/fotboll/osk/forum/6009.aspx/fotboll/osk/forum/6009.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sven Töle
2009-07-25 00:22
Jag skrev tidigare att problemet med att om Forward försvann (vilket de inte kommer att göra men ponera att de gör det) är att det inte blir någon fotboll alls för dessa ungdomar utan ett driv på gatan istället. Närhet till föreningen är oerhört viktig.

Forward är naturligtvis inte bättre på att få fram talanger sett ur ren träningssynpunkt än ÖSK, tvärtom skulle jag vilja säga. Iaf inte sista 15-20 åren utan det handlar om att deras underlag består till stor del av duktiga, ofta tekniska, spelare med invandrarbakgrund som av rent geografiska skäl (vilket sedan övergår till lojalitet och ÖSK fientlighet, ibland underblåst från forwardledare) väljer Forward. Dessutom har de en filial i Lundby. Medan ÖSK får fram bra jordfräsar och en och annan bra ytter/mittfältare får Forward fram tekniska oortodoxa spelare som sätter lite guldkant på laget (Jag kan inte ens komma ihåg när ÖSK senast fick fram en riktigt bra forwad. Nej, Mattias Johnsson är från Kumla).

Forward har inte bättre ungdomstränare än ÖSK. Jag vet för min egen son spelade i Forward ett tag och jag följde dem ganska nära en period. Möjligen scoutar de bättre för att de ringde nämligen flera av oss och efter något år spelade "mina" 2-3 bästa spelare hos dem.

Jag har själv varit barn/ungdomstränare i ett lag som till mesta del bestod av spelare med invandrabakgrund. Det som var framträdande iaf i min miljö var det låga engagemanget från deras föräldrar. Inte sällan fick vi fylla bilarna med olagligt många personer pga bristande stöd. Min poäng med detta är att det är av vikt att träning och klubb ligger på cykel/gångavstånd. Att tro att dessa skall cykla till Pettersberg eller Örnsro finns inte på kartan, bokstavligt talat.

Om det är så som ÖSK-Karl skriver att klubben har ekonomiska problem är det kanske därför de väljer andra klubbar. Kanske får de någon form av ekonomisk kompesantion från MFF direkt för en talang medan ÖSK helst inte vill betala något utan istället dela med sig från framtida försäljningar. En klubb med röda siffror i bokföringen väljer då kanske hellre att casha in direkt en säker, men lägre summa, än att ev och kanske få en större summa i framtiden. Men då gäller det ju att övertala den unge spelaren att välja MFF...

Som Pars skrev har jag själv också föreslaget filialer flera ggr alternativ starta upp samarbetsklubbar (tex hjälpa till att starta upp ett Vivalla BK och sedan knyta ett samarbete direkt). Det är enda möjligheten. Alternativ ett samarbete med Forward. Annars är jag rädd att dessa spelare går förlorade - För oss alla. Och då finns det bara förlorare. Iaf i denna stad.

Ps - Min son är numera ÖSK:are ;)
Örebro ÖSK KRILLE
2009-07-25 00:18
ÖSK-Karl//
Jo men allvarligt så tror jag att ÖSK:s anfall går så sakta så att i reprisen går det så sakta att klockorna stannar!
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-25 00:14
ÖSK-KRILLE//

Anfallen kanske skulle gå snabbare om vi hade Jiloan ;))
Örebro ÖSK KRILLE
2009-07-25 00:13
Sven Töle//
Ja det är nästan att man hinner hem och koka kaffe innan passen kommer!
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-25 00:11
Bastard on Parade//

Visst, men ÖSK har så mycket annat att locka med, en tillräcklig stor summa pengar i handen för att locka tonåringar är inget problem. Sedan finns det mängder med samarbetspartners som kan ge dem "lärlingsjobb". Då hade de kunnat stanna i en trygg hemmamiljö, som det är nu så måste Forwardspelare ta omvägen till andra lag, t.ex Kilen o Wiken innan de hamnar rätt. Barsom kom in och räddade oss, har säkert glömt fler. Piere Bengtsson sägs inte kunna gå till ÖSK för att hans far tränar Forward.

Det har gått för långt, talangerna måste stanna i stan och då måste Forward väck så vi kan ta in deras 13-15 åringar med talang. Gör inget om de tar vägen över Rynninge och Karlslund eller om en filial måste öppnas på Väster som Pras skrev.
Örebro Sven Töle
2009-07-25 00:09
ÖSK KRILLE // Vid ett tillfälle när ÖSK vann bollen mot häcken på egen planhalva, underläge 1-3. Normalt forcerar ett lag då men jag hann ut och köpa en korv, in och sätta mig igen innan den obligatoriska långa bollen slogs på Porokara som redan innan passningen kom hade tre Häckenspelare runt sig. Atsvald hade två. Det räckte. Sedan passenn slagits stod 9 utespelare och stilla och tittade på Roni och tänkte "Hoppas han kommer loss"

Örebro ÖSK KRILLE
2009-07-25 00:02
ÖSK:s anfall går ju så sakta så att anfallarna hinner somna innan de kommer öven halva plan!
Örebro ÖSK KRILLE
2009-07-24 23:59
Varför bry sig om Jiloan och Dejan! De valde MFF och de valde FEL LAG!
Örebro Bastard on Parade
2009-07-24 23:44
ÖSK-Karl//

När det gäller Jiloan och Dejan så handlade nog mycket om vad de fick i plånboken också. Dejan provspelade ju med ÖSK, men jag tror inte att han skulle fått ett kontrakt ens i närheten av det han fick av Malmö.

Problemet är ju att ÖSK inte har resurser att ge bra A-lagskontrakt till riktigt lovande spelare som ännu inte slagit igenom på hög nivå. Klivet från division 1 till Allsvenskan är stort, riktigt stort. När det gäller spelare som Hamad och Touma som inte riktigt har fysiken för Allsvenskan så förstår jag att man inte kan erbjuda feta kontrakt. Man vill ju knyta talangerna på långa kontrakt, men det är väldigt mycket gambling om man ska erbjuda dem bra kontrakt över +4 år.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-24 23:34
Bastard on Parade//

Samarbetet du eftersträvar när du skriver Karlslund fungerar ju alldeles ypperligt. Bl.a spelar ju ÖSK:s Oscar Johansson och Erik Nilsson där, båda klubbarna är mycket nöjda, men du kan glömma att få ihop ett sådant samarbete med Forward.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-24 23:29
Torsten vädjar till NA:

"Jag har åkt bil till Trängen hundratals gånger i mitt liv, ändå måste jag varje gång tänka efter vilken väg jag ska svänga in på när jag kommer på Hertig Karls allé. Vet inte om det egentligen har något med saken att göra men det känns som om det är någonstans där som BK Forwards väg in i anonymiteten startar. Örebroarna hittar knappt till arenan där stans näst bästa fotbollslag huserar. Och så har det nästan alltid varit. I alla fall så länge jag kan minnas.

BK Forward är i en position där man sitter på en guldgruva - talangerna tycks aldrig sina - samtidigt som klubben är, om inte konkursmässig, så näst intill.
Inför säsongen kallade ordförande Torsten Medin oss på NA till ett möte som kan liknas vid ett rop på hjälp. Han skrev 975 000 kronor - klubbens totala skuld - på griffeltavlan och målade upp en mörk framtidsbild. Han bad oss att skriva mer om klubben för att väcka publik och sponsorer."

Jag orkar inte skriva om allt jag fått berättat för mig från folk i Spelarinvest, så jag saxade lite bara. Men om Sjögren tänker gå på samma nit en gång till vill jag bara vråla rakt ut.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-24 23:21
Bastard on Parade//

De fick låna Klingberg och Peter Olsson gratis för några år sedan, tacken ser du nedan saxat ifrån Sydsvenskan:

"Det handlar om fyraårskontrakt för både Jiloan Hamad och Dejan Garaca.

En hyfsad present för Jiloan Hamad, som nyligen fyllde sjutton år.

– Jag har fått ett A-lagskontrakt och jag hoppas få chansen redan nästa säsong, säger han.

Dejan Garaca är bara sexton år, 185 centimeter lång och växer fortfarande. Han hoppas mycket på träningarna med A-laget.

– Malmö är en bra plattform om man eventuellt vill ut i Europa, säger Jiloan Hamad.

Intressant är att MFF:s sportchef Hasse Borg shoppar på sin gamla hemmamarknad i Örebro. Mitt framför ögonen på allsvenska Örebro SK.

– En poäng i sammanhanget är ju att BK Forward är Hasses moderklubb, säger Torsten Medin."

ÖSK mottades nästan bokstavligen bort av Torsten samtidigt som han övertalade tonåringarna att flytta till Malmö.
Örebro Pras Y
2009-07-24 23:17
Alltså det handlar ju inte om slump eller tur att Forward fostrar bra spelare som ganska ofta oxå är andra eller tredje generationens invandrare.
Jag är själv från Väster och där borta bland kidsen är det Forward som gäller. De flesta kan knappt stava ÖSK. Det är inte bara för dem att traska vidare till Karslund som är mer känd som ett fysisk klubb som springer i skogarna. Ungdomslag i Forward kommerfinnas en bra tid framöver oavsett hur det går för a-laget. Örebro SK behöver öppna en dotterklubb i Väster och erbjuda bättre träningsmöjligheter och tränare som klarar av dessa ungdomar. Sedan är jag helt säker på att teknik och finess måste uppskattas annars sticker de flesta. Vi bör skita i Forward och skapa vår egen länk till dessa ungdomar.
Örebro Bastard on Parade
2009-07-24 23:14
Jag är inget fan av BK Forward, utan jag ogillar de rätt skarpt, men vore det inte bra om vi kunde skapa ett samarbete med dem? Hur skulle det se ut om vi är lite generösa mot dem och erbjuder Gren så att han får speltid och Forward får förstärkning i backlinjen?

Det är ju just spelare som Gren som är aktuella för utlåningar för ÖSK. Lånar vi ut sådana spelare till Forward/Karlslund så ser ju dem att det inte är ett ensidigt samarbete.

Vi vill givetvis ha de bästa talangerna och göra de till allsvenska spelare. Majoriteten av talangerna blir inte så pass bra att de klarar av allsvenskt spel, men däremot skulle de klara av division 1 utan några större problem.

Det är ett sådant samarbete Sjögren bör eftersträva och om han lyckas skapa ett med Forward är han värd en applåd eller två. Gren kommer tyvärr inte tillföra något på planen för ÖSK, däremot kan han vara en nyckelspelare vid sidan av den!
Örebro ÖSK KRILLE
2009-07-24 23:12
Enligt min källa(en bra sådan) så vill ÖSK bli av med 4 spelare(löner). Så de kan köpa en riktigt bra back up till Olsen! Vem!? det vet jag inte tyvärr.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-24 22:56
jappel//

Jag är inte heller någon gammal "Forward-hatare". Såg dem t.o.m i SE några gånger och var där för länge, länge sedan och hejade på dem när Thomas Nordahl avslutade sin karriär där, men det är som du skriver, varje gång ÖSK försökt vända andra kinden till så har de blivit blåsta.

Det räcker nu, må de sluta i div.8, ja, det finns visst så många serier nu i Närke.
Örebro Gurra2001
2009-07-24 22:37
jappel// Hörre du! Sluta med det! Jag lirar ju i femma nu på senare dagar. ;)
Örebro jappel
2009-07-24 22:27
en insider :-) nice....
Annars håller jag helt med alla de som är mot en utlånging till bkf, varje gång som ÖSK vänt andra kinden till och hjälp den föreningnen så återgäldar dom det med att blåsa ÖSK. det måste finnas hur många exempel på det som helst.
Nej hoppas forward åker ner och ruttnar någon låg division för alltid.
Kan tilläggas att det bara var några år sedan som jag önskade derbyn mellan ÖSK och BKF, men nu vill jag helst av allt se bkf i konkurs eller div5!!
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-24 22:06
Erki//

Ha, ha och med order om att göra minst ett självmål per match ;))
Örebro Erki
2009-07-24 22:02
Det kan ju vara så att ÖSK lånar ut Gren till Forward för att de vet att med ett sånt försvarsspel som Jocke visade upp i cupen mot Häcken så åker Forward ur ettan omgående ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-24 21:59
Gurra2001//

Ett rungande nej, om Forward åker neråt i seriesystemet så är det det bästa för ÖSK. De får fram så många talanger som ÖSK inte får komma i närheten av.

Gren får stå ut med att inte spela matcher några månader, sedan är han fri att gå till Forward om han vill. Det bästa ÖSK kan göra är att låna ut honom till Enköping eller Carlstad United gratis, då de är de lag som behöver passera Forward så de åker ur.

Annars kan han säkert göra stor nytta i ÖSK-U.
Örebro Mr. Milton
2009-07-24 21:52
I detta fallet kan det som är sämt för Forward hänga ihop med vad som är bäst för ÖSK.

Gren behöver inte på något sätt bli lidandes. Det finns tillräckligt många bra klubbar i regionen som skulle passa honom.
Örebro Gurra2001
2009-07-24 21:47
Helgdrömmer lite nu men med Eiður Guðjohnsen som offensiv mittfältaren i ÖSK så skulle vi nog vinna det där SM-guldet. Inte helt orealistiskt de närmaste åren. :)
Örebro Gurra2001
2009-07-24 21:41
Borde inte frågeställningen vara: Vad är bäst för Gren och ÖSK istället för vad är sämst för BK Forward?
Örebro Mr. Milton
2009-07-24 21:33
Skrev ett långt inlägg till stöd för Karls linje men denna sida visar sig från sin bästa sida och tillåter inte ändringar just nu.

Kort sammanfattat. NER MED FORWARD!
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-24 20:04
Mittåt//

Jo jag vet att Forward kommit med förfrågan till Sjögren. Men redan där skulle de fått ett öronbedövande nej. Det är nog bara Torsten som är magstark nog att ställa frågan efter allt som varit och Sjögren som kan tänka sig hjälpa dem.

Det jag vände mig emot är att du skrev: "När det gäller Joakim Gren finns det bara ett övervägande som är relevant och det är vad som är bäst för honom själv". Det det handlar om är vad som är bäst för ÖSK. De pengar lönen skulle spara äts upp av minskad sponsring om det blir till Forward.
Örebro Mittåt
2009-07-24 19:55
ÖSK-Karl// Det är ju inte Gren utan ÖSK som föreslagit utlåningen. Av den enkla anledningen att de inte anser att de har någon användning för honom i höst. Gren har såvitt jag vet inte ens yttrat sig i frågan än.

Nästa år är hans potentiella värde för ÖSK exakt 0 kronor eftersom hans kontrakt då gått ut.

Att låna ut honom nu ligger både i hans intresse (för att få speltid) och i ÖSKs (reducerar lönekostnaderna något).
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-24 19:46
Mittåt//

Joakim Gren har ju sin lön ifrån ÖSK, vill han få speltid i en annan klubb är det ju upp till ÖSK att besluta och till vem. Han är 23 år och kan inte längre betraktas som talang. Vill han köpa sig ut från kontraktet kan han säkert få göra det per omgående.

Men ÖSK:s spelare skall inte diktera till vilken klubb de skall bli utlånade till, det är trams.

Blir det Forward kan jag garantera att ÖSK går miste om ett sexsiffrigt belopp nästa år, då har bägaren runnit över definitivt.

Örebro Sven Töle
2009-07-24 19:34
Där jag jobbar måste man sätta verksamheten främst. Vad som är bäst för mig kommer i andra hand.
Örebro Aspen
2009-07-24 18:57
Mittåt//Tycker också att Gren måste stå i centrum.
Men han är ÖSK:s spelare och klubben har investerat en hel del i honom därför tycker jag ÖSK måste få något plus i kanten. Eller är det bra trams?
Annons: