/fotboll/osk/forum/638.aspx/fotboll/osk/forum/638.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro T8
2016-07-17 13:20
Astrit är för bra för Allsvenskan. Varje match vi har honom ska vi vara glada. Kan man dessutom förlänga och han gör ett bra OS så kan det bli klirr i kassan. Man kan tycka vad man vill om modern elitfotboll. Men ska man ställa gammaldagsa krav så lär man förvänta sig att få spela division 5.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2016-07-17 13:17
Örebro Minatankar
2016-07-17 13:16
@Marta (hane):
Tror inte. Vet :-) AIK ska ha en mindre andel. Spelarinvests stora andel är bortförhandlad i Rinneaffären. Vad procentsatsen respektive beloppet är vet jag dock inte.
Örebro Marta (hane)
2016-07-17 13:15
Minatankar/ Tror du verkligen de lyckades få till en vudareförsäljningsklausul med ett halvår kvar? Ska iofs vara om han gick mer eller mindre gratis nu (då ändå AIK väl skulle ha sin bit av kakan?)..
Örebro Marta (hane)
2016-07-17 13:04
@jollakott:

Tack Jollaskott. Tror Moberg är mer lämplig än Almebäck att skola in sin kollega. Kan bli ett virrigt försvar nästa år.

För övrigt instämmrr jag i frågeställningarna kring Astrits medverkan i OS. Hade dessa funderingar redan när brottotruppen släpptes. Då höll dock de flesta här inne inte med om resonemanget... Viktigt att kommunicera hur man tänker.

Vi får inte bli grabben som lånar ut sina leksaker för att få va med i gänget.
Tycker dock just kmmunikationen hat blivit milsvis bättre från ÖSK-håll. Går inte att jämföra med hur det var för ett tag sedan. Just därför har man nog lättare att skapa förståelse för det man gör. Sedan kan nog inte vi som supportrar kräva omedelbara svar. En del saker skadar klubben om det kommer ut. Det måste vi ta hänsyn till.
Örebro Minatankar
2016-07-17 11:54
@Nicka i ribban:

Det lär du aldrig få veta. Men vi kan noga räkna med att det finns en vidareförsäljningsklausul.
Örebro Nicka i ribban
2016-07-17 11:37
Undrar vad man får för Crespo? Några procent av en eventuell försäljning vore inte helt fel.
Örebro Svartvitt forever
2016-07-17 11:33
När det gäller Moberg så har jag ett bestämt minne av att det skrevs från insatt håll att han dubblade sin lön från Åtvidaberg när han skrev på för ÖSK. Vad sen det säger vet jag inte.
Örebro Minatankar
2016-07-17 11:32
Namn: Svartvitt forever
Sänt: 2016-07-17 09:36
//
Mycket relevanta frågor, spekulationer och synpunkter. Det lär komma information i ÖSK-TV inom kort.
Örebro Lindhino
2016-07-17 11:32
Idag fyller vi behrn! Åker 2 timmars bilresa uppåt snart.
Örebro Minatankar
2016-07-17 11:27
@Mambo Mumba Ujujuj:

Jag tror inte alls dina uppgifter stämmer. Jag vet inte säkert hur det är men tror att de flesta ligger mellan 40-55 tkr i månaden, några mellan mellan 25-40 och ett fåtal med mer än 55. Tror inte Moberg tillhör den sista gruppen.

Däremot kan utbetalning av engångsersättningar, match- och resultatpremier och placeringar i försäkringar göra att spelare enstaka år kan ha lägre eller högre ersättningar.
Örebro Chris P. Bacon
2016-07-17 10:59
Skulle kännas lite skumt att ha någon stor avtackning av Crespo. I och med att han inte bidragit speciellt mycket på ett och ett halvt år, och att han går i det närmaste gratis till en rival. Å andra sidan en fantastisk spelare när han är i form, och en väldigt omtyckt person på sidan av planen med ett stort hjärta. Kan inte säga lycka till i Häcken, då det blir negativt för ÖSK, men lycka till i livet Crespo!
Örebro Aspen.
2016-07-17 10:35
Hoppas att det blir avtackning av Crespo på dagens match.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-07-17 10:29
Nu är det officiellt med Crespo. Han blir spelklar för Häcken imorgon.
Örebro jollakott
2016-07-17 10:24
@Mambo Mumba Ujujuj:

Nej, dina uppgifter på den lönen är helt fel!
Örebro Moss17
2016-07-17 10:18
[QUOTE=Mambo Mumba Ujujuj]Jag tycker inte det är konstigt. Moberg har enligt uppgifter 75k i veckan, det är ganska saftigt och för att ha den lönen så tycker jag inte han är en jätte back. Moberg är stabil och en perfekt 3 back med okej lön i en trupp men inte som läget är nu. Nordmark likaså och därför tror jag ÖSK lägger krutet på Råp och Astrit främst. [/QUOTE] Du menar månaden!
Mambo Mumba Ujujuj
2016-07-17 10:17
Jag tycker inte det är konstigt. Moberg har enligt uppgifter 75k i månaden, det är ganska saftigt och för att ha den lönen så tycker jag inte han är en jätte back. Moberg är stabil och en perfekt 3 back med okej lön i en trupp men inte som läget är nu. Nordmark likaså och därför tror jag ÖSK lägger krutet på Råp och Astrit främst.
Örebro Moss17
2016-07-17 10:16
[QUOTE=Svartvitt forever]Jag har legat lågt länge på detta forum, främst av arbetsskäl, men jag har förstås jublat med alla andra för framgångarna under våren. Det som får mig att bryta tystnaden är det faktum att jag är som ett levande frågetecken inför beslutet att låna ut Astrit till OS. Det vore en sak om laget ligger fast förankrat i mittdelen av tabellen utan vare sig chans på topp 4 eller risk för negativt kval. Men att ett lag som kämpar om medaljer lånar ut den ojämförligt viktigaste spelaren till en B-turnering, när inga av konkurrenterna gör det, och mitt i ett kritiskt skede av säsongen som kommer att utgöra skillnaden mellan medalj eller en tiondeplats, det är för mig obegripligt. Och jag ser att flera är lika undrande. Jag kan tänka mig att AIK, IFK Göteborg, Elfsborg med flera jublar i tysthet. ÖSK har en historia av att vara klubben med hjärta, vilket är positivt, men det har ibland gått lite för långt enligt mångas mening. Vi löste Kim Olsen från hans kontrakt för att hans fru inte trivdes i Sverige, eller något liknande. Vi löste Häcken-Paulinho från hans kontrakt för att han hade personliga problem – problem som tydligen inte var värre än att han nu spelar i Allsvenskan igen – för en konkurrent. Vi har som påpekats inte alla fakta på bordet om vad som ligger bakom beslutet, men vi kan desto tydligare se de presumtiva konsekvenserna av det, och därför vore det konstigt om inte frågor ställs. Tills svaren kommer kan vi bara spekulera. Så låt mig spekulera. Jag kan se flera möjliga skäl till beslutet. 1. Astrit har ställt det som villkor för att förlänga. Det kan jag köpa. Men med stor tvekan, eftersom det är nu vi har medaljläge och inte vet om vi kommer att ligga lika bra till nästa år eller när överhuvudtaget. Men jag kan ändå köpa det. 2. Astrit har inte uttryckligen krävt det men gjort tydligt att han gärna spelar i OS, ett utmärkt skyltfönster för de större proffsligorna, och att man helt enkelt släpper honom för att det ska öka chansen till att han förlänger. Men det kan å andra sidan istället innebära att han får ögonen på sig och går till ett lag utomlands efter hösten. I så fall har vi sålt smöret och tappat pengarna – gett Astrit chansen till en bättre deal utomlands samtidigt som vi ger bort chansen till medalj. 3. Astrit har inte alls ställt några krav, men ÖSK tycker att det är hedrande att ha en spelare med i landslaget, om än ett B-landslag. Om så är fallet, är det direkt ett underbetyg och ett svek mot alla ÖSK:s fans och medlemmar som går på matcher i vått och torrt och håller alla tummar de kan för en medalj och Europaspel. Så illa kan det väl ändå inte vara? 4. Man släpper Astrit för att han skulle spela oinspirerat om han inte får åka, och för att han då definitivt inte kommer att förlänga. Jag kanske retar någon med mina spekulationer, som tycker att vi supportrar och medlemmar ska sitta still i båten. Men jag vidhåller att det här är en naturlig del av ett fanforum. [/QUOTE] Mycket bra.
Örebro jollakott
2016-07-17 09:50
@Marta (hane):

Det finns ingen dialog överhuvudtaget med Moberg just nu. Väldigt märkligt enligt mig, framförallt eftersom han har varit den bästa försvararen under vårsäsongen (ja, han har faktiskt överglänst Almebäck).
Örebro KalleTeodor
2016-07-17 09:45
Jag tycker att dina tankar är högst befogade och jag ser med spänning fram emot nästa "Sportklubben" där jag förväntar mig något slags tydliggörande i frågan från Simon, Axén eller Astrit själv. Jag förstår samtidigt att allt kan vara en del i en förhandling mellan parterna, men som supporter och årskortsinnehavare är det högst rimliga frågeställningar som klubben skulle behöva bemöta på något sätt.
Örebro Marta (hane)
2016-07-17 09:41

Arsene/ Vad menar du med att man inte har en dialog med Moberg. Är det fakta elker något du tror?
Örebro Svartvitt forever
2016-07-17 09:36
Jag har legat lågt länge på detta forum, främst av arbetsskäl, men jag har förstås jublat med alla andra för framgångarna under våren. Det som får mig att bryta tystnaden är det faktum att jag är som ett levande frågetecken inför beslutet att låna ut Astrit till OS. Det vore en sak om laget ligger fast förankrat i mittdelen av tabellen utan vare sig chans på topp 4 eller risk för negativt kval.
Men att ett lag som kämpar om medaljer lånar ut den ojämförligt viktigaste spelaren till en B-turnering, när inga av konkurrenterna gör det, och mitt i ett kritiskt skede av säsongen som kommer att utgöra skillnaden mellan medalj eller en tiondeplats, det är för mig obegripligt. Och jag ser att flera är lika undrande. Jag kan tänka mig att AIK, IFK Göteborg, Elfsborg med flera jublar i tysthet.
ÖSK har en historia av att vara klubben med hjärta, vilket är positivt, men det har ibland gått lite för långt enligt mångas mening. Vi löste Kim Olsen från hans kontrakt för att hans fru inte trivdes i Sverige, eller något liknande. Vi löste Häcken-Paulinho från hans kontrakt för att han hade personliga problem – problem som tydligen inte var värre än att han nu spelar i Allsvenskan igen – för en konkurrent.
Vi har som påpekats inte alla fakta på bordet om vad som ligger bakom beslutet, men vi kan desto tydligare se de presumtiva konsekvenserna av det, och därför vore det konstigt om inte frågor ställs. Tills svaren kommer kan vi bara spekulera. Så låt mig spekulera. Jag kan se flera möjliga skäl till beslutet.
1. Astrit har ställt det som villkor för att förlänga. Det kan jag köpa. Men med stor tvekan, eftersom det är nu vi har medaljläge och inte vet om vi kommer att ligga lika bra till nästa år eller när överhuvudtaget. Men jag kan ändå köpa det.
2. Astrit har inte uttryckligen krävt det men gjort tydligt att han gärna spelar i OS, ett utmärkt skyltfönster för de större proffsligorna, och att man helt enkelt släpper honom för att det ska öka chansen till att han förlänger. Men det kan å andra sidan istället innebära att han får ögonen på sig och går till ett lag utomlands efter hösten. I så fall har vi sålt smöret och tappat pengarna – gett Astrit chansen till en bättre deal utomlands samtidigt som vi ger bort chansen till medalj.
3. Astrit har inte alls ställt några krav, men ÖSK tycker att det är hedrande att ha en spelare med i landslaget, om än ett B-landslag. Om så är fallet, är det direkt ett underbetyg och ett svek mot alla ÖSK:s fans och medlemmar som går på matcher i vått och torrt och håller alla tummar de kan för en medalj och Europaspel. Så illa kan det väl ändå inte vara?
4. Man släpper Astrit för att han skulle spela oinspirerat om han inte får åka, och för att han då definitivt inte kommer att förlänga.
Jag kanske retar någon med mina spekulationer, som tycker att vi supportrar och medlemmar ska sitta still i båten. Men jag vidhåller att det här är en naturlig del av ett fanforum.
Örebro Columbus
2016-07-17 00:00
Truppen, 21 spelare med kontrakt åtminstone t o m 2016: Målvakter 1. Oscar Jansson (2017) Försvarare 1. Daniel Björnquist (2016, högerback) 2. Erik Moberg (2016, mittback) 3. Sebastian Ring (2016, vänsterback/vänstermittfältare) 4. Carl Ekstrand Hamrén (2016, mittback) 5. Logi Valgardsson (2017, vänsterback) 6. Patrik Haginge (2017, högerback) 7. Michael Almebäck (2018, mittback) 8. Brendan Hines-Ike (2019, mittback) Mittfältare 1. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare) 2. Robert Åhman-Persson (2016, innermittfältare) 3. Daniel Nordmark (2016, mittfältare) 4. Maic Sema (2017, mittfältare) 5. Nordin Gerzic (2018, innermittfältare) 6. Martin Broberg (2018, yttermittfältare) 7. Ferhad Ayaz (2019, yttermittfältare) 8. Alfred Ajdarevic (2021, mittfältare) Anfallare 1. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare) 2. Astrit Ajdarevic (2016, innermittfältare/anfallare) 3. Jonathan Lundberg (2017, anfallare) 4. Michael Omoh (2019, anfallare/yttermittfältare) Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Örebro Marta (hane)
2016-07-16 23:26
@Ö.S.K Krille:

Vi har ett så otroligt vackert lag just nu!
Örebro Ö.S.K Krille
2016-07-16 22:57
Lite pepp inför imorgon. Här kommer en målkavalkad från i år. Omgång 1 till 8.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-07-16 22:37
Kan tycka ändå vare sig man vill behålla eller inte att man har en tydlig dialog och en avsikts-förklaring med spelaren. Total tystnad gentemot spelaren är inget som gynnar ÖSK
Mäster Estragon
2016-07-16 19:28
Moberg tror jag skulle kunnat bli den nya Wikström med stabilt och bra spel uppåt 35 års åldern men jag förstår ju ändå tanken på att vilja satsa på Brendan och CEH. Kul med Omoh förresten, tror det blir bra.
Örebro Sparkabolleninimål
2016-07-16 17:46
Peking tappar poäng hemma mot Östersund!
Örebro Nicka i ribban
2016-07-16 17:36
Moberg skrev på för oss när vi gick upp och blev säkert rätt välbetald. Han har nyss fyllt 30 och det är förståeligt att klubben vill satsa på Brendan (som ser väldigt spännande ut) och Carl (som kommer från egna leden). Dessutom är de säkert billigare än Moberg. Speciellt Carl.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-07-16 17:33
@jollakott:
Jag tror man vill minska innerbackarna med en spelare (från 4 till 3) och då vill man satsa på Hamren, Almebäck och Brendan nästa säsong. Jag gissar bara så klart men det är min känsla
Annons: