var inne på ganska samma spår? Enda skillnaden var väl att du tog med historien i ditt inlägg och att jag inte gjorde det. Som jag sa, jag har inte sett mycket ÖSK nu i säsongsinledningen och tyckte inte att Åhman Persson såg särskilt bra ut, eller snarare; utnyttjades inte till fullo. Där nämnde du att Janne utklassar Axén, vilket jag kan hålla med om. Du sa att det var Åhman Perssons sämsta match? Då kan väl inte riktigt insatsen varit heroisk?
Örebro Chris P. Bacon
2016-05-22 22:22
Kritiserar man Kalle för bolltappet vid 1-1 ska man givetvis också hylla hans hårda jobb och supertackling som låg bakom 1-0. Väldigt nära att bli målskytt i första minuten dessutom. Rinne minst lika skyldig till 1-1 ihop med Moberg som inte får bort bollen helt oattackerade. Men givetvis ett dåligt bolltapp av Kalle. Underkänt för Kalle är ett för lågt betyg, han är godkänd.
Örebro ÖSK-Karl
2016-05-22 22:22
BlandFinsken//

Tänk vad olika man kan se på en match, själv tyckte jag Åhman Person var en av de bästa på plan, hans tyngd var viktig och han vann en mängd nickdueller. När Nordmark kom in fick ÖSK ett bättre tryck på Peking, trots att Gerzic inte var dålig, det blev ett snabbare spel.

Förövrigt en kul match med en härlig inramning och fantastiskt bra publiksiffra !!
Annons: