/fotboll/osk/forum/586.aspx/fotboll/osk/forum/586.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Erik Wärlegård
2016-08-17 18:20
Har precis spelat in 40 minuter med Simon och Sköldmark som blev till 0 minuter. Tekniskt strul ställde till det tyvärr. Vi gör ett nytt försök imorgon!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2016-08-17 18:17
@Solzjenitsyn:
Gäller det även andra artister, skådespelare, musiker etc som underhåller sin publik? Jag för min del menar att det är deras ensak var de väljer att bo och vilken arbetsgivare de väljer. Vi betalar entré för att få se en match eller en konsert, inget annat, Sedan kan vi naturligtvis tycka om vi vill. Men att gå så långt som att ifrågasätta Brobergs ambition att vilja spela utomlands, tycker jag är att gå för långt. Jag tror det är bra om ÖSK-spelare har höga ambitioner.
Örebro flesklepp
2016-08-17 15:20
Någon som kan förklara skillnaden mellan ett 2+2-kontrakt med möjlighet för båda parter att bryta och ett "rent" 2-årskontrakt? I båda fallen står det väl båda parter helt fritt att efter 2 år förhandla om "ytterligare 2 år"?
Örebro flesklepp
2016-08-17 15:11
@Minatankar:

Instämmer till fullo med Minatankars tankar som de sammanfattas ovan
Örebro Solzjenitsyn
2016-08-17 14:36
@Minatankar:
Den dagen 8000 personer betalar för att se mig arbeta så skulle jag ha förståelse för att dessa har åsikter om var jag arbetar.
Örebro KalleTeodor
2016-08-17 13:36
Jag tycker att poängen i frustration inte egentligen ligger på Broberg utan på ÖSK. När Broberg signades förra sommaren komunicerades det att han skrev på för 3,5 år. Nu verkar det som att det i själva verket var 1,5 år potentiellt 2 år. Och det är det som gör det hela trist. I min bok har det känts oerhört tufft att vi har så många utgående kontrakt. Det har också luftats av och till bland många och även lyfts i Sportklubben och liknande. För mig som supporter har det varit tydligt att Dajje, Nordmark, Astrit och RÅP ( redan sålda DG och Kalle) alla har utgående kontrakt. Men i själva verket är det alltså även Broberg och potentiellt fler än så. Det känns riktigt trist att klubben varit så otydliga i den frågan. Dessutom håller jag helt med Mittåt på Eyravallen om att det är riktigt dåligt kommunicerat av klubben när det blir en omstridd webbplats som "avslöjar" det hela. Istället borde ÖSK varit mer proaktiva och själva kommit med nyheten så fort de fick kännedom om att Broberg valt den här vägen. Om han nu gjort det. Vilket vi ännu inte vet. Sköldmark har ju bara meddelat att det är spekulationer. Så det ska verkligen bli intressant att ses eftermiddagens Sportklubben och jag hoppas att det ger viss belysning på det hela.
Örebro Schmacke
2016-08-17 11:34
Jag måste gå på lite om det här med kontraktsförlängningen också. :) I Andra ligor så är det väldigt vanligt att klubbar kommunicerar minst ett halvår i förväg att den eller den spelaren kommer inte få förlängt kontrakt eller att man förlänger kontraktet ett år åtminstone i förväg. Alternativt säljer ett år innan kontraktsslut om spelaren inte vill krita på nytt. Varför funkar inte det i Sverige och i ÖSK? Sätt press på spelarna ett år i förväg, att om vi inte ska förlänga behöver vi sälja nu för att få en slant att satsa vidare för. Crespo, Kalle, DG, Moberg, RÅP kunde alla ha gått i vintras. I just Crespos fall med vidareförsäljningsklausul och SI inblandat tog man ett annat beslut. Det är helt ok, för man har mer eller mindre kommunicerat varför också. Är det inte bättre att bygga lag under vintern? Om man lyssnar på Axen nu låter det så, men jag är rätt övertygad om att han kommer säga att det är många nya spelare som ska in i april om RÅP, Moberg, Broberg, Ring och kanske någon mer försvinner, förutsatt att motsvarande värvas in. Sen ska man såklart försöka hitta värdiga ersättare också, det anser jag att ÖSK skött bra i sommar med tanke på vilka som kommit in och vilka som försvunnit. Det är intressant detta, hoppas ÖSK gör oss alla stolta både på och utanför planen!
Örebro Schmacke
2016-08-17 10:53
Pemo: Om jag inte minns galet så skrev herr Ibrahimovic på ett kontrakt med United på 1+1 år. Varför skriver inte ÖSK sådana kontrakt om man nu inte vågar lita på att man värvar rätt? Nä, ÖSK skriver kontrakt om att man får bryta kontraktet, men går ut med hela kontraktslängden i media. Det blir mer eller mindre som att man ljuger om kontraktet anser jag. Är scoutingen så dålig att man känner att man värvar grisen i säcken så fort en spelare inte har startat 30 allsvenska omgångar innan? Om Broberg vill ha högre lön förstår jag det. Vill han stanna i ÖSK borde han inte vilja avbryta sitt kontrakt, utan be om en omförhandling redan innan så att inga andra klubbar kan blanda sig i. Då kan man "hota" med att säga upp kontraktet, och det kanske är precis det som har hänt. Just nu är det ju bara spekulationer. Hoppas ÖSK tar död på snacket under dagen!
Örebro Minatankar
2016-08-17 10:51
pemo // Delar din uppfattning. Kan dock förstå de som reagerar om klubben tidigare sagt att kontraktet är 4 år i stället för 2+2. Viktigt med rätt information. Vi får förhoppningsvis klarhet i em i ÖSK-TV.
Örebro pemo
2016-08-17 10:21
Ursäkta en okunnig, men det var ett djävla gnäll på obekräftade rykten.
Det är väl tjänstefel om man inte skriver in någon form av klausul, när man värvar "misslyckade" spelare. Går det bra får man väl förhandla om och går det dåligt slipper man den killen.
Tänk bara på långtidskontraktet med Eidur. Hade väl varit smart att haft en halvtidsklausul där. Nu visade det sig att han till slut gjorde mycket nytta, men många här inne var ju helt frustrerade på honom i början.

Samma sak med DG. Han tog ju inte någon plats när han kom, utan var inhoppare/startspelare om vart annat.

Nä, det är ju bara att acceptera. En klubb som inte kan få fram en tung huvudsponsor, måste leta bland "spillror" och förädla. Har man inga kostnader vid förvärvet, så kan man kanske inte räkna med så mycket vinst vid avyttring.

Då är det väl ett större problem att vi inte kan lotsa in ungdomar i laget.
Under alla år som jag följt ÖSK på plats kan jag bara snabbt räkna upp Näfer , Astvald och Kalle som plockats upp från ungdom till A-lag. Samt han med knäskadan på 80-talet som sköt oss kvar. I hop med Wallinder. Minnet är kort, men någon kommer säkert på vem jag menar.

Jo, Anttonen får väl också räknas till en lyckad ungdom. Men det är inte många på 35 år???

Så, jag hoppas verkligen att Broberg gör 10 mål i höst och skjuter oss till en bra placering. Om han sedan lämnar för bättre betalt? Ja, så är det här i livet.
Tiden då klubben var viktigast för spelare är för länge sedan förbi. Det är vi på läktaren som är klubben och de på planen bara våra tillfälliga pjäser i det gröna schacket.

Och vem vet? ÖSK:s koncept kanske är räddningen för "landsortsklubbarna" , där tilltufsade spelare till slut värnar om speltid och trivsel än sedelbuntar.
Men då ska det vara marginellt. Om en spelare får 50 eller 70 tusen kanske inte är den största skillnaden, men jag vet vad Durmaz tjänar i Grekland.

Dä ni. Jag lovar, han skrattar hela vägen till träbänken.
AIK Nissesson
2016-08-17 09:12
Instämmer Elliot, problemet är att kommunikationen är bristfällig eller utebliven. Tror att det är därför många härjar på?
Örebro jpsvartvitt
2016-08-17 09:08
Finns klausulen ja men erkänn det och förklara varför den finns! Inte svårare än så.. Det är ju nu alla fans går bärsärkargång för att ingen vill berätta hur det ligger till.. Nu är ju allt bara spekulationer, men jag tycker det är dåligt/fegt att inte ta död på dessa och förklara för oss fans.. Utan att gå in på ordentliga detaljer i kontraktet..
Örebro Grohl
2016-08-17 08:57
// Elliot2007

Där har du helt klart en poäng. Att mörka en sån sak är idiotiskt, finns klausulen så kommer det komma ut via agenter eller liknande. Blir intressant att höra vad Simon och Axén har att säga om det hela.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2016-08-17 08:53
Grohl// Jag håller med dig där, men problemet tycker jag blir när ÖSK går ut och säger att det skrivits kontrakt på en viss längd när det i verkligheten är 2+2 med rätt att bryta. Det är ju inte bara i det här fallet med Broberg utan även förra gången Astrit var här, och vem vet i hur många andra kontrakt.
Jag förstår inte varför klubben ska mörka dessa fakta.
Örebro Minatankar
2016-08-17 08:46
Arsene Lupin // Även om det kan tyckas som självklarheter det du skriver, är det rätt analys och slutsatser. Och viktigt att uttrycka! Bra! Frågan är då hur man höjer intäkterna till minst det dubbla. Det finns som bekant olika vägar att gå med olika för- och nackdelar och med olika risktagande, dvs chanstaganden och möjligheter. Klubben arbetar långsiktigt (5 år) med begränsat risktagande. Förhoppningsvis leder det till vision och mål. Själv är jag lite för otåligt lagd för att jobba på 5 år. Det innebär att många tränare, spelare, tjänstemän och förtroendevalda kommer att sluta innan man nått fram eller hinner tappa energi och engagemang. 3 år tror jag är en bra horisont, men det kräver å andra sidan sannolikt större risktagande. Jag tycker ändå ÖSK av idag jobbar mer professionellt än tidigare, både på och utanför planen.
Örebro Grohl
2016-08-17 08:44
Jag tror att det är så enkelt att ÖSK ville ha en säkerhet på Broberg, att man ville utvärdera hur det gått efter halva kontraktstiden. Självfallet gäller ju den klausulen åt båda håll. Om det nu blivit tokflopp med Broberg tror jag folk här inte klagat på att VI brytit kontraktet.

Nu har det gått jäkligt bra för Martin så självklart ser han klausulen som en chans att få upp lönen till en marknadsmässig nivå. Om det blir hos oss eller någon annan, som är beredd att betala vad han är värd, är ju än så länge osagt.

Som det ser ut nu så känns det jäkla surt, men knappast förvånande. Är överraskad över hur starkt man reagerar på detta här på forumet.

Ett bättre kontrakt ur vår synvinkel hade ju kunnat vara en lägre ingångslön, men baserat på prestation så omförhandlas det halvvägs.
Örebro Hitta avslut!!
2016-08-17 08:19
Broberg vill "hem" till Djurgår'n nu när Pelle fick kicken. Stureplans locktoner...

Alternativt:

Broberg vill "ut i Europa". Enda rimliga sättet (förutom charter) är som Bosman. Ingen skulle betala för hans tjänster.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-08-17 07:59
@Telle:
Tycker inte den teorin är så naiv alls. Kan mycket väl vara så. Eller rättare sagt är väl så. I ÖSK eller i ett annat lag. De flesta tycker nog att det är ok att en spelare har ambitionen att gå till en bättre liga. Men för mig är det mer tydligt att många spelare snarare har ambitionen att gå till ett bättre kontrakt, även om det innebär ett annat lag i samma liga. Man försvinner snabbt och poppar upp i en ny matchtröja helgen efter ala DG. Men säger knappt hejdå till fansen (eller vill inte det av naturliga skäl). Dom flesta spelarna håller inte tillräcklig hög kvalitet för en bättre liga. Men gör man bra ifrån sig kan det räcka till ett bättre kommande kontrakt. I aktuell klubb eller någon annan i allsvenskan eller kanske Norge. Jag har väldigt, väldigt ,väldigt svårt att tro att både Crespo och DG bytte av andra skäl än ett fetare kontrakt. Däremot tror jag Kalle gjorde det av andra skäl för att det fanns incitament för det. Kalle fick säkert ett litet bättre kontrakt, man brukar få det när man byter jobb. Men jag tror inte det var avgörande. Jag är inte insatt i vad spelarna i ÖSK har i lön men har förstått att de har en förhållandevis låg lön rent generellt, kanske med enstaka undantag, Och ÖSK verkar ha valt som strategi att värva nytt istället för att betala en marknadsanpassad lön till etablerade spelare genom att och omförhandla ett gällande kontrakt i god tid och justera villkoren. Ingen spelare känner sig nöjd med sin situation om han vet att hans lön ligger långt under hans marknadsvärde. Det gör f.ö ingen ö.h.t oavsett sysselsättning. Jag vet inte om ni minns lönestrulet med Nordin Gerzics kontrakt. Han hade en allt mer viktig roll i laget och vuxit in i rollen som allsvensk spelare men hade en rookielön som låg klart under prestation. Här gick Nordin själv till action och krävde högre lön eller då så lämnar jag. Sjöberg fick aldrig tummen ur archlet förrän de gick till NA. Problemet är bara att så länge ÖSK inte är beredda att göra det eller kan göra det kommer ÖSK gång på gång få börja bygga om laget och man kommer få det rätt svårt i det långa loppet att nå den verkliga toppen. Och det år man träffar mer fel än rätt bland nyförvärven kommer man få dubbelvärva. Det finns ett klart statistiskt samband mellan marknad och sport. ÖSK kan få ett lag att överprestera 1-2 säsonger max sedan är det bara att börja om. Med överprestera menar jag här att man får ut mycket mer sportslig än vad som motsvarar lönebudgeten. Kurvorna marknad (omsättning) och sport (sportsligt resultat) dras alltid mot varandra och möts alltid förr eller senare. Och kan klubben dessutom inte få upp någon spelare som med jämna mellanrum kan etablera sig i A-laget så är det en försvårande faktor. Så på sikt är det undantagslöst så att ÖSK måste höja sin omsättning och successivt börja höja löner i takt med ökad prestation om man någonsin vill få kontinuitet som topplag i allsvenskan. Man måste börja värdera sina kontrakt i tid och vara proaktiva. Man måste också få akademierna att börja leverera spelare och dessutom uttalat våga satsa på dem. Men så länge inte ÖSK har den omsättningen och det ekar tomt i vänterummet till A-laget nedifrån kommer man att befinna sig i underläge. Och vi kan aldrig räkna med någon annan lojalitet än till lönekuvertet. Bara att gilla läget.
Örebro BK Fåfängan
2016-08-17 07:38
Svårt hur man ska göra med eventuella klausuler när man värvar som ÖSK gör. Om spelaren istället inte går från bänk till succé sitter man där med ett långtidskontrakt på en spelare som inte levererar. Vad tror ni om en som Ayaz, har han/vi liknande klausul där?
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Walter Gigena ☆☆☆
2016-08-17 00:38
Efter en fantastisk vårsäsong tändes ett litet litet hopp om att detta kunde bli sportklubbens år. Nu kommer smäll efter smäll. Allt är som vanligt igen. Stämmer detta kan Broberg packa väskan och sitta av kontraktet på fel sida av de blå bergen. Finns andra som gärna tar hans plats.
Örebro TommyS
2016-08-17 00:11
Telle: word
Örebro fursten
2016-08-17 00:07
Tycker det är fascinerande att vissa helt bortser från det oerhört osympatiska i det hypotetiska agerandet av Broberg. Att bli värvad från ett annat lags frysbox, få regelbunden speltid, skadas, och sedan få speltid igen och sedan gå som Bosman är tråkigt, att dessutom gå steget längre och bryta ett kontrakt är uppriktigt sagt förkastligt. Det är inget fel på ambitioner, men fotboll är inte en vanlig arbetsmarknad, då jag ej veterligen sett några tifon utanför Ica till förmån för den nya, tekniska kassörskan på ekersgatan. En sympatisk spelare ser till att klubben får någonting tillbaka för det den gjort för denne.
Örebro Minatankar
2016-08-16 23:39
Örebro Minatankar
2016-08-16 23:38
Bra skrivet, Restalundsv o Telle!
Örebro Restalundsv
2016-08-16 23:34
Tycker ändå trots allt att vi kan va stolta att många nya spelare känner att klubben är på gång, att Axén är en bra tränare osv. Vi har ju faktiskt snott spelare som andra klubbar vill ha tex besara.
Örebro Telle
2016-08-16 23:29
Tro mig, jag blir minst lika besviken som alla andra här inne om det visar sig att ÄNNU en spelare i ÖSK presterar på topp hos oss för att sen plötsligt ändå gå gratis eller i bästa fall för en spottstyver (ett uttryck som ironiskt nog faktiskt låter fräschare 2016 än vad ÖSKs syn på kontraktsskrivning gör...) till andra klubbar. Sen må ÖSK ha haft hur bra skäl som helst till det varje gång det har hänt. Det hjälper inte. Det händer gång på gång lik förbannat, eller rättare sagt, det är i varje fall så man upplever det som supporter, och det är ju precis lika illa ur vårt perspektiv. Men med det sagt... Än så länge är det väl faktiskt ingen som VET nåt om det här? Det kan ju fortfarande vara så att klubben hade goda skäl att skriva in en dylik klausul som vi inte känner till än? Eller att Broberg inte alls vill lämna ÖSK utan utnyttjar klausulen för att helt enkelt förhandla sig till en bättre lön? Ok, den sistnämnda teorin låter mer än lovligt naiv, det hör jag själv också, men ändå... Principen är att vi kanske borde sitta lite lugnare i båten tills vi får höra vad som faktiskt gäller. Dessutom - Hur många andra klubbar har en Wärlegård? I hur många andra allsvenska klubbar skulle tränaren och styrelsens VD direkt ta sig tid för att svara till oroliga fans redan dagen efter en sån här kväll? Väldigt få, tror jag. Och definitivt inte i ÖSK för bara några år sen. Vad gäller öppenheten och att ta oss supportrar på allvar har klubben faktiskt tagit sjumilakliv de senaste åren. Jag tänker intensivt att försöka fokusera på det istället, åtminstone tills i morgon då jag förväntar mig att vi får betydligt mer information. (Fråga mig i morgon kväll, däremot, så törs jag inte lova hur positiv jag låter, men det tar vi då... :)
Örebro Alltid Örebro
2016-08-16 22:55
@Lekiller:
självklart är det så, sen beror det ju självklart på hur mycket man pratar om ÖSK. Jag är stolt över ÖSK och sticker ofta ut hakan och pratar om ÖSK i positiv mening. Då får man också skit när negativa saker dyker upp. Skulle antagligen få mindre skit om jag slutade prata om ÖSK, men det är inte min stil... känner många som håller på ÖSK men näst intill skäms över det och inte nämner det i sälskap av supportrar till andra lag. Därför det blir extra frustrerande när ÖSK bjuder på sånt här....
Örebro Lekiller
2016-08-16 22:41
[QUOTE=Alltid Örebro]Folk är bra på att förvrida vad man säger här... Var har jag ifrågasatt Simons ÖSK hjärta? Jag frågade om Simon visste vad det innebar att vara ÖSKare, något som jag inte kunde veta utan att fråga men som du tydligen kunde ge ett snabbt svar på. Skulle uttrykt mig anorlunda, fråga Simon om han vet hur det är att vara ÖSKare utanför styrelserum och klubbledning. Om han vet hur det är för oss som inte tillhör ÖSKs innre krets. Om han vet hur mycket skit vi får utstå och hur ofta klubben vi älskar blir utskrattad och bespottad på vanliga arbetsplatser i Och runt Örebro. Är inte särskilt roligt att lyssna på och jag är tveksam till att han och andra i styrelsen blir hånade av skadeglada supportrar till andra lag varje gång ÖSK gör bort sig. Vet han det så är ju frågan vem som hånar vem när ÖSK radar upp konstigheter på varandra. [/QUOTE] I och med att du bad Wärlegård fråga Simon om han vet hur det är vara ÖSK:re så tolkar ja det som så ja. Om du inte har för kort minne så satt inte Simon i styrelserummet och i ledningen för drygt 2 år sedan. Så det vet han ju garanterat hur det är. Simon har ju bott i Stockholm X antal år och där står nog inte ÖSK så högt i "anseende" skulle ja tro. Så ett å annat har han nog fått höra. Sen att han kanske inte blir hånad av andra supporters är väll en sak, dock så måste han ju stå upp för sitt agerande mot alla oss andra som inte sitter i styrelserummet och i ledningen.
Örebro Alltid Örebro
2016-08-16 22:27
@Lekiller:
Folk är bra på att förvrida vad man säger här... Var har jag ifrågasatt Simons ÖSK hjärta? Jag frågade om Simon visste vad det innebar att vara ÖSKare, något som jag inte kunde veta utan att fråga men som du tydligen kunde ge ett snabbt svar på. Skulle uttrykt mig anorlunda, fråga Simon om han vet hur det är att vara ÖSKare utanför styrelserum och klubbledning. Om han vet hur det är för oss som inte tillhör ÖSKs innre krets. Om han vet hur mycket skit vi får utstå och hur ofta klubben vi älskar blir utskrattad och bespottad på vanliga arbetsplatser i Och runt Örebro. Är inte särskilt roligt att lyssna på och jag är tveksam till att han och andra i styrelsen blir hånade av skadeglada supportrar till andra lag varje gång ÖSK gör bort sig. Vet han det så är ju frågan vem som hånar vem när ÖSK radar upp konstigheter på varandra.
Örebro Erik Wärlegård
2016-08-16 22:25
Asbjörn. // Det minsta!
Annons: