/fotboll/osk/forum/6461.aspx/fotboll/osk/forum/6461.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
ÖSK Lions
2008-12-03 17:11
Det ser ut att bli ett spännande år med spelare som Alvbåge, Porokara, Olsen, Gerzic och Kihlberg i spetsen. Har vi någonsin haft en så här bra trupp som grundstomme?
Örebro jappel
2008-12-03 14:46
håller med, in med Reed in truppen på nytt.
Han har talang nog att bli något stort.
Örebro Chipset
2008-12-03 14:09
Ämne: Tycker inte att en v....
Skola om Roninho. Nä..skämt åtsido. Vad är det för fel på Moses Reed? Något verkar det vara eftersom ÖSK inte vill släppa fram honom. Ok, han har inte världens bästa inlägg men det hade inte Näfver heller när han spela vänsterkant.
AIK Saywee
2008-12-03 14:08
Ämne: Tyvärr så verkar den....
DaSa//
Deppa inte, så vitt jag förstår så är inte den "första bomben" avskriven.

Vet inte heller om B2 (Bomberg) är totalt omöjlig, har inte läst något sådant någonstans, allt kan ju hända? Nästan i alla fall ...

Vi lever i en snabbt föränderlig tid!
Örebro Wuzac
2008-12-03 12:59
Tycker inte att en vänsterback är akut. Vi har Holgersson som backup. Han är inte defensivt sämre än Samuel. Alla pengar skall läggas på offensiva spelare tycker jag.

Edit: Och skulle skador uppstå kan vi skaffa en ny back i sommar. Ytterbackar är relativt lätt att få tag på.

Edit II: Missade att Glenn inte skulle vara spelklar förrän i sommar. Trodde han skulle vara fit for fight till april. Skola om Walker? Eller gren/Antonen kan spela vä back/mittback om det kniper? Vore bra för ekonomin om ÖSK slapp binda sig för en back för mycket om de köper en till nu.
Örebro micro_42
2008-12-03 11:45
Sebbe och Axel Kjäll, mycket nära Degerfors enl. Karlskoga-kuriren
Örebro DaSa
2008-12-03 11:42
Såg på sporten för ngn dag sen att publiksifforna och sponsorintäkterna börjat minska kraftigt för hockeyn. Tror med all sannolikhet att samma scenario kommer att komma till fotbollen, ingen branch kommer inte drabbas av lågkonjukturen. Men en lågkonjuktur kan vara ngt positivt om man är förberedd och har mycket kontanter då priserna rasar på allt från bilar, hus, olja och snart även fotbollsspelare. Tycker därför att klubben skall satsa hårdare på att ha talanger på bänken istället för rutinerade. Det är en chansning då vi blir sårbara för skador och avstäningar men om nu inkomsterna skulle rasa under våren så kanske vi istället blir tvingade att sälja ngn av våra bästa spelare för att få in pengar. Och då är vi tillaka på ruta ett, alltså ett lag med medelmåttor och dålig ekonomi. Vill därför ha följande trupp nästa år:

Alven/Rosen
Backar: Anttonen/Green - Berra/Oscar/Glenn/Talang -Wovven/(Glenn/Per J)
Mittfältare: Kihlen/Lundholm/Per J/Erik Nilsson/Nordin/Bedoya
Basse/Astwaldz - Olsen/Staaf - Porokara/Frempan

Vet att nya kontrakt är på gång med Nobbe/Wiken/Weggen men de kanske ligger på minst 100 000kr/månaden tillsammans i lön. Det motsvarar ju nästan en kostnad på ca 2 miljoner för klubben. Och detta för spelare som antagligen bara kommer spela ngr strömatcher (nej, jag gillar inte långsamma Wiken, ser hellre Johansson där).
Örebro Mittåt
2008-12-03 11:39
DaSa// Värvningsbehovet för närvarande är en vänsterback, en central mittfältare samt en högerytter. De kommer ÖSK säkert att skaffa sig.

Dessutom finns det nog vissa funderingar kring ytterligare en mittback. Problemet, om man skall kalla det så, är att Glenn inte beräknas vara spelklar förrän till sommaren. Vårprogrammet kommer även nästa år att vara rätt komprimerat på grund av ett speluppehåll för U21-EM.

För närvarande funderar man hos ÖSK på om man skall nöja sig med de tre mittbackar man har tillgängliga eller om man skall utöka på den positionen. Det bästa skulle ju vara att övertala Sebbe att ta en våsäsong till, men han verkar ju ha bestämt sig för att han vill byta klubb.
Örebro DaSa
2008-12-03 11:30
Tyvärr så verkar den roliga delen av Silly season vara över för detta år. Nu är det inte blev det ngt med första bomben (Bamberg) och den andra bomben är Bedoya så är alla namn kända. Det som kan hända är att vi inte får Bedoya och måste då hitta ngn annan offensiv kraft på mittfältet. Sen är det ju bara att fylla upp truppen med en högerbreddare (Wirtanen) och flytta upp en ungdomsspelare som mittfältare och eventuellt värva en vänsterback som back-up för Wovven.
Örebro Mittåt
2008-12-03 11:05
Jag har svårt att förstå Urban Hammars prioriteringar. Efter att ha räddat kvar ÖSK i allsvenskan förra året hade han en anställning som tränare i klubben som i en liten ask. Han tackade dock nej och återgick till sitt arbete som Riksinstruktör hos Tomteförbundet.

Nu verkar han att vara på väg till Gefle i någon slags tränarroll. Att gå från ÖSK till Gefle innebär väl under alla omständigheter att byta ner sig. Gefle som fotbollsklubb har mindre resurser än ÖSK. Staden är mindre och den dominerande sporten är ishockey. Det är dit sponsorpengarna i första hand går.

Dessutom verkar det som om han inte kommer att få bli "den som bestämmer". Antingen blir han assisterande till Pelle Olsson eller så bli denne sportchef och Urban ansvarig tränare. Men att han en sportchef över sig som tidigare själv varit ansvarig tränare är nog i de flesta situationer inte någon ideal situation. Risken för friktioner och åsiktsskillnader beträffande coachning etc. är alldeles för stor.
Örebro Pencing
2008-12-03 11:05
Urban Hammar räddade oss verkligen förra året. Synd att han inte finns kvar i vår organisation längre. Nu får Gefle ta del av hans kunskaper istället.
Örebro Mezzoforte
2008-12-03 10:15
Chipset// Sagt och gjort. ÖSK har fått mina åsikter.
Örebro Chipset
2008-12-03 09:43
Mezzoforte// ÖSK har fortfarande mycket att jobba på, särskilt på biljett- och abonnemangsbiten. Klipp och klistra in din text i ett mejl till ÖSK. Det skadar nog definitivt inte.
Örebro Mezzoforte
2008-12-03 08:50
Idag annonserar ÖSK i NA om att man kan köpa årsabonnemang i julklapp. Ganska fult gjort, tycker jag.

Den som har ett årsabonnemang är såklart intresserad av att ha så bra plats som möjligt och vad finns det för platser att välja på idag?

Alla platser där någon hade årsabonnemang i år är reserverade ytterligare någon månad så att innehavarna av dessa kan förnya abonnemanget på sina platser.

Återstår gör idag alltså de platser där ingen hade abonnemang 2008, troligen ganska risiga platser.
Om några månader, när man sett vilka tidigare abonnemangsinnehavare som inte förnyat sina abonnemang, kan det komma någon som inte alls har samma framförhållning och få hur bra platser som helst (platser kring mittlinjen där någon haft abonnemang i år men inte förnyat inför 2009 t.ex.).

Det här borde ÖSK göra om!!
...och jag tycker att processen borde ske på följande sätt.

1) De som har abonnemang ges möjlighet att förnya sina abonnemang men kan också avvakta för att försöka förbättra sin plats till kommande säsong.

2) Alla icke förnyade platser släpps men bara till dem som hade abonnemang året innan.

3) De som hade abonnemang året innan men som inte anser att de lyckades hitta några bättre platser än sina gamla ges möjlighet att åter förnya abonnemangen på sina gamla platser.

4) Alla kvarvarande platser släpps fria för nya abonnemangsköpare.

På så vis ger man trogna abonnemangsköpare möjligheten att förbättra sina platser innan nya släpps in. Det ska löna sig att vara en klubb trogen, menar jag.
Örebro Blå Bergen Blues
2008-12-03 08:31
Saywee// Ja, när det nu inte blev nån "seg råtta" så kanske "Kungen av Danmark" skulle ha passat? Men, förresten, är han inte redan på plats? Typ ett "djungelvrål" då?
Örebro Chipset
2008-12-03 08:29
Måste kommentera mitt eget inlägg igår. Föll i mina gissningar på bomb ett på att att jag förutsatte att Bambam var 28. Tydligen var han bara 24. Jag tycker att den värvningen faktiskt hade kunnat gått under epitet bomb. Det är ovanligt att en klubb som ÖSK värvar den typen av etablerade spelare när de har kontrakt. Tyvärr kommer nog Bamberg aldrig få entra Behrn i den svartvita dressen. Jag fortsätter istället drömma om Zavadil.
Örebro Mittåt
2008-12-03 08:03
Gefle Dagblad skriver att Urban Hammar kommer att ta (få?) en position i Gefles organisation. Presskonferens senare i veckan.
AIK Saywee
2008-12-03 02:31
Apropå B så har jag för mig att BBB förväntade sig något Saywee´anskt efter diskussionen om godisätande, jag funderade lite men kom bara på "Kungen av Danmark" och lite annat smått och gott, men hjärnan fick nog en sockerkoma då jag troligtvis äter för mycket m-kulor ...

Gott och blandat är nog ändå en bra fotbollsmix?
Örebro SyreAtom
2008-12-03 02:30
Tror precis som någon sa lite längre tillbaka att det är Jorge Anchén som är "bomben"!
AIK Saywee
2008-12-03 01:58
B2 får väl numera kallas Bomberg, eller?
B1 får väl tills vidare bli mr Bombastic ;-)

Har en räka i ugnen ...
Örebro Klas (Bara 7 år kvar...)
2008-12-02 23:44
MFF köpa mumintroll...

Kanske syftar på finnar men jag hoppas att det betyder att det inte bara är jag som tycker att toivonen liknar Snorkfröken...
Örebro Mittåt
2008-12-02 23:29
Kvällens citat kommer från en blogg författad av en HIF-supporter. Författaren har spekulerat i hur det kan gå i allsvenskan nästa år. Klart förtjänstfullt. Beträffande ÖSK kan man konstatera att ryktet om vår potentiella förträfflighet verkar ha nått ända ner till Skåne. Bloggaren skriver nämligen:

Trelleborgs FF, Halmstads BK och Örebro SK är tre klubbar som kan överraska 2009. Jag har tidigare varnat för Prahls TFF och ungefär samma känsla har jag kring HBK och ÖSK.

Men det var egentligen inte det jag ville citera. Istället detta som fanns i en kommentar beträffande MFFs framtidsutsikter:

Malmö tappar Ola T och blir då 25% sämre och 25% rikare ungefär som de blivit för varje år som gått sedan sm-guldet. De kommer för de pengarna köpa Abgar Barsom, Tobias Grahn, Mikael Svensson och Jonnhy Rödlund samt ett eller två okända mumintroll för 4-5 miljoner.

Nu är dock malmöiterna litet sent ute när det gäller Jonny Rödlund. Efter det att han skiljts från sitt tränaruppdrag hos västeråssyrianerna har han nämligen redan kontrakterats som tränare av div 5-klubben Irsta IF.
Örebro Sersant
2008-12-02 23:25
Ämne: Sersant//
Erkänn ba....
Jag kan erkänna att du skrev det här först men jag skriver inte allt här vet du ;).

100år:
Barsom har väl kontrakt över nästa säsong?
Örebro 100år
2008-12-02 23:21
Hoppas för all del att det är vår käre Barsom Kalle skriver om. Det skulle för mig vara en atombomb!

Han håller lätt 4-5år till med samma form han visade förra hösten då han på egen hand ordnade kontraktet.
Örebro rirobban
2008-12-02 23:01
Ämne: Det spelar vem ingen....
Precis... var bara lite konstigt att ingen verkade ha sett mitt inlägg om Bamberg den 8:e och 15:e November. Mest därför jag la upp detta då ÖSK-Karl inte trodde att vi redan knäckt gåtan om Bamberg. Men den spelaren var knäckt sedan länge. Nu gäller det the big bomb... vem kan det vara?
Örebro Mittåt
2008-12-02 22:56
Det spelar vem ingen större roll vem som var först med Bamberg. Han kommer ju i alla fall inte att spela för ÖSK.
Örebro rirobban
2008-12-02 22:50
Sersant//
Erkänn bara att jag var före dig med att komma på Bamberg... det räcker för mig så:)

Jag sa det ju så tidigt som den 8:e November, nästan en månad sen dess. Klart jag var före. Men du var inte långt efter, bara tre veckor:) Kom tillbaka när du har något att komma med sersen;)
Örebro Sersant
2008-12-02 22:31
rirobban:
Som sagt så kunde inte ÖSK-Karl avslöja namnet iumed att dem låg i förhandling. Sen när du skrev att det var han som var bomben så fanns det ju hur många förslag som helst :P. Trodde visserligen att det var bambam ganska snart efter att ÖSK-Karl avslöjat att ÖSK förhandlade angående 2 nyförvärv och näfver var en en del i betalningen.

ÖSK-Karl:
tycker jag förtjänar efter att få reda på vem första mittfältsbomben är ;).

Förövrigt, kan inte alla enas om att sluta kalla dem för bomber då folk misstolkar det så lätt när det kan handla om vem som helst?
Örebro ÖSK-Karl
2008-12-02 21:57
Farsen fortsätter (igen)//

Det med spektakulär värvning förekommer ju inte ofta i AS längre, även om jag tycker att Alvbåge kan räknas som en sådan. Vi talar helt enkelt om en bra mittfältare, något bättre än Bamberg.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-12-02 21:52
Självklart skulle Bamberg vara ett bra nyförvärv men det känns väl inte som en spektakulär värvning som många här inne sitter och väntar på. Som sagt har han haft en tuff säsong jämfört med den säsong han hade i superettan.
Annons: