/fotboll/osk/forum/671.aspx/fotboll/osk/forum/671.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Mäster Estragon
2016-05-23 21:06
Alltid lika upplyftande att läsa igenom Stockholmslagens forum efter förlust.
Örebro # brorzan
2016-05-23 21:05
Hur påverkar detta Svenskafans?
Örebro Alltid Örebro
2016-05-23 20:17
AIK imponerar inte.... Utspelade mot Falkenberg och inte många snäpp bättre än Gefle... Oroande att de vinner dock.
AIK Nissesson
2016-05-23 19:55
Allt kan hända, ingenting är omöjligt.
Örebro Bäst när det gäller
2016-05-23 19:15
Jag har klara indikationer på att Hagge också kommer lämna för att han citat "tycker han borde fått fler chanser när försvaret så uppenbart är vår svagaste länk".

Dessutom sägs Ivan och Stålis ha ledsnat ihop också, de vill ut i Europa och känner sig inte helt säkra på att ÖSK är laget som ska ta dem dit. Mou sägs rycka i alla tre på Zlatans inrådan.

Den ende som blir kvar är Astrit, punkt.
Örebro Snö
2016-05-23 19:12
@Minatankar
Har absolut ingen aning kan bara soekulera som du, varva ned o tat lungt:)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Minatankar
2016-05-23 19:08
@Snö:

Men det är uppenbarligen att du känner till att han ensidigt har rätt att bryta kontraktet eftersom det skulle förvåna dig stort, som du skriver, om han blir kvar.
Hoppas du har under fötterna för det påståendet.
Örebro Snö
2016-05-23 19:03
@Minatankar
Kan du Janssons kontrakt? Du har ingen aning skulle jag tro:)
Örebro Minatankar
2016-05-23 18:58
@Mäster Estragon:

Så är det med stor sannolikhet. Har fått antydningar om det. Och visst, det vet ju ingen om det finns i ytterligare kontrakt. Men jag tror att det är långt ifrån någon regel. Tvärtom, bara i undantagsfall skriver ÖSK sådana kontrakt, tror jag.
Mäster Estragon
2016-05-23 18:39
@Minatankar:

Skulle ju dock inte vara någon överraskning ifall Astrit har någon slags klausul inbakad som gör att han enkelt kan lämna i sommar.
Örebro Minatankar
2016-05-23 18:29
@Snö:

Har skrivit det tidigare men får tydligen upprepa det. Ingen spelare under kontrakt kan själv bestämma sig för att lämna klubben under ett öppet fönster. Därför finns inte den risken som du skriver.
Örebro Pedretti
2016-05-23 18:22
@Snö:

Kanske de kallar upp Douglas Bjäresten som andra målvakt (om Axén nu vågar det)
Örebro Snö
2016-05-23 18:01
Skulle tro att det är bland dom sista gångerna man kan se Jansson i ÖSK tröjan ikväll, skulle förvåna mig stort om en sån toppmålvakt låter sig vara fast på bänken efter "fönsteröppning" i sommar, kan nog faktiskt bli så att "skägget" Axen står utan målvakt om Rinne "den bäste" ska på OS äventyr och Jansson går vidare, de blir intressant o se hur det ska lösas, heja ÖSK
Örebro foppa!
2016-05-23 17:14
Hoppas ÖSK tar upp det här med att man i stort sett slutar spela efter att man tagit ledningen (eller bara gjort ett mål för den delen). Det är något jag tänkt på tidigare och igår blev det ju enormt tydligt efter Semas ledningsmål. Vill se att man försöker hålla uppe samma fina offensiv i mycket större utsträckning oavsett vad det står på tavlan. Det här laget är inte byggt för att gneta till sig 1-0 vinster.
AIK Nissesson
2016-05-23 16:52
Fotboll är ganska enkelt, framförallt efter en match, när man fått facit på domare och slump och en och annan inövad grej.

Man såg det som blev "fel" och man såg det som blev "rätt".

Tycker nog att minatankar's helgardering i förmiddags, är en av de roligare faktiskt.

För sådan är fotbollen, ingen kan veta hur det skall bli och det är ju faktiskt lite av "charmen" och spänningen.

Tänk om allt vore som i en film, klart redan från början ...

Tror på ÖSK !!!
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-23 16:45
@pemo:
Hopf blev årets spelare i Genclerbirligi. Med andra ord har han haft den bästa klubblagssäongen bland svenska målvakter. Anledningen till att Carlgren är nummer 3 är att han är en "go gubbe". Sen kanske du ska läsa artikeln och tänka efter lite innan du svär. Tankovic och IKT kallas in för att deras säsong är över. Carlgren, Kujovic och Lewicki har fortfarande matcher kvar i Allsvenskan innan uppehållet, så de kan inte medverka på träningarna.
Örebro Bastard on Parade
2016-05-23 16:35
@flesklepp:

Visst är det skönt att göra mål och visst var det viktigt att Norrköping inte fick en 3-poängare, men det är viktigare att man själv tar chansen att ta egna 3-poängare när man får sådana gyllene lägen. Det började ju så bra mot Norrköping!

Och det är faktiskt till stor del visst så det funkar. Varför vinner Barcelona eller Real Madrid ligan varje år? Ju, för att de har bäst spelare på planen i varje match. Det är klart att svagare lag på pappret kan vinna. Det har hänt massor av gånger förr och kommer hända igen, men för mig är det oacceptabelt att ÖSK tappar poäng för att de ger bort matchen till ett sargat Norrköping.

Kanske skulle man försöka justera sina ambitioner lite så att man är nöjd med att ÖSK deltar i Allsvenskan. Det låter som att det är enklare att leva med dåliga resultat då. 108 år utan framgång lär bli fler när man inte ens kan ställa krav på laget på hemmaplan när motståndarna ställer upp utan halva ordinarie startelvan.
Örebro pemo
2016-05-23 15:47
Ja, jisses vilka mål det var i den matchen. Tittade på klippet och log. Vilka passningar från Sobralense. Stor likhet med Astrit 2016.
Och för er som klagar , kolla på Kalles speluppfattning vid 2-0 .
Eller hans passning fram till 5-1
Örebro flesklepp
2016-05-23 15:30
@pemo:

Exakt. 5-1, med tre ordinarie spelare avstängda: Ahmed Yasin, Nordin Gerzic och Alhassan Kamara
Örebro pemo
2016-05-23 15:15
Hamrén har därför kallat in U21-spelaren Muamer Tankovic, målvakten Johannes Hopf och anfallaren Isaac Kiese Thelin.

Hur f-n kan de där gå före Rinne och Astrit? De två utespelarna platsar väl inte ens i sina A-lag?
Örebro pemo
2016-05-23 15:10
flesklepp// Ja, gjorde inte ÖSK samma sak 2014 ? Ställde upp med tre helt nya i laget då Crespo , Nordin och någon mer gjuten var skadade. Och vann komfortabelt. Tror det var mot Elfsborg?
Örebro Nicka i ribban
2016-05-23 15:08
@MinaTankar Jag tror också att ÖSK blir topp 6. Jag är mer tveksam till topp 3 däremot, som är min definition av topplag. Då får man spela ute i Europa.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro flesklepp
2016-05-23 13:18
@Bastard on Parade:
Ja, jag är nöjd. Det kändes gött å leva när vi fick in 2-2. Lika viktigt som att vi fick poäng var att vi hindrade Norrköping från att ta tre. De insatser som vi visat nu hittills under elva matcher har räckt till för att vara ett topplag, så varför skulle det inte räcka i nitton till? Det är lätt att förirra tankarna dithän att "de spelar med flera reserver, då bör vi slå dem". Det funkar inte så, det vet vi. Minns på den tiden då Sixten körde med "bästa laget" i cupen bl a med hela B-laget mot ett i serien mer eller mindre jämnstarkt HBK och vi vann komfortabelt (Emra!)..
AIK Nissesson
2016-05-23 12:37
Vi hade iallafall tur med vädret :)
Örebro Robben 82
2016-05-23 12:14
Japanerna har tydligen besökt Behrn arena!
Örebro pemo
2016-05-23 11:37
Håller med att det klagas alldeles för mycket i dag, trots oavgjort mot svenska mästarna. Är det så att Norrköping underskattas? Hade det varit IFK G eller MFF som varit svenska mästare och vi fått oavgjort hemma, så tror jag inte alls att tongångarna varit de samma.

Norrköping hade två tuffa starka forwards att möte. Mittfältet var orutinerat från allsvenskan, men inte några nybörjare. I alla fall inte Tekie och Nyman Backlinjen intakt. Så jag tycker nog att det var stark av ÖSK
Dessutom fick vi ju en dags mindre vila.

Jag var helt övertygad förra året att ÖSK skulle åka ur. Mycket för att vi inte hade någon målskytt och förlorade många matcher med uddamålet.
Att vi sedan fick in tre nyförvärv som verkligen levererade fanns inte i min fantasi. Nu ser jag inte varför vi inte skulle fortsätta i topp. Om vi får behålla laget intakt.

Visst vore det bra om vi kunde rotera lite med de yngre i bland, men av resultaten från U-21 så tror jag inte det är en så bra idé.

Sen är ju frågan om man ska leta syndabockar vid målen? När två topplag möts, så är det oftast på misstag som målen tillkommer.

ÖSK:s första var ju en skänk från målvakten.
1-1 var en bra brytning av deras "orutinerade" mittfält. OK , Kalles passning inåt, men motståndaren läste den tidigt och hann dit. Men sedan hade vi två backar som inte kom in fort nog mot Andersson, när han fick lyfta in bollen.
Flipperspelet till mål kan drabba alla lag.

1-2 var ju ett chansskott, som för en gångs skull gick lågt och träffade ribban. Returen är ju enklare för en anfallare att ta än en försvarare so står still.
2 - 2 var också ett felpass från Norrköping, som gav Astrit ett perfekt läge för pass.

Så alla mål kom av "slarv". Men för publiken är det väl roligare med 2-2 än 0-0. Det är mest tränarna som är irriterade.

Slutligen tycker jag att betygsättandet i NA inte riktigt överensstämmer med verkligheten. I en match mellan ettan och trean i serien, som dessutom håller spelet tämligen jämt, ska inte en hemmaspelare få en 1:a
Hade Kalle varit så dålig, så hade han blivit utbytt innan andra halvlek. Lex Näfver. Men det är ju enklare att ge en målskytt bra betyg ( Sema ) , men tittar man på helheten, så jobbar Kalle betydligt mer i defensiven.Också.

Ursäkta att det blev en lång drapa.
MEN, nu kommer vi som tvåa eller tre till "kompisvallen" på lördag. Och då ska AIK visa respekt och inte tro att vi är rädda för dem
Örebro Minatankar
2016-05-23 11:02
@Nicknamn i ribban:

Håller med om att man kan tycka vi skulle vunnit matchen mot bakgrund av att IFK Norrköping hade många borta. Vi hade ju bara Crespo borta och Nordin resp Broberg del av matchen...

Det är inte det jag vänder mig emot. Det är att du och BoP menar att det innebär att vi inte alls har chansen att bli ett topplag i höst. Precis som BoP sedan skriver är det många faktorer som påverkar och då inte bara slutsatserna av senaste matchen.

Kanske blir vi ett mittenlag eller i värsta fall ett bottenlag. Men vi har också chansen att bli ett topplag. Min poäng ligger i att det är många faktorer som påverkar. Själv låter jag min positivism påverka mig och säger att ÖSK blir ett av de 6 bästa lagen med chans att under mycket gynnsamma omständigheter, bl a under sommarfönstret, vinna SM, precis som alla andra lag i toppen.
Örebro Bastard on Parade
2016-05-23 10:30
Mycket kan hända under transferfönstret förstås. Norrköping tappar ju Traustason definitivt och Kujovic lär också försvinna. De har dock en del pengar att värva för och lär kunna hitta skapliga ersättare. Det gick ju rätt bra utan Traustason och 3-4 andra mittfältare igår så det är nog inget större problem för dem. Kujovic är dock ruskigt bra så han blir svårare att ersätta. Jag vet inte hur många gånger jag har räknat bort Norrköping de senaste åren och det misstaget gör jag inte igen. De har en så tydlig grund i sitt spel att de lär klara av sommarens transferfönster utmärkt om inte Jens Gustafsson vill sätta en egen prägel på spelidén.

Frågan är vad transferfönstret innebär för ÖSK. Enormt många spelare med utgående kontrakt som ÖSK inte har lyckats förlänga. Vi måste nog sälja någon för att ens ha råd att ta in vettiga ersättare. Det blir svårt att värva 6-8 spelare till startelvan om samtliga lämnar som bosman och dessutom är för gamla för att det ska ge utbildningsbidrag. Det blir förmodligen svåra beslut för Sköldmark och övriga. Ska vi satsa på Allsvenskan och riskera tappa flera spelare som bosman? Sälja någon för att kunna ta in ersättare?

Minatankar//
Min slutsats om att ÖSK inte kommer att vara ett topplag (där räknar jag topp-3) när vi summerar säsongen baserar sig på en mängd olika faktorer. ÖSK:s lägsta nivå är otroligt låg. Det har vi sett mot Djurgården, under första halvlek mot Helsingborg, Kalmar osv. Försvarsspelet är katastrofalt och på grund av så lågt lag så kommer vi förmodligen att drabbas av flipperspel i fler matcher. ÖSK är inte heller särskilt bra på att rotera spelare. Kontinuitet är viktigt, men när det blir så tätt matchande så är det viktigt att kunna gå runt på spelare. Ganska många spelare såg ut att ha krampkänningar innan kvitteringen. Varför inte utnyttja tidiga byten när man har 3-0 mot Gefle i 63:e minuten och ett kommande toppmöte 3 dagar senare?

Det som talar för ÖSK är EM-uppehållet. Axén har möjlighet att rätta till försvarsspelet. Kanske får vi in någon förstärkning också. Jag hoppas på en liknande höst som tidigare, men jag tror att både MFF och Norrköping blir för starka i år. AIK och IFK Göteborg har bättre förutsättningar inför det kommande transferfönstret.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-05-23 10:18
På Norrköpings forum talade man om att det skulle vara en bragd att ta poäng med det laget som ställde upp. Istället var man närmast vinsten.

2-2 mot ett ordinarie Norrköping hade jag varit nöjd med, men nu spelar vi på hemmaplan och de ställer upp med ett U21-mittfält där alla utom Hadenius spelar "ur position". Klart att vissa av oss är missnöjda med insatsen, precis som Astrit m.fl. är.
Örebro Minatankar
2016-05-23 09:51
@Nicka i ribban:

Jag håller med BoP om att det är viktigt att analysera alla matcher och att inte vara helt nöjd om man inte fått ut bra spel eller vunnit en match.

Däremot håller jag inte alls med om era slutsatser av analyserna. I fjol låg ÖSK i botten av tabellen och hade inte många poäng. Ändå blev vi under hösten Sveriges bästa lag tillsammans med IFK Norrköping, samma mönster som året innan men då var det tillsammans med Malmö FF.

När vi nu ligger i toppen av tabellen så kan man bara inte dra de slutsatser ni gör och vara trovärdig. Så mycket kan hända under sommarfönstret som innebär positiva och/eller negativa konsekvenser som ingen kan överblicka.

Lag mer flera gånger högre omsättning än ÖSK har spelare på bänken som också kan bjuda ÖSK motstånd. Marginalerna är dessutom små i AS, speciellt ser det ut att vara så i år. Därför håller jag varken med BoP om hans säkra slutsatser eller Thomas Nordahl som för ett par veckor sedan sa att han i slutet av maj kan säga om ÖSK blir ett topplag eller mittenlag. Man får gärna ha en uppfattning grundad på positivism eller negativism, men att dra några logiska slutsatser på det sätt som jag refererat till, tror jag inte på.
Annons: