/fotboll/osk/forum/6208.aspx/fotboll/osk/forum/6208.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2009-03-12 16:17
Svaret på min gissning om vem som tog en av mittenpositionerna i den svartvita forumbänkraden kom redan innan jag han trycka på skicka meddelande.
AIK Saywee
2009-03-12 16:12
OK, exilarn från Knalleland, jag håller med dig, det grönsvarta läktarspråket var vidrigt och klent!
AIK Saywee
2009-03-12 16:09
DaSa//
Se upp i fortsättningen för P-garage, parkera taktiskt, gärna upplyst, trafikerat, där mycket folk är i rörelse och gärna i närheten av biljettautomaterna.

Emras kroppsspråk riktar sig ibland till medspelare, ibland till tränarna och ibland till publiken. Ibland förstår jag honom och ibland förstår jag honom inte. Hoppas dock att medspelarna förtår honom.

Dessutom hörde jag av min GAIS-"kompis" (?) idag att GAISare lagt ut Wikströms adress på nätet, så himla lågt att jag inte finner ord!!!!!

Forumbänkraden var nog inte bänkad för sista gången på västkustmatcher, Saywee tog vänsterstolen och undrar om det inte var med en exilare från Borås, någonstans! Trevligt grabbar, vi ses snart igen!

FORZA SVARTVITT!
Örebro ÖSKare i exil
2009-03-12 15:54
Långt hår och skägg. Satt väl på olika plats i första och andra.

Ska vi tala om taskig attityd igår tycker jag inte det är de svartvita spelarna som ska diskuteras utan de grönsvarta - på läktaren. En försäsongsmatch där det skreks på kort och hån för allt och inget. Inga goa gubbar.
Örebro DaSa
2009-03-12 15:49
Efter Wikströms kapning igår av GAIS gullegris så vågar man inte lämna ÖSK-kaffekoppen obevakad här på Torslanda:) Angående inbrottet igår så blev inget stulet, de var nog bara intresserade av min skräppåse som låg i baksätet. Parkerade i Ullevi garaget, så det kan ni ju tänka på om ni tar bilen till en ÖSK match i Götet.

Angående Emra så kan jag förstå hans frustration då han inte fick ngr vettiga bollar att jobba med. Sen får vi hoppas att de övriga i ÖSK har lärt/accepterat sig hans kroppsspråk, att han visar det som andra enbart tänker.

Har ni läst krönikan på na.se om att förlänga med Sixten? Jag håller nog med om att vi skall vänta och se hur det går under vårsäsongen. Vet inte varför men jag har en känsla av att inte alla i truppen har köpt 4-3-3 konceptet, men kan inte sätta fingret på varför...

Sen förstår jag om Sixten vill göra klart med en förlängning direkt så han vet om han skulle flytta hit sin familj eller ej.

Tyckte även att det var treligt igår med en ÖSK-forum bänkrad. Men har inte koll på vad alla kallar sig. Fyll gärna i er nick i bänkplaceringen nedan:

Från vänster om man kollar ner på planen:

Sawyee - ?? -Pencing? - DaSa - ?? - ??

Sen hade vi ju Nordins farbror springandes framför oss men han kanske inte brukar hänga på forumet?:)
Örebro Wuzac
2009-03-12 15:47
Storm_90: Generellt skall du ha upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Vore jag dig skulle jag slänga iväg ett mail till websajterna där du plockar bilderna och fråga om det är ok. Vissa kan vilja att att du anger varifrån bilden kommer lite finstilt under bilden.

Gör du det kommer nog ingen hindra dig från att ta bilderna eftersom det inte är för kommersiella ändamål. och du behöver inte oroa dig för nåt strul.

AIK Saywee
2009-03-12 15:41
Jag är i vart fall inte ett dugg tjurig när det gäller Emras gestikulerande, men det var mycket gester igår från hans sida och iofs är ju det någon slags kommunikation. Jag blev dock snarare förvånad vid vissa tillfällen.

Konstaterar bara att det var en hel del gester och att en del var befogade och andra förstod jag överhuvud taget inte alls, sett till situationen.

Vad som sas eller skreks på plan var dock svårt att höra.

Kommunikationen kommer nog bli bättre så småningom, när de nya hittar de gamla, dvs när den svartvita eleganta elvan spelat sig samman i "samspel", "spelförståelse", kommunikation etc etc. Det är ju som tur, bara träningsmatchande än så länge.
Örebro Storm_90
2009-03-12 15:25
Nu när det går att anmälla sig till Djurgården hade jag tänkt lägga upp lite bilder på bildagboken( Är en internet sida där man lägger upp bilder för den som inte vet) med ÖSK tema. Men innan jag göra det vill jag veta om jag får göra det tex ta en bild jag hittar på internet eller kan den bli anmält om jag gör det? Tacksam för svar!
Örebro Pencing
2009-03-12 14:44
Ämne: Pencing/ okej, det f....
Tycker det sista du skriver är intressant. Han lyckas ju få hela publiken emot sig på bara ett par minuter. Många va de hånfulla kommentarer runt om mig på läktaren om hans övervikt och långsamhet och lathet och taskiga attityd på planen. Därför kändes det lite extra roligt att just han fick göra mål. Då blev de tysta och jag funderade på att säga något spydigt, men avstod. Tur det, för sen sekunderna efteråt lyckas han dra på sig gult kort och så va tugget igång igen. Såg inte den situationen, men tror som du att han fick kortet på grund av att han är just som han är. Och kanske är det så att mina intryck av honom som en kille med taskig attityd också är en följd av mina fördomar om honom. Tyvärr tror jag inte att jag är ensam om att se honom så, det kommer vara många motståndarfans och domare som gör samma tolkning.
Örebro Pojkvaskern
2009-03-12 14:29
Pencing/ okej, det förklarar ju situationen någorlunda. Tycker inte heller att man ska vara överdrivet orolig för denna typen av kroppsspråk men i detta fall var det ju faktiskt ett mål som blev följden. Han ska säkert flytta upp, de har säkert snackat om det men det gäller ju liksom att prioritera. Han stod ju o såg att ingen tog markeringen.

Menmen. Han kommer nog få mycket skit under vårsäsongen, han har ju liksom den attityden. Igår var han ju illa omtyckt redan från start nästan av hemmapubliken, han har väll ingen bakgrund i matcher mot GAIS vad jag vet om. Detta syntes ju också vid målet när Emra ska hämta bollen och blir varnad. Målisen gömmer ju bollen bakom sig och ställer sig ivägen. Men domarn förutsätter liksom att det är Emra som gjort nåt. Tror på många gula där i år, förhoppningsvis kan målen bli desto fler!
Örebro ÖSKare i exil
2009-03-12 14:12
Just snack och gestikulerande frammåt tycker jag är något som vi saknat. Att Emra inte är nöjd och vill mer är ju något han inte är ensam om i gårdagens match. Kim Olsen som jag tyckte gjorde ett bra inhopp såg riktigt sur ut och samma med Astvald och Näfver. Vill vi ha vinnarskallar ska vi förvänta oss känslor när det går emot.

Men på tal om tjurighet blev jag förvånad av negativa GAIS kommentarer om Axén när det knackade i spelet för de grönsvarta. Flyter det inte för GAIS kan det nog komma att bli tufft för Axén.
Örebro Pras Y
2009-03-12 13:59
Sluta tjura när spelare visar lite känslor. Alla är inte robotar som Nordback.
Skulle ni tacka nej till Inzaghi med anledning av att han gestikulerar för mycket och sprider dålig stämning. Det här stora killar, professionella med bra lön, de ska kunna samsas. I värsta fall kan man ju dumpa Emra i sommar.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-03-12 13:28
Jag som trodde Emra hade mognat? Nä han får fan skärpa sig!
AIK Saywee
2009-03-12 13:16
Pencing, jag såg inte tydligt just den situationen du och Pojkvaskern beskriver, men jag håller med om att han är lite av en måltjuv, det räcker med en chans.

När det gäller Emras kroppspråk så vet jag inte vad det beror på, men ibland blev det för mig oväntade gester ... främst vid tilltänkta anfall.
Örebro Pras Y
2009-03-12 13:13
Roja

Kan tyvärr inte hålla med.
Örebro Pencing
2009-03-12 12:46
Ämne: Måste bara flika in ....
Jag såg också situationen vid 2-1 målet då Emra gestikulerade besviket, men uppfattade den lite annorlunda.

Vid inkastet hade Emra en markering strax utanför straffområdet, men Kim ropar på honom att han ska komma upp till mittplan istället. Emra börjar då gestikulera att ingen annan har den markeringen, men går därifrån långsamt och hamnar istället i ett ingemansland där han varken gör nytta i markering eller för att ligga på kontring. Oturligt nog går bollen till den nyss Emra-markerade vilket sen leder till målet. Emra visar då stor besvikelse och klagar på Kim och gör stora gester. Kim och Emra snackar sen om situationen. Känns inte som om de går riktigt ihop. Jag kan inget om fotboll, så jag vet inte vad som va rätt och vad som va fel. Men kroppspråket på Emra kan inte vara positivt någonstans för laget.

Det som va positivt med Emra va dock att han fick en målchans och den gjorde han mål på. Sånt är alltid bra.
AIK Saywee
2009-03-12 12:13
Ämne: Måste bara flika in ....
Pojkvaskern//
Jag lade också speciellt märke till Emra´s kroppspråk som faktiskt ibland var lite förvånande.
Örebro ÖSKare i exil
2009-03-12 10:00
Ämne: Intressant när man s....
Segern var odiskutabelt rättvis.
Örebro ÖSKare i exil
2009-03-12 10:00
Trots dåligspel, arga GAISare och torsk mot makrillar var jag oerhört nöjd med att få se svartvitt spela boll och att tjat med andra svartvita fans. Match rapporten blev försenad tills idag pga resa och arbete.

Första 30-35 minuterna var en egen match i matchen tycker jag. GAIS tryckte upp backlinjen och höll laget väldigt kompakt. Det blev oerhört trångt på mittfältet där Nordin och Nordback såg väldigt osynliga ut. GAIS dominerade mittfältet och jag tyckte de kom igenom alldeles för lätt i mitten ett par gånger. Almebäck och Wikström såg skakiga ut. Att GAIS inte gjorde mål tidigare kändes snarare som deras oförmåga därtill än något faktiskt ÖSK försvar.

1-0
En frispark från kanten slogs mot ytan mellan Westman och backlinjen där en GAIS spelare nickade bollen frammåt mot första stolpen och en annan grönsvart nickade in bollen bakom Westman från nära håll. Bra gjort av GAIS mot vad jag uppfattade som ett passivt ÖSK försvar.

Offensivt fanns det inte mycket. Näfver och Astvald var tämligen osynliga och Emra var hårt uppvaktad på de bollar han väl fick. Tyckte att Emra föll lite väl långt ner i banan vilket gjorde mittfältet än trängre och resulterade i 5-10-15 bass i backlinjen innan ett dåligt uppspel på anfallarna kunde brytas av GAIS. När ÖSK vann boll gick det på tok för långsamt och man mötte hela tiden ett GAIS i sina positioner.

Vändningen.
Efter ca 35 minuter hände något. Kanske var det Kihlens idoga prat och hans glidtacklingar, kanske inte. Det blev bättre rörelse och man hittade sina positioner. Bättre rörelse och Nordin och Nordback om med i spelet samtidigt som Näfver och Astvald hittade ytor. Aggresivitet och rörelse som så småning om resulterade i att Emra nickade in 1-0. Inget fantastiskt spel men iallafall ett spel.

Första halvlek så var det som vanligt Kihlen som var den bästa spelaren skulle. Wirtanen överraskade positivt och var bra, inte heller Wowoah gjorde bort sig.

Andra halvlek.
Började med GAIS som kontrollerade spelet men åstadkom lite. ÖSK blekt i offensiven. Sen kom trippelbytet. Näfver och Nordback såg trötta ut och blev utbytta tillsammans med Astvald. Näfver och Astvald var klart missnöjda med sig själva och när de möttes av glada tillrop framgav kroppsspråket att de inte tyckte sig förtjänta av några sådana.

4-4-2 gav utdelning direkt. Någon diamant form kunde jag inte hitta. Snarare ett rakt mittfält eller en defensvi och tre offensiva där Bedoya och Per J låg i höjd med anfallarna. Detta resulterade direkt med att ÖSK fick grepp om spelet. Kim Olsen visade definitivt vem som är förste anfallare i ÖSK och det var positiva tongångar bland oss ÖSKare. Flera täta lägen inne i boxen där dock inget gav utdelning. Bedoya slog ett stort hål i luften på volley och när bollen gick vidare drog Sammy den långt över målet. En farlig frispark slogs övermuren och precis överribban av samme Wowoah. Allt eftersom hittade GAIS nya positioner och spelet blev lite mer avslaget närWanderson visade sin kvalitet. Han får en boll i straffområdet och medelst ett par tvåfotsdribblingar kommer han fri och placerar bollen kyligt bakom Rosen. Kort därefter tacklas Wanderson av Wikström och får bäras ut under en GAIS kör som krävde avrättning och stegling av ÖSKs bästa bostadsmäklare. GAIS fortsätter vara något bättre och 3-1 kommer efter att en GAISare fått avsluta straxt utanför straffområdet.

GAIS ägde mittfältet och matchen. Baserat på den här matchen är inte Astvald redo för allsvenskan. Alldeles för mycket saknas i det defensivaspelet däremot finns potential.

Frågetecken:
Försvaret. Första 30 var inte bra och jag tycker Almebäck och Wikström borde haft bättre koll på det som hände i mitten.

Omställningar. Bollen erövras långt ner i banan och när den gör det vänds spelet på tok för långsamt. Varken Nordin eller Nordback tyckte jag vann boll och för det mesta handlade det om att rulla runt i backlinjen.

Positivt:
Kihlbergs pondus.
Kim Olsens tillför e
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-12 09:54
Intressant när man skummar åsikter o rubriker om gårdagens match. Den första rubrik som dyker upp framför ögonen säger att "GAIS övertygade mot Örebro", en rubrik vilken ju onekligen antyder att segern var odiskutabelt rättvis. Här och på NA, å andra sidan ges en annan bild. Om något lag kan anses som bäst så var det ÖSK... bara det att GAIS gjorde fler mål. Å andra sidan går väl fotboll ut på att göra fler mål än motståndaren? Å andra sidan går träningsmatchande ut på att testa spelsystem/-idéer samt att lufta ett stort antal "reserver"...? :-)
Örebro Mittåt
2009-03-12 09:39
Pintorp// Ja. du får sätta dig var du vill så länge som någon annan inte hunnit före dig.
Örebro Pintorp
2009-03-12 09:36
Var länge sedan jag lyckades komma iväg på en träningsmatch nu med tanke på att jag bor i Mariestad, men på lördag planerar jag att åka upp. Hur fungerar det med platser och så vidare? Är det bara att placera sig var man vill efter att man betalat?
Ber om ursäkt för n00b-frågorna.
Örebro Aspen
2009-03-12 09:28
Strutsmentalitet:
- Men GAIS är absolut inte bättre än oss, utan de gör bara mål.

Ge Berra några chanser han kommer att ta dom.
Örebro Rojas
2009-03-12 02:35
Det man har sett av Almebäck hittils är han ju bra mycket bättre än Berra. Sådär kan jag absolut inte hålla med, förstår inte det förhållandevis dyra köpet av han, när det finns klart bättre spelare i närregionen
Örebro Pojkvaskern
2009-03-12 02:25
Måste bara flika in angående Emra. Var nere på matchen idag och som Som tidigare nämnt är ju hans kroppsspråk under matcherna under all kritik. Detta är speciellt tydligt vid deras 2-1 mål, tror GAIS har inkast och Emra har markering på en gubbe utanför straffområdet, han visar dock till de andra att de ska hålla den gubben och går själv därifrån utan att någon annan tar upp markeringen. Sen viftar han besviket och ställer sig med händerna upp, klagandes och står så och ser på när denne får bollen, lirar Wanderson som sedan gör målet. Riktigt uselt. Det roliga är dock att Olsen springer över till Emra och säger åt honom eftersom han fortfarande är klagandes över att ingen tog hans markering. Som en GAISare framför oss sa att det kan vara farligt att ha en sån typ av person i en grupp. Börjar faktiskt också fundera på om det är värt det...

Örebro Pras Y
2009-03-11 23:59
Värst va folk ser ner på Berra nuförtiden.
Han är vår mest talangfulla innerback, helt klart.
Det Berra behöver är speltid, han behöver nöta, nöta och nöta positionsspelet, zonmarkering etc.
Jag tycker Berra och Wikström många gånger förra hösten utgjorde ett jätte bra par. Då vi har offensivtlagda ytterbackar och tre framgångsrika bollvinnare centralt så begränsas motståndarna till kantspel och inlägg, antingen från mitten av banan eller utanför vårat straffområde, och då är det bra med två grymma huvudspelare. Det är min åsikt i alla fall.

edit:stavfel
AIK Saywee
2009-03-11 23:24
DaSa, instämmer i din matchrapport, men vi såg ju matchen ur samma "vinkel".

Tråkigt med bilinbrottet, var det i ett p-garage?

Dessutom verkar det vara ont om "goa gubbar" nuförtiden i Götet. "Mördareklacken" skämde ut sig totalt!!!
Örebro Wuzac
2009-03-11 23:05
NA har lagt ut målbilderna nu. Vid första målet tycker jag Wowoah & Almebäck borde fått bort bollen efter kanten som istället ledde till frisparken. Lite svagt faktiskt av dem. Sedan faljerat markeringsspel vid efterföljande nicken.

Inte lika mycket att säga om de andra två målen mer än att Wandersson lurar upp Almebäck på läktaren. Möjligen borde inte passningen till honom fått gå fram så lätt.
Örebro Karlssson
2009-03-11 22:42
Man kan ju notera att vi har haft svårt på bortaplan i träningsmatcherna. Vi får verkligen hoppas att det inte blir så i allsvenskan för då kan det gå riktigt dåligt.
Örebro Mittåt
2009-03-11 22:06
Ett stort tack till alla som berikar oss med sina intryck efter matchen. Just bedömningen av enskilda spelares insats är någonting man aldrig får via de mer officiella kanalerna, som NA etc. Att sedan omdömena varierar en del gör inte så mycket. Det är nog mera en fördel.

Av rapporterna från Stockholm och Göteborg att döma så är Wirtanen på väg att etablera sig som förste högerbacksvikarie.
Annons: