/fotboll/osk/forum/6355.aspx/fotboll/osk/forum/6355.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Wuzac
2009-01-23 21:51
Ämne: Ämne: Disaste....
Det hoppas jag. Du kommer väl ihåg vad AIK klacken sjöng på vallen efter Dala gått till ÖSK. Det var ord och inga visor, fast det var visor ;)
Örebro Wuzac
Dubbelpost
Örebro Wuzac
Dubbelpost
Örebro ösknisse
2009-01-23 21:49
Wuzac//
Jag är med i Kubanerna, medlem och står på västra stå och sjunger i varenda match, men jag hatar Haginge så dra inte alla över en kam. Inse bara att med din logik så skulle vi hata Alvbåge också. Men han är tydligen ett undantag. Jag vill veta varför.
Örebro Disasterpiece
2009-01-23 21:48
Ämne: Disasterpiece//
För....Det är ingen som "bestämmer" det. Någon börjar sjunga något fult om någon hatad spelare och resten av klacken hänger på. Och eftersom det fins ett ganska utbrett hat mot just Haginge så är det därför jag antar att hatramsor riktade mot honom kommer skandera över sthlm stadion. Även på BA när DIF kommer hit.
Örebro Wuzac
2009-01-23 21:45
Jag är 48 år gammal och sett ÖSK på Vallen sedan 1967 när farsan tog med mig. Jag blir lika upprörd som kubanerna när "Haginge sviker". Skillnaden är väl att jag svär vid köksbordet när jag läser nyheten, muttrar hela vägen till jobbet och önskar ÖSK inte sålde honom utan placerade honom i ÖSK U resten av säsongen och avstod från pengarna. Alltså hamnar i ett jäkla primitivt känslostyrt tänk. Men det är istället för att sjunga nidsånger från västra stå. Men jag har full förståelse för att 17-åringar gör det. Det hade nog jag också gjort. Man älskar sitt lag. Så är det!!

AIK Saywee
2009-01-23 21:37
Wusac//
Min fråga angående om du var från Degerfors grundade sig på ditt uttryck "Heja Kubanera!"
Det är typiskt värmländskt ;-)

I övrigt anser jag att kropp och själ hör ihop, vi är skapta med både hjärna, hjärta och en massa andra detaljer!
Örebro ösknisse
2009-01-23 21:32
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....Persnoligen har jag inget probem att att en 33 årig ÖSKare som vill dra ner på fotbollen går till Degen i divsion 1, speciellt inte med tanke på att han är från Degen. Han har tjänat ÖSK bra och borde inte bli hatat pga av detta. Dags att slita sönder Larsens bildäck också?
Örebro Wuzac
2009-01-23 21:31
Nope - Men detta med spelare mellan klubbar saknar logik. Supporters tänker med känslor. Inte med hjärna. Att Haginge inte förlänger med ÖSK utan går till DIF väcker känslor. Eller när Nordin säger "En ära att spela för AIK". Allt handlar om känslor, upplevelse av svek mot det lag man älskar osv.

Kanske måste man låta det vara så? Så länge det inte övergår till våld.
AIK Saywee
2009-01-23 21:29
Wusac//
Är du från Degerfors?
Örebro Niksan
2009-01-23 21:28
Håller med, retas ska man göra för att få lite fart på tillställningarna! Gäller att hitta rätta nivån...
Örebro Wuzac
2009-01-23 21:28
Ämne: Ämne: micro_4....
Men ÖSK nisse!! DU vet väl att supporterna är enögda, hypersubjektiva etc. SÅ har det alltid varit och kommer alltid att vara. Vänj dig! Jämför t ex Degerfors där en infödd knappast med livet i behåll kan gå till ÖSK men man tar hjärtligt emot Örebroare utan krusiduller.
AIK Saywee
2009-01-23 21:27
ösknisse, håller även med i ditt "nyanserande", att de luktar sill i Göteborg är inget hat, det är bara lite retsamt.
Örebro ösknisse
2009-01-23 21:23
Ämne: micro_42//
Varför i....
Storm_90//

Sen när blev Hainge en hjälte? Kuba, där kan vi snacka hjälte. Men glöm för guds skulle inte att Alven har spelat i Göteborg. Så nu tycker jag att alla ska börja börja hata Alven och bua ut han. Vi ska börja sjunga "vi har sveriges sämsta målvakt, john alvbåge heter han". För som Wuzac skrev så är alla ÖSK-spelare som spelat i en annan allsvensk klubb förrädare, då borde ju Alven också vara det, eller?
AIK Saywee
2009-01-23 21:21
Vill bara förtydliga att jag inte hatar Näfver, men jag kan förstå att några gör det.

Han har klantat till det lite för mycket, men så länge han representerar ÖSK i den vackra dressen så har man mitt stöd, och eftersom han vill bort från klubben hoppas jag bara för allas bästa att han får sin önskan uppfylld.
Örebro Niksan
2009-01-23 21:21
Jag håller med ösknisse:s tankar om spelare som lämnar svartvitt. De som lämnar är antingen för dåliga för oss eller så har de gjort sitt i allsvenskan eller så är de unga o behöver utvecklas på annat håll "i en större klubb". Vi får acceptera att läget är så , för det behöver vi inte hata sönder dem... Om några är kommer spelarna kunna utvecklas hos oss...

Reportaget blev bra i Röda korsettidningen :)Glad att kunna bidra med nåt positivt!

Ses nästa lördag alla! KUBA!!!
Örebro Wuzac
2009-01-23 21:18
Alla som lämnar ÖSK för en annan allsvensk klubb är en förrädare och skall behandlas som en sådan, förutsatt att det inte sker av starka sociala skäl eller att man inte får speltid osv. Heja Kubanera! Ni har mitt stöd! Jag störs ingenting av att ni häcklar Haginge vid match mot Dif! Häckla på! Jag mår mer illa av att BA publiken artigt applåderar förrädaren när han springe rin på BA. Fy tusan! Ägg ska det hagla istället!
Örebro ösknisse
2009-01-23 21:16
Ämne: ösknisse//
Så himla....Och när spelarna är 75 år och bestämmer sig för att pensionera sig från fotbollen kommer de bli hatade för det.

Jag är inte emot alla typer av hatramsor. Så länge dem inte sjunker till dagisnivå. Själv tycker jag att det är okey att sjunga "Alla luktar luktar fisk i göteborg" men jag tycker inte det är okey att bua ut en spelare som ville ha en förändring i sin karriär och valde att börja spela i en annan klubb, eller att sjunga "vi hatar bajen".
Örebro Bastard on Parade
2009-01-23 21:12
Näfver tillhör fortfarande ÖSK och ska behandlas som en ÖSK-spelare. Han har mitt stöd så länge han hör till familjen. Om han lämnar så är det en annan sak, men jag tänker inte hata honom för det. Lämnar han klubben är det hans förlust, det samma gäller Haginge. Hade han fortsatt i ÖSK så hade han varit i USA just nu.
AIK Saywee
2009-01-23 21:11
ösknisse//
Så himla bra skrivet, jag hade själv liknande fundering men orkade inte med all text jag hade i huvudet.

Signalerna från rötäggens ramsor kan bli att vi i mitten av 20-hundratalet spelar med spelare som har en snittålder kring sjuttio år ;-)
AIK Saywee
2009-01-23 21:06
Ämne: Saywee m.fl/ Håller ....
Tja, angående detta tillfälle kan jag inte uttala mig (=skriva), men häckleri är helt enkelt inte min grej. Jag var inte där när det hände, så min upplevelse finns inte för denna "episod".
Örebro Storm_90
2009-01-23 21:04
micro_42//
Varför inte peppa för att sjunga med i klackens ramsor som är postitiva ramsor i minst 99% av fallen? Nej istället ska du få folk att börja bua ut delar av klacken(som förövrigt skricker sönder sina röstter vecka för vecka och åker på massa bortamatcher årligen allt för att vissa sin kärlek till laget) om de anser och vill viisa att en fd svartvitt hjälte har svikt dem och all kärlek spelaren fått genom åren?
Örebro ösknisse
2009-01-23 21:02
En fråga bara, varför ska vi hata Haginge? Att man hatar Näfver förstår jag, jag vill själv inte se han i ÖSK-tröjan igen efter det han sa, men vad har Haginge gjort? Bytt klubb? Byta klubb tycker i alla fall inte jag ska vara förbjudet. Så om Porokara (som just nu är älskad) någon gång kommer lämna ÖSK (vilket han kommer) så ska vi börja hata honom.

Glöm inte heller att Wovven en gång har spelat för ÖSK men lämnade oss. Ändå är han välkommen tillbaka. Måste säga att jag förstår inte hur det resoneras bland dem som hatar Haginge, måste ju bli ett jäkla hatande om man ska hata varenda spelare som lämnar klubben, just för att de lämnar klubben. Så nu är det väl dags att alla här inne börjar hata Seb också, för det är väl inte mer än rätt? Eller?

Seriöst, dem som tror att spelarna kommer spela i ÖSK-tröjan i hela sitt liv kan ta och vakna.
Örebro Marta (hane)
2009-01-23 20:57
Saywee m.fl/ Håller med ang häcklande... Men visst kan man väl ändå säga att befogat häcklande som ÖSK-DIF 1-0 när Kim Källström sköt bollen på Paul somblev utvisad var rätt befogat... och rätt skönt... och hade rätt, avsiktlig effekt? Men det gäller att ha känsla för när tillfället är det rätta...
AIK Saywee
2009-01-23 20:52
Snart är det bara en vecka kvar till årets första match, om än en träningsmatch.

Hoppas på bra stämning och en stor kubanklack!

Detta med att heja på egna laget kontra skitramsor mot motståndarna upplever jag efter många års besök på arenorna som följande:

- Att heja på egna laget i medgång stärker spelarna och spelet. Att göra detta i motgång kan göra underverk!

- Att lägga sin energi mot motståndarna kan ofta ha två olika effekter, varav det ena ofta tänder motståndarna till ett förargligt hånleende när matchen blåses av!

micro_42, bra idé, häcklarna är mycket få och överröstas snabbt.
Örebro micro_42
2009-01-23 20:37
Vi som tycker att man skall heja på det egna laget, och inte häckla motståndarna kan väl manifestera detta genom att konsekvent bua ut häcklarna när sådant sker på BA.

Tänk alla riktiga Kubaner hela sektion E unisont vrålar ut sitt missnöje med sådant skick.
Tror resten av arenan skulle hänga på, skulle bli stort i fotbolls Sverige och fairplayligan.
AIK Saywee
2009-01-23 20:28
Disasterpiece//
Först och främst vill jag vända på din "policy"

För mig handlar det mer om att få egna laget att prestera bra och uppmuntra till mål och segrar än att psyka motståndarna till det omvända!

Därefter
"Hatramsor mot Haginge kommer nog tyvärr skandera ..."

Vem bestämmer detta? Hur många är de? Det är väl i alla fall inga Kubaner som ställer upp på sådant larv? Rensa skiten! Tysta dom med riktiga supportramsor!
AIK Saywee
2009-01-23 20:14
BBB//
Nej, nej, jag missförstod dig inte, jag tyckte faktiskt att det var intressant att du verkligen hade funderat kring uttrycket "Alla till ..."

För självklart är det några, dvs inte "Alla", som man önskar inte medverkar vid en fotbollsarena, dvs de som svärtar ned laget, klubben och de go´a supportrarna!

Dom verkar vara borta, så dom kan vara hemma!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-01-23 20:03
Ämne: Ämne: Bra art....
Disasterpiece// Ok, men om de ramsorna ska vara på samma nivå som de var i somras/höstas (måste erkänna att jag glömt när DIF-ÖSK spelade) så måste jag nog tacka för mig och stanna hemma..
Örebro Blå Bergen Blues
2009-01-23 19:57
Saywee// Sorry om du missuppfattade mig. Jag syftar inte alls på något sätt dig när jag anknyter till "Alla till.." Vi verkar ha precis samma uppfattning vad det gäller rötäggen och det gläder mig mycket, alltså, att vi är fler, och förhoppningsvis många som inte vill bli sammankopplade med ramsor värdiga nazistsvin och annat drägg...
Annons: