/fotboll/osk/forum/6052.aspx/fotboll/osk/forum/6052.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2009-04-27 11:07
Egentligen var nog inte ordet derby "uppfunnet" i Garphyttan vid den tiden, det var väl ungefär då engelska infördes i folkskolan.

Men jag kommer ihåg min morbror som smygtippade varje lördag, ibland nämnde han ett engelskt lag som hette (heter) Derby.

Sedermera fick jag lära mig att det även i Linköping finns ett lag med detta namn.

Har nog frågat detta tidigare och glömt svaret, men vilket är årets "derby" för ÖSK´s del, egentligen finns det inget derby, men vilket lag finns närmast geografiskt?

Forza derby ?!?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 11:07
dubbel
Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 11:04
Cork var en spelare, ingen tränare.. Kommer inte på några fler än Hodgson och Baxter.. Frågan är varifrån Bill Burnikell (1959) och Frank Soo (1953-54) kommer?
Örebro Västbanken
2009-04-27 11:04
Jag förstår inte den enorma hypen av Elfsborg. De har ett bra lag och är rimliga favoriter (fast jag själv hade tippat Henkeborg innan serien), men de har absolut inte ett komplett lag, som det ofta sägs/skrivs. Varför inte? Jo, därför att de saknar målfarliga anfallare. Det har de gjort sedan Berglund lämnade ca år 2000.

Jag tycker att Andreasson, som får mkt ros för sin insats som sportchef, gör extremt märkliga värvningar. De har redan seriens klart bästa mittfält, årets stora värvning blir...en mittfältare. Nu låter det som om de vill förstärka igen med...surprise, en mittfältare till (Linderoth). Detta samtidigt som Berglund lämnat och de i anfallet står och faller med en engelsk pubslugger som passade fint i GAIS och en evig "talang" (dvs. konstant underpresterande seniorspelare) i Avdic.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 10:59
Ämne: Arne Skotte?....
En himla bra spelare! Men, jag hörde en gång Thomas Nordahl kalla honom "tjockisen", och det var ju inte så snällt..
AIK Saywee
2009-04-27 10:59
Roy Hodgson?
Alan Cork?
Stuart Baxter?

... minnet sviktar i vårvärmen ... måste ut snart.

med flera?
AIK Saywee
2009-04-27 10:57
Arne Skotte?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 10:56
Saywee// Vad hade ni för namn på derbyna då? I Glasgow kallas de ju Old Firm.. Kan tänka mig att ni hade ett eget?
Appropå tränare från öarna så var ju bl a Stuart Baxter därifrån. Skotte, va?
AIK Saywee
2009-04-27 10:48
BBB, de blå bergen i nordväst får mig att tänka på min "barndom" då jag vanligtvis såg fotboll spelas på "Garphyttans IP", vid Folkparken, (långt innan Kilsbergsvallens tid), derby´n mot Latorp var alltid riskmatcher, men traktens fiskal eller fogde eller vad det kunde heta hade redan fått i sig tillräckligt till kvällen för att inte orka närvara. Vilka som betalade för Latorp´s bortahuliganer har jag ingen aning om.

Tiderna förändras, men ett slags mål, slagsmål, förekom redan på 1950-talet, men även riktigt fina mål-strutar satt i näten!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 10:30
se länk, intressanta fakta! Motsättningen mellan Storbritannien (i form av invaderande stat) och Irland återspeglas i den otroligt starka rivaliteten mellan Rangers och Celtic. Ett Old firm borde man nog se innan man dör... En intressant detalj jag förut inte hört talas om är att vissa Celtic-fans på allvar alltså föreslog Henrik Larsson som mottagare av Nobels fredspris(!)
AIK Saywee
2009-04-27 10:28
ÖSK har väl genom de senaste decenniernas lopp haft några tränare och spelare från de stora öarna i Atlanten ...
Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 10:12
Saywee// I princip är väl GB och UK samma sak, men en skillnad nämns dock på Wikipedia: "Under Förenade konungariket lyder också ett antal mindre avhängiga territorier, många av dem tidigare kolonier, belägna både i Europa och i andra världsdelar (se Storbritanniens översjöiska territorier). De associerade kronbesittningarna Jersey, Guernsey och Isle of Man hör inte till Storbritannien, men är formellt underställda den brittiska regenten"
Gällande det fotbollsmässiga, att slå ihop ligorna alltså så skulle jag tro att motståndet är rätt hårdnackat i Skottland. Deras lillebrorskomplex (påeldat av ett engelskt översitteribeteende) tar sig inte sällan brutala uttryck, så brutala att de tidigare årliga mötena mellan England och Skottland sedan flera år tillbaka fått "postponeras"...

Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 10:04
-=joth=- (Old Boys)// När jag ändå är i farten: Är inte ute efter att vara petig i detaljer, men vill bara kommentera att ÖSK:s cup-match mot IFK N den 29 juni 1988 inte gick i Norrköping utan på Råsunda (jag minns det, för jag var där!) och det var minsann inte bara en match i raden av andra, utan faktiskt FINAL, final i Svenska Cupen! Med tanke på yngre forumdeltagare så kanske det kan vara bra med en sådan påminnelse!
AIK Saywee
2009-04-27 10:04
BBB, ja det där på öarna är lite lurigt och jag kan inte svaren, men jag tänkte inte riktigt på att Irland är ett eget land, medan Nordirland, Skottland, Wales och England är delar i ett annat land (?).

Ibland används GB (bostavsförkortning på bilar) och ibland används UK (bokstavsförkortning på internet). Senast jag var i Skottland frågade jag några personer som jag trodde skulle kunna svara på skillnaden angående GB och UK, men de hade noll koll.

Avslutningsvis lite fotboll, har för mig att man numera diskuterar att slå ihop "engelsk" och skotsk fotboll i en liga, eller?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 09:53
Saywee// Enligt Wikipedia omfattar Storbritannien (att skilja från Bretagne i Frankrike, "lilla Britannien") England, Wales, Skottland och Nordirland, men skottar, walesare och nordirländare kanske bara fnyser åt det påståendet?
Men, republiken Irland har vad jag vet aldrig räknats till Britannien... Någon som vet förresten vad skillnaden är mellan United Kingdom och Storbritannien?
AIK Saywee
2009-04-27 09:47
BBB, det är skillnad på irländare, skottar, britter och walesare ...

... irländarnas temperament bland dessa är nog hetast?
AIK Saywee
2009-04-27 09:43
Emra kan nog vara en måltjyv, men orkar kanske bara sista halvtimmen, Seb var en kämpe i minst nittio minuter. De var och är nog olika som spelare och människor ...?

Seb´s nick i slutet (1-2) på Stora Valla sitter fastklistrad i minnet för alltid!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-04-27 09:40
Minefield// Grand Rapids//
En liten kommentar bara ang Patrick Walkers härkomst: Skulle tro att det är att betrakta som en i det närmaste grov förolämpning att som irländare kallas för "Britt". Eller har jag fel? Någon här som känner irländarnas temperament i det avseendet?
Halmstads BK Halmstad GULD 2009
2009-04-27 09:35
Han är fortfarande älskad av oss i HBK!
Örebro Grand Rapids
2009-04-27 09:33
... och en Emra gick till Halmstad, ÖSK fick en Sebbe och gick upp i allsvenskan. Så usel var den britten.
Örebro Minefield
2009-04-27 09:20
Om du var besviken över att Emra inte kom tillbaka så är det inget mot vad jag kände när Patrick Walker inte lät honom spela och gick till HBK.

Nu är det ÖSK:s tur att sälja honom till utlandet. Den chansen fick vi inte förra gången p g a en usel "Britt" som lät sin envishet gå ut över talangen Emra Tahiri som han hette då.
Halmstads BK Halmstad GULD 2009
2009-04-27 09:11
Tycker ni Emra har chans på startelva plats redan? Är grymt besviken över att Janne nobbade han i vintras.
AIK Saywee
2009-04-27 08:02
I morgon blir det min andra, på felbyggda lilla Ullevi, leran i Göteborg får de närmaste boende att tro det är jordbävning ;-)

Placeringen av det sanitära blev visst fel också, på en del ställen är det relativt gott om pisseplatser och på andra ställen får man köa hela halvtidspausen (vid fullsatt?) eller hålla sig tills man hittar en buske utanför arenan efter matchen.

På övre sektionernas, cirka nedre fem rader, är det en massa byggattiraljer som stör, typ stålrep, pinnar och stolpar.

... och som jag tidigare tjötat om så har "de vise männen" bokat platser på levande sittplats som av någon idiotiskt anledning placerats ovanför bortasupportrarnas sektion.

Dessutom har man nog bygggt alldeles för stort, intresset för fotboll för Göteborgslagen verkar inte vara speciellt stort.

Ibland kan jag tro att felbyggen är inplanerade från start för att "bygget" skall få in extrajobb och pengar för att rätta till alla fel ???

Alla vill till lilla Ullevi!
(meningen ovan innehåller elva l)

FORZA SVARTVITTS ELEGANTA ELVA!
Örebro ÖSK-Karl
2009-04-27 00:31
Om nu bajen bojkottar så är det väl bara att reservera dessa 1000 platser där bl.a byggjobbarna stod sist.

Men det blir väl som förra året att de sprider sig runt om och förpestar tillvaron för oss som vill se på fotboll.

Miroslav kuba/
För om åren körde ÖSK med halv entrè och fri sittplats på cupmatcher, vet inte hur det blir mot Halmstad.
Örebro Miroslav kuba
2009-04-27 00:11
är det någon som vet om det är samma biljett pris på Cupen som i AS 110kr för ståplats? Kan vara svårt att svara på eftersom det var 5år sen sist :) Men det borde vara lite billigare om dom vill ha folk till BA på cupmatchen extra viktigt när vi har tre raka hemma kan bli rätt dyrt för folk o gå på allt annars o då skippar nog dom flesta cupmatchen.
Örebro Joerny
2009-04-27 00:00
Någon som kan förklara för mig varför man har ett så komprimerat spelprogram på våren? På hösten är det ju i stort sätt en vecka mellan varje match.
Örebro Joerny
2009-04-26 23:57
Mittåt// Jag tänkte först föreslå att man flyttar cupmatchen till den 14:e för att få en extra dags vila efter Hammarbymatchen. Nu när jag ser att HBK spelar mot Elfsborg den 16:e är det nog inte att tänka på. Men tur då att vi har en bred trupp.
Örebro Mittåt
2009-04-26 23:56
Det vore extra kul om Emra kunde sätta några baljor mot HBK. Han kommer nog att vara motiverad.
Örebro Mittåt
2009-04-26 23:53
Halmstad spelar så här den aktuella veckan:

10 maj Halmstad BK - Örgryte
13 maj ÖSK - Halmstad BK
16 maj Elfsborg - Halmstad BK
Örebro Walter Gigena
2009-04-26 23:39
Halmstad är kluriga. Vet aldrig var man har dom. Riktigt kul med en hemmamatch i cupen. När hade vi det senast? Minns att vi vann hemma mot Malmö för länge länge sedan.

Edit: Svaret fanns såklart i Marcus artikel. 2004 mot malmö var det.
Annons: