/fotboll/osk/forum/6417.aspx/fotboll/osk/forum/6417.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Danskpilsner
2008-12-17 16:34
Desti//
Självklart är dom punkter du tar upp angående ÖSK mycket viktigare, att dels förmedla ÖSK som klubb och hylla spelare är två jättebra punkter. Men på vilket sätt hindrar det att behålla en klassisk staty?

Att du sedan tar jämnförelsen med att vi i ösk skulle förknippas som nån form av latmasker(kronblom) är komiskt i mina ögon.
Tänker du alla AIKare som folk med två stora framtänder?

Örebro Mrep
2008-12-17 16:28
Tycker att denna utveckling men lovande afrikaner i ÖSK är intressant. Om nu Bassombeng och Bertin skulle lyckas med att komma ut i europa och bli iallafall hyffsat etablerande i någon större liga kan det leda till ännu mer lovande spelare i framtiden som ser ÖSK som en bra grogrund för att komma ut på fotbollsmarknaden

och är de mer lovande än de två vi har nu så kan ÖSK gå en väldigt ljus framtid till mötes!
Örebro Joerny
2008-12-17 16:17
Vad är det för Nigerian som Arvi har hittat? Är han etablerad i europa,. Eller spelar han i kvar i Afrika?
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-12-17 16:06
jappel/ Jag tycker man borde ställa honom i "hålet" där tjejerna som sjunger står, blickandes inåt planen. Och sen borde man måla om medaljen runt hans hals till guld.
Örebro jappel
2008-12-17 15:48
Ämne: Pandan... måste erkä....
som knattesymbol är Pandan strålande.
Sedan vad laget ska förknippas med är en svårare nöt att knäcka.
Kronblom ska självklart stå någonstans i arenans närhet. Hur många lag har en seriefigur som är ett stort fan? Men han är mer som en i publiken.
Kanske att han ska få en egen stol någonstans på arenan itsället? eller överblicka planen från något av de tråkiga "Hålen" mellan läktarna.
Sedan borde vi väl kunna få till något annat bra förslag på vad vi vill förknippa Örebro SK med...kanske med millencollin fågeln :-)
Örebro Mrep
2008-12-17 15:21
Jo jo men jag vet ju vilka förutsättningar du har för att glida ner och titta på matcherna, tänk på oss stackars satar som måste jobba på kvällarna för att dryga ut det lilla studiestöd man får. Hade nog klagat mindre om SR:s live sändningar inte ahft en kvalitet som ett gäng dagisbarn skulle kunna slå med hästlängder om de hade haft samma resurser,
2008-12-17 15:19
För fan Mrep! 2008 var ju klockrent. Fotboll nästan HELA året. Höll på att bli singel men nu under vintern brukar det ordna upp sig.
2008-12-17 15:18
Det är bara bra om den startar tidigt. Då kanske folk börjar förstå storheten med konstgräs istället för att använda det som bortföklaring vid förlust.
Örebro Mrep
2008-12-17 15:17
Visst är det kul med många fotbollsmatcher att hålla koll på och knalla ner och titta på live men jag hoppas påsättochvis att det inte blir en lika komprimerad säsong som 2008. Både för att jag ibland hade svårt att få ledigt för att se så många matcher jag ville samt för spelarnas egen hälsa, ett intensivt matchande sliter på kroppen och då ÖSK:s trupp måhända har en helt ok spetskompitens har vi inte den bredd som krävs om vi åker på förslitnings skador osv. Men men man kommer väl inte klaga om ajg nångång behöver glida ner till Behrn 2 gånger på en vecka för att se favoritlaget snurra upp motståndaren på läktaren.
Örebro Mittåt
2008-12-17 15:10
(Tomte)Förbundet: "Allsvenskan börjar den 5-6 april"

Viss förvirring har rått kring när allsvenskan ska starta 2009.
- Det ska mycket till för att det inte ska bli den 5-6 april, säger Fotbollförbundets Jonas Nystedt till fotbollskanalen.se

När uppgifter om att allsvenskan kunde komma att dra igång redan i mitten av mars dök upp var det många som höjde på ögonbrynen.

I så fall skulle det ha varit en synnerligen tidig start med risk för snöfyllda eller frostiga planer. Men enligt Svenska Fotbollförbundets informationschef Jonas Nystedt är det dagarna den 5-6 april som gäller.
- Ja preliminärt så är det spelstart då, säger han.
Så det är inte helt spikat?
- Nej, men det ska mycket till för att det inte ska bli då.

Varifrån kommer uppgifterna från som sade att det skulle kunna dra igång redan i mitten på mars?
- Det var upp för diskussion eftersom vi har supercup, ett landslagsdatum den 28 mars; och sedan U21 EM. Så det är mycket som ska hinnas med, säger Jonas Nystedt.
Örebro Rojas
2008-12-17 15:02
Det är en riktigt j*vla torka här inne nu. Några nyheter kan väl komma snart !!!
Örebro Disasterpiece
2008-12-17 14:43
Ämne: Om jag verkligen tvi....
Själv skulle jag kunna tänka mej att betala extra för att få se lite nakna cheerleaders ;)
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2008-12-17 13:57
mezzoforte/ har fullt upp med sånt hemma så nej ;)
Örebro Mrep
2008-12-17 13:53
Det finns ju en teori att en omotiverad tuttscen kan rädda vilken kass film som helst. Har funkat på ett flertal av Dolph Lundgrens filmer såsom Big showdown in little tokyo osv. Problemet ligger dock i att när allsvenskan avslutas i oktober/november kan det vara brutalt kallt så vet inte hur sugen jag skulle vara att se 20 frusna cheerleaders som försöker hålla kroppsvärmen uppe genom att hjula på plastmattan.

Edit/stavfel
Örebro Mezzoforte
2008-12-17 13:43
Om jag verkligen tvingas - men då pratar vi om RIKTIGT RIKTIGT tvång så kan jag stå ut med några nakna cheerleaders ;-)
2008-12-17 13:39
intressant debatt ;)

ärligt talat, när de är paus eller 10 minuter till match vem kollar in maskoterna? pojkar 7 som springer runt där de står 17-17?

Jag vill se Ösk! inte nakna cheerladers eller en panda
Örebro Sekt. E
2008-12-17 13:37
Ur ett generellt perspektiv är jag så otroligt anti mot att vår fotboll ska prackas på maskottar, jinglar, speakerreklam, jippon i halvtid, cheerleaders etc. Innan vi vet ordet av kanske man sitter där med en stor popcorn i ena handen och ett skumgummifinger på andra medan barnfamiljerna grillar vid sina pickups på parkeringen.

Hedra gamla och nya hjältar, det räcker gott.

Support your locals.
Örebro Kramelet
2008-12-17 13:24
Kennedy bacirsiuglu (rättstavat? två n i kennedy va? =)) får kicken från Ajax, han borde dock va för bra för allsvenskan men om han siktar på att komma hem så är de dags för ösk att visa att vi är med i diskutionerna, höra oss för o trisa upp priserna för de andra klubbarna...

På tal om konstiga djur CV så har jag själv ett gediget CV, har varit både Blå björn, Fjällräv och Ren i mina dagar. kanske skulle ja erbjuda min spetskompetens till ösk.
Örebro Mezzoforte
2008-12-17 13:13
Angående maskotar så vet jag att ICA tidigare hade Lejonet Leo som knallade runt på innerplanen innan matcherna.

En kul anekdot är att han som var Leo hade brädat killen som gick som Leo innan honom genom att ringa upp Wernersson (dåvarande sportchef i ICA) på Kamratgården och säga:
- Det där jobbet kan jag göra bättre. Jag har bl.a. varit Lodjuret Car-Lo inför IOK i samband med att Östersund sökte vinter-OS.

Jag vill minnas att han hade ytterligare en liknande tjänst i "sitt CV" som han kunde lägga fram.

- Kom ner då på nästa match så får vi se, svarade Wernersson.

Den tidigare Leo fick aldrig mer chansen.

Jag minns också att Kronblom vann en strafftävling mot Leo på gamla Ullevi den enda gången Kronis var med på en bortamatch. Kan det ha varit 2001 tro?
Örebro kenya
2008-12-17 13:06
Maruti på topp! Maruti staty utanför arenan! Byt Stortorget mot Marutitorget.
Forza Boniek!
2008-12-17 12:11
in med Boniek Maruti på plan!
Örebro Desti
2008-12-17 11:57
Finns det något annat lag i allsvenskan/Sverige som har en seriefigur som ska förmedla laget/staden? (Aik har sin gnagare men annars är det väl ingen?)

En seriefigur som ska symbolisera laget känns förlegat. Förmedla laget med banderoller med vårat vackra klubbmärke istället. Att hylla spelare som tidigare spelat i klubben känns viktigt, att hylla Kronblom för att han ”varit i klubben över 20 år” känns genant.

Om vi vill ha någon som ska förmedla Ösk är det då inte bättre att skaffa oss en person som kan förmedla Ösk? Kubanerna är väl ett bra exempel, hette inte de pingvinerna förut? Hellre hylla Kuba än att hitta ett djur som är svart och vitt. Kalmar har sin Rydström som är deras ansikte utåt (Inget mer sagt vad jag tycker om honom :P). Om man ska göra en koppling vem som skulle kunna ta en liknande ”Rydström” roll i Ösk är väl Alvbåge given, eller?

Ta bort Kronblom symbolen ut ur Ösk organisationen helt. Tapetsera staden med klubbmärket, fyll sportsändningar med rapporter som vinster och dräpande kommentarer från Kung-Alvbåge om hur Ösk leker med motståndet.

För övrigt så är panda ett djur som är på väg att dö ut för att den inte kan fortplanta sig och Kronblom är en gammalgubbe som tycker om att ligga på soffan medans han fru typ lagar mat åt honom. Är någon av dessa två ”Ösk-symboler” något som man vill att andra lag eller supporters ska förknippa klubben med? Ska vi ha någon symbol tycker jag man borde satsa på Hulken. För han är grön och det är plastgräset på Berhn Arena också, ungefär lika logiskt som de andra två …
Örebro kenya
2008-12-17 11:37
Tycker Kronblomstatyn är given! Maskoten får gärna kila runt plan innan matcherna som han gjorde förr för min del. Han är verkligen en orginell maskot och en som folk lägger på minnet.

Undrar hur det går med mittfältsbomber och nigerianska strikers förresten. Det ligger en spänd förväntan i luften kan man minst säga!
Örebro Danskpilsner
2008-12-17 11:21
Angående Kronblom. Jag tycker att det är bra att fler ser positivt angående Kronbloms överlevnad och iom den demokratiska överlägsenheten i NAs omröstning så är det givet: Kronblom är här för att stanna.

Jag tycker dom tyngsta argumenten för att behålla Kronblomstatyn är av sitt traditionella värde, visst 20 år är inte så lång tid men eftersom det mesta förnyas alt. kommer förnyas så tycker jag att man måste försöka behålla så mycket historia som möjligt. Kronblom är en av alla dessa bitar.

Sen tycker jag Örebro stad som sådan förmedlar för lite ÖSK. Jag tycker vi ska exponera vårt kära lag i staden mycket mer och en staty är alltid en bra inledning.
Örebro Andy King
2008-12-17 09:55
Angående Kronblomstatyn så var det Bengt Thörner som vid tidpunkten 1987 var marknadschef på ÖSK. Tillsammans med bl.a Trivsel-Torsten bad tecknare Gunnar Persson att göra en matchaffisch i samband med ÖSK-Tottenham. Samarbetet föll väl ut och Bengt Thörner vidareutvecklade idén med Kronblom som kan symbolisera "folklighet" med att låta Gunnar Persson göra roliga teckningar till matchprogrammet(mkt trevligare än dagens) och lät tillverka en staty av 2 snidare i Hova.
Invigningen av statyn skedde i samband med derbyt mot Forward 1988. Som alla vet så tog ÖSK steget upp i Allsvenskan detta år och har sedan blivit kvar där om man bortser från den ekonomiska fadäsen. Så att ta bort Kronis är ett dåligt omen. Sen tror jag att de flesta ungdomar vet vem Kronblom är om vi bortser från "nysvenskarna". Men måste dom flytta statyn så finns det väl plats innanför "murarna".
mvh
Jonas Persson (Kronblom i 3:e generationen och ÖSK frälst)
Öster Bosse back
2008-12-17 09:34
Mittåt: Tack så mkt för infon. Kanske dags att hoppas på honom då.
Örebro Mittåt
2008-12-17 09:29
Bosse back// Lat är han definitivt inte. Tvärtom skulle jag snarast säga. Han jobbar hårt oberoende av vilka arbetsuppgifter han tilldelats.

Stefan är en mycket duktig straffområdesspelare /avslutare. Anledningen till att han inte lyckades så bra i ÖSK var att hans teknik inte riktigt låg i paritet med hans engagemang. Det gick nog lite för fort för honom i allsvenskan. Däremot var han väldigt produktiv då han spelade i U21-allsvenskan / B-laget.

Extra svårt blev det för honom denna säsong då han först var ur form, senare drabbades av en knäskada och när form och knä var ok, så kom han inte tillrätta i det 4-3-3 system som ÖSK ställde om till denna säsong. Stefan skall nog för att bäst komma till sin rätt spela 4-4-2 med en target till hands som kan serva honom med bollar att arbeta med.

Stefan var mycket uppskattad här i Örebro för sin klockrena inställning och goda arbetsmoral, men fansen insåg också att hans teknik inte riktigt räckte till.
Örebro Sersant
2008-12-17 09:23
Håller med till 100%!

Men om vi nu inte ska ha pandan som maskot vad tycker ni vi ska ha som maskot? Kolla länken sånt borde vi ha innan matcherna :P, då skulle nog folk komma tidigare till dem dessutom :).
Örebro ÖSKare i exil
2008-12-17 09:22
Intressant att få reda på hur Pandan kom till och vad den skall vara till för. Kopplas den samman med barnen kan jag se varför man har in den på planen i halvtid också. Det är väl främst barnen som behöver underhållas då. Från supporter håll har man väl varit tydlig om att cheerleaders och liknande fenomen är icke önskvärt.
Örebro ÖSKare i exil
2008-12-17 09:20
Ämne: Mittåt// Vad säger d....
Lat är definitivt inte ett adjektiv jag skulle vilja koppla ihop Stefan med. Han är hårt arbetande och lojal. Snabb och löpstark dock bristande bollbehandling.
Annons: