/fotboll/osk/forum/6494.aspx/fotboll/osk/forum/6494.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2008-12-18 20:36
Ämne: Det var ett JÄVLA gn....Men snälla Sogen vad du gnäller nu igen ...

... vi diskuterar ju bara lite om vi skall förstärka klubben med två finska oskrivna kort, satsa på talanger eller invänta en bomb eller kanske något annat!

Vi vill ju alla få ut det bästa av de svartvita elgeanterna nästa säsong :-)
AIK sirSixten
2008-12-18 20:27
Ämne: Riddez gammal? Nja, ....
näe då har han ju iaf 3-4 år kvar, trodde han var äldre...
Örebro Sogen
2008-12-18 20:26
Det var ett JÄVLA gnäll på spelare ni aldrig sett spela en match. Skärpning för fan,
Örebro Joerny
2008-12-18 20:19
Riddez gammal? Nja, han är 29 år efter nästa säsong. Inte direkt lastgammal.
AIK sirSixten
2008-12-18 19:43
Ämne: Anledningen till att....
Menar du att Riddez skall komma hem efter den säsong som ännu inte startat? han är ju gammal redan nu, känns ju inte så fräscht med en sån värvning... :S (tycker jag)
AIK Saywee
2008-12-18 19:35
Farsen ...//
Nu behöver jag inte skriva det jag tänkte eftersom du hann före :-)
Örebro DaSa
2008-12-18 19:33
Håller med de som tycker vi skall låna ut spelare till KIF. Blir ett lagom steg för Astwaldz/Nilsson att ta en säsong i div 1 för att sedan bli uppflyttade om de dominerar där till säsongen 2010. Lundholm kanske får ta ytterligare en säsong i div 3 med Ungdom.
Örebro DaSa
2008-12-18 19:30
Anledningen till att IFK lyckats så bra med att fasa in unga spelare tror jag beror på att de har haft flertalet klasspelare i startelvan. Som exempel så i år har vi klasspelare i hela anfallet, om ngn av dem sedan blir skadad så har vi råd att stoppa in en talang istället för en finsk medelmåtta.

Sen så känns det som att Wirtanen har samma egenskaper som Rodevåg, snabb o sen inget mera, varken målfarlig eller teknisk. Seesay hoppas jag mera på, men det snackades ju om att Riddez var på väg hem nästa säsong. Då kommer vi plötsligt ha tre vänsterbackar.

Vore jävligt intressant att veta hur styrelsen planerer för de olika positionerna i framtiden...
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-12-18 19:22
Att låta ungdomarna harva i div 2 hur länge som helst är inte heller bra. Ge dom chansen att få komma in på Berhn med 10000 åskådare och känna atmosfären och tempot. Att ge en yngling åtminstone 20 minuter är en bra början.
AIK Saywee
2008-12-18 19:16
Matta, ja det Sjögrenska uttalandet kan man fundera över.

... men, jag funderar över vem eller vilka bestämmer hur stor truppen skall vara och hur den i stort sett skall "se ut"?

Dessutom vilka "signaler" vill man ge till de unga?
AIK sirSixten
2008-12-18 19:09
Ämne: Våra ungdomar skall ....
Mittåt, den bästa lösningen borde väl vara att låta talangerna träna med ösk och sedan spela matcher med ungdom, kif, bkf? Tävlingsmatcher och bästa möjliga träning? Var det inte så det funkade med Jidsjö?
Örebro Matta
2008-12-18 19:01
När Sjögren säger "Inga nyförvärv är aktuella i nuläget" betyder ju det egentligen ingenting. Hur långt är ett nuläge, en försäsong, en måndad, en vecka eller några dagar?

När ÖSK värvat färdigt brukar det heta "Nu stänger vi spelarbutiken för den här gången. Vi är nöjda med den trupp vi har inför den här säsongen."

Det har inte Sjögren sagt.
Örebro Mittåt
2008-12-18 19:00
Våra ungdomar skall spela fotboll - inte i bästa fall sitta på en bänk och hoppas få komma in de sista 10 minuterna. Nej, iväg med dem till Forward, Karlslund eller Degerfors. När de dominerar i dessa klubbar kan det sedan vara dags att ta tillbaka dem till ÖSKs A-trupp. Men då skall de vara så bra att de verkligen konkurrerar på allvar om en plats från start.

Det sämsta man kan göra för dessa talanger är att lyfta upp dem i A-truppen och sedan inte ge dem någon speltid.

Se på den stackars Moses för att ta ett exempel. Hur många tävlingsmatcher hade han spelat innan han fick chansen hos IFK Mariehamn? Jo, 2 eller kanske tre stycken. På flera säsonger. Det är inte på det sättet man blir en bättre fotbollsspelare.
AIK sirSixten
2008-12-18 18:52
Ämne: "21-årige Hassan Ses....
Jag håller med dig till stor del Måldini. Jag tycker att det är solklart att (lokala)talanger ska premieras före utländska bänknötare. Men, tänk t.ex. såhär: Bassombeng eller Porokara blir skadade och vi räknar med att Nävfer inte lirar i svart och vitt nästa säsong, så har vi med Wirtanen tre yttrar. Bedoya kan ju tydligen lira ytter också, men det jag vill få fram är att om ngn ordinarie ytter blir skadad så borde ju (kommer säkert inte vara så) Astvald/Frempong vara mest aktuell för spel, om man inte kör en tråkvariant med Anttonen/Seesay/Bedoya/staaf/gerzic som yttervikarie.

Så truppmässigt behöver nog inte en värvning av Wirtanen sätta stopp för Astvald eller Frempong,om man vågar/bör ge dem chansen.
V-backen är jag mer oklar på, känns ju som att Per alltid varit en "vänsterspringare", och hans teknik och löparvilja är ju klart med lämpad för backen. Någon som vet hur detta ligger till? Är Per glömd som v-back eftersom man vill ha Seesay?

Kan väl avsluta med att säga att man kan fråga sig vad Blåvitt hade gjort nu, hade dom köpt Seesay/Wirtanen eller hade dom fläskat upp ngn mer tonåring? Kanske är det en enorm skillnad på antal talanger och deras kvalitét i Gbg, vilket jag inte tror, eller varför lyckas dom så bra? Kolla Oscar Johansson, jag skulle känna mig helt trygg med att sälja Berra (dyrt) och stoppa in Oscar som ordinarie, men det har vi ju i Sverige varit lite rädda för (hittills).
Örebro Chipset
2008-12-18 18:49
Frågan är om spelarinvest är med i affären med de två finnarna? Om jag hade haft andelar så hade jag lagt mitt veto på att investera i en 21-åring bänknötare och en skadebenägen 25-åring som inte dominerat i Mariehamn. Betänk att Reed fick spela från start i den klubben. Samma Reed som knappt får plats i ÖSK:s trupp. Nej, jag är skeptisk. Men Sesay har ju åtminstone varit landslagsspelare. Förhoppningsvis var han bänknötare av andra orsaker än kvalitetsmässiga.

Förslagsvis, om de inte håller måttet, kan de ju spetsa ÖSK ungdoms trupp i jakten på division 2.
Örebro Grixx
2008-12-18 17:28
Som tränare behöver du olika spelartyper och kanske inte alltid någon som ska ersätta någon vid skada utan även att man letar efter ett alternativ för att tex låsa upp ett försvar.
En spelare med en speciell "kompetens" vid vissa lägen.

En sak man strävar efter är att få in mer speed i laget.
2008-12-18 17:06
Jag vill absolut inte såga finnarna innan jag sett de men man blir skeptisk när ingen är säskilt imponerad som varit nere och tittat på träningarna. Ett nyförvärv tycker man ju borde gå in och dominera eller vara på en nivå över mängden ,på en provträning.
Örebro Måldini
2008-12-18 17:00
"21-årige Hassan Sesay representerade förra säsongen Kups i finska ligan, men kommer ursprungligen från Sierra Leone. Förra året gjorde han sju matcher från start och hoppade in vid tio tillfällen när Kups slutade näst sist i Veikkausliiga."

Impregnerande minsann!

Reed, Astvald och andra unga talanger (den senare även med på landslagsläger nyligen) måste ju må superbra när vi värar utlandsstjärnor av den här digniteten. Fattar inte alls varför ÖSK har så bråttom att lösa två så mediokra spelare. Man kan ju knappast vara rädd för konkurrens om deras signaturer då inga andra lag visar något intresse för dem.

Hellre Astvald än Wirtanen.
Hellre Reed(!!!!) än Sesay.
2008-12-18 16:56
zxcv/ Nej det är nog inte det nån menar heller. Bara att vi lika gärna kan satsa på talanger som "utfyllnad" istället för att värva de från finland.
Örebro zxcv
2008-12-18 16:50
Börjar vi plocka in talanger bara för sakens skulle får vi säga tack o adjö till allsvenskan.

Bredda truppen med färdiga fotbollspelare. Ser mycket hellre en ny Kihlberg än ännu en talang från BK Forward.
Örebro Grixx
2008-12-18 16:24
oroT// Alvbåge tycker att Stellan borde kunnat vara kvar i laget. Fast han vet ju inget om utespelare målvakt som han är;-)

Som vanligt vet folk hur nyförvärven kommer att fungera, hur dåliga de är osv. Tror mig minnas vilka sopor vi värvade till förra säsongen, klappruttna osv enligt många....

Säger bara vi får se och hoppas att tränaren och styret fattar rätt beslut...som vanligt.
Örebro ÖSKare i exil
2008-12-18 16:11
Staaf och Jidsjö måste ju ses som backuper till Der Bomber.
2008-12-18 15:58
oroT/ Håller med! Truppen känns stark! Förutom Kims viktiga närvaro (förlåt mitt tjat om detta).
Örebro oroT
2008-12-18 15:45
Farsen // Svårt att spekulera, jag har inte sett någon av dessa två herrar på träning, nåt Youtube klipp är väl allt så kan inte uttala mig om till vilken roll de värvas.

Hur som helst börjar jag bli nöjd med truppen, om det nu blir en Bomb så kan jag tillåmed våga mig på att säga att jag är riktigt nöjd! Med tiden får vi la se vart det bär hän :)
2008-12-18 15:41
oroT/ Håller med om ditt förra inlägg.. MEN tror du inte de här 17 åringarna blir åsidosatta när vi har två nyförvärv som är värvade som "utfyllnad"? Som dessutom ska ha en lön.
2008-12-18 15:35
Bara jämföra med Nordin som var en ypperlig div 2 spelare. Han togs till ÖSK tack vare påtryckningar utifrån. Han fick inte chansen förra året och många tyckte han var fet och långsam. I år fick han chansen och vad hände? Med lite tillit och tro kan mycket hända...
Örebro oroT
2008-12-18 15:34
Farsen // Antagligen såg man väl nånting i honom från början och valde till slut att göra en chansning, men sen har han väl kanske inte kommit in i det så som det hoppades från början.

Nje, då ser jag hellre 17-19åringar som får kliva upp och ta lite ansvar, förhoppningsvis kommer vi iår ha ett så bra lag och ha en såpass bra placering att tränarna kommer våga ge chansen till den riktigt unga delen av spelarna.
2008-12-18 15:32
oroT// Så varför kontrakterades han? Enligt källor så gjorde han bra ifrån sig på träningarna och hade bra närvaro om man jämför med "stjärnorna".

Menar inte att han skulle spela alla matcher från start men nu tar man in 2 spelare som med tvekan kommer platsa på bänken i allsvenskan. Ger ju inga bra signaler till talangerna som står och väntar på sin "chans"

Hoppas nu Wirtanen och Sesay knäpper oss tvivlare på näsan och visar att de håller hög klass. Men som sagt.. jag är tveksam.
Örebro oroT
2008-12-18 15:26
Farsen // Laget tas väl ut på träningen? Och imponerar man inte där så är sträckan till start11an inte direkt spikrak. Men du har kanske sett alla årets träningar och tycker Stellan varit riktigt het på dessa?

Han är en perfekt Div1-2 spelare, men Allsvensk klass, nje. Kanske nåt för Forward eller Degen att slita i, men blir väl antagligen tillbaks till Rynninge dock.
2008-12-18 15:14
oroT//Oavsett om han är talang eller ej så fick han i alla fall aldrig chansen att bevisa eller motbevisa.
Annons: