/fotboll/osk/forum/6391.aspx/fotboll/osk/forum/6391.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Wuzac
2008-12-20 22:46
Alltså jag tycker vissa snedvrider alkodebatten en smula:

1: Vi måste ha massa mer vakter om det serveras öl en haltvimme innan och i paus: Tro mig, de som verkligen vill supa före/under match gör det idag. De träffas innan och hinkar öl, en del hinkar under match och fortsätter efter match. Och jag är säker, den absoluta majoriteten kommer dricka max en öl/whiskey/glas vin under pausen. Du får jävlar halsa ordentligt om du skall hinna med tre pilsner på 15 minuter.

2: Folk skulle stå och vifta med muggar för barnen på läktaren: Grundtanken var samma som på Löfsbergs och som ÖSK-Karl var inne på: Man dricker på "Puben", man får inte ta med sig öl/sprit ut på läktaren lika lite som du får gå hem med glaset från puben. Dessutom ser barnen er dricka hemma. Vad är skillnaden? Tänkte du ta in ditt barn på puben i paus? Och varför bara mellanöl? På Löfsberg finns hela sortimentet. Du kan ta en vodka & bull om du vill. Är värmlänningarna mer ansvarsfulla än Närkingar?

3: Fyllan kommer öka lavinartat: Se punkt 1, dessutom - Har ni kollat med Löfbergs Arena hur stora problemen har blivit - Någon? - Hur ska det kunna bli sådant fylleri på totalt 45 minuter öppettider? Då var de redan fulla innan de kom. Jag har sett apfulla personer gå in och de konflikträdda vakterna gör inget så länge de inte slåss eller dylikt. Det är hur enkelt som helst att ta med sig dryck in. Bortafansen (Särskilt Stockholmslagen) publikvärdar visiterar mycket mer noggrant än vad vi själva gör. Om vi överhuvudtaget gör det.

4: Alkohol hör inte ihop med idrott: Hehe - Jaså? Vad säljer alla pubar på i alla stora turneringar?? Var gör "gängen" i stan när de träffas för att se fotboll från VM på TV? Var ser vi alla Carlsberg som största sponsor? Alkohol och UTÖVANDE av idrott går inte ihop.

5: Packet kan inte hantera alkohol: Nej, så är det väl, säger politikerna och drar i sig en whiskey på våning 4 på BA före match. Andra vet alltid bäst vad just du kan hantera. Du blir behandlad som en mindreårig.

Edit stavfel
Örebro Pras Y
2008-12-20 21:38
Hur ser det ut med kontrakt förhandlingarna med våra
lejon?
Vill man förlänga redan nu eller kanske vänta och bli tvungna att sälja för små peng när dem bara har kvar några månader i ÖSK?
Örebro Henke(Old Boys)
2008-12-20 20:39
Ämne: Ösk-karls ide är int....
Meningen isåfall är inte att du ska stå i klacken med öl,då får du skylla dig själv om du spiller ut den,vore trevligt om det gick att ta en öl innan match och i paus,funkar hur bra som helst på andra ställen även om det "bara"råkar vara folköl,nä fram med ett riktigt Ösk-öl.
Örebro Mittåt
2008-12-20 20:31
Måldini// Det är möjligt, men jag tror inte det. Fast bankerna kan ju ha behandlat sina fordringar på olika sätt.

I ÖSKs senaste årsredovisning finns det i föreningen (och i koncernen) en post under ansvarsförbindelser (under strecket alltså) på 4.892 tkr. I en not anges detta vara ett villkorat tillskott. Beloppets storlek motsvarar enligt mitt något grumliga minne ungefär det belopp som "efterskänktes".
Örebro Måldini
2008-12-20 19:56
@ Mittåt

Tack för gott svar. När jag tänker efter har jag för mig att bankerna avskrev lånefodringarna helt. Kan det stämma?

@ Johannes

Mycket trevligt med radiointervjuer. Rickard gav ett mycket gott intryck. Har han spelat allsvenskt med ÖIS?
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2008-12-20 19:24
Ösk-karls ide är inte dum!

Jag som 23 åringen kan berätta att jag vet flera gånger då myndiga killar köpt ut åt sina mindre kompisar, bror eller liknande! både på fotbollsmatcher eller konserter ( vet bland annat att lillebrorsans kompisar flera gånger stått med en öl på en match utan o bli utslängda!

eftersom Ösk inte tjänar ett skit på sälja öl eller inte så är jag inte insatt! bara bökigt o stå med öl i klacken!
Örebro MangeSvartAndVit
2008-12-20 19:18
Ja du gubben...tänk på barnen som kan se en plastmugg med öl i handen på en njutande herre eller dam! Inte så hemskt tycker jag iallafall..Funkar det att t.o.m servera stark sprit i pubarna i hockeyhallarna runt om i sverige...så måste det ju fan funka med 3.5 öl på Behrn arena!
Tycker det är en fet skandal att den som vill mysa med en kall öl till matchen inte har den möjligheten här i stan!
Bandy gubbsen kan smyga med sina termosar med sprit...det ä en helt annan grej!
Örebro Conjuration
2008-12-20 19:11
Jag är mot alkohol på läktaren. Vi är fan inga bandy fixerade norrlänningar. Tänk på barnen
Örebro micro_42
2008-12-20 18:56
Den som vill "SUPA" betalar väl inte inträde på nån hundring+ extradyrbar öl. Han-Hon går väl nånstans på stan och festar?
Man hinner inte bli full på folköl mellan insläpp och match, eller i pausen.
Det funkar väl ganska bra i Norrköping Tom.
Örebro ÖSK-Karl
2008-12-20 18:47
Pras Y//

Ölserveringen är enkel att sköta. Tillåt endast mellanöl i plastmugg, starta serveringen max en 1/2-timme innan match, öppna igen i pausen enbart. Inte många klarar mer än max tre muggar på den tiden, men ÖSK skulle tjäna betydande belopp, denna intäkt hamnar nu istället utanför arenan.
Örebro Pras Y
2008-12-20 18:13
Argumentet att inte sälja alkohol på arenan är
inte lösa eller så på något sätt.
Jag menar, det är ju många barn etc. som springer runt och sedan bör betyder alkohol att man direkt behöver ha fler vakter på plats osv.
Örebro micro_42
2008-12-20 18:00
Gamla puben provade visst flera ggr.
Fanns visst flera pärmar med ansökningar och inlagor.
Kommunen sa alltid nej. Endast till slutna sällskap.
Sponsorerna brukar väl vara dom som är fulla, dom är oftast inte där för att kolla fotboll, bara för att det är "gratisfest".
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2008-12-20 16:30
Förstår inte att det är så oerhört farligt att servera mellanöl i en plastmugg på Berhn. Detta har ju varit på tal flera år men det liksom "viftas" bort varje gång. Nu tycker jag det är dax att man kan få en kall öl i plastmugg en härlig sommardag när Kim bombar in 2-0 för ÖSK mot Elfsborg tex.
Örebro Mittåt
2008-12-20 16:29
Måldini// Det stämmer på sätt och vis. Det var inte bara kommunen som var gick med på det villkorade lånet utan det var någon bank inblandad också (Handelsbanken tror jag, men jag är inte säker).

Jag tror inte att någonting är återbetalt av detta efterställda lån. Mycket kan det inte vara hur som helst.

Sedan dess har ju verksamhetens struktur omvandlats ordentligt och driften (intäkter och kostnader) ligger numera i Elitfotboll AB. Skulden finns dock kvar hos moderföreningen och de har i princip inte mer intäkter än det som kommer in i form av medlemsavgifter.

Samtidigt har ju kommunen säkert mer än väl fått tillbaka pengarna genom skatter och andra typer av intäkter, som ÖSKs fotbollsverksamhet genererat sedan dess. Ett ÖSK med spel i div. 3 hade inte givit så många kronor.
Örebro Mittåt
2008-12-20 16:22
Härligt med en tränare som man hör kommer från Örebro.
Örebro Måldini
2008-12-20 16:20
ÖSK fick väl ett slags "villkorat lån" av kommenen när man räddades från konkurs. Vill minnas att det var någonstans i storleksordningen fyra miljoner och att det skulle betalas tillbaka när ÖSK gick plus igen. Vet någon hur det ligger till på den fronten? Följs någon avbetalningsplan? Är hela lånet återbetalt?
Örebro ÖSK-Karl
2008-12-20 15:38
Angående ölserveringen:

Kommunen är löjligt restriktiva mot detta på BA. Jag talade med den förre ansvarige socialdemokraten Björn Sundin varför den bara var tillåten för oss sponsorer, svaret var att de inte ville ta bort försäljningen från krogar nära arenan???

Eftersom jag vet att Sundin är ett stort bajenfans så kom min följdfråga direkt: Hur kommer det sig att det är tillåtet på Söderstadium, då blev han ställd.

Nu är det bara tillåtet för sponsorer i minst inre cirkeln, allt sköts av 4e våningen, endast 10:- av en öl som kostar 60:- går till ÖSK.

ÖSK vill ha egen försäljning, men får inte, så enkelt är det.
Örebro One¨touch
2008-12-20 15:17
Som alltid så här års så blir man lätt subjektiv i sin koll på Allsvenskan. Jag vet inte hur det är med Er andra här inne. Men även om man ser rubriker kring andra lag ifrån Allsvenskan fladdra förbi, så är törsten efter sexiga ÖSK-nyheter hetaste stoff. Med tanke på det, är det inte konstigt om man hausar upp lagets status efter denna subjektiva inmatning av nyheter.

Hur som ..

Det ser mer intressant ut än på flera år. Att Sixten håller i rodret är naturligtvis redan nu (efter 1 år) en garant för att vi känner oss mer säkra på kursen.
Rikards intåg gör det i mina ögon än mer spännande.

På spelarfronten är kvalitén behållen, och agnarna sållade ifrån vetet (mer eller mindre).

En rejält spännande spelare att följa är naturligtvis Bedoya. Om han blommar ut redan i år och levererar det vi tror att han kan, ja då har Sixten /Rikard väldigt angenäma problem framför sig.

Även konkurrenssituationerna med Wirtanen/Bassombeng, Wowoah/Hassan, (Gerzic/Bedoya) lovar gott.

God - Jul alla ÖSK-supportrar, spelare och ledare!
Örebro micro_42
2008-12-20 14:49
Ämne: micro_42// Örebro ko....
Men....
Var det inte så att ÖSK bara fick ta ut en viss avgift från andra klubbar, som inte täckte kostnaden/tim?
ÖSK fick alltså sponsra andra klubbar som hyrde arenan pga. kommunens prisspärr.
Och, var det inte så att när ÖSK lyckades med att ordna ett flerårigt hyreskontrakt med MAX, "ca:700 000/år tror jag". Så lade kommunen beslag på hela hyrespengen, utan att ÖSK fick någon lägre kostnad.
Under sådana omständigheter kan väl ingen driva en arena?
Eller kan jag ha drömt allt detta.?
Örebro Mittåt
2008-12-20 12:25
FotbollDirekt försöker med följande kommentar att placera in rekryteringen av Rickard Nilsson i svensk fotbollstrend:

Örebro hakar därmed på mode-nycken i svensk fotboll, om att satsa på yngre tränarförmågor i stället för att luta sig mot mer rutinerade namn.

Tja, vad skall man säga om det? Rickard är faktiskt ett år äldre än Alec. Och Julle var inte lastgammal han heller.
Örebro Mittåt
2008-12-20 11:14
micro_42// Örebro kommun har redan en gång räddat ÖSK från konkurs, då ÖSK inte klarade av att driva arenan i egen regi. Och detta trots att driften då var subventionerad från kommunens sida.

Utan ett rejält tillskott av skattebetalarpengar finns det ingen möjlighet att driva den här typen av arena.
Örebro micro_42
2008-12-20 10:58
ÖSK skulle kunna bli ett riktigt storlag, om man ägde arenan.
Då skulle man kunna ta betalt av andra som nyttjade den, hyra ut attraktiva lokaler samt servera öl och mat till allmänheten med god förtjänst.
Som dom i hockeyn som äger sina arenor.
Tyvärr gjorde kommunen detta omöjligt med sina regler och restriktioner. :-(
Örebro Henke(Old Boys)
2008-12-20 08:14
Ämne: Nu har ni ett lag fö....
Som sagt,fotboll avgörs inte på pappret.
AIK Pavey #14:AIK F93 Gothia segrare 2007
2008-12-20 05:23
Nu har ni ett lag för topp 5 helt plötsligt.
Örebro Muppe.
2008-12-20 03:00
Wuzac/
"Ja, det sägs att det är politiskt omöjligt i Örebro då ÖSK inte äger arenan."

Jag är ledsen Wusac,det spelar ingen roll om ÖSK äger Berhn Arena eller inte. Gällande tillstånd för alkoholservering så är det alltid Örebro kommun som har sista ordet sas.. tyvärr!
ÖSK Lions
2008-12-20 01:34
Sesay snart klar också då om man får tro radiointervjun som Avenbrand gjorde med Sjögren då...
Örebro ÖSK KRILLE
2008-12-20 01:30
Varför inte öppna en pub i nya västra stå?
Örebro Wuzac
2008-12-20 01:27
Ja, samma på Råsunda. Men på Löfbergs kan du köpa vad du vill. Vodka bull om du vill
Örebro ÖSK KRILLE
2008-12-20 01:17
När vt var på ullevi i göteborg mellsn IFK Götet - ÖSK. så sälje de öl till alla som ville ha men det var 3,5 men ändå!
Örebro Wuzac
2008-12-20 01:14
ÖSK-Karl har lite att säga om det där...
Annons: