/fotboll/osk/forum/5981.aspx/fotboll/osk/forum/5981.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Wuzac
2009-05-15 15:32
Antalet sålda biljetter översteg både mot Hammarby och Helsingborg antalet som passerade vändkorsen. Antalet sålda mot Hammarby tror jag låg på runt 9300-9400
Örebro Mittåt
2009-05-15 15:22
Nej, jag tror inte heller att det går att räkna fel på antalet åskådare med nuvarande system. Varje gång någon visar sin streckkod kollar ju systemet av att den koden inte redan har använts. Vilket innebär att passeringen registreras.

Enda möjligheten att missa åskådare är om någon lyckas ta sig in på arenan utan att gå igenom vändkorsen.
Örebro Mittåt
2009-05-15 15:19
Jag tyckte att det var en hel del stolar som var tomma på Norra (sitter själv på Södra). Till och med på NA:s familjesektion fanns det platser kvar. Det är ungefär 4000 som köpt säsongsabonnemang av ett eller annat slag. Om 10 % av dessa inte kan komma, så blir det på en gång ett bortfall (antalsmässigt) på 400 personer.

Hammarbymatchen började sent och sändes på Canal Plus. Detta kan mycket väl ha fått tillföljd, att en del potentiella åskådare som har en bit att åka valde att stanna hemma och se matchen på TV i stället.

Avgörande (som jag brukar skriva) för hur många åskådare det blir är i allmänhet hur väl man lyckas fylla ståplats. Några hundra sittplatsbiljetter hit eller dit spelar mindre roll, även om sittplatsbokningen ändå kan fungera som en indikation på hur intressant matchen är.

Förra året var det 7.110 åskådare på GAIS-matchen. Det kan nog bli något liknande i år. I den femte hemmamatchen var det MFF som var på besök. Då kom det 9.445 åskådare - den siffran slås inte.
Örebro Joerny
2009-05-15 15:05
Sekt. E// Iom att man nu har ett elektroniskt biljettsystem borde det inte gå att räkna fel. Det går ju att se i realtid hur många som har passerat vändkorsen. På dom nedersta raderna på västra läktaren har det sett ganska glest ut dom senaste matcherna. Så jag tror nog att siffrorna stämmer.
Wivallius
2009-05-15 15:00
Sekt E m fl//

Klart det känns som mycket folk trots att det inte är så mycket. Det beror på att en läktare är avstängd. Så enkelt är det.
Örebro Majkälangälo
2009-05-15 14:58
Sektion E//
Ja, jag tycker likadant. Senast fanns det inte många platser kvar på sittplats och väldigt mycket åskådare stod på västra. Jag trodde att det var över 9000 mot Bajen i alla fall.

Anttonen frågetecken för matchen mot Gais.
Örebro Hlynur
2009-05-15 14:53
804 bokningsbara biljetter kvar till GAIS matchen. Det är något bättre än samma tid inför Kalmarmatchen då det 2 dagar innan match var 850 biljetter kvar. Den gången kom det 7955 personer och kollade. GAIS-matchen är ungefär i nivå med helsingborgsmatchen, då det 3 dagar innan match fanns 805 biljetter kvar. På den matchen kom det 8158 st. Med tanke på att GAIS brukar ha en del supportrar med sig så är det nog inte orimligt att vi slår de siffrorna, vi har ju gått bra på slutet vilket också kan dra en del folk.
Örebro Sekt. E
2009-05-15 14:51
Appropå ekonomi och publik. Är det fler än jag som har känt att de kanske har räknat fel i antalet som är inne på arenan vid match? Känns som mycket folk och så visar det sig att det är ca 8´...
Örebro Wuzac
2009-05-15 14:40
Ämne: Joerny//

Självkla....ÖSK-Karl: Men ändå måste en styrelse vara nykter och inte äventyra föreningens framtid och kunna stå emot.

Jag tror inte fansen krävde att Bajen skulle köpa Shaban till varje pris t ex. Jag tror ärligt talat de inte ens visste om att de försökte få honom.
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-15 14:36
Joerny//

Självklart är det synd om fansen, men samma fans kräver dyra spelarköp m.m. Får de inte det och laget går dåligt så kräver de styrelsens huvud på ett fat.

Personligen tycker jag det är skönt att verkligheten börjar komma ifatt "storlagen".
Örebro Aspen
2009-05-15 14:28
Bajens supportrar är fantastiska - från deras sida på SvFans:
Inför Bajen-MFF Storsamling på sista träningen!
På lördag kl. 10.30 tränar Bajen inför söndagens match mot MFF. BajenGruppen uppmanar alla att ta sig dit för att peppa laget.
Örebro Wuzac
2009-05-15 14:17
Jag har skrivit det förr men en av anledningarna till Hammarbys svåra kris var det totala idiotköpet av Shaban som lär ha kostat klubben "all include" ca 16 miljoner kronor. Efter det har man inte haft råd att ersätta flyktade spelare och laget har successivt blivit sämre vilket leder till lägre publikssiffror och utrymme medialt. Det blir en cirkel. Inte blir det ju bättre att Shaban varit rena sållet när han har stått heller. Även före skadan. De spelare Bajen sålt, t ex Petter, har man också fått uselt betalt för.

När man sedan i styrelsen med total avsaknad av verklighetsuppfattning är med och bidrar till att sätta topp fyra som målsättning så påverkar det sättet som laget försöker spela på. Hammarby skulle egentligen behöva spela lite som Gefle sett till materialet.

Sedan är det brukligt att styrelsen efter en tid avsätter tränaren för att han inte uppnått förväntat resultat. (Samma som för Walker. Den trupp han tilldelades höll inte heller Allsvensk klass)

Personligen lider jag med Bajenspelarna och fansen, det lag jag tycker bäst om i Sverige efter de svartvita.
Örebro Joerny
2009-05-15 13:40
ÖSK-Karl// Egentligen är det klubbarnas supportrar det är synd om. Styrelsen kommer alltid undan. Men supportrarna som lever 24/7 för klubben får leva med en klump i magen.
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-15 13:37
Mittåt//

Förstå mig rätt, jag skulle gärna se att ÖSK fick 40 miljoner av kommunen. Men i Helsingborgs och andra klubbars fall handlar de för pengar de inte har.

De jag räknade upp tidigare borde lärt sig sin läxa och jag tycker inte det minsta synd om dem.

Saywee/
Självklart borde IFK G flyttats ned efter sina skumraskaffärer, men som sagt, skillnad på lag och lag.

För er som tycker synd om klubbarna som hänger på en skör tråd, varför? Det är dessa vi konkurerar med vid spelarköp m.m. Varför skall andra regler gälla dem?

Örebro Joerny
2009-05-15 13:31
Mittåt// Man kan ju tycka att dom borde ha lärt sig något efter förra gångens problem. Men vissa tycks tro att det bara är att gasa så kommer man loss. Den här gången kommer knappast kommunen skjuta till pengar.
Örebro Joerny
2009-05-15 13:28
Mittåt// låter betryggande att höra att det ekonomiska läget i klubben är stabilt. Jag är dock inte helt nöjd med publiksnittet som är lite dåligt. Visserligen är det inte mycket lägre än 2008 men det är dock ett dåligt tecken. Nu lär dessutom publiksnitter sjunka lite till dom kommande hemmamatcherna (Gais och BP) som förmodlingen inte kommer dra någon storpublik.
Örebro Mittåt
2009-05-15 13:26
Joerny// De pengar som man fick förra gången gick åt till att återställa det egna kapitalet. Det blev knappast något över för nya äventyr.

Sedan dess har man haft tid på sig för att gräva ett nytt hål. Någon speciellt välskött förening är inte HIF, om man bortser från de rent sportsliga resultaten.

De kommer att få det fruktansvärt jobbigt den dagen Henke beslutar sig att nog får vara nog. Måste de dessutom innan dess göra sig av med några av sina bättre spelare för att täta de nuvarande hålen så blir det väldigt jobbigt. De skall nog vara väldigt glada över att de inte ansåg sig ha råd att köpa tillbaka Alvaro Santos.
Örebro Joerny
2009-05-15 13:19
Jag måste säga att det är mycket märkligt att HeIf som fick ett lån på ca 40 milj, bara för 4-5 år sedan nu har ekonomiska problem igen. Vart gör dom av pengarna egentligen? Går allt ner i Henkes ficka?
Örebro Mittåt
2009-05-15 13:09
Jag ser i och för sig inget felaktigt med att en förening som HIF stöttas av sin kommun. Sponsor som sponsor. Kommunen anser att laget är av stor betydelse och är därför villiga att lägga pengar pengar där. Det är ingen skillnad på pengar som kommer från en kommun eller från Åbro eller Malmbergs.

Som skattebetalare i Helsingborg kan man givetvis ha en annan uppfattning om hur bra detta är, men det är en helt annan historia.

Jag skulle tro, att det knappast finns en enda allsvensk förening i Sverige som inte på ett eller annat sätt får support från sin kommun, direkt eller indirekt.

Den lösning (efterställda lån) man valde för att rädda HIF var i och för sig okonventionell, men som jag ser det helt korrekt. Föreningen fick ett nytt kapital som inte behöver betalas tillbaka förrän det finns pengar till det. ÖSK använde sig som bekant av precis samma metod i samband med sin rekonstruktion även om beloppet var avsevärt lägre.
AIK Saywee
2009-05-15 12:59
ÖSK-Karl//
Håller verkligen med om att SvFF skiljer på lag och lag, det vill väl säga mellan sina egna medlemmar, som de alla egentligen skall stötta likvärdigt på ett positivt sätt.

Dessutom, för att inte tala, jag menar skriva, om IFK Göteborgs skumraskaffärer, där kanske fler borde ha blivit inlåsta ett tag för ekonomiskt kriminellt agerande...?

SvFF får från mig år efter år en massa röda kort, men det blir ju ingen ändring ändå!
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-15 12:51
SyreAtom//

Att HIF är i ekonomisk kris igen är skandal, de fick väl ca.40 miljoner av sin kommun. Snacka om ekonomisk doping, de och inte vi borde ha tvångsnedflyttats.

Men det hade inte Lagrell och Thallinger någon lust med, måtte de inte komma undan en gång till.

Samma sak med Hammarby, vad är det för konstig klubb, de borde ha lärt sig av sin Ishockey, Speedway, bandy och Handboll.

Men nu lär vi återigen få se skillnaden mellan lag och lag.
Örebro ÖSKare i exil
2009-05-15 12:46
De utgifter man kan förvänta sig i den nuvarande truppen i form av utgående kontrakt är väl Sixten och Antonen främst. Nog borde man väl känna sig för med Porokara och Bassombeng också. Näfvers kontrakt är på utgående och om Porokara försvinner är han ju självklar att försöka ersätta med iom James skadeproblem.
Örebro Mittåt
2009-05-15 12:17
Joerny// Jag tror inte att risken för ett dåligt resultat hos ÖSK är så stort i år. ÖSK Elitfotboll leds ju av en VD som har ekonomi och försäljning som sitt huvudfokus. De mesta sponsorintäkterna tar man in redan innan säsongen börjar, publikintäkterna är stabila och TV-pengarna är lika stora och följer samma fördelningsgrunder som förra året. Så håller man bara kontroll över lönekostnaderna till spelare och personal skall det inte vara några problem. Något behov av att värva nya spelare har man inte i år - snarare kan det vara så att det kanske kommer intäkter från någon försäljning under sommaren.
Örebro Joerny
2009-05-15 11:46
SyreAtom// Usch man lider med dom. Hade vi inte gått igenom samma stålbad hade man kanske varit skadeglad. Men nu vet man hur det känns. Så det är helt enkelt trist att det får gå så långt utan att någon har tagit tag i det. Även AIK och Peking har det riktigt risigt ställt också.
Hoppas verkligen ÖSK tar sig igenom det här året utan en allt för stor förlust.
Örebro SyreAtom
2009-05-15 11:17
Bajen och HIF i ekonomisk kris. Kan man säga att man är lycklig som supporter att redan bevittnat sin klubb genom ett hårresande ekonomiskt stålbad, nerflyttning och ständig panik över en överhängande konkurs.

Avundas inte deras supportrar direkt:

http://nyheter24.se/allsvenskan24/klubbloggar/helsingborgs-if/220293-ekonomisk-kollaps-igen

http://www.fotbollsexpressen.se/Allsvenskan/1.1569858/spelarna-kan-tvingas-sanka-sina-loner
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-05-15 10:25
In med emra!
Örebro Mittåt
2009-05-15 09:31
Jag tror inte att spelschemat under början av juli kommer att innebära alltför stora problem. Laget har ju tränat hela våren på att spela täta matcher med samma manskap. I början av juli kommer alla att vara fulla av spelsug, speciellt om man lyckas bättre mot AIK än vad man gjort under senare år.
Örebro Brinkewall
2009-05-15 09:21
Kul spelschema i juli...

Omgång 13
Söndag 5 juli kl. 18.00 Örebro - AIK

Svenska Cupen
Onsdag 8 juli

Omgång 14
Måndag 13 juli kl. 19.00 Trelleborgs FF- Örebro

Örebro ÖSKare i exil
2009-05-15 09:00
Jag får sälla mig till Wivallius ord. Eyravallen har sen den började blivit den sida jag följer absolut mest nitiskt.
Wivallius
2009-05-15 08:49
Jag vill ta tillfället i akt att berömma alla svartvita (t ex Mittåt, joth) som lägger ned så mycket jobb kring att hålla sig själv och oss andra uppdaterade kring ÖSK och lagets framfart på allehanda fotbollsarenor, i historieböckerna och i media. ÖSK är ju det käraste vi har efter oss själva och våra familjer!

Just nu vill jag särskilt framhålla följande blogg (se länken ovan): "Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK Fotboll".

Det senast kring den är att problemet att följa gamla länkar till NA:s nya hemsidor har fått NA att försöka åtgärda problemet så att länkarna även framgent skall fungera. Bra jobbat, och tack NA! (se länken nedan).

http://eyravallen.wordpress.com/2009/05/15/na-lankarna-fungerar-inte/#comments
Annons: