/fotboll/osk/forum/6395.aspx/fotboll/osk/forum/6395.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Olsén19
2008-12-30 14:15
på tal om Porokara - Ingelsten så är det självklart...

Poro
Örebro Olsén19
2008-12-30 14:09
Ämne: Måldini/Bara NÅN sty....Farsen/

? Vad menar du nu? De fasta situationerna var ju riktigt bra efter uppehållet, och det var ju även många som resulterade i mål.
Ok om hörnorna förbättras något, men frisparkarna är ju direkt farliga.

tycker jag.

Örebro rirobban
2008-12-30 14:01
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....Nu har ju inte de två samma roll riktigt. Men skulle Ingelsten kunna slå sådana yttersidor som Porokara gjorde till Kim Olsen i matchen mot Halmstad? Skulle Ingelsten kunna tunnla Lustig med ryggen mot honom och sen assistera till mål? Skulle Ingelsten kunna göra sin gubbe 10 gånger/match och hela tiden vara farlig i en mot en?

Jag är tveksam till det. Ingelsten har haft en bra målsäsong detta år, men Porokara är i min mening bättre. Och med bättre menar jag tekniken, speluppfattningen, en mot en och passningsspelet.

Men alla har sin åsikt:) Och min är, "det finns bara en Poroooookara!"
Örebro Wuzac
2008-12-30 13:36
Tycks som om de allsvenska klubbarna som skall spela på gamla ullevi måste dela på inkomsterna från öl & snacks. Dvs om en IFK:are dricker en pilsner på deras pub därinne så går en slant också till Gais och Öis . Inte så populärt bland IFK:arna medan Gais och Öis:arna verkar mer än nöjda ;) Kan man ana ölbojkott månne ;)
Örebro ÖSKare i exil
2008-12-30 13:11
God fortsättning på er vänner. Kan rapportera att båda böckerna om ÖSKs historia med Dala och Kuba signatur blev årets julklapp i min egen hög. Vilken underbar familj man har.

Snart drar för säsongen igång. Jag ser med mycket spänd förväntan fram emot den första startelvan. Framför allt så är det backlinjen jag, som många andra härinne, är nyfiken på. Med Holgersson borta framtill sommaren kommer den att byggas kring Magnus Wikström. En erfaren och stabil röst som kan styra defensiven. Trots andra brister hos Magnus kommer han att vara pappa i backlinjen. Det finns en hel del att jobba på i försvaret och framförallt ytan mellan ytter- och mittback tycker jag många chanser kommer till mot oss. Magnus Wikströms form tror jag kan bli avgörande för försvaret och ett antal placeringar i tabellen under vårsäsongen.
Örebro ösknisse
2008-12-30 13:10
Ämne: Ämne: Ämne....
Ingelsten vs Porokara

Då hade jag valt Ingelsten. Porokara är bra, men ingelsten är bättre. Hoppas dock att Porokara kommer bli bätttre nästa säsong.
Örebro Marta (hane)
2008-12-30 11:28
Tycker vi gör oss själva en otjänst genom att skruva upp förväntningar innan träningsmatcher börjat. Vill inte ha in någon hybris i laget. (Skönt dock när man tänker efter att det inte finns så många hybrispotentiella spelare kvar i laget.)
Tycker ändå det var så att vi hade en hel del marginaler med oss under hösten. Men visst vill det sig väl så kan det bli riktigt bra. Fram för allt med tanke på hur många spelare som hade nya positioner, nya medspelare runt sig och spelade i nya spelsystem förra året, men som ändå gjorde det bra. Kan vi fortsätta utvecklas och bli än mer samspelta, lära oss avväga situationer bättre (läs Ze) så kan det bli riktigt bra. Men blir det top 5 så är det hysteriskt bra. Vi ska inte ge killarna någon onödig press som de inte gjort sig förtjänta av. Behåll underdogstämpeln, den är värdefull!
Örebro Marta (hane)
2008-12-30 11:23
Visst ÖSK får gärna fortsätta nöta fasta för att bli jämnare och hitta fler variationer, men tycker nog att detta var en av ÖSK:s starkare sidor under andra halvan av säsongen. Tycker du är riktigt orättvis faktiskt Farsen...
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-12-30 10:44
Måldini/Bara NÅN styr upp de fasta situationerna. De var rent ut sagt bedrövliga förra säsongen. Får ÖSK ordning på det kanske topp 3 är mer realistiskt. Kolla Kalmar som nästan vann guldet tack vare långa inkast och bra hörnor.
Syrianska FC BarOromoyoSuryoyo
2008-12-30 04:06
ÖSK vinner sm-guld 2009.
Syrianska FC BarOromoyoSuryoyo
2008-12-30 04:05
OREBROSYRIANSKA.COM
OREBROSYRIANSKA.COM
OREBROSYRIANSKA.COM
Örebro Måldini
2008-12-30 01:53
En månad kvar till säsongens första match. Skall bli mycket kul att se hur Boström och Nilsson fördelar arbetsuppgfiterna sinsemellan. Något säger mej att den senare kommer att få ansvar för att styra upp defensiven och de fasta situationerna.
Örebro rirobban
2008-12-30 00:36
Ämne: Ämne: Ämne....
Kenya//

"Ingelsten vs Porokara = Ingelsten"

Hade själv valt Porokara alla dagar i veckan. Ingelsten är bara snabb och mer lik vår Wirtanen. Ja och så har han lyckas göra många mål också. Men han har inte varit bra tidigare och jag tror inte att Ingelsten kommer att nå lika långt som Porokara. Prokara är en lirare...

"V.Elm vs Bedoya = V.Elm"

Ja visst har Elm varit bra i år. Men kan man jämföra Elm med en spelare som inte spelat i Allsvenskan ännu? Eller är det Bedoyas spel i USA som bedöms? Då borde nästan Bedoya vara före.

"R.Elm vs Nordin = Lika"

Nordin är bra, men knappast jämn. Han kan försvinna långa stunder genom matcherna, medan Rasmus är mera jämn. Men nä Nordin är som bäst så är han bättre, men skulle nog i dagsläget välja Elm före...

I övrigt så spelade ju ÖSK 2-2 borta mot Kalmar. Var ett av få lag som tog poäng där. Så varför skulle vi inte kunna ta guldet redan nästa år!? Om formen från hösten fortsätter så blir det även en rolig vår 2009.

Men jag vågar inte vara för positiv direkt... tror att det blir en 5:e plats 2009.

Hoppas på en afrikansk anfallare och en bomb, då blir det guld:)
Örebro ösknisse
2008-12-30 00:22
Mitt placeringstips är just nu väldigt diffust. Kändes som att vi gled in på en räkmacka på 7:e plats förra året. Men vi kan gott och väl bli så bra som 4-5 nästa år. Lyckas vi fortsätta där vi slutade och att alla prickar formen samt att bänkspelarna höjer sig lite till så ska det nog gå vägen. Blir det inte så så kan det nog bli så att vi hamnar 10-12.

Bättre än 4:a tror jag dock knappast, och för nå dit ens så kommer det krävas en hel del.

Kan tillägga att jag tycker att backlinjen är vårt just nu osäkraste kort. Känns lite för svag och tunn. Men om Berra utvecklas lite mer, Anttonen lyckas spela en till utmärkt säsong på högerbacksplatsen samt att Wovven höjer sig rejält så borde den hålla ganska bra, under förutsättningen att ingen får en svår skada.
Örebro MACS
2008-12-29 23:47
Intressanta diskussioner om våra placeringsmöjligheter 2009. Själv tror jag på top 6, det är en realistisk målsättning fast vi kan nog lika gärna bli 3:a som 12:a ...

Jag tror att de flesta inser att truppen är aningen för tunn idag för att nå toppen, både startelvan och bänkspelarna måste upp någon nivå till, spelkombinationerna måste bli fler och bättre intränade, försvarsspelet mer kliniskt etc innan vi är på topp.

Att vara långsiktig innebär inte att man har lägre ambitioner, förhoppningsvis tvärtom. Målsättningen för ÖSK måste vara att bli bäst i Sverige över en längre tid, typ ett "fotbollens Färjestad". Men för att nå dit måste man förstärka ekonomin. Därför bör man inte spekulera för att ta guld redan 2009 eller 2010 (som ni underbara optimister räknar med). Hellre spela säkert, fortsätta bygga en bättre trupp, en skickligare scoutingverksamhet, en mer driven ledning och ett mer utvecklat spelsystem. Sedan går vi ut och dominerar AS från 2011 och många år framöver!
Örebro Mittåt
2008-12-29 23:23
Jag kanske var lite orättvis mot Erik Sundin. Något PFO-race verkar han inte ha kört. Från Assyriska till Trelleborg såldes han. Tidigare har han spelat i klubbar som Enebyberg (!), Café Opera och Väsby. Det kan knappast ha rört sig om några större pengar om han bytte från Väsby till Assyriska med ett oavslutat kontrakt.
Örebro Mittåt
2008-12-29 22:21
Säga vad man vill om årets allsvenska silly season - till exempel att den egentligen inte börjat på riktigt än - men nog ser det rätt blodfattigt ut på de flesta håll. Med undantag för Elfsborg på plussidan och Kalmar på minussidan.

Tag Erik Sundin som ett exempel. Sundin, som väl aldrig missar en Bosmanchans, flaggade tidigt för att han nog ville flytta hem till Stockholmstrakten igen, efter utflykten till Trelleborg. Tydligare kan knappast ett "Fräls mig ifrån detta elände" formuleras.

Men ingen av Stockholmsklubbarna nappade på den utslängda kroken. Varken AIK, Djurgården eller Hammarby verkar ha ansett att Sundin skulle kunna förstärka deras anfallsbesättningar. Och Brommapojkarna hade väl inte råd eller något åt det hållet.

Istället hamnar Sundin i Helsingborg - visserligen något närmare Stockholm mätt med E4-mått, men knappast en förflyttning som lever upp till målsättningen "flytta hem igen".

Ok, jag kan iofs. köpa att Sundin kompromissade med sina flyttplaner. Det gällde trots allt i första hand att finna en arbetsgivare som är villig att betala för hans grässyningar. Talesättet "Snuddad Sundin ramlar" lär ju ha haft sitt ursprung i hans ansträngningar att påkalla matchdomarens uppmärksamhet.

Men Helsingborg? Har de verkligen inte större ambitioner beträffande sitt lagbygge än att de anser att Erik Sundin har något att tillföra laget?
Örebro Pras Y
2008-12-29 21:51
Den stora frågan är om:
1. Kihlberg kan vara lika bra som 2008 trots åldern och skavanker.
2. Beodoya acklimatiserar sig i tid.
3. Om vi våra ersättare; Seasy, Wirtanen, P. Johansson, Staaf kan fylla eventuella luckor under säsongen.

Får vi dessa tre punkter med oss 2009 förutsatt att spelet inte låser sig och att vi inte förlorar tunga pjäser i skador elr. försjälningar kan vi nog förvänta oss en placering mellan 6-3.
I år spelade vi bara bra efter uppehållet, bortsett från en halvlek mot DIF, och hela allsvenskan var rekordjämn inte många poäng som skiljde åt plats 6 och 12.

Men Stockholms lagen lär få det tufft. Ekonomin har nog drabbat dem hårdast och det känns som att intresset i huvudstaden kallnat nu när de inte vunnit på ett tag. Inte många finansiärer heller som hjälper till vid köp... Skulle inte förvåna mig om något lag från sthlm förutom Brommapojkarna hamnar på kvalplats eller liknande.
Örebro kenya
2008-12-29 21:35
Ämne: Ämne: HELT ÄR....
Wastå vs Alvbåge = Alvbåge

Sorin vs Anttonen = Lika
Lindberg vs Berra = Lika
Lantz vs Wikström = Wikström
Nouri vs Wowoah = Nouri

Rydström vs Kihlen = Kihlen
V.Elm vs Bedoya = V.Elm
R.Elm vs Nordin = Lika
Ingelsten vs Porokara = Ingelsten

D.Elm vs Olsen = Olsen
Santin vs Bassombeng = Santin

4-4 ;)

Ska tilläggas att spelare kan utvecklas också, var ju inte många som trodde att Ingelsten skulle växa ut till en vinnare av skytteligan.

Vi har spelare som Basse, Roni, Bedoya och Nordin som knappast nått sin högstanivå än!

Jag brukar vara realistisk, jag hade oss som 10 förra året för vi hade en halv taskig trupp. Sen att vi fick in spelare som Olsen och Alvbåge förstörde med glädje min tippning.

Våga vinn när det finns möjlighet, någon skrev nedan att alla lag vill vinna Allsvenskan. Är du verkligen säker på det? Det känns som att svenskar i allmänhet är rädda för att vinna. Siktar man mot stjärnorna når man åtminstone trädtopparna.

Forza Svartvitt!
Örebro One¨touch
2008-12-29 20:02
Intressant säsong vi går in i. Vi har en positiv säsong bakom oss, och förväntas höja ribban något på många områden, och inte minst tabellmässigt i Allsvenskan.

Jag vill gärna se ett gäng träningsmatcher innan jag kan lämna in mitt tips inför Allsvenskan 2009.
Spännande att se hur the B-boys kommer att leverera. Bedoya, Berra & Bassombeng.
Spännande oxå att se hur mittfältsspelet ser ut, och om det kan höja sig ytterligare.

Det som Wuzac (vart kommer det Nicket ifrån?) är inne på är oxå spännande att kika på; hur vårat anfallsspel kan varieras och utvecklas.

Örebro Wuzac
2008-12-29 19:37
När det gäller den sportsliga målsättningen har jag väl också tillhört pessimisterna som slentrianmässigt haft bättre koll hur långt det är ned till nedflyttningstrecket än till topplatserna. Även när ÖSK historiskt har toppat allsvenskan har jag bara gått och tänkt "och när kommer raset A.K.A Det går aldriiig? ;)"

Men det finns ganska många minnen som har skapat den synen i mig. Det är inte så himla enkelt att bara skifta mentalitet. Det måste vävas in under flera bra säsonger i rad så man bli "van" vid framgång. Ungefär som Elfsborgs fans börjar känna sig vid detta laget.

Samtidigt har jag inte varit dem som ropat "Succe och SM guld" pga av en sjundeplats. För just 7-8 platser prenumererade ÖSK på många år under min uppväxt och fram till båda nedflyttningarna och vi var/är hjärtligt trötta på den placeringen.

Håller dock med om att ÖSK:s första-elva ser intressant ut.

Långsiktigt tror jag också väldigt mycket på Bedoya (tror han kommer bli större/bättre än Nordin på sikt. Hade härligt driv när jag såg honom. Varför skriver ÖSK bara 3-årskontrakt när alla andra skriver 4/5 med spelare de verkligen tror på?)

Och som nyförvärv måste vi också räkna in den "andra säsongen". Sixten sa själv att han kan få ut mer av flera spelare till nästa säsong (t ex Kim nämnde han) + att Sixten (förhoppningsvis) kan gå till fas II i sin spelide (utveckla fler variationer i spelet. Förmåga att taktiskt ändra spel under match vilket ÖSK inte visade något större prov på under 2008) etc. Här tror jag Rickard kan bli en tillgång.

Frågan är (här kommer pessimisten i mig) är hur stark vår andra-elva är? Sett över en hel säsong brukar det vara det som fäller avgörandet i synnerhet sista tredjedelen. Vi kan ha tur, som 1994, och gå igenom hela säsongen utan en knapp skada. Vi kan också åka på många skador eller försäljningar (som visserligen ger pengar men man måste ju hitta rätt bland tillgängliga ersättare också och det på en marknad med tillgängliga spelare.)

Tja - Det var veckans grubbel från mig ;0)

Örebro ÖSK-Karl
2008-12-29 18:50
DaSa//

Nja, någon superkoll på sponsorverksamheten har jag inte. Själv betalade jag in avgiften för Inre Cirkeln i slutet av november och det är en engångsavgift per år. Jag frågade säljaren hur det var med tanke på "krisen" och höjningen med 10%. Det hade då aldrig sett så bra ut tidigare, samtliga sponsorer i Team ÖSK och Inre Cirkeln ställde upp på höjningen för att rädda Kim.

ÖSK-Fotboll var lättsålt, många nya företag hade köpt det mindre paketet (ca.10.000:-) och många nya var intresserade av Inre Cirkelnpaketet som kostar ca.100.000:-, Team ÖSK kostar från ca.300.000:- och vår huvudsponsor betalar runt 1,5 miljoner. Ju snabbare man betalar in desto säkrare är man att få behålla platserna.

Framgång föder framgång som bekant och det var inte roligt för ÖSK-säljarna för några år sedan. Du kan se alla ÖSK:s sponsorer på hemsidan och vilka som kommer till innan säsongsstart.
Örebro Disasterpiece
2008-12-29 17:44
Rösta på Sixten som årets Örebroare!

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1424404&strMeddelande=2
Örebro One¨touch
2008-12-29 16:12
Ämne: One¨touch//

"....
Anderzon// Varför ska den personen vara tråkig bara för att den, med sin syn på truppen och Allsvenskan tror att laget räcker mellan 7-12?

Det kan visa sig att den personen har rätt när vi ritar färdigt tabellen nästa höst.

Det är bättre att alla här inne vågar skriva vad de tycker och tror, istället för att man riskerar att bli stämplad som tråkig, eller ha en viss mentalitet.

Vissa människor är obotliga (trots livets alla skrubbsår) optimister, medans andra resonerar i mer realistiska termer.
En del tycker Boniek är det bästa de har sett, medans andra föredrar Gigena eller Ekström.

Men vem har rätten att döma?
Örebro anderzon_
2008-12-29 15:56
One¨touch//

"Jag skulle bli mer än nöjd om laget året igenom kunde hålla sig på någorlunda säkert avstånd från nedflyttningsstrecket." - Kan man ju tolka hur man vill exempelvis. Sedan använde jag 12 av retoriska skäl givetvis ;).

Naturligtvis kan man värdera truppen på olika vis, det är en subjektiv vetenskap till viss del, men man kan ju även objektivt konstatera att vissa spelare håller en hög allsvensk klass. Se tidigare inlägg. Vad jag vänder mig emot är den mentalitet vari ex. en sjundeplats är en succé, och en tiondeplats helt ok.
Örebro Henke(Old Boys)
2008-12-29 15:52
Hoppas jag har nerver nog för en topplats;)
Örebro One¨touch
2008-12-29 15:41
Ämne: Blir lite trött när ....
Jag tror alla som är ÖSK-fans vill se ÖSK så högt upp som möjligt. Att man sedan värderar truppen på olika vis är väl helt naturligt mr anderzon_?

Jag har inte sett att någon här inne är nöjd med en 12e plats, har du?
Örebro Henke(Old Boys)
2008-12-29 15:13
Hoppas att våra spelare har nerver nog för att eventuellt ligga i toppen.
Örebro DaSa
2008-12-29 14:52
ÖSK-Karl//
Du verkar ha lite kolla på hur sponsorverksamheten fungerar. Pröjsar sponsorerna en engångsumma per år eller betalar de in månadsvis? Om engångssumma, när betalas den in? Du skrev att det såg bra ut för i år, vad innebär det?
Örebro anderzon_
2008-12-29 14:40
Blir lite trött när jag läser att vissa här inne fortfarande är nöjda med "att ligga ovanför nedflyttningsstrecket". Om än med viss marginal. Jag ska berätta varför. Ta exempelvis vårt centrala mittfält. Kihlen, Nordin, Nordback och nu även Bedoya och Per som alt. Inte många lag i allsvenskan som har bättre startspelare på mittfältet. Elfsborg är det enda jag ser som är givet bättre på centralt mittfält. Ytterligare ett par lag med liknande kvalitet som sportklubben möjligtvis. Anfallstrojkan med Roni, Eric och Kim? Hur bra som helst. Visst tunnt bakom, men yttrarna finns det i alla fall hyggliga alternativ till. Backlinjen med Wiken, unga lovande Berra, nyblivna landslagsmannen Patrik och Sammy. Bra spelare. Bakom finns Glenn och Oskar i övrigt lite tunnt visst! Beroende lite på hur bra Sessay är. Målvakt? Allsvenskans bästa. Hur som helst, bottenlinjen är den att om vi inte drabbas av en massa skador, eller ledningen säljer folk åt höger och vänster, så fattar jag inte varför vi inte ska utmana om europaplatser i år. Tråkiga Jag-är-nöjd-med-en-12e-plats människor!!! ;D
Annons: