/fotboll/osk/forum/5867.aspx/fotboll/osk/forum/5867.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Number 14
2009-07-13 17:22
Räknar kallt med att våra utvilade spelare nu kommer prestera på max och tar en enkel 5-1-seger (minst!)
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-13 17:13
Gurra2001//

Varför är du så spydig mot ALLA som anser att ledningen gjorde fel i cupen. En del uttalanden kom ju direkt efter eländet, det måste man ha full förståelse för.

Men lyssna på vad Nordahl säger på NA-TV idag så är det enkelt att utläsa att han anser att Sixten begick tjänstefel. Det håller jag med honom om samt att Sjögren har varit fel man för jobbet från dag ett.

Inte bara för att han är saktfärdig och en rövslickare, en sportchef skall ha riktig Örebroanknytning och absolut inte komma ifrån gurkstan.
Örebro SyreAtom
2009-07-13 17:12
Roligt att många väljer att vara ironiska över Sixtens uttalande om bästa laget i cupmatchen.

Han MÅSTE ju för h-e säga så enligt REGELVERKET! Han måste säga att han spelar med bästa laget oavsett om det var det eller inte!

KAMMA ER FÖR F-N...
Number 14
2009-07-13 17:06
Sixten säger att vi gjorde en bra match och lika väl kunde ha vunnit mot Häcken. Ska inte dessa spelare, som då startade mot BK Rôva, få nytt förtroende i kväll? De kan ju inte ha blivit så totalt usla på bara fem dagar...

Peta Porokara, Olsen, Alvbåge, Kihlberg m.fl.

*IRONISK*
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-13 17:06
Chipset//

Du har så rätt, men en trettondeplats vet jag inte om nerverna klarar av, däremot en tolfte. Jag minns rätt väl när vi för många, många årsedan spelade cupfinal mot Norrköping, det var stort då och skulle vara det även i år för just oss.
Örebro SyreAtom
2009-07-13 17:03
Mittåt//

Håller med dig helt, har vi satt ett mål i allsvenskan är det viktigt att följa den.

Den allsvenska placeringen är viktigare anser jag och jag förstår att Sixten väljer att vila truppen.

Inte konstigt alls, man måste kunna se längre fram, målsättningar, planer, vad som sagts, hur många matcher vi har kvar, rekryteringar, sammarbetspartners, investerare osv.

Allsvenskan är mycket viktigare.
Örebro Chipset
2009-07-13 16:40
Mittåt// "Under förutsättning att mitt antagande om ÖSKs prioriteringar är korrekt tycker jag att Sixten gjorde helt rätt när han valde att vila större delen av sin förstauppställning. Allsvenskan är så mycket värdefullare än den ändå rätt avlägsna möjligheten att nästa år få en match eller två mot lag från länder som typ Moldavien och Kazakstan. Det är ju inte så att ÖSK har någon möjlighet att i de första omgångarna i europacupen möta något lag som vi ens har hört talas om tidigare."

Håller med Rojas här fullkomligt. För ett lag som vistats på platserna 5-13 i 40 år är europacupspel (á la intertoto) värt allt. Jag skulle personligen byta en finalförlust i svenska cupen mot en trettondeplats i allsvenskan rakt av. Bara att se svartvitt nära en framgång vore kul. Inte ens när vi gick upp till allvenskan igen vann vi en serie. Man måste nog känna till ÖSK:s historia och kultur för att förstå intresset för en kvartsfinal i världens sämsta nationella cupspel.

Men med lite flyt ikväll och fint spelprogram framöver kan sensommaren ta ÖSK uppåt. Kanske t.o.m så högt att cupförlusten glöms bort. Hoppas på det.
Örebro Rojas
2009-07-13 16:33
/Mittåt

Trots ditt långa och välskrivna inlägg vilket mycket väl kan vara tänkbart, tycker jag att du resonerar fel.Ett cupguld skulle nog många ÖSK fans byta bort mot en 4:e placering 3 år i rad.

För det är just en titel vi i svartvitt inte har, ett cupguld hade varit något att stoltsera med i 101 år till. Sixten och Sjöström har poängterat just bredden på vår trupp i år, bredden med betoning på BREDDEN. Hur kommer det sig då att helsingborg,aik exempelvis ställer upp med starkast möjliga lag ?,Har de sämre bredd ? eller rentav bättre trupper ? och om dom har det, är det en liten liten skillnad. Att möta lag från Moldavien eller Malta är bra ur alla aspekter.

Det ger vår trupp internationell erfarenhet
Det ger ÖSK klirr i kassan
Det ger oss supportrar chansen att se vårat lag möta ett annat lag än samma gamla allsvenska lag
Och ponera att vi skulle skrälla och vinna mot de lagen och få möta ex Everton i Uefacupen,då hade hela regionen tjänat stora pengar. MAO finns det egentligen ingen ursäkt. Tack o Hej
Örebro pemo
2009-07-13 16:32
Ämne: Anledningen till att....
bra skrivet. håller fullständigt med. lägg ned tjafset om cupen och ladda för tre poäng i kväll.
Örebro Mittåt
2009-07-13 16:21
Anledningen till att Sixten flera gånger har upprepat att han anser att det bästa laget spelade är att diverse journalister flera gånger har frågat honom om han tyckte att det bästa laget spelade. Han kan ju inte gärna ändra på svaret under resans gång.

Varför han måste säga så vet vi vid det här laget. Det står i tävlingsbestämmelserna för cupen att det bästa laget skall spela. Ergo, det är alltid det för tillfället bästa laget som spelar i cupen. Oberoende av om det är det eller inte.

En betydligt intressantare fråga än varför Sixten så många gånger svarat samma sak på samma fråga är varför man från ÖSKs sida valt dessa prioriteringar.

Svaret på den frågan är förmodligen (här gissar jag alltså) att man värderar en placering 3-5 i allsvenskan betydligt högre än en semifinal i svenska cupen. En placering så pass högt upp i allsvenskan betyder en hel del ekonomiskt och underlättar säkert rekryteringsarbetet framöver. Det är lättare att locka bra spelare till en klubb som på ett trovärdigt sätt utmanar om en plats i toppen av allsvenskan.

Denna typ av prioritering är ingenting man kan lasta Sixten eller ens Lennart Sjögren för. Målsättningarna läggs fast på styrelsenivå inför säsongen. För den som är missnöjd räcker det således inte att sparka Sixten och få Lennart utvisad. De får se till att det rensas ända upp i styrelserummet.

Den sista obesvarade frågan som jag skall försöka gissa mig svaret till är om spelarna verkligen kan vara utslitna efter en månads semester och en i och för sig tuff match mot AIK.

Svaret är givetvis: nej, det var de inte. Men det räcker inte med att titta bakåt (mot AIK-matchen). Man måste även titta framåt. Tränarstaben vet vid det här laget fullt ut hur pass mycket det sliter på truppen att spela tre matcher på åtta dagar. Det fick man känna på under första delen av säsongen. Även om spelarna kommer oskadade från en sådan matchserie, så är de säkert slitna efter en så pass tuff matchning. Det öppnar för följdskador och svårigheter flera omgångar framåt i matchprogrammet.

Under förutsättning att mitt antagande om ÖSKs prioriteringar är korrekt tycker jag att Sixten gjorde helt rätt när han valde att vila större delen av sin förstauppställning. Allsvenskan är så mycket värdefullare än den ändå rätt avlägsna möjligheten att nästa år få en match eller två mot lag från länder som typ Moldavien och Kazakstan. Det är ju inte så att ÖSK har någon möjlighet att i de första omgångarna i europacupen möta något lag som vi ens har hört talas om tidigare.
Örebro Walter Gigena
2009-07-13 16:13
Ämne: Startelvan i kväll: ....
Mittfältet ser ju bra ut i alla fall! Börjar blir smått nervös inför matchen. Dags att öppna en öl och bege sig mot Olearys!!
Örebro Kärrafjorden
2009-07-13 16:09
Startelvan i kväll:

Westman
Gren-Berra-Almebäck-Wowoah
Nilsson
Bedoya-Gerzic
Bassombeng-Walker-Frempong

KROSSA TFF!
Örebro SyreAtom
2009-07-13 16:01
Olsén19//

Säger samma sak, Sixten är det bästa som hänt Ösk på många många år. Vi ska fan vara jävligt nöjda att vi har honom!

Forza Kaiser Sixten, stanna för alltid!!
Örebro SyreAtom
2009-07-13 15:58
Hurru kärrafjorden, sluta lipa, Sixten hade säkert sina anledningar. Kanske är ligan trots allt viktigast då vi har en målsättning att följa i ligan.

Vår plan och målsättning är fan så mycket viktigare att följa än en cupjävel anser jag!
Örebro Olsén19
2009-07-13 15:58
gurra2001/

Jag tillhör gänget "stanna för alltid Sixten"

Verkar dock vara själv där.
Örebro Gurra2001
2009-07-13 15:55
Jaha. Nu har vi ett gäng som vill att Sixten ska avgå. Ett annat gäng som kräver en ursäkt. Nu är han även kallad lögnhals och så krav på att han ska ta laget till MINST en 3:e plats i allsvenskan. Fortsätt gärna med dessa härliga inlägg. Skönt gäng detta.
Örebro pemo
2009-07-13 15:53
mittåt// Då förstår jag. Men jag blir inte riktigt klok på Robban. Han var en stor talang, men varför funkar det inte? Har han hattat med olika platser i laget? Jag ser honom mer som en mittfältare än forward. Ändå spelade han som topp mot Häcken. Någon som vet hur han används på träningar? Bra skott och tuff i kroppen. Kan han vara en ersättare för Nordback?
Örebro Aspen
2009-07-13 15:53
Jag tycker SvFF ska be om ursäkt för regeln "Bästa laget ska spela". Finns den regeln för AS också?
Örebro Kärrafjorden
2009-07-13 15:47
Ok, touche.

Sixten är en lögnhals i alla fall.

Westman eller Alvbåge i mål i kväll? Vem är bäst för dagen?
Örebro SyreAtom
2009-07-13 15:47
Ska Sixten be om ursäkt nu också..??

Tillåt mig skratta HAHA...Seriöst varför i helvete skulle han göra det. Fan va pinsamt.

För mig är han KAISER SIXTEN, bästa tränaren vi haft. Jag litar på att han gör rätt, oavsett "bästa" lag i cupen eller inte.

Go ÖSK!!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-07-13 15:33
Såja! Har saknat en riktig fars. Nu kör vi! Farsen fortsätter..
Örebro Gurra2001
2009-07-13 15:27
Kärrafjorden// Du med dina ögon. Vad är de värda när du kommer med faktafel och missvisningar?

Du skriver: "Ingen kräver nog en ursäkt från Sixten."

Conjuration - 2009-07-08 21:15 - "Jag vill ha en ursäkt av Sixten!"

Lekiller - 2009-07-08 21:21 - "Ja, en ursäkt och rimlig förklaring åtminstone."

osarn - 2009-07-10 12:18 - "Jag vill fortfarande se en offentlig ursäkt."

Osv osv osv
Örebro Kärrafjorden
2009-07-13 15:16
Bästa laget spelar ikväll?

Jag tycker han skulle hålla käft i stället för att säga att "bästa laget spelade". Alla vet att så inte var fallet. Nu framstår Sixten som en lögnhals I MINA ÖGON vare sig han vill det eller inte.

Edit: På grund av Gurra2001 detektivarbete på forum var jag tvungen att ta bort en rad.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-07-13 15:15
Men snälla lägg ner Sixtendebatten nu. Match ikväll och 3 poäng med bästa möjliga startelva skulle vara ett stort kliv mot toppen.
Örebro Gurra2001
2009-07-13 14:48
Sjukt att folk inte verkar fatta. Tjatet om att Sixten ska be om ursäkt är ju löjeväckande. Vissa anser att Sixten har gjort ett misstag och vill att han ska säga att han har gjort ett misstag. Sixten tycker säkerligen själv att han inte har gjort ett misstag. Han har fått som krav på sig från Svenska Fotbollsförbundet att spela med "bästa" laget. Sen har han som krav från ÖSK att satsa på n placering på topp 5 i allsvenskan (inga krav om cupen). Hans agerande eftersträvar således att uppfylla de båda kraven (SFF + ÖSK). Därmed har han inte gjort ett misstag som han ser det och kan då självfallet inte be om ursäkt när det inte finns ett misstag.

Slutsats: Bara för att du har en syn på en situation så betyder det inte att andra har samma syn. Att tro att alla ser världen som just du ser den med dina ögon är ju bara dumt. Sen är ju inte fans kända för att se "outside the box", snarare för att de ser världen med stora skygglappar.
Örebro Mittåt
2009-07-13 14:46
pemo// Ja, det var lite förvånande. Sixten lät dock Robert starta mot Häcken på Mickes bekostnad, vilket väl tyder på att Robert går före i dagsläget.

Sedan är det ju även så, att de fyra utespelarna på bänken helst bör kunna täcka upp för alla de 10 utespelarpositioner på plan. Med det i åtanke är nog Robert ett säkrare val eftersom han kan ta ett jobb på mittfältet också, vilket jag inte tror passar Micke lika bra.
Örebro pemo
2009-07-13 14:23
Enligt Nordahl så sitter Walker på bänken istället för Jidsjö. Betyder det att ÖSK satsar på Walker eller är Jidsjö skadad?
Örebro osarn
2009-07-13 14:08
Kärrafjorden//

Haha, håller med. Fortfarande svårt och släppa cupsortin, detta mest för Sixtens nya uttalanden. Tänker mig både Sjögren och Sixten i ett par skor i storlek 54, ett stort krulligt hår och en stor röd näsa när de gör sina uttalanden.
Number 14
2009-07-13 13:39
Kärrafjorden//
...och Gren eller Wirtanen? ;-)
Örebro Kärrafjorden
2009-07-13 13:33
Återstår vilket som är bästa laget i dag.

Porokara eller Frempong.
Olsen eller Walker.
Alvbåge eller Westman.
Kihlberg eller Nilsson.

Bara Sixten vet.
Annons: