/fotboll/osk/forum/6246.aspx/fotboll/osk/forum/6246.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2009-03-08 16:27
Wusac// Sixten har tidigare sagt att han inte vill slita för mycket på spelarna men pga av skador har han tvingats köra mer med vissa spelare.

Visserligen finns det alltid andra alternativ än de som använts tidigare men då kan de måhända tappat för mycket kompetens för att träningsmatchen ska kännas vettig för det de vill kolla upp.

Weggen har måhända redan fått lite extramatchning pga Alvens frånvaro och många räknar nog med att det här kan vara hans sista säsong som andrekeeper, givetvis lie beroende på hur Rosen artar sig.

I Alvens roll som målvakt ser jag väl inte att han slits på samma sätt som andra tex Kim. Tidigare ifrågasättande vid liknande situationer har i princip alltid haft naturliga förklaringar, spelare har haft känning av något eller haft andra naturligaanledningar. Varannan-köra behöver ju inte heller vara något heligt som ska leda till "höna av fjäder" för att det bryts vid något tillfälle.

Jag säger inte att jag vet att du har fel men tror inte att det finns någon spec kontrovers/ifrågasättande mellan Sixten och Weggen.
AIK Saywee
2009-03-08 16:21
Wusac//
Jo, det kan så vara, Sixten lever ju längre tid med och närmare grabbarna än oss andra betraktare, som kanske ibland ser en träning eller två.

Delar av hans jobb handlar väl om att även försöka förstå hur varje spelare "är i form" fysiskt och psykiskt inför en match?

Det är så mycket som skall stämma om man skall prestera.
Örebro Wuzac
2009-03-08 16:12
Saywee; Ja, det kan ha varit andra orsaker som ställde Weggen åt sidan igår. Du har rätt. Spekulerar mest.
AIK Saywee
2009-03-08 16:10
Jag tror och hoppas att Sixten har lite mer och närmare kontroll på målvaktsfrågan än många andra och att enbart statistiskt skifta varannan match håller inte. Dagsform och så vidare kanske har betydelse och sådant känner/kände i vart fall inte jag till.

Det som kan oroa mig lite är precis som du skriver, Wusac, att Weggen kan bli förstekeeper vilken dag som helst. Han har oroat mig några säsonger, och denna försäsong gör mig inte precis lugnare ...
Örebro Wuzac
2009-03-08 16:03
Grixx: Weggen behöver väl lika hårt motstånd han i sin träning. Han kan ju bli förste keeper vilken dag som helst i Allsvenskan om Alvbåge skadar sig. Att så tidigt frångå "Varannan match vanan" tycker jag iaf sänder vissa signaler. Och att så tidigt till viss del trots allt spela på resultat (tycker jag det känns som iaf) i träningsmatcher. Kanske också en av anledningarna till att Hassan inte får någon speltid heller utan de nöter på med Sammy i alla matcher.

Alltså för att summera. Min känsla har varit sedan träningsmatch ett att Sixten försöker ställa starkast möjliga lag på benen i alla matcher. Även om det innebär att man nöter sönder spelare . Nu har man inte kunnat gjort det pga alla skador (vilket varit dessa spelares enda chans att få vila från träningsmatchandet). T ex tror jag inte Bedoya hade fått startat igår om inte Nordback varit sjuk. Men men..Jag kanske är ute och cyklar...Jag kan ju inte veta hur de tänker. Men det är min känsla iaf.
Örebro Grixx
2009-03-08 15:52
Wuzac// Hur resonerar du om att Weggen inte stod igår?....ser inget konstigt att Alven stod.

Weggen har ju tidigare kört några matcher i år och att nu förstemålisen får mer matcher spec mot intressant motstånd känns helt naturligt...eller?
Örebro Wuzac
2009-03-08 15:20
Almebäcks kontrakt är skriven utan bindande option . Han kan alltså dra vart han vill i sommar oavsett vad ÖSK vill. Spelar han bra kommer säkert Stockholmslagen få upp ögonen för honom. Förmodligen är det väl ganska lätt att locka tillbaka honom eftersom han kommer därifrån och säkert har släkt & vänner där. Vi får se hur tidigt ÖSK agerar för att behålla honom. Förmodligen som vanligt, dvs när han verkligen har imponerat klart för omvärlden och det återstår en vecka av kontraktet.

Wirtanen gjorde en stark insats mot Hammarby enligt rapporterna.

Undrar hur högt Sixtens förtroende för Westman är eftersom han inte ville ställa honom mot Bajen? Om det fallet är att de inte har högre förtroende än att de inte vågar/vill ställa honom på en försäsongsmatch måste de väl ändå överväga om vi behöver en annan andre keeper? Om de motiverar det med att man redan 7 mars "vill spela in en ordinarie målvakt i laget" så är det rent bullshit.
AIK Saywee
2009-03-08 15:05
Undrar hur skottstatistiken blev i gårdagens match, den brukar spegla ett och annat.

Jag har inte lusläst inläggen på ett par dagar, men förstått att ÖSK släppte in två mål på fasta situationer, något att öva på eller? Alltså inte att släppa in, utan täppa till och att alla förstår "kommunikationen" även om det går snabbt och kan bli rörigt?

Även om målen för ÖSK´s del inte trillade in (förutom Kim´s), verkade ju trots allt skottbenägenheten finnas :-)

Hade denna sport gått ut på att träffa "virket", vilket är svårare än att få in bolluslingen i nätmaskorna, ja då hade väl sport vunnit ;-)
Örebro Mittåt
2009-03-08 14:02
DaSa/ Gren har ända sedan i höstas haft problem med sina ljumskar och och magmuskler (eventuellt singularis).
Örebro Mittåt
2009-03-08 14:00
DaSa// Emras självförtroende har det väl aldrig varit något fel på.
Örebro DaSa
2009-03-08 14:00
Vad är det för fel på Green? Jag tyckte han gjorde bra insatser förra säsongen och tror på honom om han får hålla sig skadefri.

Wirtanen tror jag inte kommer få många minuter. Känns som Bassombeng/Emra/Astvald ligger före honom.

Almebäcks kontrakt är väl skrivit så att om ÖSK vill förlänga så är allting redan klart? I så fall är det ju dumt att förlänga det innan vi måste, han kan ju dra på sig en långtidsskada eller att Oscar och Berra börjar dominera så vi inte har behov av honom.
Örebro DaSa
2009-03-08 13:56
Såg inte gårdagens match, ngn som vågar sig på en längre analys av Bedoyas insats som mitt-mitt i första halvlek? Mittfältet fick ju inte så bra kritik men verkar som Kihlen och Nordin inte var så bra heller, beror det på Bedoya? Saknade de Nobbe för mycket?:)

Sen ang. att Alven stod igen, känns som att han skall stå resterande matcher nu. Är viktigt att han kan spela ihop sig med de nya backarna. Vi vet vad Weggen går för och han kommer ju vara back-up så han kommer i alla fall inte vara i matchform när han eventuellt får chansen.

Jävligt skönt att Olsen fick öppna målkontot, nu är det bara hoppas att Emra gör det samma. I det lilla jag har sett av honom så tycker jag han verkar ha ett mycket bra skott. Får han till självförtroendet så kommer han nog stänka in ngr snygga mål till skillnad från Olsen-målen:)
Örebro Visionen
2009-03-08 13:37
Mittåt och Wuzac// Tackar grabbar, är inte känd för att kunna fatta mig kort precis som skåningar inte är kända för sin läsförmåga och sitt intellekt!

Ang. Wirtanen, lägger han på sig några muskelkilon och samtidigt behåller smidigheten och snabbheten så kommer han nog att kunna konkurrera på mer lika villkor som de andra i truppen. För just nu är han och nötskal (som Mittåt nämnde) lika klart som amen i katedralen.

Chipset// Skulle också sätt mina pengar på Wahlqvist. Han kom väl från Elfsborg om jag minns rätt på Jingans tid (stanna han inte i 3år) utan att ta på sig fotbollsskorna en endaste gång. Den ända värvningen som Jingan misslyckades med under sin tid vågar jag påstå på rak arm. Alla andra har blivit svartvita favoriter.

Bara en parantes...
Om jag minns rätt så frågade Jingan Boniek om han kände till en anfallare som han kunde gå i godo för och som han skulle kunna fungera med...och då fick vi Paul Oyuga och tillsammans var dem ett grymt anfallspar! Kul i det fallet var/är denna vilja att skräddarsy anfallet utefter en spelares förmåga för att maxa prestationen! Inget vanligt handlande för svartvitt i mitt tycke, något som jag inte skulle vara emot i första taget om klubben återupptog i sitt lagbygge.

Edit: Stavning
AIK Pavey #14:AIK F93 Gothia segrare 2007
2009-03-08 12:48
Vädligt fint filmad!
Örebro Aspen
2009-03-08 12:43
BabyKladde//Åker till Station i egen regi pga tjänsteresa.
Det gör 12 !!!
Örebro BabyKladde
2009-03-08 12:39
Ämne: Det känns som om Spo....
..endast 11 anmälda ryktas det till premiären.
vart är alla!?! =O ANMÄL ER NU!

Sekt.E:
Oskar Johansson då? han är ju kvick..
Örebro Sekt. E
2009-03-08 12:02
Det känns som om Sport har en bra försäsong sett till matcherna. Vi vinner inte alla såklart, men tydliga framsteg från en match till en annan. Dessutom känns lagets självförtroende ända upp på läktarna. De verkar dra åt samma håll och tro på vad de gör. Vi kan nog bli farliga i år. Hoppas många drar till stadion i premiären.
Malmö FF Chicko
2009-03-08 11:33
Förläng med Almebäck, nu! Berra/wiken är aldelles för långsamma.. Holger är skadebenägen också. Annars är han ju ett bra alternativ till antonnen, om jocke fortsätter vara skadad.
Örebro Chipset
2009-03-08 09:54
Number 14// Reed och Johnsen i all ära men Wahlqvist var väl inte ens med på en enda träning på två år. ;-)
Örebro unken
2009-03-08 09:50
Är det någon som ska till cypern?
Örebro Wuzac
2009-03-08 00:26
Mittåt; Tack för info!
Örebro Mittåt
2009-03-08 00:01
Number 14// Moses sjukanmälde sig på morgonen på grund av en halsinfektion.
Number 14
2009-03-07 23:54
moses reed spelade inte i dag heller med ungdomslaget, han måste tamejfan vara den mest skade/sjukbenägne spelaren som någonsin tillhört en ösk-trupp...och christian johnsen förstås. :D
Örebro Mittåt
2009-03-07 23:25
Wuzac// Ja, det är Tommy i typisk aktion. Backen är Lill-Emil från Degerfors, som Tony tog med sig då han flyttade till Stockholm. Och han är väl inte direkt långsam han heller.

Tommy är klart före Emil när det blir dags för inlägg, trots att han springer betydligt längre. Kolla vilken båge han tar, men han är ändå först och får till ett bra inlägg.

Jag har en känsla av att det där är lite grand av Wirtanen i ett nötskal. Rent löpmässigt är det nog inte många allsvenska backar, som tar honom. Men det gäller att förse honom med rätt sorts bollar, om man vill få ut något av hans snabbhet.
Örebro Mittåt
2009-03-07 22:50
Visionen// Ju längre desto bättre. Jag kan förstå att det kan kännas jobbigt för BoISarna. De har inte läsvanan, eftersom deras favoitlags matcher brukar kunna sammanfattas på två rader.
Örebro Wuzac
2009-03-07 22:46
Visionen: Skriv hur långt du vill Så länge man tillför något i sitt inlägg så. Jag tycker dina inlägg var bra och din matchrapport mycket intressant.
Örebro Wuzac
2009-03-07 22:42
Det kändes som om Wirtanen vuxit ett snäpp av rapporterna att döma. Vad säger ni som såg matchen? Är det Wirtanen som gör den snygga finten på NA:s bilder och rundar Bajens back och sedan slår inlägget som så när Bedoya nickar in?

Edit: Skrev detta utan att först läsa Mittåt:s inlägg där Wirtanen nämns
Helsingborg Johan_Glanz
2009-03-07 22:39
Visionen

Skriv inte så långt-
Örebro Mittåt
2009-03-07 22:39
Intressant att Sixten visade sig vara mer pragmatiker än dogmatiker,när han gick över till 4-4-2 i andra halvlek. 4-3-3 systemtänkandet kanske trots allt inte sitter inetsat i ryggmärgen.

Med en 4-4-2 uppställning får ÖSK ett alternativ om ytterproblemen fortsätter eller om man vill gå in med större tyngd mot ett sviktande mittförsvar.

Kul också att Rille lämnar ett positiv omdöme om Wirtanens insatser under matchen - både som ytter och som högerback. Högerbackar kan bli något av en bristvara om Jocke Gren inte kryar på sig, så det kan vara bra att testa av de tillgängliga alternativen nu, då eventuella misslyckanden inte kostar några poäng.
Number 14
2009-03-07 22:33
håller med mackan a om matchen. vi skapade mycket och kanske borde vunnit med något mål till och med.
Annons: