/fotboll/osk/forum/6399.aspx/fotboll/osk/forum/6399.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2008-12-29 10:53
One touch//
Tror inte att ÖSK kommer att bli ett dominerande topplag. Kanske vi kan bli som HBK att vi sticker upp ibland och tar ett guld men inte att vi kan ligga topp5 under ngn längre period. Det har vi inte ekonomi till.
Örebro One¨touch
2008-12-29 10:53
Ämne: Mattias69//
KFF til....
Kan du oxå beskriva läget hos de övriga lagen?

Bajen, AIK, DIF, Ellos, Kalmar, Götet, HIF, Trelleborg, GAIS, Gävle, Halmstad, Malmö?
Örebro One¨touch
2008-12-29 10:48
Det är ett stort steg att gå ifrån överaskande bottenlag, till dominerande topplag.

Tillhör du ett bottenlag ser spelet oftast olika ut beroende på motståndaren, medans du som topplag oftast tar hand om matcherna på ett helt annat sätt. Att ÖSK ska vara ett topplag som en hel säsong matchar topp 4 lagen i Sverige ser jag som ett väldigt stort steg.
Gör vi det periodvis, eller bara är där och nosar är jag nöjd.
Som jag ser det har vi med detta transferfönster fortsatt att lägga pusslet mot topp 5. Blir 2009 ett positivt år kan vi 2010 ha våra pelare så fast stabilt nerslagna att vi kan växa än mer och på allvar vara ett lag att räkna med i toppsnacket.

Glöm inte att det är så många mer faktorer som spelar in än några förändringar i spelartruppen.
* Ekonomi (publik, sponsorer, konjuktur mm)
* Skador /avstängningar /spelarförluster / truppstämning
* Motståndarnas status
* Media

mm mm
Örebro DaSa
2008-12-29 10:47
Mattias69//
KFF tillhör inte de "vanliga" topplagen. Där räknar jag sthlmslagen (minus BP), IFK G, MFF, HIF. Eventuellt kan man lägga dit Elfsborg också.

One touch//
Som ngn skrev så kom vi topp5 under hösten och nu har vi även bättrat på vår bänk samt kanske även fått in en ytterligare en klasspelare i Bedoya.

I vår backlinje borde alla startspelarna ha förutsättningar att göra en bättre säsong än förra. Wiken var skadad under förra försäsongen, Wovven/Hagge gjorde sina första säsonger som ytterbackar och Berra gjorde sin första säsong med zonförsvar.

Det som talar emot är kontinuiteten i storlagen och att vi har en ny andretränare (kan ju även vara ngt positivt).
Örebro Mattias69
2008-12-29 10:34
DaSa// Kontinuitet? Det vet jag inte om dom håller med i nere i Kalmar exempelvis. Hur många tongivande spelare har dom inte tappat i år?
Örebro One¨touch
2008-12-29 10:32
Jag var inne på det här för någon vecka sedan, men utan respons.

En fråga till er som tippar ÖSK i topp 5 eller 4 eller 3 plats.. Är ni insatta i de andra lagens värvningar /förluster /skador /tillfrisknader?

Jag önskar lika mycket som ni tror, att vi ska nå dit. Men....
Wivallius
2008-12-29 10:32
Kex-Gunnar//
De matcher jag redan har lades upp strax efter match. Jag minns inte länkarna nu. Säkert gör någon annan det och kan hjälpa Kex-Gunnar?

Sen brände jag ned dem på DVD, så att jag nu kan njuta av dem i vintermörkret. Men...jag saknar som sagt några pärlor bl a ÖSK-HeIF, om nu någon kunde vara så vänlig att lägga ut länken.
Örebro DaSa
2008-12-29 09:52
ÖSK-Karl//
Håller med, topp -5 borde vi vara med dagens trupp. Det som är lite illavarslande är att alla lag verkar få kontinuitet i sina trupper vilket gör att de vanliga topplagen kommer säkert prestera bättre.
Örebro ÖSK-Karl
2008-12-29 09:37
Måldini//

Tycker ditt resonemang om en sjundeplats är helt fel. ÖSK kom väl trea-fyra efter EM med de nya spelarna. Nu har vi en ännu bättre trupp, så målsättningen bör vara minst fjärde plats och med lite flyt ännu högre.

Ansluter sedan den mycket duktige mittfältaren så bör målsättningen vara tvåa-trea, men med förhoppning till guld, en så här bra trupp kan jag inte påminna mig att ÖSK haft sedan -94.
Örebro DaSa
2008-12-29 09:30
Måldini//
Håller med om att backlinjen ser svag ut, skulle gärna ha sett en mittback som var given. Idag så har vi fyra halvbra, men två som är riktigt talangfulla och kan bli ngt riktigt bra i framtiden. Men i år blir det nog Wiken och Berra som kommer få mest speltid.

Mittfältet tycker jag håller hög klass på två positioner, Kihlen skulle nog ha varit med till USA om han vore tio år yngre. Nordin är ju magisk när han är som bäst. Tyvärr så får vi dras med Nobbe ytterligare en tid, förhoppningvis så kommer Sixten spela Nordin och Bedoya samtidigt men eftersom man sett för lite av Bedoya så är det svårt att gissa nu. Men säg att vi startar med Nobbe då har vi två bra spelare i Per och Bedoya på bänken som båda antagligen inte gör bort sig (vilket jag tyvärr inte kan säga som gula-kort-Walker).

Anfallet tycker jag ser grymt ut. Olsen är en notorisk målskytt och Porokara en klasspelare som passar perfekt i 4-3-3. Men den bästa av dem är ju Basse, både målfarlig och jävligt teknisk. Får han hålla sig skadefri så tror jag att han kommer ligga i topp i skytteligan nästa säsong. Men sen håller jag med om att spelarna bakom startspelarna är inget att hänga i granen, verkar som vi satsat på kvantitet istället för kvalité?!
Örebro Kex Gunnar
2008-12-29 09:01
Ämne: sitter och tittar på....
Wivallius: Var hittar man dessa ÖSK matcher på nätet, som går att ladda ner?
Örebro Pras Y
2008-12-28 23:46
Förstår inte varför folk inte ser Bertin Ze som en viktig del i startelvan.
Han har väl inte varit så dålig, han blev inte startman förän på sommaren då ÖSK ryckte upp sig och blev ett av seriens bästa lag.
Wikström var bättre men minns hur kass han var under våren, samarbetet med Bertin Ze fungerade väldigt bra och jag ser dessa som två givna pjäser i nästa års startelva. Med där konkurrerar Oscar och även Holgersson ifall han kommer i underfund med sina skador.
Vår akilleshäl i backlinjen stavas istället Wowoah. På mitten stavas den Nordback och på topp stavas den till och från Basse. På slutet spelade inte han så värst bra utan var osynlig stora delar av matcherna. Kanske beror det på hans skavanker, hoppas det.
För kan värvningarna av Seasy, Bedoya och Wirtanen höja kvalitén på vänsterbackplatsen,mittfältet samt på ytterkanten så har vi ett lag för topp 5 om det vill sig väl. Går det bra dock under våren så kan vi räkna med att någon av trion; Nordin, Porokara, Basse eller Alvbåge säljs - verkligheten för oss mindre klubbar.
Örebro anderzon_
2008-12-28 23:34
Spännande diskussioner...
Örebro Rallyfinnen
2008-12-28 23:27
Sixten leder NA:s omröstning: "Vem ska bli Årets örebroare 2008?"
Örebro Rallyfinnen
2008-12-28 23:26
Vem ska bli Årets örebroare 2008?
Örebro Måldini
2008-12-28 23:21
Detta är alltså truppen per 28/12:

Målvakter:
Alvbåge, Westman
Betyg - MYCKET HÖG allsvensk klass.
En av seriens bästa målvakter i form av Alvbåge och en rutinerad backup som gjort mängder av matcher i allsvenskan och Superettan. Jag är mer än nöjd.

Försvarare:
Anttonen, Gren, Wikström, Bertin, Reed, Holgersson, O.Johansson, Sesay, Wowoah
Betyg - MEDELGOD allsvensk klass.
Denna lagdel oroar mig. Wikström och Anttonen känns stabila men i övrigt ser jag inga spelare som - i nuläget - utgör en försvarslinje i ett allsvenskt topplag. Framtidsnamn finns dock i Berra och Oskar som, likt Sesay, skall bli intressanta att följa.

Mittfältare:
Nordback, Kilhberg, P.Johansson, Gerzic, Bedoya, R.Walker, E.Nilsson, Lundholm
Betyg - GOD allsvensk klass.
I Kihlberg och Gerzic har vi två allsvenska toppspelare. Men kan Kihlen upprepa fjolårets succé och hur länge får vi behålla Nordin? Bedoya och Per blir spännande att följa 2009.

Anfall:
Olsen, Staaf, Jidsjö, Wirtanen, Porokara, Bassombeng, Näfver, Frempong
Betyg - GOD allsvensk klass.
Förmodade förstatrion (Bassombeng-Olsen-Porokara) är riktiga bra men finns bredden i anfallsbesättningen. Wirtanen är ett oskrivet kort, precis som Jidsjö och Staaf. Frempong och Näfver känns inte som allsvenskt material.

Ber om ursäkt om jag glömt någon spelare.
Vi kommer hamna runt sjunde-åttonde plats igen. Den troliga Startelvan i ÖSK anno 2009 håller mycket bra klass med flera spelare som håller toppnivå på sin respektive position (Alvbåge, Anttonen, Kihlberg, Gerzic, Olsen och Porokara). Men finns bredden för att ÖSK skall nå en nivå till? Trots mina frågetecken för truppbredden känns det stabilare i år när spelare som Wirtanen, Sesay och Bedoya tillkommit. Dessutom är förhoppningsvis Staaf, Jidsjö och Oskar J med och konkurrerar om speltid och kvitt sina skador.

Med ett tungt nyförvärv till tror jag vi kan komma topp-5.
Örebro Conjuration
2008-12-28 22:35
Säsongen måste börja så vi kan börja prata om fotboll igen. Våra nuvarande diskussioner suger.
Örebro Brus-Nilsson
2008-12-28 22:30
Ämne: Ämne: Att anv....Jag är medlem i ÖSK, men jag är kanske lite korkad? ;-)

Visst, vi ser framåt, snart briserar bom...häxpipan...
Örebro Aleq
2008-12-28 22:12
Ämne: Att använda ord som ....
Så du antyder att jag är korkad, nu vet i och för sig inte jag vad som anses smart och korkat. Men helt bakom flötet kan jag inte vara då jag bla är medlem i MENSA.

Jag vet att det inte är någon stor grej men likt fan är jag inte dum!

Nu tycker jag dock vi lägger detta bakom oss och fokuserar på ÖSK 2009!
Örebro Brus-Nilsson
2008-12-28 21:51
Ämne: BabyKladde//

Du u....Det finns sanningar som helst bara ska uttryckas i ens egna tankar, det blir alltid känsligt om man delger till offentligheten. N**** får man inte säga, det är rasistiskt, men negro spirituals gå bra. Eller som någon sa: N***** och rasister är det värsta jag vet. :-D

//Edit// Hoppas ni förstår att jag ironiserade.
Örebro Bastard on Parade
2008-12-28 21:44
BabyKladde//

Du uttrycker "sanningen" oerhört klumpigt. På något sätt tycks du få 1+1 = en kvadriljon.

Var försiktig med vad du skriver. Även om du inte menar något illa så kan folk ta illa upp. Om jag inte missminner mig har du (precis som jag) skrivit här i forumet att man inte kan lägga skulden på Kubanerna för eventuell pyroteknik på läktaren, men du gör ju i princip samma sak när du använder sådana uttryck.

Nu över till något annat. Är bomberna inhandlade och klara för antändning? Hoppas stubinen är lång så att det blir målfyrverkeri i premiären!
Örebro BabyKladde
2008-12-28 21:09
Pras Y

säger bara sanningen av egen och andras erfarenheter och upplevelser..
..även om det är en trist sådan.

36 dagar kvar till första träningsmatchen för övrigt!
Örebro Uhlan
2008-12-28 20:42
Måste säga att vi Öskälskare måste hålla ihop.
Vi lägger ner allt skit som det har skrivits om här i forumet!

Nu ser vi frammåt till 2009 där vi får veta vem bomben är och hur första träningsmatchen slutar 31 januari!!

FORZA ZWARTWITT
Örebro Pras Y
2008-12-28 20:38
Att använda ord som "invandrade kulturer" är att stigmatisera avvikande grupper och det är väldigt fördomsfullt som t.ex. när man buntar ihop dessa till en gemensam "invandrar kultur". Finns ingen "invandrar kultur", däremot finns människor som har bakgrund i ett annat land med en kultur olik den svenska. Och minoriterskulturer finns det gott om i Sverige. Hur skulle en svensk känna om jag funtade ihop alla svenskar med engelsmän bara pg a eran angloaxiska bakgrund?

Och nej, har i första inlägget redan klargjort att jag inte har några problem med att någon vill berätta vad han sett har hänt men istället för att göra det drar babykladde slutsatsen att personer,"invandrande kulturer" alltid är framme och stjäl från tifo gruppens hinkar.
Det är som att hävda att huliganproblemet i Sverige är ett etniskt fenomen, ett svenskt, då jag nämligen aldrig sett invandrare delta i sådana våldsamheter. Men det gör man inte för att påstå det vore rasistiskt, etnicitet spelar inte roll för om du är våldsam eller inte. Det gör andra orsaker istället däribland socioekonomiska.

Aleq..
Årets fjant? Ja, hellre det än okunnig och marginaliserad i intellektet.
Örebro Olsén19
2008-12-28 20:21
Hejja Svartvitt!

Örebro BabyKladde
2008-12-28 19:43
tycker också det är en onödig diskussion, och visst, kan ha valt fel ord i vissa meningar, men jag försökte tydliggöra att jag inte ville få några negativa uppfattningar även om man ska vara ärlig.. samtidigt svårt för mig som ung och veta hur man ska formulera sig när man får följdfråga på följfråga när man gjort en enkel förklaring och presentation av första frågan. Har bara försökt svara på era frågor om Örebro Tifo och hur vi arbetar..

..hoppas vi kan lämna diskussion som den är nu!?
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-12-28 18:56
Gamla Trä// Tror bomben skulle bestämma sig strax efter nyår om jag inte minns fel.
Örebro Gamla Trä
2008-12-28 18:48
Relevansen i att påpeka vilket ursprung förövarna hade är enligt min mening väldigt låg. Enda anledningen jag kan se till att göra detta är att ge utlopp för rasistiska känslor. Om man sen inleder meningen med "Inte för att låta rasistisk, men", så ändrar detta givetvis inget utom att det låter som att det finns ett behov av att jobba lite med sig själv.

Kan vi lämna det här trista tugget nu, nyheter om bomben istället saywee och ösk-karl? Dagarna går...
Örebro Grixx
2008-12-28 17:16
Aleq// Du är nära själv med ditt påstående.

Det är ju självklart att det här är ett jäkligt känsligt område att tassa runt i. Om du inte hört talats om det tidigare att man kan ta illa vid sig så saknar du något fundamentalt ovanför axlarna. BabyKladde har lagt till ett klargörande till Pras Y och det kanske är ok där.

Så lite väl onödigt från dig att hälla bensin på brasan.
Örebro Aleq
2008-12-28 16:47
Ämne: Babykladde //

Vil....
Försöker du ta pris som årets fjant eller?

Tror du Babbykladde har någon vinning av att sitta och ljuga i ösk-forumet?
Annons: