/fotboll/osk/forum/6431.aspx/fotboll/osk/forum/6431.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2008-12-19 20:19
in med Boniek ..//
Jag menar att:
trivseln, miljön, kompisar, fruar´s påtryckningar, barns uppväxtmiljöer, boende, ekonomi, resor, konkurrensmöjlighet, jobb, fritid - massor med annat, har betydelse för många spelare. Sedan kanske jämförelsen med Forward och ÖSK inte betyder så mycket (samma stad), men en utlåning lite längre bort kan under ett år eller två förändra en hel del.

Livet är ibland inte så förutsägbart.
Örebro Wuzac
2008-12-19 20:15
Ämne: Saywee/ menar du att....Att det förekommer utlånade spelare som inte vill tillbaka till sin kontrakterade klubb finns det gott om.

Fast kanske är just dessa oftast utlånade för att de inte får speltid. "Talangplantering" kanske ter sig annorlunda
AIK Saywee
2008-12-19 20:12
"Bomben" får vi nog kanske glömma nu i julstressen, kanske det blir en sommarbomb 2009, som det blev detta året, förresten det blev två stycken.

Vi har dock ett lag som kan hamna på övre fjärdedelen av 2009 års AS, inte illa!

FORZA ÖSK!
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2008-12-19 20:11
Saywee/ menar du att ifall Rosen skulle få chansen i Örebro men trivdes i säg..Forward skulle de locka mer bara för han trivs?
då har han inga mål med fotbollen?

Karlssson/ Han fattar sitt beslut efter nyår!
Örebro Wuzac
2008-12-19 20:08
Rickard verkar ju kompetent om inte annat. Kanske en som kan ta över efter Sixten med tiden. Det viktiga är ju också Kemin. Att man kompletterar varandra. Lika är inte alltid bäst. Därför passade Alec & Siku så bra ihop antar jag.

Edit: Hoppas ÖSK och Karslund kan utveckla ett samarbete där spelare från talanglaget skulle kunna disponeras av Karslund. Vore toppen.
Örebro Karlssson
2008-12-19 20:06
Härligt med Rickard och Wirtanen. Rickard verkar ju vara duktig på att utvekla spelare och det är aldrig fel. Wirtanen kan nog bli riktigt bra bara han får komma in i tempot.

Men jag undrar fortfarande när "Bomben" ska presenteras? Finns det någon fakta om honom?
AIK Saywee
2008-12-19 20:03
in med Boniek//
Det kanske ligger något i det du skriver, men det är också lurigt med utlåningar, den som lånas ut kan hamna i en miljö där han börjar trivas bättre i än den han lånats ut ifrån.

Sådant gäller även talanger som bör få speltid, de kan bli "miljöförstörda".

Kontrakt och liknande har ibland mindre betydelse i sådana fall.
2008-12-19 20:00
Wuzac/ håller med att RR borde vart första målvakt!

Kan vi vänta oss Sesay idag med?

Mittåt/ hur är Rickard vår nya assist, är han en glädje spridare, alltså lik Axen?
Örebro Wuzac
2008-12-19 19:59
in med Boniek Maruti på plan: Ja, det är ett logiskt argument att man vill satsa på Rosen men behöver en "senior-målis" någon säsong till först. Troligen resonerar de så.

Dock tycker jag som Saywee att RR kunde fått mer chanser när Weggen & RR var de två vi förfogade över.

Edit: I Sirius har han ju imponerat stort på fansen och de var väldigt lyckliga att han stannade
2008-12-19 19:55
har för mig att RR gjorde ett stabilt intryck på för säsongen i örebro första året, sista matchen eller liknande så vinner Örebro mot Malmö med 1-0 o weggen storspelade i Cypern(tror jag) sen gick de utför RR i ett kasst försvar o u21 blev de ibland en massa mål.

andra året ville man väl satsa på förra årets keeper.

Varför han inte valdes som tvåa i år?
tror man bara vill ha weggen ett år o rosen utlånad för att sen låta honom kanske ta över för Alvbåge! dessutom lite dyrare o man kunde plocka ut pengar på honom, tror inte heller han ville va andra målvakt i Ösk mot en betydligt bättre keeper än Westman!

Heja Rickard o Ösk
AIK Saywee
2008-12-19 19:53
Wusac, ja exakt, RR verkade även för mig jämnare.
Örebro jappel
2008-12-19 19:51
Ämne: Så bra att man valde....
Härligt med Rickard, efter mittåts resume kan man inte annat än glädjas åt att Sport verkar ha hittat helt rätt ersättare till axen.
ÖSK mot SM-guld 2009.
Örebro Wuzac
2008-12-19 19:48
Saywee: Jag tyckte framförallt att RR var jämnare än Westman
Örebro Wuzac
2008-12-19 19:47
Saywee: Ja, jag har också förhoppningar på Rosen. Men ponera att hans utveckling går bra och Alvbåge stannar t.v (önskedrömmar) och Rosen blir II:a i truppen men aldrig får spela. Då är det bara en tidsfråga innan en annan klubb skördar vad ÖSK sått i flera säsonger.

Håller med om 3 målvakter, såvida inte trean är mycket ung och är med för att se och lära.
AIK Saywee
2008-12-19 19:43
Wusac//
Glömde skriva att jag är minst lika förvånad som du verkar vara att inte RiRi fick stå fler gånger, han var verkligen jämbördig Westman.
Örebro Mittåt
2008-12-19 19:40
Så bra att man valde Rickard Nilsson. Jämfört med Alexander Axén så är Rille en betydligt mer meriterad tränare.

Alec kan på sitt CV notera att han lyckades ta upp Rynninge till tvåan året efter att de trillat ur. Vilket han också var ansvarig för.

Rickard å sin sida har trots sina unga år hunnit med att ta upp Forward till Superettan, lyft Karlslund från trean till ettan på två år samt som en liten marginalanteckning även lotsat dåvarande Vivalla-Lundby från distriktsnivå upp till trean.

Som talangutvecklare slår Rickard Alec med hästlängder. Det kan knappast vara en slump att Karlslund lyckats så bra med att utveckla sina talanger. Av ÖSKs nuvarande spelare så har han haft ansvaret att forma både Per Johansson, Michael Jidsjö och Oskar Johansson till unga elitspelare. I nästa års div 1-lag finns det dessutom ytterligare ett antal talanger med Karlslund som moderklubb.

Det känns riktigt bra att han honom i ÖSK.
AIK Saywee
2008-12-19 19:38
Wusac//
Mycket intressanta målvaktsfunderingar och påståenden, och detta är inte lätt.

En del lag har en förstekeeeper som är mycket bättre än reserven medan andra lag kan tänkas ha två jämbördiga som ibland "varierar uttagna" i startelvorna.

Vad som är rätt eller fel kan man sällan riktigt veta.

Jag hoppas dock att Rosen blir förstareserv, det är dags nu och han är lovande och mina nerver är nog ganska lika backlinjens nerver ...

... och dessutom är jag tveksam till varför olika lag väljer att ha tre målvakter, det är ju oftast relativt lätt att snabbt skaffa en skaplig ersättare (som köp eller lån) om två målvakter olyckligtvis skulle hamna utanför startelvorna.
AIK Saywee
2008-12-19 19:27
in med Boniek ...//
Tackar för några exempel, men Öster´s variant med 4 målvakter verkade väl lite kaos, men de har ju också rasat fort neråt.

Tycker faktiskt att det räcker med två, eftersom det är så lätt att skaffa en ny (=andremålis från annat lag) om det skulle behövas en tredje.

Hoppas att Rosen får kliva fram nästa säsong innan det "blir för sent", för det blir väl han som är "tvåa"? eller drömmer jag?

Mina nerver är inte tillräcklig iskalla för Westman, även om han har varit med länge.
Örebro Wuzac
2008-12-19 19:27
Ja då har ÖSK finska ligan mest tekniska spelare och nu också finska ligan snabbaste spelare i sin trupp, men finska ligans bästa spelare snodde Häcken....Jag tror dock Wirtanen kan bli ett bra nyförvärv om man väger in alla aspekter och magkänslan säger att det känns bättre att ha honom på högerkanten om Eric blir skadad än Rodevåg.

När det gäller målvakter var Westman väntad. Sen håller jag med Saywee att den ena får man magsår av. Men i sanningens namn har han gjort riktigt bra matcher också (minns t ex Elfsborg borta senast). Problemet är väl att han är så ojämn att man aldrig riktigt litar på honom. Samt svagheten i luften där han gärna står och glor på inläggen från mållinjen. Men han har också räddat många frilägen och det kan väl trots allt kännas bra att kunna kasta in Westman om Armbågen har feber matchmorgonen.

Angående Saywee:s övriga målvaktsfunderingar tycker jag att ett allsvenskt lag då & då under seriens gång måste våga ställa sin II:e målvakt i matcherna. Dels för att inte bli för ringrostig, dels för att utvecklas, dels för att kunna konkurrera på samma villkor men framförallt för att höja dennes motivation att stanna.

Om fansen får ångest för att tränaren kastar in reservisen i en match har laget definitivt för dålig andremålvakt. Så mycket ska det inte skilja. Sen är det en annan sak att vi har en målvakt av landslagsklass som är gör att skillnaden blir något större än normalt.

Vågar man inte det kommer klubben alltid var tredje år får leta efter ny andremålis.

Sen är jag lite förvånad att man inte satsade mer på Richardsson. De lilla jag såg av honom ( t ex Malmö hemma) var han stabil och han har ju gjort bra ifrån sig i Sirius. Han hade kanske känts bättre att ha bakom Armbågen om jag ska säga min åsikt. Men då måste han ha fått luftats med jämna mellanrum i serien för att inte ha tröttnat.
Örebro Bastard on Parade
2008-12-19 19:25
Årets powernap! Wirtanen, Westman och Nilsson klara för nästa år. Får nog göra det till tradition med en powernap innan utgång!
2008-12-19 19:21
Blir en tråkig silly season vinter ;)
AIK Saywee
2008-12-19 19:20
Välkommen till ÖSK Rickard!
Örebro Måldini
2008-12-19 19:18
Rickard är ett superbt val som assistent. Bra också att Westman blir kvar i klubben.

2008-12-19 18:59
Henke/ hehe gillar ditt nya smek namn på tommy ;)

Saywee/ kolla öster senast dem var i allsvenskan tror dem använde 4 målvakter på en säsong

Aik använde sig av 3 förra året o 2 innan dess halva säsongen, alltid bra o ha en Bra andramålvakt som har rutin!

Norköping hade ju 2 i år! o nästan bud på 3 när Bakiu var osäker för spel med Sasa skadad,

FORZA ÖSK
Örebro Henke(Old Boys)
2008-12-19 18:35
Välkommen Tommy"Wirvelvinden"Wirtanen till den bästa av sportklubbar.
AIK Saywee
2008-12-19 18:28
jappel, jag hoppas nog liksom dig att Weggen får vara lite i bakgrunden och att Rosen får kliva fram, om man tänker på lite kort sikt. Tänker jag på lång sikt förstår jag inte varför man har tre målisar. I dagens snabba samhälle hittar man ju andremän och kanske även tredjemän fort som tusan eller också kan de lånas ut hit eller dit.

Ibland undrar jag överhuudtaget varför vissa lag måste ha tre målisar (det kanske alla elitlag har förresten). Jag menar att det är ju så sällan andremålisen får kliva in så varför finns det en tredjemålis.

Då tänker nog många att det är en tredjemålis som måste stå på tillväxt, eller? Det finns dock inget som säger att denne stannar i sin tillväxtklubb när det kan vara dags. Idag går det ju så oerhört fort och vi vet ju t.ex. att andreman kan försvinna fortare än kvickt (Axén).

Rörigt inlägg kanske, men några av er förstår säker innebörden.
Örebro jappel
2008-12-19 18:00
Bra att Weggen finns med i bakgrunden. Han är stabil på sin nivå och har gjort mycket för ÖSK. Men jag hoppas att han är signad som tredjemålis...vi måste släppa fram ungdomarna om dom ska utvecklas. Perfekt för Rosendal att smyga med som andra målis bakom Alvbåge.
AIK Saywee
2008-12-19 17:39
Det står att det är Westman som förlänger ...
... och att vi har två riktigt bra målvakter?

Det är bara det att en av dem brukar göra både mig och backlinjen nervös, men, men julstressen sätter in och laget skall snabbt spikas, bomb verkar utebli. Med andra ord tycker jag t.ex. inte att målvakterna är riktigt jämförbara, eller tänker jag fel?

Fast det förstås, det kom ju två "bomber" i somras, Kim och John!

FORZA SVARTVITT!
Örebro Mittåt
2008-12-19 17:26
Ett år till för Westman.
AIK Saywee
2008-12-19 17:19
DaSa, jag håller med till stora delar, det är tur att vi har Kim, men om han hamnar utanför av någon anledning (skada, avstängning, ny klubb etc), vad gör vi då?

Jag saknar fortfarande någon för att det skall lukta ädla metaller!
Annons: