/fotboll/osk/forum/6367.aspx/fotboll/osk/forum/6367.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2009-01-16 20:36
Wuzac// Var det inte 1.4 milj som sades då eller minns jag fel.
Örebro Wuzac
2009-01-16 20:12
Kostade Porokara 3 mille? Trodde han gick för lägre.

Som någon kanske redan nämnt så får man väl skilja på topplag & storlag. Topplag är lag som sportsligt presterat (hitintills och sista årena) och hur Kalmar kunde uteslutas från det resonemanget förstår jag inte med tanke på deras senaste 4 placeringar. Sedan om man inte TROR att det kommer att konserveras i framtiden är ju en annan sak. Ännu så länge är de ett topplag i mina ögon.

Storlag = Lag med stora resurser.
Örebro Wuzac
2009-01-16 20:12
Kostade Porokara 3 mille? Trodde han gick för lägre.

Som någon kanske redan nämnt så får man väl skilja på topplag & storlag. Topplag är lag som sportsligt presterat (hitintills och sista årena) och hur Kalmar kunde uteslutas från det resonemanget förstår jag inte med tanke på deras senaste 4 placeringar. Sedan om man inte TROR att det kommer att konservas i framtiden är ju en annan sak. Ännu så länge är de ett topplag i mina ögon.

Storlag = Lag med stora resurser.
Örebro DaSa
2009-01-16 19:48
Ämne: För att byta ämnet s....
Angående topplag så får man väl nästan ranka dem efter omsättning. Visst kan lag som HBK, KFF och kanske ÖSK utmana om guldet ngn gång då och då men tror om 10 år så kommer garanterat följande lag ligga kvar i allsvenskan (eventuellt kanske ngt av lagen gör en tripp ner till SE som t.ex. DIF och MFF gjorde för ngt år sedan).

- MFF
- HIF
- IFK G
- Elfsborg
- AIK
- DIF
- Hammarby

Sen får vi ju även hoppas att ÖSK är där men just nu får vi hoppas att vi fortsätter vår positiva utveckling.
Örebro DaSa
2009-01-16 19:39
För att byta ämnet som jag drog igång, slog mig att vi lagt rätt så många miljoner på nyförvärv senaste åren utan att ha gjort ngn större försäljning. Reserverar mig för att vissa siffor är felaktiga men följande spelare har vi köpt:

Namn: Övergångssumma:
Olsen 1 miljon
Per J 1,5 miljon
Staaf 0,5 miljon (ren gissning)
Alvbåge 3 miljoner
Porokara 3 miljoner
Kamerun*2 5 miljoner (enl. forum rykte)
----------------------------------------
Summa: 14 miljoner

Att vi redan till sommaren borde sälja ngn spelare ser jag som en självklarhet. Som supporter vill man ha ett så pass slagkraftigt lag som möjligt, men jag tror inte spelarinvest kommer att pumpa in ytterligare 14 mille på nya spelare så ngn försäljning får vi nog räkna med.
Örebro Mittåt
2009-01-16 18:47
IFK Göteborgs satsning på att utveckla egna talanger har säkert en hel del att göra med att ekonomin har varit svag under 2000-talet. Faktum kvarstår dock att man lyckats väldigt bra med att ta fram och skola in unga talanger från de egna leden. Det är inte många andra allsvenska klubbar som kan slå dem i den grenen.
Örebro ÖSK-Karl
2009-01-16 18:42
Håller med Mittåt att det i år bara går att finna två topplag, det är Elfsborg och Göteborg. ÖSK har lika goda chanser som någon annan att komma trea. Får laget sedan vara skadefritt kan det bära ännu högre. Det är långtifrån säkert att vi till 2010 får ihop en lika bra trupp.

När det gäller Arenafrågan kan man inte jämföra fotboll och ishockey. Färjestad har väl runt 35 hemmamatcher i det närmsta utsålt med slutspel.

Kalmars Arenabygge är som upplagt för en konkurs, men det verkar ju vara deras enda chans att kunna få en ny arena. Jag antar att man delar upp det i olika bolag så klubben kan fortsätta spela trots att/om arenabolaget går i konkurs. Men helt klart dräneras klubben redan nu på pengar avsatta för arenan.
Örebro Aspen
2009-01-16 18:38
Angående IFKG, se länken. Man har ju skattefuskat å det grövsta.
Sedan har IFKG, Helsingborg och BP fått pengar från SvFF för extra satsning på talanger.
Örebro Elias_gbg
2009-01-16 18:30
Var inne på ÖSK's webb-butik och hitta bla årets matchtröja som heter 'Puma Matchtröja orginal 2009/2010'

http://www.oskfotboll.se/OSK/Content/Webbshop/Produktbilder/matchtr%C3%B6ja2009~__H.jpg
Örebro Mittåt
2009-01-16 18:07
Det finns väl i dagsläget egentligen bara två topplag i Sverige. Först skulle jag nog placera Elfsborg som verkar vara på väg att bli fotbollens motsvarighet till Färjestad. Hela bygdens lag som alla sluter upp kring. Elfsborg har också lyckats mycket väl med att blanda äldre erfarna spelare (gärna med Boråsanknytning) med yngre lovande talanger som man har tålamod att verkligen spela in i laget.

På andra plats placerar jag för min del IFK Göteborg. De har lyckats mycket bra med sin satsning på att ta fram och vidareutveckla talang ur de egna leden. Mycket bra jobbat.

Sedan är det väl slut på topplag. Återstår gör ett gäng som skulle vilja kalla sig topplag, men som av en eller annan anledning misslyckas.

Det största misslyckandet står Sveriges rikaste klubb för. MFF alltså som verkligen förstått att ta bra betalt för några av de talanger som lämnat klubben. Att få killarna att spela fotboll i den ljusblå matchdräkten har gått sämre. Deras spelarköp ser i allmänhet rätt misslyckade ut även om man till och ifrån vaskar fram någon guldklimp. Men topplag - nej.

De tre stora stockholmslagen, som nog gärna skulle vilja kalla sig topplag kan inte ens skryta med bra ekonomi. Dåliga sportsliga resultat (utifrån de publika och mediemässiga förutsättningarna), svag ekonomi hos alla tre samt organisatorisk villervalla verkar borga för att även 2009 kommer att gå till stockholmsfotbollens historia som ytterligare ett förlorat år.
Örebro Joerny
2009-01-16 17:42
Nämen det har ju hänt lite på östra sidan av Behrna:) Nu kan man ana att det ska byggas nått där o kanske tar det lite fart nu när mycket av det "osynliga" är gjort.
Örebro Mittåt
2009-01-16 17:42
Kalmar har ett efter omständigheterna uruselt publikunderlag för ett lag som under de senaste åren presterat fantastiskt bra resultat utifrån sina förutsättningar.

År......Placering.....Publiksnitt
2005.......3:a...........5.936
2006.......5:a...........5.197
2007.......2.a...........6.219
2008.......1:a...........6.102
Örebro kenya
2009-01-16 17:36
Beror på hur man definerar topplag. MFF t.ex är ju en storklubb men placeringsmässigt kan man väl inte kalla dem ett topplag.

Stabilast placeringsmässigt är väl IFK Göteborg, Kalmar FF och Elfsborg och därför skulle jag kalla dem topplag.

Sen som storklubbar kan man väl lägga till de tre stora Stockholmsklubbarna och Helsingborg men jag kan inte kalla dem topplag.

Det är ju inte direkt som storklubbarna i de Europeiska ligorna där man har ett toppskick på 3-4 klubbar som placerar sig topp 5 varje år.
Örebro Mittåt
2009-01-16 17:34
DaSa// Problemen (eller snarare ett av problemen) för Kalmar är att deras stampublik är för liten. De snittar 6000 åskådare det året de blir svenska mästare. Det kommer inte att komma fler bara för att laget spelar på en nyare, större och dyrare arena.
Örebro DaSa
2009-01-16 17:30
Vilka anser ni vara topplag i Sverige?

Vilka är inte topplag idag men vill bli (ex. ÖSK)?
Örebro DaSa
2009-01-16 17:29
- Tycker att KFF värvat riktigt bra. Men det beror ju lite på att Nanne verkar vara grym på att hitta "rätt" spelare. Skulle gärna ha sett Tobias Ericsson i ÖSK.

- Varför inte hugga på Bengtsson? Kanske går att få honom billigt, om vi ger Trelle en 50 % vidareförsäljningsklasul så kanske vi har råd att köpa honom. Känns som vi inte har ngn riktigt bra mittback.

- Långsiktigt tror jag KFF gör rätt i att köpa arenan själva. De verkar ju inte ha ngt alternativ om de vill ha en ny arena, och en ny arena behöver de för att kunna höja publiksnittet samt bli ett återkommande topplag.
Örebro Mittåt
2009-01-16 17:18
DN har en intressant artikel idag om Hammarby och Tony Gustavssons allt mer kringskurna "makt"position.

Det verkar som om man är på väg att bygga upp en väldigt hierarkaisk organisation i Hammarby. Nästa år blir det väl så att all makt skall samlas hos någon styrelseordförande.

Den här Michael Andersson som blivit VD i Hammarby misslyckades väl rätt ordentligt som klubbdirektör i Norrköping för några år sedan. Nu har Hammarby tre personer i olika led som har (eller försöker få) inflytande på de sportsliga frågorna. Det är Michael Andersson, Lasse Ericsson och så Tony. Lite för många kockar för att det skall bli en välsmakande soppa.

En sak som jag tycker är väldigt bra med ÖSKs organisation (som öven den kanske är något trög ibland) är att VD Jan Karlsson inte är en fotbollsmänniska. Han ägnar sig åt så gott som uteslutande åt att dra in intäkter till bolaget. Det sportsliga får Lennart och Sixten ta hand om på egen hand utan inblandning från högre ort. Och Lennarts samarbete med tränarna verkar ju fungera relativt smärtfritt. ÖSK är nog väldigt lyckligt lottade i detta avseende.

Örebro Mittåt
2009-01-16 16:58
zzmagic// Helt rätt. Huvuddelen av intäkterna måste komma någon annanstans ifrån. Det är ju också på sätt och vis så som kommunen har finansierat utbyggnaden av Eyrafältet. Även om man valde alternativet att sälja en del av marken för bostadsändamål.
Örebro zzmagic
2009-01-16 16:41
Om man ska tjäna pengar på att äga en Arena, så måste det byggas in kommersiella lokaler.
Som det görs på Behrn arena, vilket genererar hyresintäckter och inte bara kostnader.
Det går inte att ha arenor som bara genererar pengar 13 ggr på ett år (numera 15?)
Örebro Erki
2009-01-16 16:39
På kubanerna.se finns nu bilder på hur Östra ser ut i dagsläget (länktips)
Örebro jappel
2009-01-16 16:18
Ämne: Man ser väl det där ....
jo, man måste kanske våga för att vinna...men att ta ett lån på bortåt 50 gånger den årliga vinste....jag är skeptisk..men men, den som lever får se..
Örebro Mittåt
2009-01-16 16:00
Erfarenheten från det stora evenemanget på Behrn Arena (Gyllene Tider?) var att det nästan inte blev några pengar alls till arenaägaren, som då var ÖSK. Konsertarrangören tar i princip hand om alla intäkter. Att arrangera konserter är inget ekonmiskt hållbart argument för att själv äga arenorna.
Örebro ÖSK!!
2009-01-16 15:43
Man ser väl det där olika. Jag och min fru köpte ett hus för många år sedan och det var dyrt från början. Nu tackar jag alla gudar jag känner till att vi gjorde som vi gjorde. Hellre betalar jag till mig själv som snart faktisk har lett till ett eget ägande än att hyra en lägenhet som aldrig blir billigare år efter år.
Örebro jappel
2009-01-16 15:32
Ämne: Mittåt// Färjestad s....Jo, men då ska du äga den utan lån!! Ränta och ammortering äter kanske upp 99% av alla intäkter annars... (om du har tur...har du otur äter det upp 110% av intäckterna...d.v.s. minusresultat....lån på 200miljoner = 10 000 000 i räntekostnad med 5%ränta. inte helt lätt att få in speciellt mycket mer än 10 000 000 / år.
ÖSK som har nära på 9000 i snitt per match får på 13 hemmamatcher in 1,1miljon per match =14,3 miljoner per år...men till detta kommer vissa kostnader också om du äger arenan ska du även rusta och sköta arenan...minst 2000 000 / år.
då har du kanske 2000000 i vinst / år.
Kalmar har inte några 9000 i snitt..dom är nog glad om dom kommer upp i 6000..
då har du en amorteringsplan på 100år. (50 i alla fall)(visserligen sänks räntekostnaden allteftersom men det är inte kul att behöva hålla på och betala i 50år heller...
Örebro jappel
2009-01-16 15:31
Ämne: Nedan ser ni Spelari....
Underbar läsning.
Skönt att spelarinvest verkar fungera som det var tänkt.
Örebro ÖSK!!
2009-01-16 15:30
Mittåt// Färjestad som äger sin Arena tar mellan 100000-150000 kr för sina loger.(sist jag hörde en summa iaf) Vad tror du restaurangen omsätter på ett år. dom har pubbar och kiosker som allt går rakt in i klubbens omsättning. Tänk sedan att ha x antal evenemang likt det vi hade på BA 2004 med 22000 pers. Det här med eget ägande av arenor är svensk fotbolls svaghet. Det finns hur mycket pengar som helst och tjäna genom att äga arenan själv.
Örebro Wuzac
2009-01-16 15:30
Glöm inte parametern "Nanne" i Kalmar. Han kommer få ut mer av spelaren än vad Norling fick. Han ligger bakom de flesta nyförvärv och köper inte på måfå. Nanne har själv sagt att Kalmar kommer svårt att hålla kontinuitet som de allra bästa pga av den relativt långa uppbyggnadstiderna för laget satt emot de snabba spelarförluster. Men att de är inställda på det för att sedan göra en ny resa mot guldet. Alltså ned mot mitten och sakta upp igen. Han är oerhört konsekvent och målmedveten i sina lagbyggen.Det är väl han och Prahl som nog är bäst på lagbygge på sikt.

Troligen backar de tillbaka på banan ala 2006 igen och tätar bakåt för att sedan långsamt bygga framåt steg för steg. Sedan har han ju varit en vända till Brasilien för scouting och det är inte omöjligt att ett par välscoutade Brassar dyker upp igen.

Edit stavis
Örebro jappel
2009-01-16 15:29
Ämne: Kalmars nya arena bl....
och i just detta fall spelas matcherna till råga på allt i Kalmar. Mission impossible låter som en bra beskrivning..
Örebro Mittåt
2009-01-16 15:00
Kalmars nya arena blir nog snarare en kvarnsten om halsen på föreningen. Planen verkar vara att föreningen skall ta över arenan (och lånen) då den är färdigbyggd. Den är visst kostnadsberäknad till 250 mkr med en lånefinansiering på 220 mkr. Det är väl antagligen till kontantandelen som Kalmar FF sparar pengar.

Efter att projektet färdigställts skall alltså KFF ta över betalningsansvaret för lån på 220 mkr - ränta och eventuella amorteringar. Och detta skall de göra med hjälp av de extra intäkter som arenan kan komma att generera. Först när man klarat av kapitalkostnaderna kan man börja fundera i termer av förstärka klubbfinanser.

Detta låter som en variant av Mission Impossible för mig. Det är trots allt bara 14 allsvenska matcher som spelas per år. En del av dessa dessutom under ogynnsamma yttre förhållanden (som regn, snö, vind och kyla).
Örebro Marta (hane)
2009-01-16 14:55
Nu hamnar jag lite offside. Men undrar om det inte blir svårt att sälja in en massa evenemang i Kalmar när man har sådan närhet till Öland?
Annons: