/fotboll/osk/forum/6372.aspx/fotboll/osk/forum/6372.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-01-12 23:58
Saywee//

Som personen som jobbar för ÖSK förklarade så skulle det innebära att ÖSK måste kalla in så mycket vakter så att Securitas skulle dräneras, detta för att inget skall kunna hända. Den kostnaden skulle för ÖSK och andra landsortslag bli alldeles på tok för dyr.

Det under förutsättning att bojkottarnas förslag skulle gå igenom, det är helt orimligt, därför säger samtliga klubbar utanför 08-området blankt nej. Vi skall ju inte behöva betala dyra pengar för att få hit motståndarfans, eller...?

Jag tror de kan fortsätta bojkotten i åratal utan resultat, det måste de nog själva inse.
AIK Saywee
2009-01-12 23:46
Tänk er helt klackfria matcher i all framtid?

Även i vår fina klack finns rötägg som bränner bengaler och slåss och strular och uppträder riktigt dåligt med tung fylla och okvädningsord så vitt jag hört och sett live hemma och borta.
AIK Saywee
2009-01-12 23:45
ÖSK-Karl//
Fast det luriga är, vem bestämmer hur stor bevakningen skall vara på och utanför arenan och hur/när fördelas kostnader för de idioter som inte är riktiga fans, när de stökar omkring under matchen eller på sta´n?

Detta gäller nog även huliganerna från 031!
Örebro ÖSK-Karl
2009-01-12 23:35
abdel seidou//

Jag har försökt att sätta mig in i bojkotten och även talat med folk i ÖSK-styret. Om supportrarna/hulliganerna till 08-lagen får som de vill, då kommer bevakningen för de arrangerade "landsortslagen" att vida överstiga intäkterna och göra arrangören ansvarig om dessa besökare ställer till med något. Det kan väl ändå inte räknas som småsint att inte gå med på?
AIK Saywee
2009-01-12 23:25
Tack abdel seidou, det inlägget (23:18) var klockrent!
Örebro abdel seidou
2009-01-12 23:25
Ämne: abdel seidou, härlig....
Saywee. jag säger såhär. Jag "räknar med" en förbättring av förra årets placering, alltså topp 6. Jag hoppas (nästan tror) på en medalj, alltså topp 4. Och jag drömmer sköna drömmar om ett guld redan i år. =)
Örebro abdel seidou
2009-01-12 23:18
En förenkling av orsaken till sthlm-lagens bojkott är ungefär att alla intäkter som bortasupportrarna genererar på arenan genom biljettköp och handlande i kiosken tillfaller hemmalaget medans de kostnader som blir för säkerheten kring dem, den ska numera bortlaget pytsa.

jag tycker det är en en riktig bojkott sett ur deras synvinkel. Det är jäkla småsint att vi "landsortslag" ska få hit 2-3 tusen djurgårdare som sjunger och skrålar och stödjer våran klubbkassa med biljettköp och godis/kaffe/läsk/bulle-köp i våra kiosker och så ska den klubben dom egentligen kommer hit för att stödja tvingas betala en massa kringkostnader för att få ha med sig fansen.

Jag förstår dom helt och fullt. Okej att dom kanske ska ta någon liten del av kringkostnaderna för sina bortafans när dom kommer hit och är stökigare än andra (men det är dom nog sällan om man jämför med hur många som kommer och hur mycket intäkter det genererar på men kanske framförallt utanför arenan) men aldrig att man kan rättfärdiga att dom ska stå för en stor del av kostnaderna själva utan att få minsta del av "pluskakan".

Bortafansen är inget otyg bara för att dom råkar komma från Stockholm och låter jävligt mycket. Jag avskyr många av dom nått så in i norden men det är fortfarande underbart att ha dem här. Stämningen kring matcherna är aldrig som när vi har stockholmslagen här och då menar jag både i borta och hemmaklacken.

Rivalitet och livlig stämning kring matcherna är kul och inspirerande även om bortaklacken råkar låta mer än hemmaklacken och kanske till och med sjunga lite om hat och bönder.

hata mej inte nu, jag håller fortfarande på ÖSK och ogillar som sagt Stockholmslagen men just i denna sak har dom rätt.
AIK Saywee
2009-01-12 23:15
abdel seidou, härligt inlägg!

... å du, visst förväntar du dig ÖSK i toppen?

Inte något mediokert mittenlag som mål, så att grabbarna kan slappna av och bara lira av lönen?
Örebro Mittåt
2009-01-12 23:02
Det finns två olika saker, delvis sammanflätade, som supporterorganisationerna protesterar emot.

1. Fördelningen av kostnaderna för bortasupportrar. Detta är huvudmotivet bakom AIK- och Hammarbyfansens bortamatchbojkotter.

2. Den så kallade huliganlagen.
Den här lagen är väl inte antagen i Riksdagen än, men man har kommit så långt att man från regeringens sida bestämt sig för hur den skall utformas.

Huvudragen tycks vara:
- Interimistiskt tillträdesförbud
Lagförslag: Polis kan på plats ringa åklagare som kan besluta att supportern portas från arenan tillfälligt. Slutgiltigt beslut tas av åklagare. I dag tar den processen ett par veckor.

- Pyroteknik
Lagförslag: Det är olagligt att inneha pyroteknik på arenan. Straffet för innehav kan bli upp till 6 månaders fängelse.

- Kasta saker in på planen
Lagförslag: Det är olagligt att kasta in saker på plan. Handlingen bestraffas med böter eller fängelse på upp till sex månader. Ringa handlingar anses dock inte straffbara. Att exempelvis kasta tillbaka en boll anses som en befogad handling och är inte straffbar.

-Beträda planen
Lagförslag: Att obehörigen beträda spelplanen kan ge böter eller fängelsestraff upp till sex månader.
Örebro abdel seidou
2009-01-12 22:59
Så här såg startelvan i hemmapremiären mot Halmstad BK (Med bl.a. Turbo Svensson, Mackan Rosenberg och Micke Nilsson i laget) år 2004 ut:

------------------Alvbåge

Kjäll--Gurra Andersson--M.Samuelsson--Micke Danielsson

Anttonen------Gawelin------Larsen------F.Samuelsson

------"Vingle-Petter"---Richardo Costa

Bänken:
Westman
T.Andersson
Nordback
Riddez
Kuhi

Fan det där var ju Gawelins näst sista match. Fruktansvärt att en så bra spelare fick avsluta på det där sättet. Dels att det var skadorna som gjorde det men sen också att hans två sista matcher blev den bedrövliga säsongsinledningen 2-5 mot Halmstad och 1-5 mot Malmö på stadion. Fy fan!

Nåja, nu till saken. Jag tänkte ju egentligen inte gnälla utan mer bara konstatera att fan vad det kan hända grejer på 5 korta små år och visst sjutton var det inte bättre förr? (Förutom Lars Larsen då såklart.)

Årets premiärelva blir väl antagligen samma som förra årets höstelva (förutom att Berra är med istället för Henriksson) om vi nu slipper skador på "startspelare". Peppar, peppar!

Tycker det ser så sjuuuuukt mycket intressantare ut nu än för 5 år sen och jag ser så himmla mycket fram emot årets säsong så det går inte att sätta ord på det! Ännu mer när man jämför årets slagstyrka med tidigare ÖSK upplagor från sent 1990-tal till tidigt 2000-tal. det är så man nästan exploderar!
Örebro Yeah
2009-01-12 22:43
//AllsvenskanÖSK
Ska frempong säljas ska det inte bli innom landets gränser (om jag får bestämma). Men det kan ju visa sig att han inte passar i sixtens spel eller helt enkelt inte håller allsvensk klass.
Men sjögren har ju klart och tydligt gått ut med att frempong är det klara alternativet på vänsterkanten. Nån som vet hur långt kontrakt james har?
AIK Saywee
2009-01-12 22:41
Disasterpiece//
Som på 70-talet ungefär?
Örebro Disasterpiece
2009-01-12 22:33
Ämne: Är det någon som har....
Att bortasupportrar får fixa säkerheten på matcherna själva. Om jag förstått det rätt.
AIK Saywee
2009-01-12 22:32
Är det någon som har koll på vad den nya regeln/lagen innebär?
Örebro Mittåt
2009-01-12 22:26
Nu har ju SEF inrättat en tävling om vilka klubbar som har flest supportrar på bortasektionen. 800.000 kronor tillfaller den segrande klubben. Dessutom delas det ut ytterligare 7 priser i en fallande skala.

Jag kan inte undgå misstanken att detta är ett sätt att bakvägen kompensera klubbarna för de kostnader de får vid bortaarrangemangen. Det var väl principen för kostnadsfördelningen som bojkotten i första hand vände sig mot.

Det blir väl en strid på kniven mellan de tre stora stockholmsklubbarna där avgörandet kommer att fällas av vem som kan mobilisera flest besökare på Grimsta, Strömvallen och Behrn Arena.

Göteborgarnas derbyn lär väl inte dra tillräckligt mycket folk för att kunna matcha stockholmarnas diton.

Malmö och Helsingborg har varandra men inte så mycket mer förutom Vångavallen.

Den största vinnaren publikmässigt lär väl Brommapojkarna bli.
Örebro Disasterpiece
2009-01-12 22:24
Ämne: Ösk spelar prelimärt....
Jag frågade i deras forum om bojkotten, och den ska tydligen fortsätta ända tills SvFF ändrat på den regel som av någon anledning inte passade 08-klubbarna.
Örebro Hjortsberg
2009-01-12 22:24

Vilken är regeln att det måste vara utmärkt sikt från bortasektionen? Passar inte de flesta av AIK:s "fans" alldeles utmärkt i gropen på östra sidan av planen?

Degen har ju kommit undan med att hävda att Lilla Valla tar in 15000 genom att räkna med all gräsyta ända till "Möckern" eller vad deras dynggöl nu heter.

Örebro ösknisse
2009-01-12 21:55
Angående bojkotterna...
Tycker det vore konstigt om AIK blåste av bojkotten, de har ju större anledning till att bojkotta iår än förra året nu när lagen har gått igenom.

Hoppas dock att arbetet med östra går fort så den snart i alla fall kan användas till att bära publik.
Örebro AllsvenskanÖSK
2009-01-12 21:43
BrommaPutte//

Tror du BP skulle vara intresserade att göra ett köp på frempan om det nu skulle ha varit aktuellt. Vilket det antagligen inte är.
Brommapojkarna BrommaPutte
2009-01-12 20:59
Ämne: Var nog väldigt bra ....
Yeah// Tror också att det var nyttigt för Frempong att lira i BP. En riktigt bra spelare. Tror han kommer vara en av era bästa resurser detta år.
Degerfors DIEXEL
2009-01-12 20:57
Hur långa kontrakt har Wikström och Nordback signat?
Örebro Kramelet
2009-01-12 20:31
Aspen/
Så får man hoppas att de ger resultat också, Eija var väll inte med på mer än max 5 träningar?

Givetvis måste vi börja sätta frisparkar om vi ska ha någon chans o klättra i tabellen, inte bara nicka in hörnor även om det inte är fy skam. Vi behöver en Del Piero!
Örebro Aspen
2009-01-12 20:25
DaSa//ÖSK har använt Eija för att förbättra tillslaget på bollen. Tror det är en mycket god idé med tanke på hur få skott som under uppvärmningen träffa målet. Ett bättre tillslag ger bättre frisparkar, osv.
Örebro DaSa
2009-01-12 20:05
Vilken tränare är det som är ansvarig för de fasta situationerna? Såg att AIK anställt en tränare enbart för det.

Vi har ju en del spelare som är/borde kunna bli bra på fasta. Berra, Kim och Wiken är har ju alla längden att vinna mot de flesta AS motståndare i en nickduell. Sen har vi Anttonens långa inkast och Wovvens hyffsade frisparkar.
Örebro Erki
2009-01-12 19:54
Vad jag har hört så kommer Bajen att fortsätta sin bojkott, AIK vet jag inget om.
Örebro BabyKladde
2009-01-12 19:52
OM hammarby och AIK fortsätter bojkotta så behöver vi inte oroa oss. annars lär östra läktaren inte vara funktionell som läktare förns efter U21-uppehållet.
Örebro Mittåt
2009-01-12 19:40
Nej, då kan väl knappast läktaren vara klar. Men Hammarbys supportrar kan väl stanna utanför som de gjorde förra året.
Örebro Dr M
2009-01-12 19:32
Ösk spelar prelimärt mot Hammarby 10 maj, hinner östra läktaren vara såpass färdig att den kan ta emot Hammarby supportrar (om de har råd att betala entre iår)?
Örebro Yeah
2009-01-12 19:01
Var nog väldigt bra för frempong med tiden i BP, speltid och en ny utmaning. Han verkar vara en av de mest motiverade på träningarna, iaf de jag varit på.
Han gick även in som back i övningar där det saknas.
Tror han mognat regält och kan sätta press på Roni om vänsterplatsen. Blir Eric skadad tror jag vi kan få se roni på högern och james på vänstern.
Jag hoppas james får en del speltid på träningsmatcherna, och det här kan bli hans år. Är väl dock svårt att konkurera med ronis stabilitet och uthållighet. Men men, spännande försäsong blir det!
AIK Saywee
2009-01-12 18:59
Wivallius//
Absolut, en liten signal hör till god ton om något inte stämmer angående överenskomna tidpunkter!
Annons: