/fotboll/osk/forum/6539.aspx/fotboll/osk/forum/6539.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Ljungskile David-C
2008-11-08 13:00
Ämne: Nåt för firma Antton....
Nej nej gör inte det. Då kommer alla fotbollsälskarna i Sverige påstå att ni tar död på svensk fotboll och hindrar det där underbara spelet som är i Allsvenskan ;)

Såg lite på höjdpunkterna mellan ÖSK-GAIS och ser att bortaläktaren verkar riven, har ni fått upp en provisorisk läktare eller kommer vi få hålla till på en annan sektion?

Väl mött imorrn.
Örebro Chipset
2008-11-08 12:56
Lägenheten till Kim Olsen eller till "Bomben"?
Örebro Chipset
2008-11-08 12:49
Kan det blir 9000 imorgon månne? Inte omöjligt men tanke på att Ljungskile verkar dra med ett gäng.
Örebro Mittåt
2008-11-08 12:39
Härligt med fotboll i morgon på en klassisk matchtid. Publiktillströmningen verkar bli riktigt bra. Södra är i princip slutsåld. Det finns bara några ströplatser kvar där. Och vill man sitta på Norra blir det på någon av de två nedersta raderna. Eftersom det varken kommer att bli frost eller regn enligt väderleksrapporterna så bör väl även Västra kunna bli rätt fylld. Speciellt med tanke på gå två för en erbjudandet.

ÖSK ligger för övrigt av någon anledning på väldigt hårt på annonssidan. Det är väl tredje dagen i rad som man har en helsidesannons i papperstidningen. Kan det verkligen betala sig?
Örebro Mittåt
2008-11-08 12:02
På det lokala planet kan man notera, att man inom Örebrodistriktet genomför en radikal omlägging av distriktets seriesystem. Reservlagsserierna skrotas och dessa lag tas i stället in i de vanliga serierna. Därför kommer IFK Örebros och Adolfsbergs reserver nästa år att spela i Närkefemman. Denna serie utvidgas för övrigt och kommer fortsättningvis att vara uppdelad på en norr- och en söderserie. Övriga reservlag portioneras ut utifrån årets placeringar på divisionerna 6, 7 och nybildade div 8. ÖSK Söder kommer därför att ha ett reservlag som spelar i div 6 Norra.
Örebro Mittåt
2008-11-08 11:55
Förslaget till seriesystem för år 2009 är nu klart. För ÖSK Ungdoms del blir det väl inte några oväntade förändringar. Ludvika, Eker och IFK Kumla lämnar serien genom en fallucka och Köping genom att använda sig av en varmluftballong. Nytillkommande lag är Rynninge (fallucka) samt Sunne, Sköllersta och Kungsör (ballonger).

Utan att ha forskat alltför mycket så tror jag att det blir en väldigt tuff serie nästa år. Speciellt för ÖSK om man gör allvar av målsättningen att ta upp laget till tvåan.

Rynninge vill nog inget hellre är att göra div 3-spelet till en ettårig upplevelse. Avgörande är hur väl de klarar av att hålla ihop sin spelartrupp. Klarar de av det är de stora favoriter.

Främste utmanare tror jag att Karlstad BK kommer att bli. De tog ju (något onödigt) hand om kvalplatsen i år och verkar att bli vassare nästa år. De kommer dessutom att kunna dra nytta av en egen konstgräsplan för vinterns träningspass. KBKs tränare Dave Mosson (tänk Degerfors) lämnar, men KBK har tagit över den tränare som lämnade Carlstad United på grund av Per Eriksson affären. Det är inte heller omöjligt att KBK kan suga åt sig några spelare från div 1-klubben också. Carlstad United verkar nämligen att vara på gränsen till upplösning på grund av interna stridigheter.

Två andra lag som säkert vill vara med och slåss i toppen är Arboga och Kungsör. Arboga var med och slogs i toppen hela året under den gångna säsongen och Kungsör är alltid besvärliga att möta.

Outsiders kommer Örebro Syrianska där man alltid har en ordentlig spelaromsättning och IFK Ölme att vara.
Örebro josud
2008-11-08 10:02
Nåt för firma Anttonen-Olsen-Wikström att gnugga på i vinter (se länk)!
Örebro Midsomer
2008-11-08 08:30
Besökarna på fotbollskanalen.se har tagit ut sitt allsvenska drömlag:

Målvakt : Johan Wiland
Backlinje : Adam Johansson, Teddy Lucic, Ragnar Sigurdsson, Behrang Safari
Mittfält : Stefan Ishizaki, Viktor Elm, Petter Andersson, Roni Porokara
Anfallare : Henrik Larsson, Patrik Ingelsten
Örebro Conjuration
2008-11-08 02:36
Ämne: Förstår fortfarande ....
Kan bli en ny Nordin? Samma situation, ge han en säsong till
Örebro Wuzac
2008-11-08 00:59
Tycker nog ÖSK ska undvika spelare med kontrakt. De blir för dyra. Särskilt med kostnaden för Kim i nuläget. Om det inte är en spelare med kontrakt lägre ned i divisonerna.

Om man ska tala Norrköpingsspelare. Är det bara jag som tycker Norrköpings målvakt, trots allt, varit riktigt duktig? Tänkte bara ifall Alven blir såld efter säsongen.

Synd att man dumpade Prince. Tyckte det var en underbar spelare. Bäst på Island enligt Gudjun. Han skulle kunna hetsat Bassonbeng.

Angående Walker och de andra två som även har kontrakt över nästa år så får väl ÖSK göra en "Prahl". Nämligen sätta dem på en bänk och säga att det inte finns plats för dem och be dem söka upp en annan klubb. Kan inte se var t ex Walker skulle kunna slå sig in.

Edit Stavfel
Örebro rirobban
2008-11-08 00:31
"Rykten förluster
------------------
Daniel Bamberg, mittfältare
Bambam är den av IFK:s spelare som är hetast på marknaden. Minst tre allsvenska klubbar jagar honom, däribland IFK Göteborg och Hammarby IF. Rykten säger också att Örebro SK ska vara en av intressenterna. Har kontrakt med IFK"

Så står det på Norrköpings Silly season-sida. Vet inte om detta uppmärksammas tidigare här, men kan det vara mittfältsbomben? Skulle nog vara tuff att köpa loss, men vore inga fel med honom i laget:)
Örebro Mittåt
2008-11-07 23:29
Rooka// Jo, han är med och tränar ibland. Men inte varje dag, verkar det som.
Örebro Rooka
2008-11-07 23:23
Inte bara skamligt utan helt horribelt.. Det är så illa att det inte går att beskriva med ord..

Jag är lite dåligt uppdaterad på hur hans situation ser ut idag, tränar han med ÖSK osv. eller sitter han bara i en unken etta nånstans och glor in i väggen??

Örebro Ropesin
2008-11-07 23:22
forza_trelle// Helst av allt skulle vi spela ner i superettan, synd bara att det inte går...
Örebro Plingu
2008-11-07 23:13
Mittåt

Visst har du rätt att dessa ansökningar i huvudsak skall ske från ett land man har tillåtelse att vistas i. Jag ska kopiera in ett utdrag i en mejlkonversation med migrationsverkets AT-projekt:

"uvudregeln är att en ansökan ska lämnas in ifrån hemlandet. Man kan
ansöka via svenska ambassaden eller via Migrationsverkets hemsida
www.migrationsverket.se . Observera att tillståndet ska vara klart
och infört i passet innan man reser in i Sverige.

Det undantag som föreslås är att om en arbetssökande har rest till
Sverige för en anställningsintervju kan en ansökan om arbets- och
uppehållstillstånd under vissa förutsättningar lämnas in efter
inresan. För att en ansökan ska kunna beviljas krävs att ansökan lämnas
in under den viseringsfria tiden eller inom den tid som visumet gäller.
Det måste också finnas särskilda behov av att arbetet påbörjas direkt.
Yrket ska finnas med på Migrationsverkets särskilda förteckning (finns
tillgänglig på www.migrationsverket.se från och med den 15 december).
Arbetsgivaren ska också förorsakas olägenheter om arbetstagaren måste
resa till ett annat land för att söka, till exempel få svårt att bedriva
sin verksamhet.

Om förutsättningarna är uppfyllda, sker en prövning av arbets- och
uppehållstillståndet enligt samma regler som gäller när en ansökan
lämnats in i utlandet."

Men om nu Yunus inte vistas i Sverige olagligt idag bör väl han kunna få ett jobb också enligt dem nya reglerna. Det är skamligt att en människa ska behöva komma i kläm för att lagar och praxis i Sverige har brister.
Örebro Mittåt
2008-11-07 23:08
Plingu// Fast de nya reglerna skall väl inte gälla för de som redan är i Sverige. Jag har precis för mig att man skrev någonstans att de nya reglerna inte är tillämpbara på sådana som Yunus.

Däremot kommer man att ta om ärendet från början och åberopa humanitära skäl med hänvisning till hur länge han redan vistats i Sverige. Det borde väl inte vara helt omöjligt att det går igenom.

Beträffande var han skall spela så trivs han väl bäst till vänster. Som de flesta andra av ÖSKs spelare.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-11-07 23:06
Då är det en minibomb om det skulle gå vägen!
Örebro ÖSK-Karl
2008-11-07 23:05
Plingu//

Inte mig emot, spelare man vill behålla och som är i rätt ålder tycker jag man skall förnya med senast när de har 1 1/2 år kvar på kontraktet. Detta är något ÖSK-styret måste förbättra.

Förhoppningsvis har de lärt sig av Nordins och Haginges kontrakt.
Örebro Plingu
2008-11-07 23:02
Farsen

15 dec. kommer nya regler angående tillfälligt arbetstillstånd. Man ska kunna få ett löpande sådant som behöver förnyas varje två år om arbetsgivaren kan ge honom en ansenlig lön och om arbetsgivaren, ÖSK, kan förklara varför just Yunus Ismael behövs, vilket inte är svårt inom fotboll då det handlar om spetskompetens. Sedan behöver man bara ett OK från facket och då ska inte migrationsverket kunna sätta några käppar.

Dessa nya lagar träder i kraft 15 dec och är helt i enlighet med alliansen nya migrations idéer om invandring.
Örebro Plingu
2008-11-07 22:58
ÖSK-Karl

Behöver man inte teckna upp Berra på ett längre kontrakt med tanke på hans unga ålder. Utvecklas han i samma takt lär han om ett år bli för bra för allsvenskan. Han är en spelare som vi kan få bra pengar för just för att han är så ung. Vi hyllar Per Johansson för att han bara är 19 men Berra är väl lika gammal och redan gjuten i startelvan.
2008-11-07 22:57
Plingu/ Jag tycker Yunus är en kopia på Bassombeng så på den positionen skulle han göra mycket nytta. Varför tror du att han helt plötsligt skulle få tillstånd nu?
Örebro ÖSK-Karl
2008-11-07 22:54
Plingu//

Jag har för mig att Lejonen skrev treårskontrakt, så då har de väl två år kvar.
Örebro Rooka
2008-11-07 22:53
Ämne: Div.I Norra 2009: Br....
nää, nu tror jag du får ställa ner wirren på bordet... Forward är ett Örebro-lag liksom Karlslund.. Kalrt de kommer långt före Degerfors...
;)
Örebro ÖSK-Karl
2008-11-07 22:52
Marta (hane)//

Nja, jag tror inte Wovven kunde påverka Näfver på långa vägar såsom Riddez. Dels var ju Wovven ny och Riddez var ju även kapten. Tyckte man ofta såg hur Riddez peppade och Larsen skällde på Näfver, med gott resultat.

Näfver är en spelare som jag tycker övervärderar sig själv och har ett större behov av sin omgivning än nödvändigt. Jag kan inte hans bakgrund, men min uppfattning om både honom och systern är att de är bortskämda, rätt eller fel?
Örebro Plingu
2008-11-07 22:47
Jag tror Yunus Ismail snart kan fixa arbetstillstånd och sedan spela för oss i allsvenskan. Men vilken position klarar han sig bäst på i vårat system?

Återigen, vill fråga hur det är ställt med kontrakten till berra och basse? Har hört till 2010 och har man tänkt förlänga snart?
2008-11-07 22:42
Förstår fortfarande inte varför man skulle värva Stellan. Han fick ju ändå inte chansen.
Örebro ÖSK-Karl
2008-11-07 22:35
Div.I Norra 2009: Brage, Karlstad, Degerfors, Enköping, Forward, Gröndal, Karlslund, Skellefteå, Syrianska (Botkyrka), Syrianska (Västerås), Umeå, Valsta Syrianska (Märsta), Västerås SK, Östersund.

Märkligt, tre Syrienska lag, undrar hur Degen känner när de skall till Örebro två ggr?

Karlslund måste ju få vårt stöd, men mellan Degen o Forward är det som att välja mellan pest och kolera.
Örebro Mittåt
2008-11-07 22:34
Chipset// Ja, det var en något märklig prioritering från Sjögrens sida. Fast egentligen är det väl fotbollsutskottet eller vad det nu är de kallas för nu för tiden. Om man skulle drista sig att läsa mellan raderna, så:

- ser man inte Robin som högerytter
- ser man inte Glenn som vänsterback, för han måste väl vara ok skademässigt om ett halvt år.
- ser man Joakim som en ok uppbackning som högerback.
- ser man Patrik bara som högerback.
- tycker man att det räcker med fyra mittfältare
- räknar man inte med något genombrott för Astvald nästa år.
- har Ismail, som är på sin andra traningssejour, har gjort bra ifrån sig.
- har ÖSK en aktiv scout i Blekinge (Abiola, Andersson och det var väl en provspelare från det hållet även för två år sedan)
- ser man inte något behov av en Olsen stand-in med samma karaktäristiska som Olsen.
- var han väldigt svävande beträffande framtidsplanerna för trion Moses, James och Robert.
Örebro ÖSK KRILLE
2008-11-07 22:01
Det är väl på Söndag om jag inte minns fel?
Örebro Chipset
2008-11-07 22:00
Jag tycker inte det är gott ställt på innermittfältet. Det är för mig våran svagaste del iallafall om vi ska spela med två offensiva. Skulle gärna se en tvåvägspelare med god teknik- och passförmåga in i truppen.

Priolistan för mig är:
Off. innermitt
Höger ytteranfallare
Backup vänsterback.

Detta under förutsättning att övriga i laget blir kvar minus Henriksson, Rodevåg och ev Nobbe. Förövrigt min kortaste kravlista på väldigt många år. Nu har visserligen inte silly season startat men ändå ett mycket gott tecken...
Annons: