/fotboll/osk/forum/6197.aspx/fotboll/osk/forum/6197.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro BabyKladde
2009-03-18 21:27
emra tahirovic är väl den mest aktuelle för U21..
..resten som ÖSK KRILLE nämner hör ju till U19 dom flesta. svårt att tro att U19-spelare tar steget till U21 EM då vi har så pass många inom sverige som är U21 aktuella.
Örebro Wuzac
2009-03-18 21:23
Angående Michael Almebäck. Det är svårt att tro att han bara är 20 år ganmmal. Och då avser jag inte bara utseendet. Han har ju visat upp en spel också i ÖSK som om han inte gjort annat än spelat i Allsvenskan. Nästan iaf. Vissa vill kanske påpeka vissa brister han emellanåt visat i träningsmatcherna men utifrån att han bara är 20 år gammal tycker jag att han är väldigt bra.

Jag vet inte riktigt vilka innerbackar som aspirerar på en U-21 plats. Rasmus Bengtsson? Är han under 21? I sådana fall är väl han gjuten misstänker jag.
Örebro Mittåt
2009-03-18 20:54
Det verkar gå lite trögt med spelarbloggarna. Både här och hos NA. Kanske inte så underligt. Spelarna har ett rätt hårt program. Mycket träning, återhämtning och äta. Dessutom finns det ofta någon kvällsaktivitet inplanerad. Antingen officiell eller inofficiell. Det blir nog inte så mycket tid över eller ork kvar för att sätta sig ner för att försöka sammanfatta dagen i bokstavsform.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-03-18 20:52
Vilka av de här spelare tror ni kan komma med i U21 EM truppen?

Michael Almebäck
Oskar Johansson
Per Johansson
Erik Nilsson
James Frempong
Kristoffer Näfver
Marcus Astvald
Emra Tahirovic
Örebro Gurra2001
2009-03-18 20:52
Aleq// Tippning handlar väl inte om mod. Det handlar om att tippa rätt. Människor försöker förklara sin verklighet så som det passar dom. Alla supporters har alltid hittat förklaringar till för varför just deras lag kommer bli ett topplag. Vilken människa lever inte i sin bubbla? Experter och spelbolag tippar ÖSK runt 8-10. Därför kan vi anse att 6-8 är rimligt också. De som tippar plats 3 eller bättre är således orimliga. Det finns massiva fakta och faktorer att ha i sin kalkyl. Du tar en sak av många saker i din kalkyl. Du är selektiv. Jag kan ta upp massor med saker men tar upp ett fåtal då utrymmet för detta är begränsat.

Det har gått hundratals dagar sedan det du pratar om. Massor av saker har ändrats sedan dess. Lag med samma trupp, tränare osv kan skifta väldigt mycket på ett par dagar. Vi brukar kalla det form. Nu har det ändrats trupper, tränare och t.o.m. andra lag är med detta år. Det kommer garanterat ske förändringar under sommaren. Detta är till nackdel för ÖSK eftersom de har mindre plånbok än många klubbar. Det finns fler lag än 2 som är mindre beroende av nyckelspelare än ÖSK. Således är vi mer känsliga än flertalet andra lag om en nyckelspelare som Kim eller Alvbåge skulle bli skadad. Folk (engelsmän, stockholmare, alla föräldrar osv osv) tror att just de är bättre eller har större potential än andra. Det finns ett glapp mellan vad England har presterat och vad engelsmännen tror om sitt lag. Detsamma gäller 08-lagen och föräldrar som missbedömer hur duktiga sina barn är. Generellt tror människor att de är smartare än medel, snyggare än medel osv osv.

Självklart kommer fans då tippa sina lag som i genomsnitt bättre än vad lagen kommer placera sig. Men var medveten om att du har en övertro på ditt lag just därför att det är DITT lag.
Örebro Mittåt
2009-03-18 20:50
Sekt. E// Bassombeng går nog före i nio matcher av tio. Det finns dock ett frågetecken hans tillgänglighet. Men är han frisk spelar han.
Örebro Sekt. E
2009-03-18 20:40
Jag tror Näfver får väldigt svårt att konkurrera med en frisk Basse. Som backup riktigt bra men en frisk Basse på spelhumör konkurrerar med Ischizaki (stavning?) om att vara bäst i ligan på högerkanten. Tycker jag.
Örebro Wuzac
2009-03-18 20:32
Mittåt: Och en sådan träning tyder väl då på att de börjat träna in Nävfer som Basse-alternativ.

Lite tråkigt på ett sätt också om Nävfer också blir Porokara-Backupen då det sätter James i, om inte frysen så i alla fall kylskåpet ett halvår till. Å andra sidan så ska väl de som tränaren anser vara de bästa spela.

Örebro Joerny
2009-03-18 20:28
Joernys officiella startelva mot Hammarby med ett par reservationer.
Alvbåge
Wirtanen-Iron Mike/Berra-Wikström-Wovoah
Kilen
Nordin-P.Johansson/Bedoya
Emra-Olsen-Porokara
Örebro Mittåt
2009-03-18 20:28
Wuzac// Jag håller helt med om att Porakara till vänster och Näfver till höger är en bättre kombination än tvärtom. Det kanske var därför som Kristoffer tränade vänsterskott idag efter den ordinarie träningen. De skjuter han ju företrädesvis då han bryter in från högerkanten.
Örebro Wuzac
2009-03-18 20:25
Mittåt: Tycker också de skall byta kant då och då under matchens gång. Huvudsaken för min smak är att Porokara får vänsterkanten som utgångsposition.
Örebro Mittåt
2009-03-18 20:24
Wuzac// Jag tycker att Näfver kan spela till höger. Han har inte sett oäven ut på den sidan under träningsmatcherna. Ibland byter han och Roni kant. Det kan också vara bra att motståndarbackarna får olika problem att lösa.

Sedan finns ju också Marcus Astvald som möjlig lösning.

Tillägg: Fast med Patrik går det väl som det brukar. Lagom till seriestarten är förkylning bortblåst och skavankerna läkta. Även om man inbillar sig att han missat många matcher de senaste åren så är det faktiskt inte så. Får han bara spela så håller han sig spelbar.
Örebro Wuzac
2009-03-18 20:22
Joerny: Ja, Nordin, Porokara och Alvbåge är väl våra f.n hetaste objekt. Basse skulle kunna tillhöra dem men är just nu för mycket skadad tror jag. Börjar han hålla fysiskt ryker han nog illa kvickt tror jag. En publikspelare.

Det som också talar för Porokara är att han nu fått ett internationellt skyltfönster genom att han är på väg att etablera sig i Finska landslaget.
Örebro Wuzac
2009-03-18 20:18
Mittåt: Ja, men frågan är då vem som får täcka Basse? Jag gillar inte tanken på att de börjar labba med Porkara till höger och Näfver till vänster. Tycker Porokara är en halv klass bättre på vänstersidan.
Örebro Mittåt
2009-03-18 20:13
Tur att vi har Wirtanen nu när högerbackarna faller ifrån till höger och vänster. Eller hur?
Örebro Joerny
2009-03-18 20:13
Wuzac// Tänker också på Porokara i första hand men även Nordin skulle kunna vara ett försäljningsobjekt. Där har vi också en tänkbar ersättare i Bedoya. Skulle man inte sälja kameruanerna i år så tycker jag att man ska diskutera förlängning med dom. För annars riskerar man att dom går som bosman efter säsongen 2010.
Örebro Wuzac
2009-03-18 19:48
Joerny: Precis. Visserligen tror jag klubben gick ett par mille i vinst men det är inga stora marginaler. Spelarinvest har väl direkt inte mycket heller kvar att handla för. Men samtidigt, det är ju det vi vill. Köpa billigt och sälja dyrt. Tyvärr förorar vi då ibland våra favoriter i laget.

Men det är dax att ÖSK får in en bra försäljning på iaf +10 mille. Tror Porokara ligger närmast till om han gör en lika bra vår som höst. En sådan försäljing skulle också passa ÖSK, om det nu måste säljas och säljas med god vinst, eftersom vi just nu disponerar både James och Kristoffer på vänsterkanten innebär det att ÖSK inte nödvändigtvis måste kompensationshandla för att ersätta Porokara utan kan hålla i pengarna. Och för ÖSK:s trygghet tror jag det är bra om de kan ha en reserv på runt 10 miljoner. Att behålla Näfver kan i längden visa sig ha varit ett bra strategiskt val. Även om det valet från början inte var planerat.

En försäljning som skulle passa ÖSK sämre är Alvbåge eftersom klubben inte disponerar någon naturlig ersättare. Iaf ingen som ens är i närheten av Alvbåge,
Örebro Aleq
2009-03-18 19:43
Fattar inte varför alla ska vara så oerhört fega i sina tippningar, slutet på förra säsongen visa att Örbro SK med full trupp tillhör den absoluta toppen i AS. Kommer inte ÖSK top5 i år kommer i alla fall jag bli grymt besviken. De enda lagen jag kan se som faktiskt är bättre är Elfsborg och IFK Skattefusk, möjligtvis Kalmar också.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-03-18 19:25
Uch!!! Lagrell var i Örebro idag!
Örebro ÖSK Fans
2009-03-18 19:14
Måste få säga att Hammarbys bloggare och Fan TV på cypern håller världsklass

Örebro ÖSK KRILLE
2009-03-18 18:34
Om ÖSK ska sälja spelare i sommar så får de inte sälja till allsvenska konkurener! Dax att ÖSK säljer spelare till andra Europeiska lag!
Örebro Joerny
2009-03-18 17:56
Wuzac// jo, jag är rädd för att ÖSK kommer behöva sälja spelare till sommaren. Man gjorde väl ett litet minusresultat förra året om jag inte minns fel. Det egna kapitalet är inte särskilt stort dessutom behöver spelarinvest nog ge en aktieutdelning för att öka intresset för att investera i bolaget.
Örebro Grohl
2009-03-18 17:41
Ämne: Ämne: Ämne....
Aldrig fel att ge sig själv en klapp på ryggen! Tyckte mest att det såg kul ut =) No hard feelings!

Förstod precis vad du menade, men jag tycker ändå att 25ggr pengarna är att överskatta hur säkert Zoran sitter. Skulle sätta han i samma nivå som Stahre i AIK, typ 15 ggr pengarna alltså. Alltså är 25 ett överodds.

Djurgården har till skillnad från GAIS resurserna att kicka en tränare som inte får allt att fungera, dessutom har dom kravet på sig att prestera bra. Kan gå fort om det går dåligt fram till sommaruppehållet.

Den tränare jag tror personligen ryker först är Pelle Olsson i Gävle, men då är ju oddsen därefter också.
Örebro Wuzac
2009-03-18 17:31
Joerny: Jag håller med dig. Med tanke på hur mycket lagen kan förändra sig (Både köpa och förlora spelare) nuförtiden under sommarfönstret är det nästan omöjligt att tippa sluttabellen nu. Utan som du säger man får tippa "Sommarställningen".

Edit: Och jag kan tänka mig att ÖSK har större möjlighet att sluta högre upp i sommar än i sluttabellen. Kanske 3-5 för att sedan tappa en eller par placeringar. Går Stockholmslagen skitdåligt lär det bli köppanik för dem i sommar (har de inga pengar skaffar de). Samma Malmö (som verkligen har pengar).

Örebro Joerny
2009-03-18 17:21
Med tanke på konjukturen som är som den är, så kommer säkerligen en del klubbar vara villiga att släppa nån spelare i sommar. Men ingen vet hur det kommer vara med köpare iofs. Proffsklubbarna kommer kanske bli mer återhållsamma med värvningar?
Därför vågar jag inte tippa var vi hamnar i allsvenskan. Jag nöjer mig med att säga att vi kommer ligga 4:a-6:a vid sommaruppehållet. För just nu har vi ett bra lag och skadeläget har ljusnat. Så vi är minst lika bra som förra året. Förmodligen bättre!
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-03-18 17:19
Örebro slutar 7a
Örebro go_osk
2009-03-18 17:09
Det verkar som att Jocke Green är på väg tillbaka. Enligt länken så deltog han under en del av fotbollspasset för att sedan ägna sig åt rehabilitering tillsammans med Nordback och Olsen. Riktigt bra eftersom jag tycker att han utvecklades en del under fjolårssäsongen.
Örebro Sekt. E
2009-03-18 17:02
Gurra2001// Kan kanske vara så att klubben skrivit in en klausul om minskat arvode vid eventuellt friställning? Vem vet... Sett till kravbilden i förhållande till realistiska möjligheter att leverera tror jag att hammarby eller dif snabbast får friktion däremellan.
Malmö FF Chicko
2009-03-18 16:52
Ärligt talat nu, handen på hjärtat. Örebro slutar femma i år.
Örebro Olsén19
2009-03-18 16:50
Förläng med Sixten nu!
Annons: