/fotboll/osk/forum/6400.aspx/fotboll/osk/forum/6400.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sersant
2008-12-27 11:10
Ämne: Jag håller med Saywe....
Vad jag hört så är spelbutik inget som skulle ge vinst. Då måste man ha öppet hela veckan och ganska långa tider. Nej något annat behövs, för som sagt den skulle inte gå runt på bara ÖSK souvenirer.
Örebro BabyKladde
2008-12-27 10:22
Ämne: Jag håller med Saywe......eller så ser man X antal bortamatcher på plats och deltar i gemenskapen med kubanerna :D

EDIT:
Men visst, det kostar ju lite. men samtidigt tror jag dom flesta här är inkomsttagare och kan kosta på sig det!
Örebro Måldini
2008-12-27 01:40
Det tog bara NA sexton timmar att rippa länken om Bedoya härifrån. Det var slarvigt av Uddlös och Bränd.
Örebro ÖSK KRILLE
2008-12-27 00:10
Bedoyas intervjuv på soccer365.
Örebro Måldini
2008-12-26 23:16
Jag håller med Saywee till 100%. Det finns ingen bärighet (kan man säga så?) i att ha en shop året runt med ÖSK-souvenirer. Men det är väl inget man direkt spontanshoppar heller och så långt till Behrnabeu från stan är det ju inte.

Man måste få ha mer saker, kanske - som Saywee är inne på - en spelbutik eller något dylikt. Fast visst vore det läckert om ÖSK-supportrarna hade någon tillflyktslokal där man kunde se bortamatcher, lira xbox, tjöta fotboll och ta en fika. Tror Djurgårn har nåt liknande.
Örebro Sersant
2008-12-26 22:27
Ämne: DaSA/ men Mr borg ha....
Lennarth får stå för värvningarna och Borg för försäljningarna :).
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2008-12-26 20:50
DaSA/ men Mr borg har inte gjort en lyckad värvning på år ;)
Örebro Mittåt
2008-12-26 19:57
Det är prisnivån i det köpande landet som väger tyngst. Om holländarna brukar betala 4-5 miljoner Euro för en spelare av Toivonens "klass", så kommer man att göra det för Toivonen också.

De flesta svenska klubbar viker nog ner sig innan priserna kommit så högt som i Toivonens fall. Det är så pass mycket pengar att man inte vill riskera att affären inte blir av. Men MFF har som sagt gott om pengar och kan kosta på sig att vara tuffa i förhandlingarna.
Örebro Mittåt
2008-12-26 19:48
Vinterfönster: Så här ser det ut i diverse länder av större eller mindre intresse:

1 januari - 31 mars: Sverige, Norge
15 januari - 15 april: USA
1 mars - 30 april (!): Finland
1 jan - 31 jan: Danmark, England, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Tyskland

Örebro ÖSK KRILLE
2008-12-26 19:41
Toivonen är en bra allsvensk fotbollsspelare men 50mille? Toivonen är ju ingen Zlatan direkt.
Örebro DaSa
2008-12-26 19:41
Undrar om det finns ngn försäljningstrategi i ÖSK?

- Skall vi sälja Nordin och Porokara så borde de säljas snart innan de blir för "gamla".
- Värvades Bedoya för att vi räknar med att sälja Nordin till sommaren?
- Kommer vi förlänga med Berra och Basse eller skall de säljas till sommaren?

Örebro DaSa
2008-12-26 19:38
Tyvärr verkar fantasivärlden i Skåne inte vara fantasi, de har en grym förhandlare i Borg som lyckas ta rejält betalt för sina spelare. Skulle Toivonen spelat för oss skulle vi ha jublat om vi skulle fåt 15-20 mille för honom.

Om ni har flyt så kanske Borg kan tänka sig att flytta hem om han nu blir petad till förmån för Patrik Andersson. Vore ju grymt nu när vi snart skall börja sälja våra stjärnor Nordin, Basse, Berra, Alven, Porokara, Bedoya...
Örebro Mittåt
2008-12-26 19:37
Malmö har gott om pengar - Sveriges rikaste klubb är de väl. Däremot saknar de bra spelare. Därför kan de kosta på sig att vara tuffa i förhandlingsarbetet. Det är ju inget som säger att man kommer att få 50 mkr för Toivonen, men så här tidigt innan fönstret ens öppnat kan man kosta på sig att vara tuffa.
Örebro ÖSK KRILLE
2008-12-26 19:30
Hahaha ja värkar ju bara vara Malmö FF som lever i en fantasivärlden skåne:). Då kan väl ÖSK sälja Nordin Gerzic för 20mille:)!
Örebro Mittåt
2008-12-26 19:13
Skåne heter den visst.
Örebro ÖSK KRILLE
2008-12-26 18:59
Man undrar ju vilken jävla fantasivärld Malmö FF lever i?
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2008-12-26 18:42
Om ni blev fast på en ö vilken Ösk spelare skulle ni vilja ha med er? ni får välja 2

Jag tar Alvbåge o Berra!

Berra för han är stor o stark fixar maten, o alvbåge för skämtaren ;)
Örebro Mattias69
2008-12-26 16:45
Saywee// Visst är det tråkigt, men sånt är ju livet inte minst inom fotbollens värld. Kolla bara på Malmö som tydligen tyckte att 40 miljoner var för lite för Toivonen.
AIK Saywee
2008-12-26 16:40
Usch, vad tråkigt, allt verkar handla om pengar?!

Livet :-)
Örebro Mattias69
2008-12-26 16:34
Intressant inlägg. Tanken har slagit mej vad som händer exempelvis Göteborgs- och Stockholmslagen. Finns det underlag (ekonomiskt sett) för 4 allsvenska lag i Stockholm respektive Göteborg.

Personligen tror jag inte att det gör det och förlorarna i dessa bägge städer borde nog vara Örgryte och BP. Häcken klarar sig väl tack vare Gothia Cup. Möjligtvis att GAIS får det tuffare, övriga lag har väl bättre kanaler och kontakter in i näringslivet och därför mer möjligheter att övervintra krisen.
Örebro DaSa
2008-12-26 16:19
Måste säga att senaste dagarnas diskussioner på forumet har varit extremt tråkiga:) Tycker att ett annat aktuellt ämne som kommer att även påverkar fotbollen är lågkonjukturen är intresantare att diskutera.

Nedan är klippt från länken ovan:
"Vad gäller själva efterfrågan på fotboll, har den erfarenhetsmässigt, inte minskat nämnvärt vid tidigare lågkonjunkturer. Jag tror dock det blir annorlunda denna gång, framför allt beroende på följande:

- Fotbollens förändrade profilering mot underhållingsbranschen och den nya typen av målgrupp som har mindre känslosamma skäl för att lämna när utgifter ska prioriteras.
- Priset på produkten har stigit relativt mycket senaste åren.
- Utöver bolagstyrelsers svångremmar, högre riskrabatt gentemot sponsorer på grund av ett råare klimat
- Förhandling av ett nytt TV avtal om två år, förmodligen mitt i lågkonjunkturen.

Därför tror jag att de klubbar som redan nu börjar att anpassa kostymen, bromsa löneutvecklingen och istället för dyra etablerade förvärv, försöker scouta talangfulla spelare med potential samt allokera överblivna resurser till ungdomsverkamheten kommer på ett par-tre års sikt, ganska enkelt, kunna segla förbi de klubbar som genom att ha agerat reaktivt, kraschat sin ekonomi."

Känns som ÖSK för tillfället gör en av sina största satsningar senaste åren. Har inte full insyn i lönekostnaderna men spelare som Alven, Porokara (ryktas runt 90 000kr/mån) och Kim lyfter höga löner. Samtidigt som Nordin höjde sin lön i år och vi måste snart förhandla nya kontrakt med Basse, Berra och Anttonen. Antar att alla deras löner ryms inom budgeten men garanterat kommer sponsorintäkterna snart börja falla och tror att det kommer bli extremt svårt att hålla vårat fina publiksnitt. Om man tittar på hur andra branscher drabbats så hoppas jag att vi räknar med att intäkterna kommer att minska med 20-30 % nästa år men worst-case är upp mot 40-50 % (utan att nämna ngt namn så hade mitt moderbolag upp mot 60 % nedgångar på vissa områden).

Vad talar emot ÖSK jämfört med andra allsvenska klubbar?
- Vi har ökat vår publik kraftigt senaste åren vilket gör att vi har många supporters som kanske inte prioriterar att lägga sina sista slantar på att se ÖSK-Trelleborg en kall höstkväll.
- Vi sitter med en för stor trupp för tillfället. Näfver och Walker måste bort och jag hade gärna sett lösningar med lokala spelare istället för de nya finnarna.

Vad talar för ÖSK?
- Vi har en stabil ekonomi idag, har ett antal miljoner i kassan.
- Vi har många småsponsorer istället för en huvudsponsor vilket gör oss lite mindre känsliga.

Vad tror ni? Kanske ett nytt souvenirutbud kan rädda oss?:)
AIK Saywee
2008-12-26 15:45
God Fortsättning alla svartvita vänner!

Angående souvernirköpandet kan jag inte förstå varför man "ropar" efter dålig maknadsförning när julen är över ...
... sådana glas har ju inte varit några problem att få tag i om man varit interesserad tidigare, "skaffade" mina under sensommaren.

Marieberg, nej tack ...
...souvenirer säljs lämpligast i närheten av "händelsernas centrum", d.v.s Behrn Arena, och den ligger dessutom inte långt från stadens city. Den bör dock kombineras med något annat som är lönande ett tag framöver, spelbutik eller vad vet jag?
Örebro Rolletrubadur
2008-12-26 15:28
Angående souvenir shopen, Jag tror att ha den marieberg är mycket bättre.. jag menar vem fan handlar i stan nu för tiden? när man har allt under samma tak och en massa folk är det bättre att ha den i m-berg I stan finns de ju knappt några parkeringsplatser alls heller för den delen.
Wivallius
2008-12-26 12:11
//Sersant

De utländska klubbar jag har erfarnhet av, Barca och Espanyol i Barcelona och PSG i Paris, har ju alla sina shoppar på arenan, så du har en poäng där, även om skyltfönstret till "nya" fans blir mindre än med en mer central placering.

Shoppen på Nou Camp är en riktig höjdare! Espanyols lilla holk på Olympiastadion en trist bekantskap, fast den kanske är bättre nu än när jag sist var där 2004.
Wivallius
2008-12-26 11:53
//Mange...

Nej, du lever i din och jag i min, givetvis. Jag, och min umgängeskrets skulle aldrig rulla ut bilen för att åka till Marieberg och handla det som kan handlas på 10 min promenadavstånd. Om man bor i stan, vad fanken skall man ut till landet och trängas för. Det är trångt nog i stan i affärerna för att trängas i ansjovisburken i Marieberg. Örebro är Örebro, Marieberg är Marieberg, d v s landet.

Örebro kommun har 130 000 innevånare, 100 000 av dem bor i "Örebro tätort", enligt SCB, och dit räknas inte Marieberg, Mosås och Hovsta. Ge mig en enda vettig anledning till varför man skall åka till Marieberg och handla (utom IKEA, då, som jag skrev redan förra omgången, men det ligger ju inte ens i huvuddelen av Marieberg) och en enda vettig anledning till varför ÖSK som har sin huvudverksamhet i stan skulle lägga en shop i Marieberg. Då kan vi ju lika gärna flyta hela Eyrafältet ut på vischan som vissa ville tidigare.

Om nu hockeylaget lagt sin shop där ute, så verkar ju inte det vare sig hjälpt tabellpositionen eller publiktillströmningen, som väl konstant ligger på 470 pers per match.

Kolla på IFK ICA! De har sin shop i Nordstan, så mitt i Gbg det bara går att komma!
Örebro Sersant
2008-12-26 11:36
Handlar folk fortfarande på stan?

Ne men skämt o sido, tror det skulle ge mest inkomster att ligga på Marieberg men tror inte att man skulle sälja tillräckligt för att tjäna in den skillnaden i hyra jämnfört med stan. Det ultimata vopre ju om man kunde få en fast plats i Behrn Arena.

EDIT:
Sen kan man ju gå ihop med Karlslunds damer som ju också husserar på behrn.

Ligger man på stan/marieberg så tycker jag att man kan öppna en större butik och sälja souvenirer för alla klubbar i Örebro (Karlslund, Rynninge, Forward, Örebro Hockey, ÖSK Bandy, ÖSK Fotboll, LIF Lindesberg). Då tror jag att man skulle kunna få en butik att gå runt hela året och inte bara juletid :).
Örebro MangeSvartAndVit
2008-12-26 11:04
Hahaha..Nu skämtar du va?? Ingen som bor i inne i örebro som åker till Marieberg å handlar:)
Lever du i fablernas värld gubben;)
Wivallius
2008-12-26 11:00
ÖSK-shop i Marieberg?????? Det måste väl vara ett skämt. Det är ÖSK vi pratar om, inte Mariebergs IF. Behrn arena ligger i stan, kansliet ligger i stan, då skall shoppen fan ligga i stan också.

Det finns väl ingen som bor inne i Örebro som åker till Marieberg för att handla. Det måste väl ändå bara vara utsocknes som handlar där (utom på IKEA och på IKEA lär väl shoppen inte få vara), folk från Kumla, Hallsberg och Karlskoga t ex.

Klart shoppen skall ligga i Krämaren, på Drottninggatan, Koppassen eller Träff punkt!!

Man behöver inte dela den med andra "konkurrenter" inom herrfotbollen, man kan dela den med ÖSK-bandy, KIF Örebro damallsvenska lag, KFUM volley, LIF Lindesberg, Kumlaindianerna för att nämna några exempel!
Örebro Buck
2008-12-25 22:42
Framför allt tycker jag när det gäller souvenir försäljning att prio är att skaffa lite design på grejorna. ÖSKs matchtröjor t ex tycker jag varit ganska stillösa större delen av min tid som supporter för klubben (ca 20 år). enda gången jag tyckt den varit snygg var när vi hade den där tajta modellen a la italien i början av 2000-talet. En lyckad modell av en tröja kan bli trendig och en "fluga" och på så sätt sätta ordentlig snurr på ekonomin. ÖSK borde lägga lite mer energi på detta....
Örebro Sersant
2008-12-25 22:24
Tror det blir för svårt att få ett fast försäljningsställe att gå runt på stan eller marieberg (som väll har hiskeligt höga hyror nu?). Tycker man borde satsa på en snygg och praktisk webshop där det finns ett bra sortiment, det är ju i praktiken samma artiklar som för 5 år sen. Skicka ut en katalog varje år till alla medlemmar samtidigt som medlemskorten skickas ut (sen ska den självklart gå att beställas från hemsidan).

Det tror jag skulle få fart på försäljningen.

Alltså 3 åtgärder:
1. Ta fram en snygg och funktionell webshop.
2. Ut med det gammla in med det nya ta hjälp av fansen för att bestämma vad som ska finnas i sortimentet.
3. Ta fram en årlig katalog med årets sortiment.
Annons: