/fotboll/osk/forum/6189.aspx/fotboll/osk/forum/6189.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro rirobban
2009-03-21 21:10
Wuzac//
Vi har dock inte detta problem i Örebro som jag ser det. Kanske vissa matcher, men snittet är helt okej här. Om ÖSK krigar i toppen denna säsong så kan jag mycket väl tänka mig att vi når ett snitt upp mot 10 000 åskådare! Men då ska man spela som i höstas och vinna matcherna i början av säsongen.

Nu kommer snittet totalt att höjas denna säsong då både Malmö och Göteborgslagen har nya arenor. Ju fler som bygger nya/renoverar sina arenor, desto bättre kommer snittet att bli ute i fotbollssverige.

Längtar riktigt mycket till Elfsborg hemma! En match vi inte ska förlora:)
Örebro Wuzac
2009-03-21 20:44
rirobban: Jag håller med dig. Jag tror analysen är felaktig om man skyller 2008 års nedgång på 16-lags serien. Jag hade ett inlägg för ett halvår sedan där jag rabblade ett antal punkter som jag tyckte var orsak till att det minskade antalet åskådare var helt logiskt. Tyvärr återkommer en av de viktiga orsakerna i år med EM-slutspel med U21 vilket leder till serieuppehåll i en mycket bra publikmånad (Juni) och återstart i en mycket dålig publikmånad (juli) för allsvenskan och tajt schema under våren med flera matcher i veckan ibland (vilket vi vet sänker snittet). Detta är negativt för publiksnittet och kommer säkert skyllas på 16 lags serien.

Just den viktiga punkten du nämner att kunna skola in mer ungdomar är mycket viktig och försvåras i en serie med färre lag.

Saknar också slutspelet faktiskt! Jag minns när ÖSK skulle spela slutspela och hela stan kokade i fotbollsfeber och alla arenor nästan blev fullsatta. Men det finns ett ganska kompakt motstånd mot slutspel.

Edit; Hade man lagt om serien 2007 hade både ÖSK och Trelleborg åkt (och nåt fler lag). Två år senare kan både vi och Trelleborg ge Elfsborg en match på planen.
Örebro rirobban
2009-03-21 20:26
Konstigt också att Håkan Mild (IFK Göteborg) är så för en serie med färre lag. Just Göteborg hade aldrig kunnat satsat så är mycket på ungdomarna som de gjort om det inte vore för en större liga. Tror Göteborg varit ett mittenlag i en 12-lagsserie (även om det bara är spekulationer).

Anrika klubbar som Norrköping och Örgryte hade nog sällan varit i allsvenskan och intresset hade skjunkit enormt. Nu tror jag inte att detta förslag kommer att bli så mycket annat en just ett förslag. Men den som lever får se...

Förra säsongen hade Djurgården kommit sist i en sådan serie (de kom 12:a)... därför borde inte heller storstadslagen vara intresserade av det här. Bajen hade nog haft det tufft denna säsong.

Det finns bättre sätt att få mer folk till arenorna. Hellre ett slutspel där de 8:a bästa lagen spelar kvartsfinal och de 2 sista åker ur och de två precis ovan de två sista får spela kvalserie mot 4 lag ifrån superettan. Då får man spänning i slutet av säsongen, men nej, jag vill ha kvar det som de är idag. Har man vunnit en serie så har man!
Örebro Wuzac
2009-03-21 20:13
rirobban: Ja fy faan för 12-lags allsvenska. Det finns alltid "Rikemansklubbar" som vill stänga ute "slöddret". Samma i elitserien där Färjestad vill ha så få lag som möjligt. Det roliga var att de aldrig yttrade den tanken på den tiden när de inte var ett topplag.

Det handlar väldigt mycket om att stänga Allsvenskan. Och bara behålla högpresterande klubbar, dvs rika klubbar. Naturligtvis kan lag gå upp från SE men det krävs enormt mycket för att klara sig kvar, Det bryter väldigt mot den svenska folkrörelsetraditionen som alla föreningar stammar ur (Nej, jag är inte kommunist men kan tycka vissa saker är värda att värna över ändå.)

Jag skulle bli urled på att ständigt se ÖSK möta samma lag lag 3-4 ggr per säsong efter säsong och fattar inte hur de stod ut inom ishockeyn och elitserien när de tidigare var 10 lag och möttes
X4.

Framför mångfald med lag från hela Sverige vilket också ger fler svenska spelare chansen! En liten allsvenska med 10-12 lag och kanske 20-40% utländska spelare är jag kraftigt emot.

Örebro Mittåt
2009-03-21 20:11
Hela HBKs försäsong har varit rätt misslyckad resultatmässigt sett. Den enda vinsten mot motståndare av allsvensk klass kom mot Nordsjälland. I övrigt har man slagit Ängelholm och Qviding samt ett B-lag till ett lag i italienska serie B.
Örebro rirobban
2009-03-21 19:55
Ämne: Elfsborg slog Halmst....
Halmstad kanske inte klarar av konstgräs så bra. Nu tror inte jag speciellt mycket på HBK denna säsong. Det enda är i så fall att det brukar vara ett lag som är med i toppen varannat år och de var inte med där förra säsongen!

Men truppen känns inte så het, då tycker jag att GAIS känns bättre faktiskt...
Örebro Wuzac
2009-03-21 19:37
Elfsborg slog Halmstad enkelt med 4-0. Halmstad är ett lag man inte hört mycket om och min undring är om de blir fågel eller fisk i år. Jag vet inte. Jag får ändå lite fisk-känsla över Halmstad.
Örebro DaSa
2009-03-21 19:33
Undrar om det beror på Wovvens temprament?! Kul för Anttonen, kanske ökar chanserna att han förlänger?!
Örebro Mittåt
2009-03-21 19:30
Förra året var det Nobbe, Samuel och Sebbe. Det verkar som om Samuel fått sparken från det uppdraget.
Örebro DaSa
2009-03-21 19:26
Lagkaptenerna klara...

Nobbe, Kihlen och Anttonnen!
Örebro BabyKladde
2009-03-21 19:24
Ämne: Nye SEF-ordförande B....
håller med, Rirobban.
Örebro rirobban
2009-03-21 19:13
Nye SEF-ordförande Bosse Johansson öppnar för 12 lag i allsvenskan, istället för dagens 16!

Jag tyckte Bosse verkade bra och vettig, men tydligen inte! Stor dominans på att ha kvar 16 lag på den rosa tidningens omröstning. Får hoppas att folk hittar ut till arenorna denna säsong så att det inte finns någon anledning att ändra antalet lag. Vi vill ha en utspridd allsvenska med många olika lag att möta. Inte att möta samma lag tre gånger!!! Vem ska ha hemmaplan en extra gång osv?

Nej dagens system är det bästa. Alla lagen möter alla 2 gånger, en gång hemma och en gång borta. Blir ju mera likt ett cupspel annars, vilket känns både orättvist och fel. Kanske höjs standarden vid färre lag och vi slipper så många Göteborgs och Stockholmslag längst upp i seriesystemen, men tycker ändå att fördelarna är större med fler lag i Allsvenskan...
Örebro ÖSK KRILLE
2009-03-21 17:46
Västerås svenska mästare i bandy! Det är nästan att man kan spy! ;)
Örebro Mittåt
2009-03-21 17:05
Joerny// Nej det är ingen risk. I år är det Johan Bolin, Christopher Kihlgård och Jacob Nilsson som kommit över från Söder. (Jacob är dessutom på väg till Norge). De flesta av de yngre spelarna i årets talangtrupp kom direkt från P16 förra året. Dessutom finns den några till som Anel och Jonas Nilsson som kommit från andra klubbar.

Det är ju också så, att spelarna tack vare farmarklubbsavtalet kan gå rätt enkelt från den ena till den andra klubben om det skulle behövas. Det är bara spelarna i startelvan i ÖSK Ungdom, som inte kan gå ner direkt till Söder. De måste stå över en match innan de kan spela för Söder. Men en bänkspelare kan ta steget på en gång.

Söder har dessutom börjat träningssäsongen riktigt bra. Idag på morgonen spelade man till exempel för andra gången på några veckor oavgjort mot Adolfsberg, som ligger en division högre upp.
Örebro Joerny
2009-03-21 16:45
Skönt vi piskade degen idag. Verkar inte vara något fel på återväxten i klubben. Tittade lite snabbt igenom talangtruppen på officiella. Såg att det var väldigt många 91:or och 92:or. Måste vara en hel del nya spelare från söder. Hoppas man inte brandskattar söder helt o hållet nu bara.
Örebro BabyKladde
2009-03-21 15:39
man får se mellan raderna. han vill spela i ÖSK i främsta hand, men annars kan han absolut tänka sig blåvitt.. men han har ju själv sagt att ÖSK är första-valet i sverige, sedan att han vill utomlands igen är självklart förståerligt.

Om ÖSK klättrar i tabellen och en dag utmanar om guldet med blåvitt så vill han nog hellre vara svartvit än blåvit. drömmen vore ju och ha kvar alvbåge i 5-6 år, men annars finns möjligheten och tjäna en fin slant redan i år kanske på honom.
Örebro jappel
2009-03-21 13:31
Klart att han vill spela i ett så bra lag som möjligt. Hoppas bara att ÖSK kan nå upp till den absoluta skandinaviska toppen i alla fall. Då behöver han ju inte byta lag för att spela i ett storlag :-)
Hoppas verkligen att vi kan få till det så att han får vinna allsvenskan med ÖSK sedan ut i någon större proffsliga, varför inte i Frankrike.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-21 13:25
Ämne: Blir lite små sur öv....
Boniek Maruti// ...det är väl såna vi är vi människor.. kommer hela tiden med nya utsagor som emotsäger det vi sa' i förra andetaget.. ;-)
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-03-21 13:19
Blir lite små sur över John Alvbåge här:
han säger så här från sin interjuv
först menar han att han skulle ha svårt sig o se att spela i någon annan allsvensk klubb.
sen säger han så här om blåvitt!
Men det är en fantastisk klubb, och jag är stolt över att ha fått testa på ett sånt storlag. Någon gång i framtiden skulle jag vilja representera dom igen.

och slutet säger han att han inte vet!
velar fram o tillbaka?
Örebro jappel
2009-03-21 12:34
Skönt att se att skadorna var av det lindriga slaget. Känns som att vi har en del småskador men inte alls lika många tunga skador som förra året.
Bara 2veckor kvar till premiär...det är ju helt galet bra!!
ÖSK mot SM-guld 2009
Örebro Chipset
2009-03-21 11:29
Ämne: Ämne: Fotboll....
Han tippade ju ÖSK i botten förra året. Det var nog det han syftade på.
Örebro ÖSKare i exil
2009-03-21 11:23
En fantastisk morgon! Strålande sol, en nyvärdrad lägehet och en god frukost som avslutas med en kopp kaffe till Bedoyas krönika. Kan redaktionen lura honom till att blogga kontinueligt på svartvitt? Eller har NA redan satt klorna i honom? Han dessutom kika på väl valda youtube klipp från förra säsongen.
Örebro Olsén19
2009-03-21 11:06
BBB/
Så är det bara, Stockholmarna kommer alltid tro att de är vackrast och bäst oavsett vad som händer...
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-21 10:53
Som vanligt är det lite konstigt när man läser DN:s kommentarer efter möten mellan ÖSK och något stockholmslag. Oftast: Vinner stockholmslaget så är segern hur odiskutabel som helst, men vinner ÖSK så måste det alltid finnas någon bortförklaring... Utdrag ur den korta matchrapporten i dagens DN: "Vi är lite farligare än dem framåt, även om vi inte skapar jättemycket. Det är målen som gör skillnaden, säger Mikkel Jensen..." (konstigt resonemang, eller!? Det lag som gör två mål är mindre "farligare" än det lag som gör noll mål och som dessutom "inte skapar jättemycket"... Jag trodde också att fotboll var ett spel som gick ut på att göra fler mål än motståndaren!? Men, jag kanske har missuppfattat? Får man "skaparpoäng"?). DN avslutar med: "Örebro skapade inte mer än Hammarby men vann ändå rättvist". Jag som tycker att det verkar som att ÖSK "skapade" tre mål (inklusive det felaktigt bortdömda). Är inte det mer än noll? :-)
Örebro Joerny
2009-03-21 10:50
Ämne: Fotbolldirekt tippar....
Daniel Bogefors påstår att han inte underskattar Sixten Boström i år. Men det är ju ändå det han gör när han tippar ÖSK på en sämre placering än förra året. Dessutom glömmer han bort profiler som Porokara och Bassombeng. Lite för mycket fokus lägger han på Olsen enligt mig. Almebäck har han helt glömt bort bland nyförvärven.
Örebro Sekt. E
2009-03-21 10:15
BabyKladde // det är säkert så generellt, att det tar några år att öka bortaföljet. Men just till premiären i stockholm tror jag på riktigt bra uppslutning från många led.
Örebro Charlezzz
2009-03-21 10:11
Fotbolldirekt tippar ÖSK på en åttoendeplats
Örebro Olsén19
2009-03-21 10:10
Han har ett väldigt bra skriftspråk den här Bedoya. Mycket nöje att läsa =)

Forza Bedoya
Örebro S&V
2009-03-21 09:58
Ämne: När kommer Expressen....
förra året hade aftonbladet 28 mars som pressläggning eller vad det heter (sista dag för att få med värvningar etc i tidningen)
Örebro BabyKladde
2009-03-21 09:53
Sekt.E:

Absolut är intresset större. men på bortaresor märks det inte märkvärdigt.
Annons: