/fotboll/osk/forum/6115.aspx/fotboll/osk/forum/6115.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2009-04-13 12:09
Hur tränarna tänker om Emra kan man kanske få en uppfattning om i eftermiddag. Här en liten snabbfacit. Välj det svar som passar bäst in på din uppfattning om Emra.

Emra börjar på bänken.
Tolkning: Tränarna är tveksamma till om han har kapacitet att spela mer än en match i veckan, men tar med honom för att imponera på Rynninge och för att undvika skandalrubriker i NA imorgon.

alternativt:

Emra sparas för att vara fräsch mot Örgryte. Dessutom så skrämmer hans blotta närvaro Rynninge. Kommer han sedan in och vänder matchen från ett 4-2 underläge med tio minuter kvar, så kommer NA att skriva, att Rille och Julle skall ha en extra stor femma för sin coachning.

Emra startar matchen, men spelar bara första halvlek.
Tolkning: Emra orkade inte mer än en halvlek i Rynningetempo, eftersom det suger att springa på riktigt "gräs".

alternativt:

Tränarna har sett vad de ville se och Emra sparas för att kunna göra en killerinsats mot Örgryte.

Emra startar matchen med byts ut efter 60 minuter.
Tolkning: Emra tar sig ut på plan även till andra halvlek, men det var också ungefär vad hans tunga kropp klarar av i dagsläget. Han sparas nu för att ha en chans att kunna agera i sin vanliga roll som 15-minutersinhoppare mot Örgryte.

alternativt:

Tränarna har sett vad de vill se. Byten efter en timme är precis vad man kan förvänta sig av spelare som skall börja på bänken mot ÖIS, men ändå kunna komma in för ett matchavgörande.

Emra spelar hela matchen.
Tolkning: Emra vill inte missa denna chans att få spela en hel match. Detta var kanske den enda möjlighet han får till detta under sin sverigevistelse.

alternativt:

Emra är helt oumbärlig för ÖSKs chanser även när han bara står och hänger i motståndarnas straffområde.

Nu påverkas tyvärr utbytesanalysen av att det är möjligt att göra flygande byten. Fråga mig därför inte vad det innebär, om Emra spelar de första 35, går av föra att sedan komma in i den 50:e minuten för att gå av efter 75 minuter och sedan gå på igen i den 85:e. Möjligen skulle man kunna uppfatta detta som att tränarna saknar bra alternativ på bänken.
Örebro Wuzac
2009-04-13 11:36
Visionen: Naturligtvis är det oerhört viktigt att vår "Killer" fungerar. Det är som du säger ganska avgörande. Särskilt som ÖSK egentligen bara spelar en typ av anfalls spel:

Ytterback till YtterForward till Boxen. Det är då också viktigt att Kim inte är den enda spelare i boxen. Då får han det tufft.

Men jag framhåller ändå att det är en mix av sämre kantspel (beroende på att vi är mer lästa i år och att Roni/Eric (särskilt den sistnämnde) tar lite konstiga beslut) och en sämre Kim. Men motsäger dig heller inte att Emra borde få, om inte annat, åtminstone komma in tidigare och inte sista 10. Och inte för Eric utan för Kim.

Det är det inte bara så att vi måste ha en Killer av hög (Allsvensk) klass i Sixtens 4-3-3. Vi måste ha ytterforwards med hög individuell skickliget då kantspelet snarare bygger på deras skicklig än hur laget som kollektiv tar sig upp i banan.

Jämför Elfsborg (om du såg matchen) betydligt rakare, snabbare och mer varierat sätt att ta sig upp i banan.

Nu är jag medveten om att jag generaliserar ÖSK:anfalls spel hårt. Visst händer det att andra vägar ibland tas. Särskilt vid kontring. Ibland tjongas det mot kim också bakifrån. Men generellt när ÖSK bygger upp sitt spel bakifrån när motståndarna är samlade tycker jag det ser ut så här.

Örebro Olsén19
2009-04-13 09:49
drömde inatt att det gick åt H*lvete i Allsvenskan för oss i år och att Olsen blev den nye Halilovic och Almebäck den nya F.Samuelsson...

hua! usch!
Örebro Grixx
2009-04-13 08:42
Tycker det ligger större ansvar på Kims yttrar än Kim för att det inte fungerat. Förra året kom inspelen till Kim, antingen direkt på skallen i målfarliga situationer där han gick på allt eller på fötterna lite längre ut. Men finns det inga bollar så blir det inte heller mål på samma sätt.

Roni som först efter uppehållet 2008 fick igång sitt spel levererade ett flertal inlägg från sin sida och än så länge har det bara kommit ett sådant inläggsförsök och det var i andra halvlek mot DIF.

....möjligen kan något i tränarinstruktionerna förändrat det hela i år tex att Kim ska vara mer rörlig och snappa upp boll tidigare....men då faller hans spel från förra året. Sedan har ju Kim knappt varit med i träningsmatcherna.

Hur vi ligger till med spelet ser vi nog om 5-7 matcher.
Örebro Mittåt
2009-04-13 08:39
Henke// ÖSKs reserver - eller vad man nu skall kalla laget - möter i eftermiddag Rynninge IK i distriktscupen. Det är en av semifinalerna i förra årets turnering, som man av olika anledningar inte hann spela klart.

Motståndare och hemmalag är som sagt Rynninge IK. Därför spelas matchen på deras hemmaplan Grenadjärvallen, som för övrigt rapporteras vara grön och i bra skick. Grön kan den nog ha hunnit bli, men ÖSKs spelare bör nog vara förberedda på att det kommer att guppa ordentligt.

Matchen börjar klockan 15:00 och Rynninge kommer säkert att vilja ha en slant för att släppa in åskådarna. Mellan 50 och 100 kronor skulle jag tippa på.
Örebro Henke(Old Boys)
2009-04-13 08:15
Ämne: nån som ska på match....
Vilka möter vi?hur dags?inträde?
Örebro Visionen
2009-04-13 01:42
Aspen//
Javisst centrallinjen (Nordin och Kim) har inte levt upp till de förväntningar som har ställts på dem till denna säsong! Men som sagt det har "bara" gått 2 matcher (personligen tycker jag att det är tillräckligt för att börja fundera lite extra inför den 3:je matchen)och vi vet att dessa spelare kan leverera, det har vi beskådat tidigare. Frågan är bara när de börjar (om de börjar) spela utefter de förväntningar som de har på sig nu?
Örebro Visionen
2009-04-13 01:33
Wuzac//

Absolut. Jag såg inslaget med Pelle och håller med dig (ang. vilka spelare som Sixten ska satsa på, en plan B osv.) och honom i mycket. Men våra yttrar har ändå kunnat visa att de kan prestera på egen hand fastän den offensiva taktiken inte har klickat helt. Det är väl det som jag är lite "besviken" på Kim om, att han inte har kunnat prestera något på egen hand (även om han inte får den bästa bollen att jobba med så kan vissa saker förväntas av vissa spelare med de roller/betydelse som de har för laget).

Jag vill trycka lite extra på att:

I stora drag är framspelningen till straffområdet/avslutaren de första 50%:en och självaste avslutet är de resterande 50%:en av det vi kallar för offensiv.
Förra säsongens första hälft (innan Kim) hade vi ett fint spel men kunde inte leverera i de avgörande/avslutande lägena. Inget konstigt med det då vår offensiv fungerade enbart till 50%. De resterande 50%:en fick vi inte genom några genidrag (rent taktiskt och spelmässigt) av Sixten & Co, utan dessa kom med en fungerande center, med Kim så att säga. Klubben (inkluderar alla inblandade parter i affären) investerade otroligt mycket i signeringen av Kim. Därför känns det som att det ligger mer prestige bakom matchningen av Kim just nu än något annat.

Detta anser jag verkligen avslöjar vår offensiva taktik. Vi fungerar offensivt enbart om vi har en fungerande center. De inledande matcherna visar prov på det. Det spelar ingen större roll hur mycket våra yttrar, vår offensiva mittfältare osv. löper, dribblar etc. om vår center inte ”fungerar”. Jämför med förra säsongen, de första 50%:en resulterade i vad 4 mål och en nedflyttningsplats?

Det är med detta (som bakgrund) som jag posta det förra inlägget och skrev ”har vi råd att fortsätta och gambla…” med syfte på de offensiva konsekvenserna, målsättningen osv. När det kommer till att envisas med att matcha en spelare som klart och tydligt inte ”fungerar” för tillfället (det finns givetvis många förklaringar, hårdare bevakning osv. men som tidigare nämnt förväntas det en prestation ändå). Emra kanske inte häller kan leverera men det vet man inte förrän man har testat honom på riktigt. Inte som höger ytter utan som den centern han är. Därför håller jag fast vid att Kim ska få en halvlek (från start) mot ÖIS, om han leverera so fine. Om inte så ska han i paus ge plats åt den tänkta ersättaren. Sen får man se hur det går med det.

EDIT: Mottagaren
Örebro abdel seidou
2009-04-13 00:21
Ämne: nån som ska på match....
Yes. Så länge ÖSK spelar i Örebro och jag kan komma loss kommer jag gå på varenda match, oavsett om det gäller "b-lag" eller förstaelvan. =)
Örebro orebrotjejen
2009-04-12 20:59
nån som ska på matchen imorrn ??
Örebro Aspen
2009-04-12 20:53
Efter två matcher kan vi se att det är i centrallinjen bristerna/missarna varit.
Olsen är frånvarande i boxen eller också får han inte rätt bollar. Mot ÖIS borde Emra få en halvlek om det fortsätter på samma sätt.
Strulet framför mittbackarna måste Sixten fixa på något sätt - mot DIF var Anttonen inne i mitten och kladdade, mot Ellos var Kihlberg där och kladdade. Man mste diskutera rollerna i försvarsspelet.
Örebro Mittåt
2009-04-12 20:51
Inför Folksam Cup i morgon.
Örebro BabyKladde
2009-04-12 18:32
Jag tycker vi lägger dom två första matcherna bakom oss, som Alvbåge skriver i sin blogg, stämningen är riktigt bra i laget. och jag tror att det kommer lossna rejält för ÖSK nästa match mot Örgryte, för då spelas´matchen inte på en sandlåda i alla fall. tror mycket kommer stämma för laget då, ser gärna att Emra får chansen från start faktiskt.
Örebro Gurra2001
2009-04-12 18:26
ÖSK-Karl//Problemet är att folk hakar upp sig på vissa saker. Världen är komplex och då måste man ta i beaktning många variabler. Att det var si eller så många år sedan något hände är något man kan ha med i en kalkyl men en kalkyl bör innehålla mer än så. Ellos spelade ut Hammarby på värsta sätt. ÖSK gjorde en svag insats mot DIF. Att Ellos skulle kunna vinna mot ÖSK kan då inte vara en "chock". Vore det världen så enekl så vore den förutsägbar och tråkig. Ellos är värsta favoriterna till guldet, klart dom kan slå ÖSK.
Örebro worldfarm
2009-04-12 18:25
Bleke // 120:- för Kubanmedlemmar. 150:- för övriga.
Örebro bleke
2009-04-12 17:23
vad kostar bertin zé tröjan?
Örebro worldfarm
2009-04-12 17:15
Angående souvenirer:
Jag ska på matchen mot Rynninge imorgon. Det går bra att köpa t-shirt då. Maila mig storlek och modell så löser vi det imorgon. Epost: erik.warlegard@kubanerna.se
Örebro BabyKladde
2009-04-12 16:53
ÖSK-power:
Kontakta Erik Wärlegård i kubanerna's styrelse.
Örebro Pras Y
2009-04-12 16:14
Ne men vi ska nog komma ihåg att det alltid är svårt att spela i Stockholm oavsett, och nu var det premiär, spelarna i DIF trodde på sig själva etc.
Att sedan möta seriens namnstarkaste lag är inte lätt. Det hade var bättre att få en mjukstart med Häcken-Halmstad- och sen DIF som torskat 6-0 =)
Örebro ÖSK-Karl
2009-04-12 15:19
Pras Y//

Nej, inte med facit i hand. Befinner mig fortfarande i chock över att Elfsborg slog oss efter 38 år. Jag hade kalkylerat med fyra poäng i det här läget. Slår vi nu inte ÖIS så får jag ändra mitt tips om trea till femma.

Hoppas verkligen ÖSK går in för Cupen i år, jag vill se klubben i Europa.
Örebro Grand Rapids
2009-04-12 14:53
Jag undrar fortfarande varför inte Bedoya fick komma in i går. Speciellt med tanke på att han var så pigg i sitt första inhopp. Nordbacks största förtjänster ligger ju inte i offensiven direkt och tycker det hade varit naturligt att skifta på honom och Bedoya efter Elfsborgs mål.
Örebro Pras Y
2009-04-12 14:30
ÖSK-Karl// Det var visst inte så bra lag att möta i starten om du menade :)

Har någon varit inne på öskfotboll.se och läst krönikorna? Tycker dem är gulliga och så men lite slätstrukna.
Örebro Ösk-Power
2009-04-12 13:17
Finns det möjlighet att köpa Bertin Ze tröjan nu i veckan, lr går det bara innan match?
Örebro ÖSK-Karl
2009-04-12 12:04
Wuzac//

Jag efterlyser också en plan B, med så få chanser som skapats är det svårt att vinna matcher. Nu är det kanske för tidigt att dömma ut spelidén med tanke på att det var Elfsborg vi mötte och grusmatchen mot Djurgården kan man knappt räkna.
Örebro Tom Hell
2009-04-12 11:27
Har varit frånvarande ett tag så jag vet inte om någon varit inne på det, men ÖSK:s säsongsinledning (som för övrigt är stentuff på pappret de 6 första omgångarna) ser ut ungefär som de senaste två åren. Dvs bra spel (emellanåt), kreativt, fyndigt, anfallsinriktat med fart fast med alldeles för dålig utdelning. Både vad det gäller mål och poäng.

Så såg det ut 07 och 08, även om det i stort sett bara är Bank i Aftonblaskan som gett ÖSK credit för 07. Frågan är: Hur löser tränarna det i år? Ska det kunna bli Topp-5 behöver ÖSK resultat med sig redan på våren. Och nu har vi dessutom Olsen på topp från start.

S k "flyt" är väl egentligen det enda som saknats i de två spelade matcherna hittills, så hur skaffar man sig det? Förändringar i spelet eller att "nöta" på den inslagna vägen? De två senaste säsongerna har jag varit förspråkare av det sistnämnda. I år tror jag dock inte att ÖSK har tid med det med tanke på målsättningen.
Örebro Oövervinnliga ÖSK
2009-04-12 09:56
Tack Babykladde och ÖSKnisse!

Det ska nog gå att lösa detta, så att man ökar på bland sina supporterprylar.
Örebro BabyKladde
2009-04-12 09:48
Kubanerna säljer inte inne på arenan, direktiv av ÖSK. (detaljerna kan vi skippa här). Innan Ellos-matchen hade Kubanerna ett tält utanför entrén vid nordvästra hörnet. Annars brukar vi sälja souvenirerna vid uppladdningarna på MITT ANDRA HEM innan match.

Annars går du in på kubanerna.se och kollar vilka som är med i styrelsen där du kontaktar Erik Wärlegård som är ansvarig för souvenirerna. Priset är 120:- för en T-shirt, eller 300:- för 3 stycken. finns 5 olika motiv; Berra, Gamla trä, Eyravallen, Så skönt å va närkebo, Kubanerna-logga + nummer 12.
Örebro Ösknisse - Et ipsa scientia potestas est
2009-04-11 23:59
Oövervinnliga ÖSK//
Vad ska man säga, köp den som du köper allt annat du äger. Är inte jätteinsatt i när,var och hur Kubanerna säljer sina prylar men brukar dom inte sälja i samband med matcherna. Sålde dom inte prylar innan Ellos-matchen? Har för mig att det vill få tillstånd av ÖSK att sälja grejerna inne på arenan under matcherna men det går tydligen inte ÖSK med på. Ta kontakt med Kubanerna om kolla när dem kommer sälja grejerna och var.
Örebro Oövervinnliga ÖSK
2009-04-11 23:22
Alvbåge tipsar på sin blogg om att Kubanerna säljer en Berra-t-shirt! Den såg läcker ut! Någon som vet var man kan få tag i den?
Örebro XTRMNTR
2009-04-11 23:03
Stor intervju med vår svartvita hjälte Fredrik Nordback på www.oskfotboll.se
Annons: