/fotboll/osk/forum/6232.aspx/fotboll/osk/forum/6232.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Chipset
2009-03-05 10:50
Det jag vill säga är att ÖSK i fortsättningen bör kalkylera en lite större ekonomisk marginal, iallafall innan det egna kapitalet växt till sig.
Örebro Chipset
2009-03-05 10:48
Ingen mer som blir lite lätt oroad över de ekonomiska mål ÖSK sätter upp? 9000 i publiksnitt kräver att vi gör en bra säsong samt att andra faktorer spelar in såsom mediaintresse, väder osv. Det är inte alls säkert att vi ens når samma publiksnitt som i fjol. Sedan vet jag inte hur mycket mer det finns att tömma ur näringslivet men under den rådande lågkonjunkturen borde det vara svårt att öka detta uttag.

Bara att hoppas att den ekonomiska kalkylen i slutändan går ihop. Ett bra lag på papperet har vi iallafall. Det bästa sedan 94-96 om ni frågar mig.
Örebro jappel
2009-03-05 10:12
Ämne: Ämne: I dagen....
Ja det är en bra inställning. som jag helt förstår.
för innan sina förluster hade lagen du nämner betydligt mer i kassan än vad Örebro har/hade.
Men snart ska vi komma ikapp och förbi de överiga lagen i norden.
Örebro ÖSK öster
2009-03-05 10:07
Ämne: I dagens NA (pappers....
haha han är skön Janne. Nästan besviken vid plusresultat när aik och dif (snart bajen?) presenterar mångmiljonförluster.

Bra kan alltid bli bättre!
Örebro Mittåt
2009-03-05 08:55
Wuzac// Vad skall man då säga om tilltaget att möta Hammarby 2 gånger på försäsongen?

Svaret på din fråga vem som tjänar mest på att möta motståndarna är nog: Den bästa analytikern vinner. Alltså Sixten i det här fallet.

Sedan skall man nog inte överdriva betydelsen av att möta motståndarna på försäsongen. När allsvenskan väl dragit igång och man spelat några omgångar vet nog de flesta ändå hur deras motståndare spelar.
Wivallius
2009-03-05 08:18
I dagens NA (papperstidningen) går Jan Karlsson och Björn Åqvist genom Elitfotbolls resp Spelarinvests ekonomi (eller i alla fall diskuterar kring dem). Elitfotboll gjorde en vinst på 1,7 milj 2008. "Ok, men inte mer", säger Karlsson
Wivallius
2009-03-05 07:48
Jag blir först! Tror på följande mot Bajen:

Alven
Anttonen-Berra-Almebäck-Sesay
Johansson-Nordback-Gerzic
Astvald-Tahirovic-Näfver

Anledning:
Målis: Man kör på med Alven nu framöver
Försvar: Man vill se Berra och Almebäck ihop och vet var man har Wiken. Vet ej om Wowwen är avstängd redan, om inte vet man ju vad han kan och låter Sesay få speltid.
Mittfält: Kihlberg klarar inte 90 min och eftersom mittfältet har så 'central roll' kör man på med dem man i första hand vill ha (förutom Per, då).
Framåt: I anfallet vill man ge Emra en möjlighet att komma in i laget. Sen är vare sig Basse eller Porokara redo att gå full tid.

Är jag fel ute?
Örebro Wuzac
2009-03-05 00:58
Något jag några ggr funderat på är för- och nackdelar med att möta massa allsvenskt motstånd under försäsongen.

Ponera att du är en amatörboxare i SM och väljer att möta alla motståndare i din serie under försäsongen. Du drar dina ess och försöker golva dem. Samtidigt synar du dem. Din motståndare drar lärdom av dig. Samtidigt drar du lärdom av dem.

Alternativet hade varit att du istället hade mött boxare från Danmark/Finland/Norge. Tränat och sparrat mot dem. Sedan haft agenter att kolla dina motståndare inför SM. Vad hade du tjänat mest på?

Jag har tittat lite på våra antagonisters motstånd under försäsongen och utan tvivel är ÖSK en av de lag som matchar mot det allra hårdaste motstånd konsekvent. Dessutom i topp när det gäller antalet matcher. Det ligger ju också i Sixtens avsiktliga planering har jag förstått. Och det tror jag är bra och vi kommer att tjäna på. Härvid tycker jag Sixten är riktigt bra ute. Zoran sa också i en intervju efter matchen mot ÖSK att det märktes att ÖSK låg före. Ändå har inte ÖSK tränat längre än dem. Detta måste härledas till det tuffare motstånd (och kanske antalet matcher) ÖSK satsat på under försäsongen.

Men vad anser ni om problematiken att syna sina kort samtidigt som man lär sig sin motståndares spel under försäsongen? Är det en vinst eller förlust för just ÖSK anno 2009?

En annan bifråga till ovan jag funderat över är att: Eftersom ÖSK går mot så många motståndare (över snittet så att säga) att de ändå inte alternerar mellan fler spelare? Förvisso många olika skador men det har mest gällt centerposten. På andra positioner har det funnits alternativ men Sixten & Rickard väljer att nöta på samma spelare. Varför det? Leder inte det till onödiga skaderisker eller förslitningar tidigt på säsongen och varför frångår de det gängse att ge alla lika chans under uppbyggnaden? Vill de i största möjliga mån stenhårt spela in ett sammansvetsat lag från start? Intrycket jag får är att de försöker optimera laget (bortsett från målvaktsposten hittills) inför varje träningsmatch.

Det finns kanske enkla svar till allt men jag som lekman förstår inte alltid dem.

Edit stavis och dagens längsta inlägg eller? ;)

AIK Saywee
2009-03-05 00:40
God morgon alla svartvita fans, i övermorgon är det match! Vem vågar ta ut första startelvan?
AIK Saywee
2009-03-04 23:06
jappel, tackar, 22:22 är magisk tid ...
Örebro jappel
2009-03-04 22:57
Ämne: Attans, jag var för ....
ingen fara, jag har på känn att du får en ny chans imorgon igen vid ungefär samma tid ;-)
AIK Saywee
2009-03-04 22:25
Attans, jag var för sen på tangenten ...
AIK Saywee
2009-03-04 22:23
Time is on our side, twentytwotwentytwo :-)
AIK Saywee
2009-03-04 22:18
Wusac, jag tänkte just på Kim Olsen, när det gällde att köpa skadebenägna spelare, hoppas dock verkligen att han håller, vår egna bombare.

Instämmer med din synpunkt om åldersskavanker och att man bör göra en kontroll av skadehistoriken innan man gör ett köp, lån eller liknande.
Örebro Wuzac
2009-03-04 22:03
Saywee: Man naturligtvis aldrig gardera sig mot skador för spelare. Vissa spelare (faktiskt vår egen Kim Olsen) har ändock en historik med ganska många skador eller samma skada som återkommer med jämna mellanrum. Vissa spelare är helt enkelt mycket oftare skadade än andra. Varför låter jag vara osagt.

Sedan tillkommer väl skavankerna med åldern. Vilket iofs inte är så konstigt. Så det är ju alltid lite mer risky att köpa en äldre spelare som har många år på elitnivå.

Noggrann koll av spelaren skadehistorik. Referenser och läkarundersökning, det är väl det man kan göra innan.

Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-03-04 21:56
Gurra2001/ jag menade absolut inte att Walker är som gnäller eller ngt i den stilen utan att ifall han skulle börja gnälla..var otydlig med mitt skrivande.
AIK Saywee
2009-03-04 20:32
Ämne: Saywee vi snacka om ....
Gurra2001, igen, jag vill inte tjöta mer, vi är nog ganska överens om vissa saker.

Din avslutning om vad jag gillar NA stämmer dock ganska bra och jag vill bara förklara lite.

Vad några enstaka och troligtvis styrda (medvetet eller omedvetet), personer skriver, vad "organet" anser vara rätt eller fel, jämfört med vad jag på svartvitt kan få reda på betyder för mig så mycket, mycket mer genom olika skribenters sätt att engagera sig i ÖSK.

Efter några år så börjar vi ju känna igen varandra på något sätt. När jag summerar mina intryck får jag en mycket bättre verklighetsbild genom att läsa på svartvitt än genom att läsa i NA.
Örebro Gurra2001
2009-03-04 20:25
DaSa//Det finns exempel på halva laget. Innan Nordin skrev på och strax därefter också återkom det ständigt. Detta har jag lagt märke till under lång tid. Senaste inlägget där bla Walker pekas ut kan du läsa tidigare idag 13:26 "Tänk om Näfver o Emra eller till o med Walker inte kommer får lira? tänk vilket dålig stämning i truppen de kan bli,
SÄLj näfver medans vi har chansen o casha in!"
Örebro DaSa
2009-03-04 20:08
Gurra// Har inget minne av att R. Walker skulle vara utpekade i detta forum som en spelare som förstörde stämningen i truppen.

Men det stämmer att Näfver och Nedim blivit utpekade för det. Jag tror inte Sixten petar/sparkar ngn spelare för de har taskig attityd så länge de presterar.
AIK Saywee
2009-03-04 20:05
Vad jag närmast funderar över, är vilka i den svartvita truppen är skadebenägna och varför?
AIK Saywee
2009-03-04 20:02
psoari//
Det du skriver är tänkvärt och ironiskt vilket du tydligt avslutar med ;-)

Wusac//
Jag kan hålla med om att det verkar riskabelt att köpa hem skadebenägna 33-åringar.

MEN - hur hittar man icke skadebenägna spelare på ett säkert sätt, inga garantier finns oavsett ålder på spelare, eller?
Örebro Wuzac
2009-03-04 19:42
Ämne: En gång ÖSK:are allt....psoari: Håller med dig - Alltid varit skeptiskt till att köpa hem skadebenägna 33-åringar tillika exproffs från utlandet för dyra pengar. Kilen har delvis motbevisat mig - Vi får se om han håller denna säsong. Och han var nog inte så dyr.

Å andra sidan kan kanske sådana spelare tillföra mycket för nykomlingar eller året efter under etableringsfasen med sin rutin, om dom får vara hela vill säga.

Kommer ni ihåg när ÖSK köpte Hasse Holmkvist? Han var väl mer på rehab än på träning/match.

2007:s års mest korkade inköp tycker jag var Hammarbys köp av Shaban. Och det säger jag inte för att han blev skadad. Han kostade totalt med sign on osv 16 miljoner för Hammarby (enligt pressuppgifter) som fick tömma varenda resurs. Och SÅ bra är han inte, mannen som blev känd för att han fick göra nån match i PL. Jag tycker Alvbåge är klassen bättre och Shaban klart överreklamerad.

Så du har rätt psoari, jäkla tur att ÖSK inte köpte M.J

Edit: Idiotköpet av Shaban är en av anledningarna att Hammarby inte har råd att förstärka ordentligt i år trots flera förluster av nyckelspelare i fjol.
Örebro Wuzac
2009-03-04 19:30
Rasmus Elm kvar över 2010? Kalmar ser över sitt hus på viktiga spelare vars kontrakt går ut efter denna säsong.

Anttonens "du får på nåder kontrakt" går ju också ut efter denna. Hur långt har ÖSK kommit i förhandlingarna i förlängningen över det? Eller startar förhandlingarna vilken dag som helst?

Edit: Hehe
Örebro psoari
2009-03-04 19:04
En gång ÖSK:are alltid ÖSK:are. Ni som trodde att Matias Jonsson gick till durgården för pengarna eller nåt annat är nu överbevisade. Han gick till djurgården av kärlek till ÖSK. Bara det att han för kampen på ett annat plan - Han är alltid skadad samt ser nu till att sänka klubben ekonomiskt. Heja Mattias. Örebro, Örebro, Örebro... ;-)
http://www.fotbollsexpressen.se/Allsvenskan/1.1485899/dif-fick-miljonsmall-ett-jobbigt-ar
Wivallius
2009-03-04 18:28
Ämne: En grej till om Lema....
//Saywee

Just det!
Buchinski
2009-03-04 18:15
Spekulationer brukar vara ett trevligt nöje, men spekulationer är spekulationer. Det blir ofta övetolkning.
AIK Saywee
2009-03-04 17:52
Gurra2001, tack, men det vore nog lika bra utan mina inlägg, här finns många forumgiganter.

Förresten, bombade rätt i går, de tre engelska matcherna gav 652 gånger min insats :-))))
Örebro Gurra2001
2009-03-04 17:39
Vad skulle forumet vara utan dig ;).
AIK Saywee
2009-03-04 17:35
Gurra2001, ja vi skriver nog lite om olika saker märker jag och kan dessutom hålla med dig om Walker-exemplet, men vissa har oerhört svårt för allt som heter Walker.
Örebro Gurra2001
2009-03-04 17:31
Saywee vi snacka om 2 olika saker. Du pratar om vad stämningen betyder för laget, jag pratar om att vissa skriver här med ett både anklagande sätt där vissa spelare pekas ut kombinerat med väl många antaganden med svagt stöd. Således pratar vi om två olika saker. Jag söker en grundläggande respekt för våra spelare, vissa verkar inte ge våra spelare det genom att på ett anklagande sätt med gissningar och antaganden skriva orättheter, långt mer spekulativt och från sanningen än vad exempelvis NA skriver som du ogillar starkt.
Annons: