/fotboll/osk/forum/5936.aspx/fotboll/osk/forum/5936.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2009-05-26 13:09
Gurra2001// I papperstidningen poängsätts Sixtens insats på samma sätt som spelarna. Igår fick han en etta (underkänt). Motiveringen var att han inte lyckades tända spelarna och att han bytte in Bedoya för sent.
Örebro ÖSK!!
2009-05-26 13:02
Wuzac//

Har du nån länk till vart vi ska se och döma själva?
Örebro Wuzac
2009-05-26 12:51
Tänkte lite på straffen igår (hehe)..Men jag tycker faktist att Wikström tar den med händerna två ggr. Först rullar bollen upp på magen/bröstet och där stoppar han bollen med armarna. Sedan återigen då han svänger runt och ligger ned då så kommer nästa.

Jag tyckte det såg ut så från läktaren också men var osäker. Men nu har jag tittat på straffsituationen 7-8 ggr och jag tror banne mig det är dubbla handssituationer.

Se och döm själva.
Örebro SyreAtom
2009-05-26 12:00
Jaha är Sixten på väg bort nu också?

Va kul...inte.

Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-05-26 11:53
Estnisk likör//Känner jag vår organisation rätt så jobbar dom åre runt med att hitta förstärkningar, dock handlar det inte om dyra förvärv utan mer i stil med Roni och Bassombeng fynd.
Jag tror inte att man kommer att gå ut och inpuls handla spelare för miljoner. Skulle vi få in pengar så skulle det vara en buffert tills rätt spelare/tillfälle dyker upp.

Vi ska nog vara väldigt tacksama för att vi harde personer vi har i fotbollsutskottet. Inget förhastat där inte som sätter oss i en Hammarby situation med en massa dyra spelare som inte presterar. :-)

ÖSK mår bäst av spelare som vill vidare i fotbollslivet och som bör prestera 110% både på matcher och träningar. Inga dyra spelare på väg ner i karriären.
Örebro Estnisk likör
2009-05-26 11:47
joth//

Glöm inte Astvald. Men ok, inte redo för allsvensk startplats ännu kanske. Men låt säga att vi skulle få 15 millar för Bassomebeng och 8 millar för Roni. Då skulle det ge 23 miljoner. Tror du inte några av dessa återinvesteras i laget under sommarupphållet i så fall Joth?
2009-05-26 11:40
Försvinner Roni och Bassombeng kan det mycket väl vara aktuellt att gå över till 4-4-2 om vi inte förstärker laget under sommar fönstret. Hela vårat 4-3-3 system bygger på snabba/tekniska yttrar som kan göra sin gubbe.

------JoAl---------
PaAn-MiAl-MaWi-SaWo
ToWi-AlBe-MaKi-NoGe
-----EmTa-KiOl-----

Mittfältet är riktigt svårt att ta ut i en 4-4-2 uppställning... :-(
Örebro Gurra2001
2009-05-26 11:23
Domaren var godkänd förutom straffen. Det räcker inte med att bollen tar med på armen. Ingen straff för det. I princip alla var dåliga igår. Samma som mot Gefle. När ytterbackarna och Kihlberg får så pass mycket press på sig så får ÖSK stora problem. Nordback var knappast bra igår. Han var ofta stressad igår som många andra och slog bort bollen för ofta. Varför spelade ÖSK så pass dåligt? Kanske för att man alltid spelar exakt på samma sätt och med samma spelare. Kanske FÖR lite förändringar. Förutsägbart. Efter ett tag kan man läsa ÖSK? Snacket om slitage på spelarna kanske beror på att man spelar samma spelare? Är Sixten en helig ko? Tjatet om vilka fel vilka spelare gör hör jag alltid här. Kan det inte vara så att Sixten också kan göra en dålig match? Varför tar ingen upp det här? på NA? I matchrapporten här på svartvitt? Tänk om Sixten hade bytt system i matchen när det verkligen hade låst sig. Spelat med två anfallare. 4-4-2. Gjort 3 byten i halvtid eller liknande. Spelarfixeringen är maximal. Fotboll är trots allt det gröna fältets schack. Vi måste öppna upp våra perspektiv, för mycket tunnelseende just nu.
Örebro rirobban
2009-05-26 11:09
Ämne: Dags för redax att d....
Hehe kul att de kallar Emra för "anfallsstjärnan".
Örebro pemo
2009-05-26 11:05
En kortis. Vid BP:s första mål så utmanas Anttonen och (tror jag ) Kilberg störtat till som understöd. Då blir Henriksson tokren och kan enkelt lyfta ett inlägg. Således måste man värdera när man skall stöta. För övrigt tycker jag att Nordback var riktigt bra. Men jag saknar skottviljan som fanns mot Hammarby.
2009-05-26 11:01
Dags för redax att damma av silly season artikeln. Bassombeng jagas av Utrecht enligt länktips.

Hörde ett rykte igår under matchen om 15 miljoner för Bassombeng... alltid kul med lite rykten. :-)

Klippt från artikeln:
Eric Bassombeng, 25, anfallare
Är på gränsen till Kameruns landslag. Hans agent har tidigare meddelat att det finns intresse för Bassombeng från klubbar i Holland, England, Norge och Spanien. Utrecht är nu ett hett alternativ.

Roni Porokara, 25, anfallare
Den finländske landslagsmannen har ögonen på sig och ÖSK-ledningen har uttalat sig kring att det kan bli svårt att behålla den speediga ytterforwarden. ÖSK arbetar med att förhandla fram en kontraktsförlängning.
Örebro Gummianka
2009-05-26 10:55
Ämne: "Boström på väg....
Stanna Sixten!!! Att man är ligger en bit ifrån varandra i den ekonomiska frågan är väl bara att förvänta sig men vad kan det innebära att man är oense på det sportsliga planet?? Känns som ÖSKs lagbygge fortfarande kan utvecklas och jag hoppas mycket på kontinuitet både vad gäller tränare och spelare.
Örebro pemo
2009-05-26 10:46
Jag har lovat mig själva att alltid "sova bort" matchen innan jag spyr ur mig något. Läst vad som skrivits under natten och reflekterar lite över spelarbetygen. Anttonen är en bättre back än Virtanen. Men han måste få lite understöd av mf och Eric. Nordin saknar självförtroende att ta tag i bollen. Skulle önska lite mer "Hasse Holmqvist-attetyd" av honom. ( för er som minns ) När matchen blir som igår behövs det en mittfältare som kan lugna ner och hålla lite i bollen. Mittbackarna verkade väldigt nervösa. Det var absolut den sämsta matchen av Iron-Mike. Därmed inte sagt att han är oduglig, men det så vanligt säkra låset fungerade inte alls. Wovven tordes inte följa med i anfallet som mot GAIS.
Om vi inte fyller på med backarna blir Roni och Eric väldigt ensamma. Roni måste dessutom spela enklare. Han spelar alltid med ryggen som sköld, och det drar ner tempot. Lite "one-touch" ibland skulle skapa bättre lägen. Kim blir som sagt bättre och bättre. Emra kom in i ett konstigt läge. Fick inga riktiga bollar att jobba på. Hade varit roligt att se Bedoya med lite mer speltid. Det hade nog Emra tjänat på. Straffen som många tjatar om är väl solklar.....Vad jag nu önskar är lite bättre hörnor, inkast till egen spelare och mer spring i benen. Trots allt hänger vi med bra i serien och jag tror att BP mycket väl kan hänga kvar. Spelade riktigt trevlig, nu när de fick ett bra underlag. Plastgräs åt alla!
Inför sista matchen innan uppehållet önskar jag att ÖSK kan bevisa för övriga Sverige att de kan spela fotboll på gamla arenor också. med gräs. Vinst eller oavgjort mot HBK, så är semestern räddad. Angående försäljning. Det finns betydligt fler attraktiva spelar i allsvenska än de i ÖSK, så vi får nog dras med Roni och Eric resten av året också. De måste prestera något på bortaplan för att bli riktigt heta på marknaden.
Oj, det blev långt.
Örebro Wuzac
2009-05-26 10:09
Angående Ericson:s länktips:

Även om jag inte tillhör den falangen som idealiserar Sixten och satt honom på en piedestal (men jag tycker ändå han tillfört ganska mycket generellt till klubben) så känns det ändå som om två år är ett par år för kort för att få kontinuitet i ÖSK. Så utifrån det hoppas jag Sixten stannar åtminstone två år till.

Skulle ÖSK förlora Sixten vet jag inte hur tränarmarknaden ser ut men skulle tycka att BP:s Kim Bergstrand vore ett intressant namn, och det tyckte jag före matchen igår. Jag gillar den fotboll han står för. Men han lär nog ligga bra till hos de andra Stockholmsklubbarna efter denna säsong. Tror åtminstone minst en klubb av DIF, Bajen och AIK kommer att behöva en ny tränare.

Örebro Mittåt
2009-05-26 09:17
joth// Oskar spelar helt säkert mot Sköllersta. Han behöver speltid nu när han är landslagsuttagen igen. För Erik gäller samma sak fast tvärtom. Det kanske inte är någon bra idé, att slita alltför hårt på honom om han skall iväg med U21 yngre snart.

Den sk jubileumsmatchen mot Forward (de blir 75 år i år) ligger inplanerad hos förbundet den 17 juni på Trängen. Det är Örebro SK som står för motståndet vad det nu kan innebära. (I allsvenskan förekommer ju inte den beteckningen. Laget kallas bara Örebro eftersom det är aktiebolaget som har den platsen och inte sportklubben.
2009-05-26 08:57
Estnisk likör//Vill gärna tro att Bedoya även är ett bra alterantiv defensivt.

Någon som vågar sig på en elva mot Sköllersta? Vi lär väl i alla dall få se Emra, Bedoya, Wirtanen och Astvald. Vore även kul att få se Erik Nilsson.
Och Kanske Oscar Johansson kan få spela med tanke på att han ändå är avstängd i nästa match för Karlslund.

Någon som hörde när ÖSK skulle möta Forward i jubileumsmatchen?
Örebro Estnisk likör
2009-05-26 08:47
Joth//

Helt säker på att offensiven blir slagkraftigare med den trion. Men frågan är vad det skulle innebära för den defensiva balansen på mitten. Men hemma mot sämre lag borde det defintivt kunna användas. Tycker Bedoya stod för ett piggt inhopp igen. Gillars hans snabbhet och ettrighet.
Örebro Estnisk likör
2009-05-26 08:44
Ur matchrapporten:
"BP gjorde det riktigt bra och trasade sönder ÖSK:s spel. Man lät inte Kihlberg vända spelet, man låg tätt på Bassombeng och Porokara."

Så enkelt kan det vara att få ÖSK:s offensiv att bli så uddlös. Framför allt håller jag med om att BP fick en bra press på Kihlberg och därför fick vi aldrig - nåja, sällan - ordnat och tålmodigt offensivt spel. Här måste ÖSK bli bättre på att variera och hitta andra spelmönster när Kihlen så effektivt låses.
2009-05-26 08:38
Ett bra lag vinner trots dåliga domslut, vi var inte bra igår. Resultatet rättvist... tyvärr.
Vi vinner bollinnehavet och det är väl tyvärr ett bevis på att vi hade mycket svårt att hitta igenom deras mittfält. Vet inte hur många passningar som gick i sidled i backlinjen. Och man kan ju även fundera på hur ofta våra ytterbackar tappade bollen under press.

Nåväl, nästa match nu på onsdag! Final i Folksam Cup borta mot Sköllersta. Blir det första titteln i jakten på trippeln?

För övrigt blev jag jävligt glad då Nordback gjorde mål och fick tyst på sektion K där några har gett sig fan på att göra Nordback till syndabock för allt som går emot ÖSK.

Funderar samtidigt på om ett mittfält med Kihlberg, Gerzic och Bedoya skulle bli mer kreativt framåt...
Örebro Ericson
2009-05-26 08:29
"Boström på väg bort"
Wivallius
2009-05-26 00:32
Straffen kan vi inte göra något åt. Det blev mål för BP!

Gör som jag, dröm om Kim Olsen i hysterisk målform i natt ;-)

Ses i morr'n!
Örebro Miroslav kuba
Vi tar revanch mot HBK borta.Dom är inte alls i form o ÖSK bör komma ut extra taggade till den matchen med tanke på dagens dåliga insats sen är det oxå dags för ÖSK att skrälla på bortaplan.Visst vi brukar väl ha svårt på Örjans har jag för mig??? men som sagt dags att SKRÄLLA o Olsen ser ut att ha hittat formen.HBK-ÖSK 1-2 tycker jag låter bra!!!!
Örebro Pras Y
Ja Emra är fet. Men de som klagar på att han är dålig kan då jämföra antalet spelade minuter mot allsvenskt motstånd och antal mål eller annan bra statistik. Olsen hade enbart 5 vunna nickdueller i matchen, ganska bra om man tänker på att han enbart gick upp i 6. Inga närkamper what so ever.

Men han har gjort 4 mål på 11 matcher...
Emra har gjort 1... Tror fan han gjort 3 till ifall han fått spela som Kim dock inte sagt att han är bättre.

Vill se Kim i fortsättningen av anledningen att Emra drar inte är under långtidskontrakt!
Örebro E.Shams
2009-05-26 00:26

Jag vill ta upp 2 punkter.

1) Den felaktiga straffen.
Lagar och regler finns inte bara utan grundar sig på en text. Texten gällande hands är mycket tydlig. Om en spelare avsiktligt tar bollen med handen så är det hands. Notera att det finns en rekvisit (rekvisit = krav, förutsättning). Detta rekvisit är "avsiktligheten" som inte uppfylls av Wikström. Tittar man bilderna så ser man att han efter glidtacklingen får bollen på armen samtidigt som han gör allt i sin makt att lyfta armbågarna och förhindra en eventuell hands. Således är det inte hands och straffen är felaktig.

2) ÖSK vann sällan andrabollen.
Jag pratade med min kompis i halvtid. Jag tog då upp att ÖSK spelade rätt många långbollar. Man vann få av dessa samt att det var än värre att man nästan aldrig vann andrabollen. Detta vart dessutom tydligare i andra halvlek med Emra. Detta gav korta anfall vilket gjorde att laget inte kunde flytta upp. Spelarna kom därför i positioner där de inte kan prestera på samma sätt. Således kunde ÖSK inte på allvar etablera tryck då andrabollarna oftast vann av BP. ÖSK kom inte upp. Just detta gjorde att i princip alla spelare såg ut att vara betydligt sämre idag. Sannolikheten att så många spelare skulle vara ur form samtidigt eller "ha en dålig dag" samtidigt är liten. En liten taktisk punkt kan dock göra att alla spelare ser ut som väldigt mycket sämre än vanligt. Denna fråga har därför Sixten del i som huvudtränare. Ett lag kommer ibland komma i situationer där taktiska lösningar och nycklar måste användas. Sixten försökte förvisso genom att använda sig av nyckeln/kortet "byten" rätt tidigt i matchen med alla 3 möjliga byten men lyckades ej påverka matchbilden.
Wivallius
2009-05-26 00:24
Jaha, mitt herrskap! Då var det läggdags. Det finns ingen bättre plats än denna att prata bort sin besvikelse och sitt dåliga humör. Med hjälp av er alla känner jag mig nu både trött och övertygad om en bättre match mot HBK och tre nya friska poäng.

God natt mer er!
Örebro Wuzac
2009-05-26 00:22
*Vi får be Gefles Per Olsson leta upp en billig backup åt Kim i div II ;0)

*Jag har ändå tillhört dem som haft en hopp om Emra och försökt se det positiva. Men idag kändes det som luften och hoppet gick ur mig.

*Instämmer så mycket med Mittåt:s synpunkt om att ÖSK måste hitta sig förbi pressen. Liksom det centrala anfallsalternativet ställt mot kantspelet. Har ältat liknande saker sedan i senhöstas. Vill inte vara Negativ mot Sixten men jag får lite Lagerbäck-känsla. Dvs man bygger in ett grundspel och spelide men vidareutvecklar inte det. Finslipar inte. Söka alternativa vägar inom ramarna för spelsystemet. Utan kör samma stuk whatsoever.

Tycker att Bedoya kryper allt närmare Nordins plats. Men frågan är om Sixten ändå ändrar denna trio. Han är så enormt konsekvent. Tycker det saknas något på mitten. Spelare som går på genombrott (Bedoya?). Någon som gör det där extra (Som BP spelarens dubbefotsdribbling och pang rakt in i boxen), bra distansskyttar och spelare som vågar skjuta. Perfekt för Kim att gå på retur på.

Tendens idag att iaf att Porokara sökte sig mer inåt. Kan vara på direktiv. Gick Basse och Porokara in mer och ÖSK försöker hålla bredd på bollsida istället för över planens hela bredd skulle flera passningsalternativ finnas centralt. Kräver att ytterbackarna går upp mer och håller bredden.

Säger godnatt nu. Ha det pöjkar & flickor ;)
Örebro GT
2009-05-26 00:18
Ämne: GT//

Mittenlag so....
Svor värre ord än "mittenlag" när jag mycket missnöjd lämnade arenan...

Kung Alve ska snart bli pappa igen och vi får hoppas att han stannar i "trygga härliga Örebro" ett par år till !
Örebro rirobban
2009-05-26 00:14
Erki//
Japp dessutom är ju avståndet väldigt knappt. Så det fanns flera punkter där som stärker att det inte ska vara straff. Men domslut jämnar väl ut sig någon gång hoppas man...
Örebro Mittåt
2009-05-26 00:14
Wivallius// Håller helt med dig om Emra. Han har fått sin andra chans och inte tagit den. Han borde väl för guds skull ändå ha kunnat använda tiden hrö i Örebro till att se till att han kom i fysisk trim. Det finns en punkt där talangen inte längre räcker till och man måste börja jobba. Tyvärr verkar Emra att ha passerat den punkten utan att märka det.

Vad gäller Micke Jidsjö har du förmodligen rätt. Jag har dock sett honom några år i Karlslund då de spelade i trean. Han är en hårt arbetande måltjuv/chanstagare och han har tillräckligt med fysik för att kunna göra sig gällande i allsvenskan. I alla fall som inhoppare.

Jag tycker dock inte att det är någon panik på värvningsfronten för sommaren med avseende på Olsen. Den saken kan vänta till efter denna säsong. Då vet man förmodligen också mer om hur Micke och Robin svarar upp mot förväntningarna. Dessutom kan man inte ha för många centrala anfallstyper i truppen. Det finns bara en sådan plats i ett 4-3-3 system. Om man skaffar en "riktig" back-up till Olsen måste antingen Micke eller Robin säljas bort. Visst, de kan spela på kanten också, men det är inte deras naturliga position och ÖSK har bättre kantspelare att kasta in.
Wivallius
2009-05-26 00:13
Nu hoppas jag verkligen HBK får sota för det här!
Annons: