/fotboll/osk/forum/6219.aspx/fotboll/osk/forum/6219.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK gnagarskalle-me hjärta.
2009-03-11 15:52
Rosen står idag o jag håller alla mina tummar för att debuten som nu ÄNTLIGEN kommer blir bra.

Visa dom nu Peter !!!
Örebro Pencing
2009-03-11 15:40
Jaha, då blir det första gången man ser ÖSK i år. Ska bli spännande även om mina tidigare besök på ösk:s matcher i Göteborg har slutat i katastrof. 1-4 mot Blåvitt och 0-3 mot GAIS i fjol. Men bägge de matcherna va innan EM-uppehållet, så jag har därmed inte sett det "nya" ÖSK. Nu måste jag bara hitta lite bilder på de nya spelarna så jag vet vilka som är vilka. Almebäck och Astvald och allt va de heter.
Örebro Marcus A.
2009-03-11 15:30
"Det massmediala intresset från Örebro är stort och förutom lokaltidningar med flera har den finska statstelevisionen YLE (!) avsierat ett besök på Valhalla IP i kväll för att i första hand följa de finländska spelarna och ledarna i ÖSK."
Wivallius
2009-03-11 15:04
//Mittåt

Görbra!
Wivallius
2009-03-11 15:02
/saywee

Valhallavägen i Stockholm uttalas också som om det skrevs med 4 l.

Valhall, Odens boning, uttalas dock som det stavas. Någonstans har nog "folkmunnen" förvanskat uttalet.
AIK Saywee
2009-03-11 14:00
Mittåt, "Görnya Ullevi" var klockrent!
Örebro Mittåt
2009-03-11 13:54
På sätt och vis känner jag en viss sympati för namnet Gamla Ullevi. Skulle man inte kunna påstå, att det är ännu ett utslag av det alldeles speciella göteborgska skämtlynnet. Då kommer alla att förstå. (Eftersom det i alla fall inte går att förstå de så kallade göteborgsskämten, om man inte är från Göteborg. Och det är det ju inte så många som är).

Annars tycker jag nog att det hade varit klockrent att döpa den nya arenan till rätt och slätt Ullevi.

Den snart gamla arenan som heter Nya Ullevi skulle i så fall kunna döpas till Nya Ullevi som ett utslag av den speciella göteborgshumor, som man inte begriper sig på i resten av landet.

Alternativt skulle man kunna döpa om Nya Ullevi till till exempel Gammnya Ullevi. På så sätt skulle man kunna få norrlänningarna på sin sida. De skulle begripa det.

Om man vill slå an hos värmlänningarna skulle man kunna döpa om den snart gamla arenan till Görnya Ullevi. Vilket också skulle kunna försvaras med att det är ett exempel på den alldeles speciella humor som frodas i Göteborg.

Nu tror jag inte att det är aktuellt för göteborgarna att försöka kila in sig hos oss närkingar. Men om man skulle vilja göra det så får mitt förslag till nytt namn på gamla Nya Ullevi definitivt bli Gnällevi.

Det om detta.
AIK Saywee
2009-03-11 13:51
Förresten, vilket underbart fotbollsväder, Västkusten (Halland) bjuder just nu på strålande sol, 5 plusgrader och svag vind. Det blir en fin kväll på Gårda Södra i Göteborg :-)

Här har det varit vår, några veckor redan, ljuset/värmen ökar hela tiden och talgoxen förgyller dagarna och på nätterna är det svartvita drömmar.

FORZA SVARTVITT!
AIK Saywee
2009-03-11 13:38
Här kommer ytterligare ett inlägg i "utkanterna".

Igår nämnde jag för några göteborgare (IFKare) att jag skulle till Valhalla. De skrattade och sa att det uttalas Vallhalla. Jag undrade hur många l det fanns i denna idrottsplats, 3 eller 4? De funderade länge och sa att det är tre!

Då undrar jag vad jag gjorde för fel i uttalet?

Alla till Valhalla, som alltid uttalas Vallhalla men aldrig stavas med 4 l, eller?
Wivallius
2009-03-11 13:10
//BBB

Ja, långa projekt kan säkert sänka kostnaden till 400-500 Kr i timmen. Men om man jobbar utifrån egen verksamhet, som jag antar Allén gör, kan nog avbränningarna stämma.

Sen, om han är 80 år kanske hans lugn och ro är värt 35 000 Kr/mån enligt honom själv
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-11 13:09
ps. En intressant detalj i sammanhanget är också att de sociala avgifterna för 65:åringar bara är 10% (i st f normalt 32%), så där drar Sture ytterligare en vinstlott... men, kanske är vi out of the topic nu :-) ? ds.
Örebro Pras Y
2009-03-11 13:07
Grabbar vad tycker ni om listan då?
Några synpunkter, något bra - dåligt?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-11 13:05
Wivallius// Visst, jag är absolut medveten om det du beskriver även om jag inte helt håller med om de nivåer du anger. Mängden "utdebiterbar tid" varierar helt enkelt från bransch till bransch (en "in house-konsult" kan i princip fakturera 40 tim/v).. Vid åttio års ålder så borde man, när man rimligtvis har en stabil pension att falla tillbaka på kunna vara lite mer ödmjuk sas i sin utdebitering.. Framförallt o som sagt i tanke på kvaliteten i det sk arbetet.. :-)
Wivallius
2009-03-11 12:54
//BBB

Har själv djupa försänkningar i konsultbranschen och vet att ett timarvode på 1000 Kr/timme leder till ca 27-28 000 Kr i månaden för en ensam konsult i ett eget företag. Anledningen är att mycket (gratis)-tid går åt till insäljningar av uppdrag, till sociala avgifter, pensionsförsäkringar, skatt, lokalhyra för kontor, bil (kanske), resekostnader i övrigt och inte minst bokförings- och revisionskostnader. Har man en hemsida tillkommer konsulttjänster kring denna om den skall hållas fräsch och uppdaterad. Därtill kommer, om jag förstår hans uppdrag, möten med en referensgrupp där de som sitter i den skall ha arvode samt resor betalda.

Sture Alléns arvode motsvarar en månadslön på ca 35 000 per månad, en inte alltför orimlig summa för en man med hans bakgrund.

Jag tar därmed inte ställning till kvaliteten i hans arbete i detta fall! ;-))
Örebro DaSa
2009-03-11 12:12
Skall vi gissa att det blir minst en halvlek med 4-4-2 ikväll (antagligen den sista då Olsen börjar på bänken) då vi verkar sakna både Porokara och Basse. Sen tror jag Sixten vill spela ihop Wiken och Almebäck så han kommer att spela Wirtanen på högerbacken vilket gör att ytterligare en ytter förvinner. Vore kul att se Rosen också men det är nog mindre troligt.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-11 12:11
Ämne: Matchen idag mot GAI....
Delar inte din uppfattning. Kan inte tänka mig att denna match är viktigare än någon annan på försäsongen. Resultatet är inte det viktigaste, utan det är fortfarande andra saker som är i fokus, dvs det taktiska/systemmässiga...
Örebro Visionen
2009-03-11 11:57
Matchen idag mot GAIS är jätte spännande. Denna match har en psykologisk/mental viktig betydelse för grabbarna i vårt kära ÖSK. Du får förutom matchen på plan även en intressant match mellan de båda tränarna, mycket prestige! Axén har väl lite fördel då han "känner" våra lirare och vårt spel. Det blir då direkt spännande och se hur "påhittig” Sixten är och hur han väljer att möta detta!

som sagt mycket viktig match och väldigt spännande synd att man inte kan vara där och bevittna ”Hjärnornas kamp”!
Örebro ÖSKare i exil
2009-03-11 10:59
Matchen börjar 18 kostar 50 kronor enligt svar på GAIS forum. Det kommer bli tight men jag borde hinna dit precis :D
Örebro Sekt. E
2009-03-11 10:47
BBB// Tack.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-11 10:42
kl 18 verkar det som..
Örebro Sekt. E
2009-03-11 10:24
Hmm, när börjar matchen idag? Hade för mig att det var 13, men nu står det 16 på officiella. Vet någon om det blir direktrapport?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-11 10:11
Räknade hastigt ut att Sture Alléns arvodeskrav motsvarar en månadslön på dryga 180.000 kr (efter avdrag för sociala avgifter). Det brukar sägas att ju mer kvalificerade arbetsuppgifter, desto högre lön.... eller a la Björklund: "- se det som en utbildningsbonus!"
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-11 09:53
edit: dubbel
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-11 09:53
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att enbart ta det blygsamma beloppet 39.000 kr i arvode för mitt stora tankearbete vilket nu lett fram till förslaget att Behrn Arena döps om till: Eyravallen
Vart ska räkningen skickas? Werme, Kommunstyrelsens ordförande?
Örebro Djäflun
2009-03-11 08:45
Skulle vara kul om någon ÖSK:are var med i nästa "matchpuls" då jag förmodar att ÖSK ska avhandlas. Någon av de som fixar repotagen här på svartvitt eller varför inte Alvbåge. Alvbåge verkar ha en grymt bra medial personlighet.
Örebro keso!
2009-03-11 08:21
Lill-Zlatan? Det är väl tveksamt. Haan har väl ändå ett eget namn. Emra-emra.
Örebro Grixx
2009-03-11 06:49
Olsén19// Det tyder på en klar spricka mellan Roni och Sixten ;-)

Det kommer att bli en jävla bang i media nu...som när Draken passerade mach2;-)
Örebro Yeah
2009-03-11 01:14
Kommer man kunna följa morgondagens stora drabbning (nej inte manU-Inter), utan GAIS-ÖSK via någon direktrapport?
Örebro Olsén19
2009-03-10 23:23
Ämne: Olsén19//
Vart står....
I den senaste intervjun med Boström så sa han att han valde att inte spela Porokara, trots att Porokara själv verkligen ville spela...
då tolkar jag det som att han är fit for fight =)
Helsingborg Shelton
2009-03-10 23:04
Ämne: Kloka ord från Patri....
Kul att du gillar inlägget!
Annons: