/fotboll/osk/forum/5942.aspx/fotboll/osk/forum/5942.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Estnisk likör
2009-05-23 11:48
Väger för lätt?

Ja, Robin Söder och Tobias Hysén är riktiga tungviktare som ensamma toppforwards i IFK:s 4-1-4-1-system.

Men det är klart skall vi ha en TUNG pjäs längst fram då passar den Emra perfekt.

Var väl rätt tydligen vad man ville förändra genom att få in Ale på topp sista halvtimmen. Att Ale jobbade i defensiven när Roni låg kvar på topp var ju perfekt. Att säkra poängen man hade när vi var så utspelade kändes inte som ett så dumt alternativ faktiskt. När Bedoya kom in fick inte MFF:s backar agera lika ostört i uppspelen längre och visst minskade deras tryck mot vår backlinje betänkligt?
Örebro One¨touch
2009-05-23 10:55
Begreppet "väger för lätt" är i mina ögon oftast ett nyttjat begrepp snarare än en sanning räknat i balans, timeing eller kilo.

Jag är övertygad om att Emra väger mer Kg än vad AB (Alejandro Bedoya) gör. Men det handlar faktiskt ännu mer om hur man använder sin kropp i man-man-spelet. Då AB blev inbytt mot Malmö senast vann han inom 10 minuter 3 nickdueller. Något jag inte sett Emra göra inom 58 Minuter. Jämför ABs mot Emras s.k. target-kropp och se att det handlar om annat.

Emra må vara en gudomlig avslutare och en duktig dribbler, men det verkar som om hans egen medvetenhet om det gjort honom alltför bekväm då det vankas tuffare tag i man-man-spelet!!!

Samtidigt är ABs spelstil väldigt värdefull att ha på bänken (då det startande mittfältet är intakt med Ger-No-Kli). Då någon av ovan nämnda trojka gjort sitt kan AB ersätta på ett föredömligt sätt.

Om Emra får starta mot BP hemma gäller det för honom att leverera...
Örebro Wuzac
2009-05-23 09:35
Estnisk likör: Att han oftast kommer till rent tillslag på avslut och för det mesta gör mål eller garanterat får den på mål iaf. Kim är mer att han snubblar in dem (i år). Om han överhuvudtaget träffar bollen. Det känns som om det kan bli mål varje gång Emra får kontroll på bollen runt eller i straffområdet.

Hoppas verkligen inte Bedoya kommer på topp. Som NA skrev. I samma ögonblick gav man upp chansen att vinna matchen och jag håller med. Hans styrka är spelförståelsen, skottet utifrån och löpvilja från straffområde till straffområde. Och han kommer bäst till nytta där också för laget. Han vantrivs dessutom som forward. Särskilt i ÖSK:s modell med enbart en forward. Han väger för lätt.
Örebro Estnisk likör
2009-05-23 09:16
Wuzac:

Hur menar du att han är klinisk när han skjuter ett kanonläge mitt på målvakten. Är säker på att Kim gjort det ännu bättre i det läget som SKULLE ha varit mål. Hoppas verkligen Kim kan spela mot BP. Om inte så hoppas jag Bedoya på topp.
Örebro S E
2009-05-23 09:07
Snart match igen. Jag gissar att vi får känna på vår egen medicin med 10 man i försvaret. Första målet vinner på måndag.
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-05-23 07:07
På tal om att byta spelsystem på bortaplan. Min analys är att vi redan gör det, hemma spelar vi 4-3-3 och borta spelar vi 4-5-1. Eller nästa mer 4-2-3-1. Jag tycker att problemet är att vi faller för djupt. Skulle vi plocka bort spelare som Porokara och Bassombeng skulle vi nog få det ännu mer jobbigt framåt. Kan det inte vara en psykisk blockering som stoppar vårt bortaspel? Jag vill fortfarande att vi går in och försöker ta tag i spelet precis som på hemmaplan.
Örebro Wuzac
2009-05-23 02:33
Djäflun: Inspelad
Örebro Djäflun
2009-05-23 02:27
Ämne: - ÖIS lär ha flera n....
"Kollade återigen på ÖSK-MFF"

Spelade du in den eller finns den på nätet?
Örebro Wuzac
2009-05-23 02:12
- ÖIS lär ha flera nya spelare på G till sommaren. Dessutom Allbäck tillbaka.

- Djurgården lär handla också. När det kniper dyker finansiärerna upp till Stockholmslagen

Kollade återigen på ÖSK-MFF. Många härinne ogillar Emra. Men han fick en chans på hela matchen och det small direkt. Tyvärr direkt på målisen. Men Olsen i sin nuvarande form hade det säkert blivit en toffel 4 meter utanför. Säga vad man vill om Emra men han är jävligt klinisk när han väl får chansen i boxen.
Örebro Miroslav kuba
2009-05-23 01:47
Häcken slår HIF 3-0 Vad är det som händer??? Lag som Djurgården och Hammarby bör bli skraja när dom ser ett sånt resultat iaf med tanke på att Gefle går så bra. Bottenstriden ser ut att kunna bli intressant till hösten ÖIS lär åka men sen blir det tajt med tre sthlms lag inblandade.
Örebro Wuzac
2009-05-23 01:30
Som i Degerfors,,,
AIK sirSixten
2009-05-23 01:20
Ämne: Nä nu måste ÖIS Fans....
Och det som gör det ännu tråkigare anser jag är att ÖIS trupp är så jävla dålig. Det är absolut inget konstigt med att dom ligger där dom ligger, när 2 av deras 3 spelare som håller i allsv är skadade.
Hade detta hänt i blåvitt, mff, eller elfsborg så hade ilskan i sig varit mer befogad. Men det är väl bara några vilsna människors rop på hjälp över att öis är så jävla dåliga, vad vet jag.
Tragiskt är det iaf.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-05-23 01:02
Nä nu måste ÖIS Fansen ta tag i sina supportrar!
Att gå på Janne Calssons familj är så jävla fel så man bilr ju Skogstokig! Det borde va skottpengar på dem!
Örebro Mittåt
2009-05-23 00:36
SR P4 Örebros inslag om Yunus.
Örebro Joerny
2009-05-23 00:21
Sånt här trodde jag bara hände i "storklubbarna". Tragiskt, och det blir ännu mera tragiskt när dom ger sig på Jannes familj. Sorgliga människor:(
Örebro Wuzac
2009-05-23 00:21
Överbearbetat inlägg
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-22 23:40
På bortaplan mot starkt motstånd borde Per Johansson vara given i startelvan, dessutom skall det spelas 4-4-2 så att två man kan pressa backlinjen, en lunkande Emra är inget hot och Bassombeng kan inte försvara.

Kul att en ÖSK:are avgjorde till Karlslunds fördel, tack Axel!

Forward mot Div II ;))
Örebro ÖSKare i exil
2009-05-22 23:40
Att tyda en tränares avsikt är ju alltid vanskligt men visst fick jag intrycket att spelarna prioriterade det defensiva arbetet. Om de gjorde det på eget bevåg eller Sixtens order vet bara truppen om.
Örebro Erki
2009-05-22 23:34
Marquis de Sade// Nej, men Bosse Nilsson tror nog det :)
Örebro Marquis de Sade
2009-05-22 23:31
Nån måste väl redan ha frågat, men jag gör det igen för säkerhets skull:
Har dom plastgräs på rambergsvallen?
Örebro Wuzac
2009-05-22 23:11
ÖSKare i exil: Nej, man behöver inte byta spelsystem eller spelide för att man gör taktiska korrigeringar inom ramarna för sitt grundspel.

Men vad menar du med att "ÖSK prioriterade defensiven" mot MFF och att man "förberett sig taktiskt"? Att handbollslinjen med 9 spelare i linje var väl inövad och taktiskt kommenderad från ÖSK ledningen?
Örebro ÖSKare i exil
2009-05-22 22:53
Att förbereda taktiskt behöver ju inte betyda att man byter spelsystem, gör man det så är det dock lättare för oss att se att man förberett sig taktiskt. Att man prioriterade defensiven mot MFF är ju ett tecken på att man förberett sig taktiskt. Däremot kanske man skulle haft fler alternativ när offensiven klickade. Om vi inte lyckas flytta upp våra positioner, vad gör vi då?

Kanske man borde sökt överbelasta kanten man anföll på genom att Porokara/Bassombeng går över för att ge den andra det understöd den saknar.
Örebro Wuzac
2009-05-22 22:28
ÖSKare i exil: Köper stora delar av ditt resonemang att Nordin/Nordback hamnar i knät på backlinjen och får för lång väg upp. Även Porokara/Basse hamnar för långt ned och vi fyller på för långsamt när vi vänder spelet (Jämför med hur snabbt Elfsborg och Kalmar fyller på och vänder. Men även Trelleborg och Gefle)

Håller också med att försvaret kämpade oerhört tappert och att de egentliga kaoset aldrig uppstod. Man försökte dessutom till och från att spela sig ur situationerna där nere men jag upplever att det bara är i försvaret man verkligen har ett kortpassningsspel, och man hade dessutom för lång väg upp eftersom praktiskt taget hela laget låg i linje utan djup .

Men huvudfrågan tycker jag ändå kvarstår. Varför verkar ÖSK så sällan förberedd på sådant motstånd och vidtar inte taktiska förberedelser?
Örebro ÖSKare i exil
2009-05-22 22:28
Fortsättning på soffcoaching och hobbyfunderingar.

Nordback har ju alltid värderats för sina egenskaper att arbeta över stora ytor och sitt defensiva arbete. Betänka är att de flesta andra 4-3-3/4-5-1 lag spelar med två defensiva mittfältare vilket leder till att en mittfältare kan ligga högre upp. I vårt fall tror jag det betyder att båda mittfältarna faller längre ned. När spelet funkar som det skall betyder det att vi vinner boll högre i banan och kan spela ett fantastiskt anfallsspel. När det inte funkar...ja då hamnar Nobbe och Nordin väldigt långt ner i banan och vi förlorar den offensiva tyngden.
Örebro ÖSKare i exil
2009-05-22 22:18
Ämne: ÖSKare i exil: Fast ....
När ÖSK blir tillbakapressade så är det för att Nordin och Nobbe inte hinner/orkar upp för att erbjuda spelalternativ.

Bassombeng och Porokara kan i en match när de får understöd och har ett övertag mot sina backar ta sig förbi 2-3 man. Men i en match där de hela vägen kommer ensamma och inte har mittfältare att söka med pass blir det svårt för dom att hinna med. Även om vi var hårt tillbaks pressade mot MFF var det ju sällan kaos. Malmö kom till i boxen några gånger men jag tycker defensiven höll stången bra sett till det trycket som var. Det vi misslyckades med det var att få fast bollen högre upp i planen. Porokara och Bassombeng blev för ensamma.

Frågan jag inte har svaret på är varför Nordin och Nordback kommer upp och ger understöd till yttrarna. Hinner dom inte? Är dom för långt ifrån? Har motståndaren låst ytorna?
Örebro Estnisk likör
2009-05-22 22:14
Ja, jag såg matchen. Riktigt grannt nicklobbsmål av Axel Kjäll avgjorde. Forward är fortfarande utan seger och visst vore det synd om de åkte ur. :D

Oskar Johansson blev utvisad (två gula kort efter två kapningar av Klingberg) och Erik Nilsson var rätt anonym som innermitt. Han blixtrade dock till med ett skott i ribban och blev sedan fult kapad av Herish Kuhi efter(!) slutsignalen.
Örebro Wuzac
2009-05-22 22:08
Fast jag tror inte Sixten prioriterade defensiven. Jag tyckte han sa före matchen att de skulle spela sitt vanliga spel. Och om man prioriterar defensiven så förutsätter jag att man har roller och positioner klara för sig. Defensiven mot MFF tycker jag snarare såg ut som ett resultat av att MFF tryckte gasen i botten som fick oss att ställa upp ett handbollsförsvar utan avstånd mellan lagdelarna. Jag tycker inte det såg särskilt inövat ut eller såg ut som taktiska disponeringar av trupperna. Det såg ut som...vad kallar man det? Total utspelning?
Örebro Gurra2001
2009-05-22 22:07
exil//Lägg till Wirtanen som är en rätt svag defensiv spelare och hade en hel del problem på sin kant.
Örebro Joerny
2009-05-22 22:06
Tottenhams Oscar Jansson träffar fotbollskanalen.se
Örebro Gurra2001
2009-05-22 22:01
exil//Alla såg att vi priorotera deff. Detta är inte det jag pratar om. I mitt inlägg skriver jag att "Basse, Emra, Porokara och Nordin" gör något som det är rätt svaga på. Just deffensiven. Splar du ett spel som halva ditt lag inte är bra på så kommer resultatet för hela ditt lag bli sämre.
Annons: