/fotboll/osk/forum/6136.aspx/fotboll/osk/forum/6136.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Djurgården För Djurgår´n i rymden...
2009-04-06 23:15
Ämne: Ämne:
Tycke....

go_osk

Har kollat flera gånger. Säger inte att det är en medveten fällning. Men Oremo är bollförande spelare och ÖSKaren är väl brysk. Som om inte det vore nog så delas dessutom en halv armbåge ut. Alltså straff. Rätt dömt, även om det svider för er.

Än en gång: varför spelar Näfver med en halsduk?

Örebro E-A
2009-04-06 23:13
Ämne:
Tycker straffen är....Varför spelar Näfver öht? Trodde ens inte han skulle få va me på bänken.. F.ö. såg det ut som ett pannband som åkt ner på halsen..

Straffen var ett jävla skämt..
Örebro go_osk
2009-04-06 23:09
Ämne:
Tycker straffen är....
Kolla på reprisen en gång till.
Örebro Wuzac
2009-04-06 23:08
Skönt iaf att Emra fick chansen att i 3 minuter ersätte den i 87 minuter osynlige Olsen för att vända matchen. Undrar om det bytet sved hos tränarstaben?
Örebro rirobban
2009-04-06 23:08
Såg förresten sportnytt när domaren som dömde HIF-IFK förklarade att han sett bilderna på TV nu och att han erkände att han hade fel. Att han nog inte borde ha blåst straff i det läget. Hade jag fått se en liknande intervju med Åke Andreasson så hade jag kunnat ta detta domslut på ett bättre sätt...

Bra gjort att erkänna sitt misstag...
Djurgården För Djurgår´n i rymden...
2009-04-06 23:07

Tycker straffen är klar. Klart en del domare friar i liknande situationer men här var det ganska klart att Oremo blir "foulad", mitt i slottet, i avslutningsögonblicket. Annars kanske 1-1 hade varit mest rättvist. Dembos fantomräddning räddar oss idag.

Varför spelar Näfver med en halsduk?
AIK Saywee
2009-04-06 23:05
Vilken domartabbe, undrar om Almebäck fick ont i sitt ben, när Oremo sparkar så hårt på nonom att han själv faller!
Örebro rirobban
2009-04-06 23:04
Ämne: Solklar straff! Alme....
Nejnej, Oremo tar sats för att skjuta och fastnar då på Almebäck som kommer bakifrån. Sportnytt sa också att det var en tveksam straff. Skulle vara ganska många straffar/match ifall alla sådana där lägen skulle bli straff. Men det verkar ju som så denna säsong.

Hoppas att det jämnar ut sig under säsongen dock. Kanske får vi en tveksam straff hemma mot Djurgården!
Djurgården Axeel
2009-04-06 23:01
Solklar straff! Almebäck sätter in sitt ben framför Oremos precis när han ska skjuta!
Örebro go_osk
2009-04-06 22:59
Ämne: Nu har jag kollat på....
Har gjort samma sak. Det är verkligen ingen straff. Men som tur är så brukar sånt här jämna ut sig i längden.
Örebro Joerny
2009-04-06 22:57
Nu har jag kollat på straffsituationen några gånger. Måste nog säga att jag blir merochmer tveksam om det är straff för var gång jag kollar.
Örebro Mickee?
2009-04-06 22:54
Synd med förlust idag.... skönt ändå på ngt sätt att ha premiären avklarad

Elfsborg nästa, kan bli en ganska trevlig tillställning :)
Örebro Joerny
2009-04-06 22:52
Jon lundblad tvingas lägga skorna på hyllan efter fortsatta knäskador. Riktigt synd om honom.
Djurgården Axeel
2009-04-06 22:52
Jag tror inte Olsen nuddade bollen en enda gång...
Elfsborg IRON MAIDEN
2009-04-06 22:50
Synd att ni inte fick några pinnar idag, vi ses på fredag då vi förhoppningsvis bryter förbannelsen
Örebro rirobban
2009-04-06 22:42
För övrigt var det länge sen jag såg ett så här stabilt försvar hos ÖSK. Hoppas det fortsätter och att offensiven blir vassare.

Undra om domarna blivit tillsagda att blåsa fler straffar. Jag har sett 4 straffar och endast en ser jag som solklar (Elfsborgs andra straff i lördags).

Kalmar fick också straff idag, har dock inte sett situationen som gav den. Men fortsätter domarna att blåsa för sådana skitsaker i straffområdet så kommer vi att ha 5-6 straffar/omgång, alltså 180 straffar på hela säsongen. Också ett sätt att få till fler mål och få publiken att komma till arenorna för att få se mål...

Tomteförbundets påhitt säkert...
Örebro Kajanus
2009-04-06 22:39
Nobbes nick var briljant, men i överlag var han en katastrof på mittfältet. De enda passningarna som gick hem var de som skedde bakåt. Inte en rättslagen passning framåt. Då blir det ingen bra fotboll.
Örebro Wuzac
2009-04-06 22:36
jocke; DIF slog också långbollar men hade, särskilt i första halvlek, adress på sina. ÖSK spelarna tittar inte ens upp utan tjongar på bara. De gånger de faktist tittar upp slås bollen 10-20 meter ifrån medspelare. Inga spelara vågar dämpa ned bollen eller vet redan innan de får bollen vad alternativen är. I de fall de tittar upp tittar de inte efter spelare på mittfältet att nå. Och i de fall de möjligtvis faktist gör det gömmer sig alla i passninsgskugga. Därmed tjongar de upp den och hoppas på Olsen. Kommer bollen från Sammy slås den i 10 fall av 10 långt på Porokara, på chans ska jag tillägga.

Jag har sett detta spel även på vårt konstgräs. Under de bästa omständigheter när det gäller underlag. Det möjligen passningspelet förbättrats under Sixten är triangelspelet i försvaret som mest syns på hemmaplan. När väl uppspelet kommer saxas det sällan upp via mitfältet utan med en långboll. Ibland med tanke ibland utan tanke. Idag mest det senare,

Passningspelet är signifikant inte bättre idag än under Walker. Det ser jag inget som tyder på. Utan som nämndes, möjligen i försvaret, på hemmaplan, och under långsamma vändningar.

Den spelare som emellanåt visar tanke är främst Kihlberg. Även Nordin, om han får gott om tid. Nordback visar också tanke även om han sällan slår den offensiva öppnande passningen. Han vinner boll och slår en sidlespassning och garanterar att bollen därmed stannar inom laget. Sedan får någon annan öppna upp.
Örebro rirobban
2009-04-06 22:33
Förstår att folk kanske är oroliga här på forumet, men själv är jag positiv. Har vi någonsin fått till 9 avslut på stadion!? Vi har alltid haft svårt för DIF borta och idag avgjorde en straff som är högst diskutabel (dock inte lika diskutabel som den på Olympia).

Matchens bästa chans (utom straffen) var ju Nordbacks nick som var påväg in i mål. Trodde verkligen att den skulle sitta. Bra räddning av Djurgårdens målvakt.

Och vi är inte alls så långt tillbakapressade som förra året på stadion. DIF-ÖSK är en 0-0 match som slutar med uddamålsseger för laget som hade mest tur med domaren.

Jag är säker på att vi får se ett betydligt bättre ÖSK på fredag. Dels för att vi möter ett spelande Elfsborg, men framförallt för att det är på ett bra underlag! På hemmaplan brukar också ÖSK ha spelet mera...

Nej jag är inte orolig alls och orkar heller inte klaga mera på domaren. Åke är för gammal för att bli proffsdomare (tur det)...
Djurgården lusen
2009-04-06 22:33
Parodimatch som egentligen var dömd att sluta 0-0. Nu blev det en straff som avgjorde. Mer straff än de andra i denna omgång, men ändå inte solklar.

Nästa år ska allsvenskan starta två veckor tidigare. Man undrar hur det kommer se ut då, med tanke på dagens plan.
Örebro Pencing
2009-04-06 22:31
Ett riktigt antiklimax känns det som. Trist att domaren dömmer en sån vansinnigt billig straff när Djurgården inte skapade i stort sett någonting utöver det. Matchen hade kunnat sluta precis hur som helst. Tycker inget lag imponerade. ÖSK hade inget ordnat spel. Bara långbollar på Basse och Roni. Måste finnas mer kreativitet på mitten. Bedoya överglänste Nordin klart och är kanske värd en chans från start nästa match. Nordin syntes inte alls. Roni va bäste ÖSK:are, som vanligt.

Blir en tuff match nästa när ett revanschsuget Elfsborg kommer. Vore jobbigt att börja med två förluster.
Örebro Quasimodo
2009-04-06 22:21
Almebäck är härligt bitter på domaren:)
Hammarby madviking
2009-04-06 22:18
Lider med er. Domarna avgjorde poängen i 4 av de 8, hälften alltså, matcherna i den första omgången.
Elfsborg Sobel
2009-04-06 22:17
zsuffa

Måste man ha en target om man spelar 451?(Göteborg spelare 451 med Söder på topp). Jag tror att det är absolut det bästa systemet och hoppas även att landslaget kan köra den modellen (Zlatan på topp)i framtiden.
Elfsborg har ett mittfält som är överlägset allt annat i Allsvenskan. Martin Eriksson ser grym ut och kommer att bidra mycket till "genombrotten". Lägg därtill Bajrami som kommer att gå en mycket ljus framtid (om han kan bli kvitt sina ryggproblem). Ishi o Bajrami måste vara alla allsvenska lags dröm!?

Avdic ser bättre ut än någonsin och kan få sitt stora genombrott iår
Anders o Ishi kommer bara bli bättre o bättre.

Efter vad jag såg är inte jag orolig. Ni skapade alla era chanser under 15 min (missade första 10)
Örebro jocke.
2009-04-06 22:16
Wusac/

Jo, men djurgården presterade ju inget konstruktivt heller. Tycker det är fel att säga att vi saknar linjer i anfallsspelet och oförmåga att anfalla via mittfältet. Det beror helt och hållet på planens skick. Vi kommer knappast få se dessa långbollar på fredag
Örebro Wuzac
2009-04-06 22:14
jocke: Håller med om dina synpunkter på de fasta. Plus att vi hade ett obefintligt passningspel. Jag har misstänkt att det skulle bli så. Men hoppades på annat. Det är min största besvikelse. Att vi så totalt saknar linjerna i vårt anfalls spel och oförmåga att anfalla via mittfältet. Och särskilt stör det mig att hela laget stod och tittade på när Porokara hade 3 motståndare hängandes på sig. Visst är Porokare duktig....Men hört talas om understöd?

Leråker var det för båda för den delen.
Örebro jocke.
2009-04-06 22:08
Tycker inte vi ska dra för stora växlar efter den här matchen, svårt att spela konstruktivt på underlaget på Stadion.

Det mest negativa ikväll tycker jag iaf är att vi skapar så fruktansvärt lite på alla fasta situationer vi har - trots bra huvudspelare. Någon som håller med ?
Örebro Quasimodo
2009-04-06 22:07
Tråkigt med förlust i premiärmatchen (som för övrigt borde slutat oavgjort, i mina ögon). Nåväl, avancemanget i tabellen börjar nästa match!
Örebro Joerny
2009-04-06 21:55
Walter Gigena// Bedoya är underbar! Trodde han skulle uppträda mer valpigt i sin debut. Men han tog för sig på en gång. Det var inte långtifrån att han blev matchhjälte direkt när han kom in och fick ett läge precis innanför strafområdeslinjen.
Örebro Wuzac
2009-04-06 21:54
Walter Gigena: Håller med om det positiva om Bedoya. Dock inte att det ska ske på Nordbacks bekostnad. Det fanns en mycket mer blek spelare idag på ÖSK mittfält och han hette varken Nordback eller Kihlberg,
Annons: