/fotboll/osk/forum/5924.aspx/fotboll/osk/forum/5924.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-01 00:22
Bastard on Parade//

Kontrakten gäller 2010 ut.
Örebro Joerny
2009-05-31 23:54
Såg att den västra läktarens officiella publikkapacitet nu har reducerats från 4500 till 3000 åskådare. Då kan man anta att ståplatsetaget på östra kommer kunna ta ca 1500-2000 åskådare.
Örebro Pras Y
2009-05-31 23:53
Ja men utger ju dig för att vara expert när du talar om vad en expert skulle och inte skulle säga. Hur kan det inte finnas utrymme för tolkning? Om domaren på något sätt fick för sig att Bahne var på väg att ramla åt höger med kroppen men sedan dröjde kvar _bara_ för att hindra Astvald kunde han dömt straff... Då är det en tolkningsfråga och - ja vi har faktiskt sett värre saker. Domaren kunde gjort fel i den här situationen, att döma live handlar väldigt ofta om hur man tolkar vissa regler. Att tolka vad spelaren tänkte, menade, gjorde etc.

För övrigt: "Jag utger mig inte för att vara expert. Det är just därför jag hänvisar till att inge expert eller liknande har ens nämnt att det skulle kunna vara en straf"

Måste ju vara ett av det roligaste jag läst sedan jag kläcktes.
Örebro E.Shams
2009-05-31 23:44

Jag utger mig inte för att vara expert. Det är just därför jag hänvisar till att inge expert eller liknande har ens nämnt att det skulle kunna vara en straff. Vidare var detta ingen "tolkningsgrej" då det inte fanns något utrymme för tolkning. Om Bahne hade försöker på något sätt förhindra Astvald så hade det varit en sak men när han gör noll kan han inte bli bestraffad för något då han gjorde just noll. Hur vida bollen går ut över sidlinjen eller ej har ingenting med en straff att göra. Att du sedan tror dig ha sett någon liknande situation tidigare där straff utdömds säger ingenting just därför att domaren kunde ha gjort fel i den situationen.
Örebro Pras Y
2009-05-31 23:40
BOP// Vet inte säkert. Men pratade med Johannes lite om det och visst kan det varit så att de skrev på tills sommaren för att sen gå över till ngn av de europeiska ligorna. Men då kan vi konstatera att de skrev på för 2,5 halvt år vilket är konstigt om man verkligen trodde på dem i början.

De kan i så fall redan börja förhandla efter i vinter om att gå som bosman.
Örebro Erki
2009-05-31 23:36
Om Bahne hade varit helt stilla hade väl Astvald kunnat undvika honom rätt så lätt?
Det är ju faktiskt ingen som sitter på lite kunnande (expert eller liknande) som har sagt att det inte är straff heller.
Örebro Bastard on Parade
2009-05-31 23:32
Jag har hört lite rykten om att både Berra och Bassombeng har kontrakt som går ut nästa sommar. Kan någon vänlig själ dementera detta?
Örebro Pras Y
2009-05-31 23:30
Sedan bör tillägas att Astvald inte springer in i Magnus utan det är fel sätt att säga det.
Astvald löper efter bollen och Magnus råkar sitta på huk på vägen till bollen
Örebro Pras Y
2009-05-31 23:28
Då är det ju bra att vi har en expert i forumet.
Det är ren tolkningsgrej som allt annat på en fotbollsplan ur domarsynpunkt. Jag har sett domare döma straff i såna situationer förr. Men det hade inte varit världens tydligaste och med tanke på hur bollen stack iväg över sidlinjen var det nog aldrig aktuellt.
Örebro E.Shams
2009-05-31 23:23

Straff är något som man får eftersom domaren väljer att straffa den andra parten. Man måste begå ett regelbrott om man skall bli bestraffad. Bahne hade intagit en position sedan länge. En massa händer därefter, däribland att Astvald kommer åt bollen. Bahne har under denna tid inte ens rört sig och således gjort noll för att domaren skall bestraffa honom genom att tilldela motståndarlaget en straff. Astvald kommer i maxfart och bara springer in i Bahne. Bahne kan inte bara trolla bort sig själv. Ingen som sitter på lite kunnande (expert eller liknande) har sagt att det är straff eller kommer säga att det är straff. Bhane rörde sig inte och kan inte bli bestraffad bara för att han finns till.
Örebro Pras Y
2009-05-31 23:15
Och en sak till ang. försäljningar.
Vi behöver sälja någon av våra yttrar innan deras marknadsvärde sänks. Visst kan de också höjas om de presterar ännu mer men å andra sidan minskar nuvarande kontrakten för varje dag som går.

Hur mycket är Roni eller Basse värd med enbart 10 eller 6 månader kvar?
Örebro Pras Y
2009-05-31 23:13
Först och främst blåstes inte straff för att bollen med all sannolikhet hade gått över sidlinjen. Annars är det självklart straff, men Astvald som petar förbi bollen hade ingen chans, för hård touch.

Att Samuel och Patrik inte var bra såg nog alla. Men jag tror ändock inte riktigt än på Wirtanen som högerback. Mot snabba och tekniska ytterspelare som Daniel Larsson och Mollins är han för dålig i positionspelet och i brytningar.

Stora dilemmat ligger i mittfältet. Vi kan inte äga boll tillräckligt länge så att våra yttrar och ytterbackar kan flytta upp. Sedan vill jag se att Olsen lyckas hålla i bollen vid långa uppspel vilket heller inte sker med framgång.

Roni är allt för ofta låst, ryggen mot mål och med få passningsalternativ. Men när våra yttrar kommer runt så har inga mittfältare tagit löpningar upp in i straffområdet och/eller beredda i en andra våg. Bara Nordback som tar löpningar, Khilen har en lägre utgångsposition men Nordin måste gå mer på mål utan boll. Han gör det sällan.

Almebäck har inte visat samma resoluta mittbackspel som han visat upp tidigare. Främst mot BP och några gånger mot HBK spelar han bollen direkt över sidlinjen.

Sen vill jag se att en av våra yttrar, när den andre försöker gå runt, intar forwardsposition och likt Olsen hugger i straffområdet. Det var vad Wirtanen gjorde idag vid målet men både Basse men främst Roni breddar ända ner till hörnflaggan vilket lämnar Olsen själv med eventuellt Nordback(om han orkat löpa in).

Annars ska vi vara glada. Hbk borde vunnit sett till spel och chanser. Dock bör tränarna under längre sikt försöka komma i underfund med vad som går fel på bortaplan.
Örebro Joerny
2009-05-31 23:08
Kajanus//Jag vet inte varför men jag litar inte riktigt på dej;) För övrigt har transferfönstret öppet tillochmed 31 augusti.
Örebro Estnisk likör
2009-05-31 22:57
Wuzac//

"Jag skäms också. Att ÖSK fått en poäng mot både Hamslatd och Malmö är helt egalt för mig. Hade kunnat varit utan."

Vet att du inte bryr dig om detta. Men du har förlorat all respekt av mej. Om SvenskaFans hade haft en ignoreknapp hade du placerats på den. Byt tröja din j-a ¤/("#/(.

HÄRLIGT JOBBAT ALVBÅGE. FINT KRIGAT ÖSK.
Vi är många som är tacksamma för de poäng ni krigar till er när spelet inte stämmer.

Wuzac - dra åt helvete.
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-31 22:46
DaSa//

Visst hade vi kunnat spela 4-4-2 idag. Astvald hade säkert inte gjort bort sig bredvid Kim.
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-31 22:44
Bastard on Parade//

Visst, en hel del sitter säkert i psyket, men använd då spelare som inte är så vana vid att det skall vara så här illa på bortamatcher. In med Per Johansson, Astvald och Nilsson redan från start.
Örebro Kajanus
2009-05-31 22:37
Kan väl sticka in med de lugnande orden att vi inte kommer att bli av med någon spelare under juni månad. Bortsett från möjligtvis Näfver och Walker då. Så, nu var det sagt.
Örebro Bastard on Parade
2009-05-31 22:37
En poäng mot Halmstad på bortaplan är helt ok, speciellt om vi klarar av dem på hemmaplan. Däremot kan spelet på bortaplan kritiseras.

På hemmaplan spelar ÖSK som ett topplag, har attityden som ett topplag och presterar som ett topplag. På bortaplan är det däremot raka motsatsen. Varför? Det är inget unikt för i år och det har sett likadant ut med 4-4-2 och 4-2-3-1. Lösningen finns inte i spelmodellen, den finns i psyket.

För övrigt får Lagrells huvud gärna försvinna från sidan. Man vill ju inte besöka forumet så länge han finns där! ;)
Örebro Walter Gigena
2009-05-31 22:34
Håller med Mittåt angående bilden på Lagrell. Den känns om möjligt extra ful och irriterande ikväll. För alla Ösk supportrars välmående borde bilden bytas ut mot något mindre stötande. Snudd på att den kan klassas som hets mot folkgrupp.
Örebro Joerny
2009-05-31 22:33
Så här efteråt när känslorna svalnat kan jag hålla med E.Shams om att det INTE var straff. Just när det hände tyckte jag det var solklar straff när Mackan revs ner. Men det var ju faktiskt snarare så att det var Mackan som sprang in i målvakten som inte gör någon rörelse mot Mackan. Alltså korrekt att inte döma straff.
Örebro Mittåt
2009-05-31 22:23
Kan ingen i redaktionen plocka bort bilden på Lagrell. Det är ett hån mot alla ÖSK-supportrar att han skall få sprida sina osanningar på det sättet.
Örebro E.Shams
2009-05-31 22:22

Jag instämmer med Mittåt. Om vi slår Halmstad hemma så är en poäng borta ok. Sett till det resultat som ÖSK presterar är jag inte orolig. Däremot finns det fog för oro gällande det spel som ÖSK presterar på bortaplan.
Örebro Wuzac
2009-05-31 22:16
Jaja - Bara att hoppas att Sixten sitter funderar mycket i bastun nu ett tag samtidigt som spelarna får vila. Silly startar igen snart och främst Dif att förstärka + Örgryte. Wanderson ryker för Gais? Basse ryker för ÖSK? Alvbåge? kan BP säga nej till ett 5 mille för sin bäste? Strandar det med Sixten?

Örebro Aspen
2009-05-31 22:15
Anttonen och Wowoah underpresterar för närvarande. På högerstidan kan detta åtgärdas omedelbart av Wirtanen. På vänsterkanten är det värre.
Sixen försöker (sakta) hitta nya lösningar på mittfältet genom Bedoya. Andra alternativ är Erik och Per.
Hoppas Sixten testar ett förnyat mittfält under uppehållet.
Örebro rirobban
2009-05-31 22:14
Ämne: Okej nu var allt som....Vad för straff?

Jag har tyvärr inte sett matchen, verkar inte ha missat något.

Jag har tippat 1-1 i typ 8:a matcher i år. Tillslut satt den:)

EDIT: Nu ser jag att det varit en straffsituation i matchen. Den var inte med i höjdpunkter...
Örebro Wuzac
2009-05-31 22:13
Mittåt: För några år sedan hade vi varit glada för en poäng där, Korrekt. Men då hade vi inte dagens spelarmaterial.
Örebro Wuzac
2009-05-31 22:11
DaSa: Robin Staaf & Kim Olsen på topp. Det vore grejjer
Örebro Aleq
Okej nu var allt som vanligt igen.

Ösk var totalt värdelösa på bortaplan.
Straffen var solklar.
Alvbåge va kung.
Kim och Vovven sänkte oss, först bröstar Kim ned bollen till målvakten, som sen sparkar en utspark till vovven som spelar fram till målet. Synd att de aldrig gör så fast på rätt sätt.
Jag börjar få panik över bortaspelet.
Örebro Mittåt
En poäng borta mot Halmstad är ok (om vi slår dem hemma). För några år sedan hade vi varit glada om vi bärgat en poäng hemma. Kul för övrigt att alla tre ungdomarna fick speltid.
Örebro Wuzac
2009-05-31 22:10
Jag skäms också. Att ÖSK fått en poäng mot både Hamslatd och Malmö är helt egalt för mig. Hade kunnat varit utan. Tycker allra mest synd om de stackare som åker till dessa bortamatcher, måste ju vara ett enda långt lidande.

Trött på att läsa rubriker som: "Halmstad-Alvbåge 1-1. Malmö-Alvbåge 0-0
Annons: