/fotboll/osk/forum/607.aspx/fotboll/osk/forum/607.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro flesklepp
2016-08-09 15:10
@Nissesson:
borttaget pga dåligt skämt
Mäster Estragon
2016-08-09 14:41
@Pedretti:

Vad gör det när Crespo kommer sänka oss..
Örebro Pedretti
2016-08-09 12:26
Vi slipper möta Samuel Gustafson på Söndag! Han är klar för Torino! Skönt det. Sen slipper vi nog möta Paulinho också.
Örebro DaSa
2016-08-09 07:17
Det var Giffarna som var nära Besara...
AIK Nissesson
2016-08-08 17:58
Alltså, ni som är duktiga, ni som kan fotboll, vad kan vi förbättra, och hur når vi snabbast resultat?

Flera forumister verkar ha sett sådant som verkligen behöver förbättras.

Konstruktivitet kräver väl att råden och förslagen snabbast träffar rätt?

Kanske har ÖSK och Sköldmark gått för snabbt fram med alltför många nya som skall skolas in samtidigt i klubben?

... och dessutom lovordats av de flesta ...

... som ibland skyller på domare, matchdag eller olyckliga avstängningar eller skador. Hade det varit bättre om vi mött MFF och Peking i april?

Kanske har vi "avstått" från de spelare som lämnat, men som kanske borde fått ytterligare en chans.

Har tränarna "balanserat" ihop ett lag som tycker att anfall är bästa försvar?

Förstår spelarna spelidén och kan de jobba efter den.

Ursäkta om en optimist kan deppa efter ett derby, men det är så jädra rörigt.

Jag kan ändå inte ge upp hoppet om europaspel, finns inte på kartan,(Europa finns förstås, det är klart att det gör och alltid har gjort)

Kämpa ÖSK, kämpa!
Örebro DaSa
2016-08-08 16:35
Axen kanske inte är så kass när det gäller det defensiva. Han har ju inte haft det bästa materialet att arbeta med. Vilket iofs han får skylla sig själv när han prioriterar att alltid ta in offensiva värvningar om han måste välja...
Örebro Telle
2016-08-08 14:55
Sant, sant. Jag tycker visserligen att Nordin har gjort det väldigt bra i år i sin lite defensivare roll, men i vissa matcher väger vi onekligen för lätt framför backlinjen. Och en riktigt bra huvudspelare i backlinjen har vi saknat sen... ja, jag törs väl knappt säga det igen, men sen Wiken slutade. (Jag ska i och för sig akta mig för att måla upp honom som en drömback och att ALLT var bra på hans tid, för både han och den övriga backlinjen hade självklart sina brister även då. Under Wikens sista år (som väl också var samma år som Axén tog över huvudansvaret?) var ju defensiven också rätt knackig i början, och vi släppte även då in alldeles för många mål egentligen. Skillnaden då var ju att Crespo och Pode gjorde mål på allt som rörde sig den hösten, precis som Broberg och co gjorde under hösten ifjol och resten av laget fortsatte med stundtals även i våras, som du var inne på.) För att back(a) tillbaka till Wiken så var han verkligen inte snabb de sista åren han spelade. (Även om han fortfarande var snabbare än Pode, vilket i och för sig inte säger så mycket eftersom precis alla var snabbare än Pode. Podes enda chans att vinna en löpduell var ju som bekant att skada sig och hoppas att funktionärerna som bar ut honom från planen var snabbare än motståndaren. För Pode själv var det inte. Inte än NÅGON motståndare, faktiskt. Och då har han ändå mött spelare som Kristian Bergström och Anders Svensson, mind you, som båda var gamla nog att vara Podes pappa när de fortfarande sprang ifrån honom på planen. Hm, DET är ju förstås en tanke - Om Pode skulle vara Anders Svenssons och Kristian Bergströms kärleksbarn skulle det ju förklara hur han kan vara EXAKT så långsam... Synd bara att han ärvde Anders vänsterfot och Kristians högerfot. Men, men, som man brukar säga, you can't fight genetics... :) Jag kom ifrån ämnet lite... Wiken var som sagt inte snabb, det kan ingen anklaga honom för, men hans huvudspel och förmåga att läsa spelet, placera sig rätt, och kanske framför allt att få backen bredvid honom att lyfta och se bra ut saknas enormt fortfarande. Moberg har också gott om många goda sidor som mittback, men varken huvudspelet eller den där svårförklarliga biten att spelaren jämte honom höjer sig har fungerat lika bra de senaste ett och ett halvt åren sen Wikström slutade. Jag kan också tycka att Moberg kanske kan vara lite för ojämn ibland. Vissa matcher har han varit fantastisk och verkligen varit den mittbacksgeneral som man hade hoppats på, men i andra kommer han inte alls upp i nivå. Ifjol tyckte jag faktiskt att Wiktorsson var den mittback som var stabilast även om han inte spelade särskilt många matcher, och det mittbacksparet som fungerade bäst var just Wiktorsson och Eidur (åtminstone på slutet när Eidur hade spelat upp sig lite och lämnat de mest hårresande misstagen från början av säsongen bakom sig.) När vi ändå pratar mittbackar tycker jag att det är väldigt roligt att Almebäck verkar ha kommit igång. Han hade det väldigt jobbigt ett tag i början, men ser riktigt bra ut nu långa stunder.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-08-08 13:08
@Telle:
Känslan är väl också att laget är för lättviktigt och offensivt balanserat och med för få spelare framför backlinjen som kan ta det defensiva jobbet och göra det bra. Vi saknar kanske också en riktigt riktigt bra huvudspelare i laget. Framförallt i backlinjen. Defensivt gjorde laget det riktigt bra i första halvlek borta mot MFF då man låste alla ytor på egen planhalva. Men det är väl undantaget som bekräftar regeln. Om man nu skall ha laget så här balanserat så ska det ju till att man levererar framåt. Som i våras. För att kompensera ihåligheterna bakåt
Örebro Telle
2016-08-08 12:54
Med risk för att låta ännu mer nostalgisk nu, så vad gäller fasta situationer defensivt så har vi haft uppenbara bekymmer ända sedan Wiken slutade. Och det är OCKSÅ ett tag sen nu...

Överlag känns det som att den defensiva strukturen inte är Axéns starka sida som tränare. Det var en svag punkt även i GAIS, och sen han tog över rollen som huvudansvarig i ÖSK så har jag haft känslan av att det alltid har tagit ganska lång tid in i säsongen innan laget har fått sitt "shit together" rent defensivt.

Sen finns det givetvis många andra faktorer som påverkar, som omsättning på spelare, kvaliteten på de spelare som funnits tillgängliga, ofrivilliga byten i backlinjen pga avstängningar och skador etc etc. Och Axén har många andra goda sidor som mer än väl väger upp den här eventuella bristen, men rent generellt har det ändå varit ett tydligt mönster, tycker jag, att defensiven har haft fler och större brister längre in i säsongen än offensiven.
Örebro Telle
2016-08-08 12:35
@Minatankar:
Ja, det har varit en av våra akilleshälar i flera säsonger nu att vi bara har haft EN mittfältare som kan ta den rollen på mittfältet. Särskilt som den spelstilen per automatik för med sig minst ett par avstängningar per säsong, så att positionen måste ersättas ibland även bortsett från eventuella skador. Nordmark har visserligen gjort bra ifrån sig på sitt sätt när han har fått spela, men det är en helt annan spelartyp och därför blir det också en helt annan typ av spel med honom. Sen Nordback och Kihlberg slutade har vi inte haft ett fullgott alternativ att växla emellan, tyvärr, och det var trots allt några år sen nu.
AIK Nissesson
2016-08-08 11:15
Synd att inte Axén och Kjäll rättar till dom där grejerna.
Örebro Lekiller
2016-08-08 10:54
[QUOTE=Minatankar] Jag har sett i mer än en match hur Nordin får en spelare som är 15 cm längre att bevaka i höjddueller. Det är inte acceptabelt! Han bör bevaka stolpar och spelare i sin egen längd och inte "tvingas" bevaka långa spelare. Undantag finns för spelare med enorm spänst, men det är som alla vet inte Nordins styrka. [/QUOTE] Jag håller med. Är inte första gången denna säsong som det sett rörigt ut på fasta situationer å då främst hörnor. Vill minnas ett par matcher i början av säsongen då man helt oförklarligt ställde både Björnquist och Ring på samma kant ut mot hörnläggaren. Bollen gick ju så klart över dem både och vips så saknades Ring på sin riktiga kant. Sen hann han inte tillbaka. Vill minnas det va så på hörnmålet mot HIF när Moberg iof blev nersprungen men känns ändå som att Ring borde ha varit där istället för att stå bredvid Björnquist på samma sida. Är ofta också att man kan se att de står å vinkar o ropar mot bänken när det blir fasta. Som att de inte riktigt vet till 100 vem som ska markera vem o.s.v. Känns ju som att det borde de ju inte ens behöva fundera på utan det ska sitta i ryggmärgen. Men jag kanske har fel.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2016-08-08 08:31
@T8:

Jag håller med dig om att det är många faktorer som påverkar en match. Ingen kan göra anspråk på att v e t a förklaringar till alla situationer, bara tro.

Jag v e t t ex att det i framför allt jämna matcher är viktigt med detaljer. Om två så pass hyggliga huvudspelare som Moberg och RÅP samtidigt är borta en match, v e t jag att risken ökar för att släppa in nickmål på fasta situationer. Men jag t r o r bara att det är förklaringen till att vi släppte in sådana mål eftersom jag aldrig kan v e t a. V e t bara att r i s k e n är större, inte att det är förklaringen till specifik situation.

Jag har sett i mer än en match hur Nordin får en spelare som är 15 cm längre att bevaka i höjddueller. Det är inte acceptabelt! Han bör bevaka stolpar och spelare i sin egen längd och inte "tvingas" bevaka långa spelare. Undantag finns för spelare med enorm spänst, men det är som alla vet inte Nordins styrka.

Jag t r o r att ÖSKs kommer bli mer effektiva den dag RÅP återfår full rörelseförmåga och löper och sätter till som han kan göra. I dagens trupp finns det ingen som kan ersätta hans löpstyrka, nickförmåga och jäklarannamma. Det är angeläget att ÖSK inför hösten eller till nästa år skaffar ett alternativ till honom på mittfältet, oavsett om han kommer spela för oss i höst och nästa år eller inte.

Örebro T8
2016-08-07 23:45
Alltså, Astrit hit och dit. Spelaromsättning och att få ett nytt lag att funka ihop påverkar med. Ska det analyseras så sluta med enkla lösningar. Då kan det lika gärna vara för att matchen var på en söndag.
Örebro Vinnartradition
2016-08-07 22:58
@Örebroare:

Jag vet inte vilken sanningshalt det är i det.

Men det säger samtidigt sig självt att Astrit ställde en hel del motkrav när han kritade på.
Örebro Örebroare
2016-08-07 22:57
Jag förväntar mig inte att ÖSK kommer att ta rätt beslut i alla lägen. Det finns inget företag/organisation/person som gör det! Det är vad man gör med sina felbeslut som är det viktiga. Har man stor spelar omsättning så är det uppenbart att det inte är bästa förutsättningar att spela in nya forwards bredvid en Sema som inte kommer till sin rätt i en forwardposition.
Örebro Örebroare
2016-08-07 22:51
Vinnnartradition-> Om så är fallet och om ÖSK hade kommunicerat det så tror jag inte det finns en enda ÖSK-supportrar som hade köpt det! Istället får dom en massa besvikna supportrar som undrar varför dom kunde säga nej till oss istället för Astrit!
Örebro Vinnartradition
2016-08-07 22:24
Det pratas om att det är klausuler i Astrits avtal som är den bakomliggande orsaken till att vi släppt honom till OS..
Örebro Bäst när det gäller
2016-08-07 22:18
@Nissesson:

Kan bara hålla med dig:)
Örebro Alltid Örebro
2016-08-07 22:02
@Örebroare:
Exakt! Lär ju stå på kö... Nej, skämt åt sido. Om ÖSK förlorar/tappar poäng i samtliga matcher Astrit saknas bör det (för att jag åtminstånde inte ska känna mig opuppskattad som medlem och årskortinnehavare) presenteras ett nytt kontrakt som sträcker dig över minst 2 år med Astrit när han är tillbaka... Allt annat är ett slag i ansiktet på alla betalande supportrar som ställer en uns krav på prestation och placering (är väl medveten om att vi inte har samma förutsättningar som Peking och Malmö men det blir ju inte bättre av att vi släpper vår bästa spelare). ÖSK kommer antagligen att stoltsera med Astrits OS närvaro genom att hedra honom vid görsta hemma match hsn är tillbaka... Om vi ej fått ett bra svar på varför Astrit släpptes till OS då känner jag personligen att Astrit kan få en aplåd men att ÖSKs styrelse kan få lämna arenan till busvisslingar och burop, mitt förtroende för dem har i alla fall sjunkit enormt då.
Örebro BlandFinsken
2016-08-07 21:47
Rinne höll förövrigt nollan i hemmapremiären när Gent vann med 1-0 precis.
AIK Nissesson
2016-08-07 21:45
Tänk om ÖSK kunde vara bäst när det gäller ...
Örebro Chris P. Bacon
2016-08-07 21:34
Snackas mycket om ÖSKs höst- och vårsäsonger , men är inte ÖSK nästan alltid ett riktigt dåligt sommarlag? Känns som vi oavsett säsongsstart alltid har en svacka runt seriens vändpunkt.
2016-08-07 20:34
@Fy bubblan:

Kan hålla med men jag kan tänka mig att Alic vill spela igång Broberg med tanke på vad han kan. Omoh och Ayaz kanske helt enkelt "mår bäst" just nu av att vara "super-subs"?! Alic vet förmidligen bäst är min tråkiga analys.
2016-08-07 20:29
@Nissesson:

Du gör en för enkel analys tycker jag då, du pratar om vad MFF gjort för resultat i april/maj undantaget KFF. Titta på hur MFF gått när vi ställts mot dem.
Örebro Fy bubblan
2016-08-07 20:11
Så är det defintivt Bäst När Det Gäller. Håller med.

Men angående coachingen idag. Tycker det är märkligt att Broberg ges 95 minuter. Tycker han har väldigt få bra saker. Där borde väl Omoh/Ayaz fått komma in tidigare? Lundberg - Sköld känns också lite märkligt i underläge men kan ju vara skadekänningar etc.
AIK Nissesson
2016-08-07 19:58
Men, Kalmar, Helsingborg, Jönköping S och Sumdsvall har väl lyckats med att plocka poäng mot Malmö ?

Det borde inte vara helt omöjligt ...
2016-08-07 19:58
Bagdad Bob hybris kanske vi inte ser men nåt åt det hållet:)

Skämt åsido så är det kul att vi vågar ställa krav bortom "hänga kvar" men ser vi till kr/poäng misstänker jag att vi är topp tre. Avgörande blir för mig hur vi hanterar mötena med "mitten-konkurrenterna" de lag vi ska jämföra oss med 2016.
2016-08-07 19:46
@huggorm:

Förstår fin känsla men ärligt talat vem är det som viker ner sig? Du och andra supportrar som kanske fått hybris?! Ska vi på riktigt ta poäng mot "CL-MFF" med galen budget eller regerande mästarna som inte förlorat hemma sen Pode var kung? Nä inte med avstängningar på givna och spelgeniet borta!
Örebro huggorm
2016-08-07 19:33
fy fan. Mår fan skit av dom ska vika ner sig som vanligt när det gäller något.
Annons: