/fotboll/osk/forum/6476.aspx/fotboll/osk/forum/6476.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Chipset
2008-11-28 09:40
Så länge det finns pigga, unga, fräscha namn med på värvarkontot så är det inte fel att slänga med Tjerna. Han kommer iallafall åtminstone kunna göra ett år på högsta nivå.
Örebro Mittåt
2008-11-28 09:39
Uppsnappat lite här och var om före detta ÖSKare m.fl.

Papperstidningen skriver idag att Simon Nurme skall provträna med nypromoverade Superettlingen Syrianska FC. Veckan därpå skall det bli provträning hos en annan ännu icke namngiven klubb i Sveriges näst högsta serie.
Kommentar: Nurme vill spela i Superettan. Han är nog förlorad för Degerfors.

Papperstidningens värmländska utlöpare Karlskoga-Kuriren skriver i sin nätupplaga att Degen är på väg att rycka loss Axel Kjäll från BK Forward. Axel säger till tidningen att det även finns intresse från annat håll och även från en klubb en nivå högre upp. Axel säger dock att divisonstillhörigheten inte behöver vi bli avgörande.
Kommentar: Trots att Forward och Degerfors detta år spelar i samma serie, så lockar spel i Degerfors ändå. Antagligen kan bruksklubben erbjuda bättre villkor.

Papperstidningen skriver även om Samuel Quattara, som är på väg att göra en kometkarriär i distriktsfotbollen. Förra våren spelade han i en div 7-klubb i Karlskogatrakten (har jag för mig). Under hösten representerade han i fyra matcher Örebro Syrianska. (Även om jag inte har något minne av att ha sett honom i aktion). Inför nästa säsong var han precis på väg att skriva på för Forward då Degerfors anmälde sitt intresse. Ömsesidigt tycke tycks ha uppstått. Även KB-talangen Marcus de Bruin ser ut att räddas av Degen från ett kontrakt med Forward.
Kommentar: Om inte alla så i alla fall de flesta vägar tycks leda till Degerfors denna vinter. Hos Forward lär man vara så lagom glada att brandskattas på detta sätt om nu Kjäll går samt om Degerfors dessutom värvar Quattara och de Bruin framför näsan på dem. I marginlen kan man dessutom konstatera att örebrosyrianerna snart inte har några anfallare kvar.
Örebro Chipset
2008-11-28 09:38
ÖSKare i exil// Jo, i NA:s inslag då Nordahl kritiserade återväxten. Du vet den där studiosittningen med Herman, Sixten och Nordahl.
Örebro Wuzac
2008-11-28 09:34
Verkar jobbigt att gå hela dagarna och spekulera och grubbla om namnen på "bomberna". Tror samtliga svenska licensierade spelare från utlandet till Vedvåg BK har analyserats.

Pust - Tar hellre en kopp kaffe och ser vem det blir genom att läsa det i Na en morgon ;o)
Örebro ÖSKare i exil
2008-11-28 09:34
Har Sixten pratat om en föryndringsprocess? Jag kan inte minnas att han gjort det, bara att vi på forumet tjatat om det en massa.
Örebro ÖSK-persan
2008-11-28 09:20
Minefield// Roligt med lite humor så här på fredagen! Mambo Mumba tror jag inte heller på, Tjernström kan ju dock vara sant.
Örebro Gooner86
2008-11-28 09:17
Minefield // Eidur Gudjohnsen? Det är ju din fantasi..
Örebro Minefield
2008-11-28 09:13
Tjerna är snart klar för ÖSK. Mambo Mumba har man kontakt med.

Den bomb som alla spekulerar i kanske inte kommer i år men jag kan säga ven det är.
ÖSK har sedan han slutade spela haft en tät
kontakt med Arnor Gudjohnsen. Arnor hade en dröm om att själv spela i ÖSK ihop med sonen Eidur Sma, som han heter på isländska. Han har själv
sagt att han vill spela för ÖSK under sin karriär och han vill hjälpa ÖSK att ro hem klubbens första SM Guld. Pappa Arnor är ju en icon i Örebro och sonen lär spä på det ytterligare.

Bomben som alla tjatar om är Eidur Gudjohnsen.

Lika säker på det som Tjernström och Mambo Mumba.
Örebro Mittåt
2008-11-28 08:24
Det är ju iofs. inte bara Tjernström ÖSK kan sätta mer press på genom ett nytt Nordbackskontrakt. Det gäller också och kanske till och med i högre grad gentemot AIK. Förutsättningen för en övergång är nog att AIK släpper Tjerna utan någon ersättning. Med Nobbe återbördad till fadershuset kan ÖSK säga till AIK: "OK, vill ni inte så vill ni inte".

Jag tror att AIK i slutändan släpper sin lagkapten utan ersättning. I första hand som en erkänsla för alla de år han representerat klubben, när han nu av sociala skäl vill till Örebro. I andra hand för att han inte ingår i deras framtidsplaner och i tredje hand för att han säkert kostar dem en hel del. Pengar som kan användas på ett bättre sätt.
Örebro Mittåt
2008-11-28 08:08
Chipset// Sjögren gör ju allt som står i hans makt för att undvika att säga: "Ja, vi är intresserade av Tjernström". Hade det inte funnits något intresse hade det varit så mycket enklare att säga så.

Att ÖSK undersökte möjligheten att kontraktera Tjernström då det verkade som om Nordback var på väg bort var givetvis helt rätt. Nu har dock (antar jag) en situation infunnit sig då båda spelarna vill till ÖSK. Frågan är då hur man hanterar denna situation. Nordback är säkert ÖSKs huvudspår, men nu kan man "klämma åt" Tjerna lite hårdare i kontraktshandlingarna. Det är ju trots allt så att det är Tjernström som av sociala skäl vill til Örebro, inte ÖSK som absolut vill rekrytera Tjernström. Men om han flyttar hit vore det fel att inte försöka dra nytta av hans tjänster.
Örebro Chipset
2008-11-28 07:48
Kan ÖSK:s intresse för Tjerna verkligen stämma. Sixten har ju pratat om en föryngringsprocess. Att byta Henriksson mot Tjerna är en föråldringsprocess. Jag tycker iofs att Tjerna är en hyfsad fotbollsspelare. men kan han vara på toppen minst tre år till? tveksamt
Örebro Gamla Trä
2008-11-28 07:42
Ämne: I Papperstidningen i....
mycket riktigt.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1417905
Örebro Mittåt
2008-11-28 07:29
I Papperstidningen idag (det kommer nog senare på nätet):

* ÖSK vill behålla Fredrik Nordback.
- Parterna träffades igår och efter mötet var båda parterna inställda på en fortsättning. Nu gäller det bara att komma överens om villkoren. Eventuellt kan allt vara klappat och klart redan idag.

* ÖSK (är nog) intresserad av Daniel Tjernström.
Eller om det möjligen är tvärtom om. Lennart Sjögren vill i alla fall inte utesluta att AIK-kaptenen ingår i ÖSKs trupp nästa år.
- Det är möjligt att det är så, säger sportchefen till tidningen på frågan om ÖSK kan tänka sig att ha både Nordback och Tjernström i truppen nästa år.

* Provträningen avslutad.
Precis som all annan träning för resten av året. De tre provtränande spelarna lämnar ett gott intryck efter sig, då de lämnar Örebro. Tidigast i helgen tar vi beslut om hur ÖSK vill gå vidare med dem, säger Sjögren till tidningen.
AIK Saywee
2008-11-28 04:45
Varma vindar fläktar in från Gattet, regnet smattrar på takfönstret och räkorna processas vidare. Tröttheten faller på och jag ställer om min väckning från 06.40 och tar en sovmorgon till 07.30!

ZZZZzzzz ZZ z FORZA SVARTVITT!
AIK Saywee
2008-11-28 03:30
Nej, nu blir det några räkor i ugnen.
Undrar vad Lennart drömmer om ...?

Dream on!
AIK Saywee
2008-11-28 02:03
Tipp, tapp, tipp, tapp,
tyst det är i husen,
undrar om vi kan signa,
någon för flera tusen?

Godmorgon svartvita gänget - idag är det fredag!
Örebro Rojas
2008-11-28 00:05
Ämne: Ämne: Ämne....
Allsvenskan är faktiskt rankad som 23 av Europas ligor. och År 2008 rankades allsvenskan som den 12 bästa ligan i europa.Den har stigit i rankningen med mer än 10 placeringar år 2008 och 5 placeringar när man räknar på en femårsmodell. Med andra ord är Allsvenskan inte alls så dålig som många tycks tro
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2008-11-27 23:30
Porokara
Örebro Disasterpiece
2008-11-27 22:56
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....
Visst vore det lite trist om det vore så, men å andra sidan så behöver vi nog höja allsvenskans standard för att vi ska kunna konkurera internationellt. Allsvenskan är rankad som 28 av europas ligor. Ganska dåligt tycker jag. Ska vi ändra på det så måste vi nog öka kraven på lagen helt enkelt.

Och att göra allsvenskan till en toppliga är inte helt omöjligt med tanke på att länder som Österrike, Portugal, schweiz och Rumänien (som har ungefär samma invånarantal som Sverige) har ligor med betydligt mycket högre kvalité än allsvenskan och med lyxarenor som tar uppåt 50.000 pers.
Örebro jappel
2008-11-27 22:44
Ämne: Ämne: Nackdel....
jag är inte så säker på att det "automatiskt" skulle komma mer folk bara för att arenan är ny.
Uppsvinget som många föreningar har i början efter att en nyinvigd arena tas i bruk är väl mest sponsorspaket som kan knytas till betalning av bygget.

Men jag tror ändå att idén om högre krav på de deltagande lagen kan komma att sättas i verket. (tråkigt då det skulle ta död på många småföreningars drömmar om att bli bäst i landet. och den drömmen tror jag är viktig, även för lag som degerfors även om det är helt orealistiskt att dom någonsin skulle kunna bli bäst så måste drömmen få finnas där för att den där riktiga kärleken till fotbollen och ett visst lag ska kunna skapas.

Men kanske nödvändigt, då endast de största rikastge föreningarna skulle få tillgång till de bästa talangerna varje år och därmed skulle Svenska lag klara sig bättre internationellt. Men som sagt ack så tråkigt om det bli en i stort sett sluten liga...
Örebro Disasterpiece
2008-11-27 22:23
Ämne: Nackdelen med om Sve....
Jag tycker krav på arenor och ekonomi vore något possitivt, eftersom det skulle höja klassen på hela ligan. Om alla lag rustar upp sina arenor så borde lagens publiksnitt automatiskt öka, vilket leder till att lagen får in mer pengar. Och ju mer pengar lagen får in, destå bättre spelare kan dom köpa in utifrån. I nuläget är det enligt mej bara 8 arenor som över huvud taget håller godkänd klass.
Örebro Mittåt
2008-11-27 22:16
Chipset igen// Eller så var det om Fedja. Han berättade för mig att han tränar med Forward nu efter det att han lämnat ÖSK Ungdom och talangtruppen. Han har visserligen inget kontrakt som skall lösas, men eftersom det inte är tillåtet med amatörer i ettan från och med denna säsong, så finns det utbildningspengar som skall betalas, när spelaren blir proffs för första gången. Någonting som Forward knappast är intresserade av att göra.
Örebro Chipset
2008-11-27 22:14
...eller så gick det bara och käkade på 4:e våningen. Sandro förresten, han har inte varit speciellt lyckad i Forward.
Örebro Mittåt
2008-11-27 22:12
Chipset// Om det är någon från Forward så handlar det nog om en övergång till ÖSK Ungdom. Det var ju någon som skrev häromdagen att ÖSK är intresserade av att ta hem Sandro. Det vore ju väldigt trevligt. Han skulle göra minst 20 mål i trean.

Men det kan ju iofs. handla om en spelare som skall gå åt andra hållet. Någon av ungdomarna (Nilsson, Astvald) eller kanske Moses.
Örebro Chipset
2008-11-27 22:01
Ämne: Kan det annars vara ....
Forward-tipset grundar jag på att det stod en Forward-bil utanför kansliet idag. Silly season säger jag bara.
Örebro Wuzac
2008-11-27 21:57
Mittåt: Nej, håller med. Och det var en beskrivning av ett worst case. Men de KAN göra det. Men framförallt är jag säker på att alla spärrar på spelarimporter försvinner. Det kan man kanske tycka olika om. Storlag som AIK, IFK Göte etc kommer få stor makt. Även om det kanske är demokratiskt på ytan.

Men om jag hade varit Arsenalfan och sett, som för något år sedan, Arsenal ställa upp i macth utan en enda engelsman i laget hade jag inte gillat det.

Edit stavfel
Örebro Chipset
2008-11-27 21:57
Kan det annars vara någon från Forward? Både Yasin och Ibrahim är talangfulla mittfältare. Likaså Lidén. Nej, de är nog för oetablerade. Fortsätter tro och hoppas (mer hoppas) på Mohammed och Zavadil som mittfältare. Den ene har dock passerat 30-strecket så han stryker jag snart.

Örebro Mittåt
2008-11-27 21:53
Disasterpeace// Näfver tillhör Djurgården fram till årsskiftet och de har väl semester för tillfället.
Örebro Mittåt
2008-11-27 21:51
Jag tror att ett eventuellt övertagande av Allsvenskan (plus Superettan) i princip bara handlar om TV-rättigheterna, även om man för fram andra argument för att inte verka så utmanande. Med rättigheterna hos SEB stannar alla pengarna hos elitföreningarna. Detta behöver dock inte innebära att serien stängs. Premier League till exempel ägs ju av de föreningar som spelar i den, men ändå så har man inte stängt den för upp- och nedflyttningar.
Örebro Disasterpiece
2008-11-27 21:47
Någon som vet vart Näfver hamnat? Eller spelar han ens i något lag just nu?
Annons: