/fotboll/osk/forum/6177.aspx/fotboll/osk/forum/6177.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pojkvaskern
2009-03-23 21:02
Angående bredden av truppen känns det som att vi ÖSK:are för en gångs skull har lite samma bild som övriga fotbollssverige av oss själva. Av tradition kan man lätt häva ur sig att det är storstadslagen som har de bredaste trupperna. Det blir liksom en enkel harang att säga att något lag inte kommer hålla eftersom de inte har tillräckligt bred trupp.

Men i år känns det som att vi har en bredare trupp än på mycket, mycket länge. Tittar man efter så ser man att vi har många spelare som mycket väl kan ingå i en startelva utan att någon övrig ens behöver bli skadad. Vi kan alltså gå mer efter form än tidigare år. Jag tänker då på spelare och positioner som Emra för Olsen, Wirtanen (som det känns nu) för Anttonen, Johansson, Bedoya för Nobbe samt en kvartett mittbackar som håller ovanligt jämn klass.

Om man jämför denna trupp med den vi hade under första året i AS efter återkomsten där vi hade bland annat Walker*2, En otränad Nordin, en sämre andramålis i Rickardsson, Johan Pettersson, Fredrik Samuelsson.

Man kan också jämföra med AIK vars bredd någon aldrig skulle våga ifrågasätta. Vad har de för innermittfält i år? Kevin Walker och en ung vänsterback tillsammans med Tjerna.

Nej, om man ska kritisera årets fina upplaga för något så får det vara kvalitén på startelvan tror jag. För ärligt talat så har ju inte denna förbättrats något under vintern. Den enda skillnaden kommer ju förmodligen vara Almebäck och han verkar ju vara en jävla bra värvning men ingen Alvbåge om man säger så.
Örebro Wuzac
2009-03-23 20:33
Efter att ha sett alla baklängesmål samt många av de farligheter som skapats mot ÖSK denna försäsong så tycker jag det påfallande ofta är i Samuel Wowoah:s närhet i försvaret. Han är ofta ett par meter "beside" s.a.s
AIK Saywee
2009-03-23 20:24
Jag är nog en av få som inte tror Elfsborg tar guldet, de kommer helt enkelt inte att palla det stora favorittrycket och har de otur med några evetuellt skadade stjärnor (?) och får en dålig start så börjar nerver och sämja krångla. Dessutom möter de spöket borta i andra omgången!

Årets Allsvenska är nog lite av ett lotteri, vårelvorna kanske inte alls ser ut eller spelar som höstelvorna, domarna kanske fortsätter att döma som de vill, stolpskotten kanske studsar fel?

Det kommer nog att bli en ruskigt bra, oerhört jämn och fantastiskt spännande Allsvenska 2009 och det är så det skall vara. Avgörs helst "sista kvarten"!

Jag vill inte vara med om något SM-avgörande i augusti/september, varken för "egen del" eller för "publiken". Ska ÖSK vinna så skall det vara sista kvarten!

FORZA SVARTVITT!
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-03-23 20:15
Ni alla verkar glömma bort att Covic var riktigt dålig sista året i Bajen o stod för en hel del tabbar, men visst Elfsborg är favoriter till de här!
Örebro Disasterpiece
2009-03-23 20:04
Ämne: DaSa: Håller också g....
jag tror, precis som ni, att BP & Gefle kommer åka ur. Sen blir det kvalplats för DIF tror jag.
Örebro Wuzac
2009-03-23 19:34
DaSa: Håller också gefle och särskilt BP som klara nedflyttningskandidater. Gelfe har dränerats på sina bästa vartenda år nu och påfyllningen med div II/III spelare kan inte täcka upp det hur länge som helst. Samtidigt såg BP nästan svagare ut nu på BA än säsongen
2007.
Det enda som talar för att Gefle kanske ändå rider ut det är som jag ser det Urban Hammar. En utmärkt pedagog som avlastar Per Olsson.
Örebro DaSa
2009-03-23 19:25
Tror att Elfsborg kommer att ta hem det rätt så lätt, de har en bred trupp och nu har de röjt undan sista frågetecknet när de värvade Covic.

1. Elfsborg

Sen tror jag AIK, HeIF, IFK G, KFF och Örebro kommer att slåss om plats 2-6. Skulle nog gissa att HeIF kommer tvåa om Henke håller sig frisk, de kommer att bli farliga då de fått behålla nästan samma startelva som förra säsongen.

I nästa skikt kommer HBK, Trelle, DIF, MFF, HIF slåss om platserna 7-11.

I övre botten kommer GAIS, ÖIS och Häcken slåss om kvalplatsen.

Sen kommer BP och Gefle åka ur...
Örebro DaSa
2009-03-23 19:12
Kommer inte ihåg hur jag tippade ÖSK förra säsongen (sök funktionen fungerar ju inte på den här sidan heller) men årets trupp känns ju mycket bredare och "spetsigare" jämfört med förra årets. Om man bara jämför med årets trupp i slutet av 2008 så har vi en starkare trupp:
- Ett alternativ till Olsen (Emra)
- Ett alternativ till Nordin (Bedoya)
- Dubbla alternativ till Porokara
- Mera komplett mittlås (Wiken och snabba Micke)
- En mera slipad diamant (Berra)

Jag tror på en placering 4-6, ytterligare motivering i nästa inlägg.
Örebro Wuzac
2009-03-23 19:08
Hehe - Såg ut som parodi på fotboll NA:s bilder
Örebro Wuzac
2009-03-23 19:02
Kronblom: Jag tippade ÖSK 11:a förr året men då utgick man ju ifrån den truppen som fanns vid allsvenskans start.

Håller också med om att med nyckelspelarna friska större delen av säsongen kan ÖSK bli 5:a även om mitt tips har varit 6:a hela vintern. Och en 6:e plats är jag nöjd med.

Sen får vi se om ÖSK:s organisation ger laget fortsatta förutsättningar att bli top 5 även om Porokara & Alvbåge försvinner i sommar.
Örebro Mittåt
2009-03-23 18:58
Det verkar som om Per Johansson var den som trivdes bäst i väg- förlåt vattenlaget.
Örebro Kronblom
2009-03-23 18:48
Ämne: //Kronblom

I fjol....
som jag skrev så tycker jag inte ÖSK siktar för högt med sin målsättning utan det är storleken på truppen och skadebenägenheten som gör att jag reserverar mig.Men den trupp ÖSK besitter så finns självklart möjligheten att komma topp5,sen så är jag en väldigt feg tippare,tippade ÖSK 12a förra årets som i verkligheten blev en sjundeplats.Så tippar jag ÖSK 6a så kanske man rentav kan fixa en tredjeplats!
Örebro Mittåt
2009-03-23 18:47
Sammanställning av de allsvenska oddsen från tre olika spelbolag.
Örebro Mittåt
2009-03-23 18:41
Framåt IFE// ÖSK vill hålla på biljetterna så länge som möjligt. Detta för att kunna sälja säsongsabonnemang. Snart, har ÖSKs VD sagt utan att precisera närmare. Kanske är det så att man vill nå ett visst antal säsongsbiljetter innan lösbiljetterna släpps.

När väl biljetterna säljs så är det väldigt enkelt att köpa dem över nätet. Du betalar via kreditkort och kan sedan skriva ut biljetten på vilken skrivare som helst. På biljetten finns en streckkod och den läses sedan av när du passerar in på Behrn Arena.

Jag är dock inte säker på om man kommer att sälja biljetterna till stående IFE-supportrar på detta sätt. Eventuellt kommer de biljetterna att säljas vid insläppet.
Örebro mustard
2009-03-23 18:38
ser ut som anttonen får ta på sig målet? där gick det inte undan..
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-03-23 18:37
Plockar ut ett guldkorn ur artikeln:
"Men 2007 fick du inte spela så mycket.
- Nej, Kevin Walker trodde inte på mig och jag fick mest hoppa in. Jag hade svårt att förstå det. Men Sixten (Boström, nuvarande tränaren) har en tydlig filosofi som stämmer överens med min. Jag vill spela fotboll, inte sparka fotboll. Och det känns som att ÖSK verkligen står för en rolig fotboll. Vi har många spelare som älskar att göra sin gubbe. Som Porokara. Själv kör jag mer på fart och kroppsfintar."

Kevin Walker hade tydligen mer att säga till om än pappa Walker. :-P
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-03-23 18:34
Gerzic artikel på exressen.se se länk tips.
Kanske redan har varit uppe här...
Örebro 0REBR0
2009-03-23 18:32
efter att ha kollat på web-tv så kan jag konstatera att jag är ganska glad över att jag inte behövde spela fotboll i agia napa idag...
Örebro rirobban
2009-03-23 18:25
Ämne: Ämne: //Kronb....
I alla fall inte omöjligt eftersom ÖSK tagit just 4 poäng mot er både 2007 och 2008:) Själv vill jag se 6 poäng mot er, men huvudsaken är att vi slår er hemma:D
Elfsborg Framåt IFE
2009-03-23 18:22
Ämne: //Kronblom

I fjol....Köper ditt guldtips, men inte hur många poäng ni tar mot blivande mästarna! :D När släpps biljetterna till ÖSK-Elfsborg? Var inne på ÖSK:s hemsida men hittade inget...
Wivallius
2009-03-23 17:55
//Kronblom

I fjol skiljde bara ett par poäng upp till AIK på 5e plats, trots den usla starten, så det är klart att plats 5 är realistiskt. Högre upp blir svårare men det är klart man måste vara optimist och därför håller jag kvar vid mitt tidigare tips: 3a efter Elfsborg och Blåvitt. Dessutom tror jag vi tar 4 poäng mot de blivande gulsvarta svenska mästarna.
Örebro Kronblom
2009-03-23 17:39
ska man nu fixa en topp5-placering så är det ju våren som blir lite av en nyckelperiod,ÖSK är ju erkänt starkast på hösten.Vill inte påstå att man nu siktar för högt men tycker man har för tunn trupp för att komma fyra-femma just pga av skadorna som jag tycker ha visat sig under försäsongen men får man vara förskonade från skador på nyckelspelare så tror jag man kan fixa det.har själv tippat ÖSK 6a...pessimist säger nog många...hmmm,ja kanske men frågan är om ÖSK kan hålla den nivån under 30 omgångar som krävs att ligga i toppen?!
Örebro Joerny
2009-03-23 17:17
Faktiskt överraskad att officiella målsättningen är topp fem. Trodde man skulle vara lite försiktig och säga att man siktar på en minst lika bra placering som förra året. Alltså topp sju. Nu är det upp till styrelsen att bevisa att man kan behålla en slagkraftig trupp hela säsongen också.
Örgryte Liraren
2009-03-23 17:08
Tydligen mer vattenpolo än fotboll i dagens match. tråkigt. Jag som trodde att det inte kunde regna på denna vackra ö Cypern.
Ni kommer säkert att tillhöra toppskiktet i år.
Lycka till.
Örebro Mittåt
2009-03-23 16:37
Mackan// Nej, det är inte nödvändigt. De kan låna ut upp till sex utespelare och en målvakt utan övergångsanmälan (som det heter). Jag tror att åldersgränsen för denna typ av utlåning är 23 år.

Det blir alltså samma typ av utlåning som man använde sig av för Frempongs del. Spelarna kan på detta sätt spela både i sin moderklubb och i den klubb de är utlånade till. Karenstiden är dessutom väldigt korta när man går tillbaka till moderklubben.

EDIT: Maxåldern är 22 år. Annars verkar det mesta av vad jag skrev stämma.
Örebro Marcus A.
2009-03-23 16:32
Måste ÖSK fatta beslut om var Astvald, Erik Nilsson och Oskar Johansson skall tilbringa vårsäsongen innan den 31/3? Eller hur funkar det.
Wivallius
2009-03-23 16:21
ÖSK siktar mot allsvenska toppen i år, säger Sjögren, enligt NA. Se länken!
Örebro Mittåt
2009-03-23 16:03
Hammarby - Landskrona 0-0

Det var ju ändå sämre.
Örebro Erki
2009-03-23 15:56
"Bertin Zé övertygade i sitt inhopp och var kung i luften."

Detta är det mest positiva jag tar med mig från den här matchen :) Berra är kung! Kommer bli hård kamp om mittbacksplatserna till premiären.
Örebro Erki
2009-03-23 15:52
Mittåt// Okej, då var det inte så konstigt då.

Saywee// Jo, det kanske kan vara bra att träna på det också. Fast samtidigt tror jag en allsvensk match hade ställts in om planen var som NAs rapporter gav sken av.
Annons: