/fotboll/osk/forum/5859.aspx/fotboll/osk/forum/5859.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro deportivista
2009-07-16 21:07
Jag har inga "hemliga" källor utan baserar bara min åsikt om Sjögrens insats utifrån det som blir offentligt - och jag tycker att han gör ett bra jobb.

- under de senaste tre åren har laget förstärkts på precis rätt sätt under transferfönstret
- klubben har slussat in ett stort antal egna produkter i a-truppen (och u-truppen) balanserat med spelare med ÖSK-hjärta
- klubben har konkurrerat ut andra intressenter när man signat spelare som Olsen (i vintras), Alvbåge (ifjol), och inte minste Basse och Zé (men där ska Arvi Taaler också nämnas)

- Att Sjögren i slutet av maj erbjöd Astvald ett "lågt" kontrakt var helt korrekt. Astvald hade då inte gjort en allsvensk match från start och att binda upp honom på fyra år med ett "medel"-kontrakt hade varit dumt OM han hade visat sig inte håller klassen (jämför med Näfvers situation för två säsonger sedan och att han nu får gå gratis...)

- att ingen kontraktförlängning är klar med Antonnen är varken förvåndande eller nödvändigt. Patrik ville ju senast hans kontrakt gick ut vänta och se om andra klubbar var intresserade (och var ju faktiskt kontraktslös någon månad innan han skrev på för ÖSK igen). Nu är det hans sista chans att testa på spel i Norge/Danmark/etc så han är nog inte så intresserad av att snabbt skriva på. Jag kan också tänka mig att han vill veta om ÖSK är på väg att bli ett topplag eller om laget faller ner i bottenstrid under hösten. Samtidigt så förändras ju Sjögrens lönebudget beronde på vilken placering ÖSK får - som jag har förstått det så får man nästan en miljon extra per placering, så det är klart han inte vill erbjuda för mycket i lön för en enskild spelare (då vi dessutom verkar har hyfsad täckning genom Wirtanen)...

Jag förväntar mig att en sportchef har lite mer is i magen än oss supportrar, och jag tycker att Sjögren verkar klara detta utmärkt!

Örebro Gurra2001
2009-07-16 21:07
Fast historierna man hör här kan man ju tro att det inte handlar om snålhet när han enligt vissa verkar bjuda till en hel del i andra situationer. Jag vet iallafall inget om ÖSK ledningen. Bara att det verkar va bra nu. Något som har varit riktigt dåligt om man ser till historiken på 90-talet.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 21:01
Aspen//

På tal om att lägga alla ägg i en korg, otroligt skönt att utskottet sa ett blankt nej när Sjögren ville lägga oerhört mycket pengar på doktorn.
Örebro Aspen
2009-07-16 20:56
Nu har väl NA fått ihop till en hel artikel serie om Sjögren.
Örebro Aspen
2009-07-16 20:53
Grunden i Kamprads ekonomiska tänk är att aldrig lägga "alla ägg i en korg". Det lärde han sig tidigt när han satsade på kulspetspennan men fabriken inte kunde leverera och han förlorade hela sitt kapital. (källa Sommar i P1)
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 20:51
Saywee//

Idag visade mätaren i båten att det var 22 grader i det gamla havet på Storhjälmaren, vad har du för temp i ditt salta hav vid kusten?
Örebro Gurra2001
2009-07-16 20:40
Ingvar Kamprad har blivit kallad både snål och dumsnål. I en intervju frågade reportern "är du så snål så du blir dumsnål"? Kamprad svarade "visst har det visat sig att min så kallade snålhet vid några tillfällen varit dumsnålhet men min ekonomiska sida har jag nog vunnit på i längden".
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 20:37
Sponsringen är pga mitt ÖSK-hjärta, det ger inte särskilt mycket info, däremot har jag en hygglig post i Spelarinvest och umgås mer eller mindre med de flesta "höjdarna" där.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 20:33
SyreAtom//

Jag vet inte om det är så illa, det jag vet är att det skulle kunna vara betydligt bättre.

Trodde Sjögren skulle lära sig något av fallet Nordin när han fick göra en pudel förra säsongen, men icke.
Örebro SyreAtom
2009-07-16 20:27
ÖSK-Karl//

Du säger själv att "ösks bud till astvald var löjligt lågt" och det var det jag svarade på.

Sen kan man ju alltid hävda vissa saker, tror säkert du vet en del med tanke på din sponring, men ska man bara tro på en enda person, "att någon inte platsar", "dålig" osv...vad säger det?

Folk du litar till 100% på...kul tror vi alla har folk vi litar till 100% på. Faktiskt. Men inte fan säger väl det nått om sanningen. Skulle vara kul och veta hur mycket du vet eller bara hör andra säga om Sjögren. Tror knappast det är så illa som du får det att låta...
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 20:25
SyreAtom//

Vad man minst kan kräva av Sjögren är att han arbetar enligt de mandat han fått. I fallet Astvald hade han mandat att fixa det hela smidigt, men då skall han naturligtvis vara duktig och "spara" pengar, dumsnålt visade det sig.

Fallet Anntonen är ännu värre och honom ville han inte ens ge nytt kontrakt för snart två år sedan, innan Axén och Spelarinvest slog näven i bordet. Nu har han mandat att förlänga på minst två år, men det är ju det där att ha tid att sätta sig ner med spelaren också. Inte lätt att vara så upptagen.
AIK Saywee
2009-07-16 20:24
Hjälmaren är ju egentligen en rest av ett gammalt hav ... men saltet är borta.

På artonhundratalet innan den stora sjösänkningen, "gick" faktiskt Hjälmaren ända upp till slottet i Närke´s pärla.
AIK Saywee
2009-07-16 20:19
Ämne: Samuelsson, Furuseth....
En försvarsrisk, en som vinglar och en som är rädd om sina fötter ...

Inget tungt lag som köttar på, eller?
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 20:16
Saywee//

Vad är det för fel på Hjälmaren? ;))
Örebro SyreAtom
2009-07-16 20:16
Aspen//

Vad ska man säga...alltid är det någon eller några som inte är nöjda, så är det ju alltid. Saker kan alltid skötas bättre, sådant gäller ju alla klubbar. Ösk har sina, andra klubbar nått annat.

Men att lägga Sjögren personligen vid skuld för allt känns ju inte rätt direkt. Vad som än går fel, är nog beslut som tas tillsammans med övriga inblandade i Ösk fotboll. Knappast att Sjögren agerar helt på egen hand bestämmer hur saker och ting ska göras utan dialog i möten med övriga inblandade, hur de ska jobba fram Ösk på olika sätt.

Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 20:14
SyreAtom//

Tror du på fullt allvar att Aspen skulle hänga ut sina källor här på forumet?

Självklart gör man inte så, det finns det två flitiga skribenter Saywee och Wivalius här på forumet. De litar jag på till 100%, de vet ungefär vilka källor jag har och emellanåt kan jag via pm ge dem inside som är för tidigt att släppa på forumet.

Sedan vet jag inte vad Helsingborgs styrelse som återigen ställt till det ekonomiskt har med vår sportchef att göra?
AIK Saywee
2009-07-16 20:13
Jag trivs bäst i öppna medier ...

... nära havet vill jag bo
Örebro Aspen
2009-07-16 20:04
SyreAtom//Har Du inte tappat stilen nu? Ojar mig inte över sportchefen vecka in och vecka ut. Sök på mina inlägg så får Du se.
Anledningen att jag inte vill sprida detaljer är att företag och affärsavtal inblandade. Men det var dom som gjorde att jag började uppmärksamma Sjögren.
Förövrigt räcker det här med att konstatera vad som händer /inte händer inom ÖSK:s trupp.
Att man kan kritisera saker som inte är bra, gör att den västerlänska demokratin har skapat ett bättre samhälle än t ex Sovjet eller Zimbawe. Tiga ihjäl ett problem är inte bra.
Örebro SyreAtom
2009-07-16 19:40
Aspen//

Okej "tillförlitliga källor", säger mig inget faktiskt. Nån incident som inte passade sällskapet, så blir nån sur och sprider skit av ren surhet. Tycker det är ganska lågt att sitta och oja sig över en sportchef vecka in och vecka ut, utan att konkret tala om varför.

ÖSK-Karl//

Tur att det finns en sportchef som fattar lite för klubbens bästa och dess ekonomi. Det är ren förhandlingsteknik och de ser olika ut i olika klubbar. Inget konstigt. Man kan vara glad att man inte håller på Helsingborg exempelvis, där häller de pengar över spelarna och står med 40 mille i skulder bara sådär.

Örebro Olsén19
2009-07-16 19:27
Samuelsson, Furuseth-Olsen och Näfver på samma kanal i samma match i samma lag.. Kan inte bli bättre (?)... ;)
Örebro Erki
2009-07-16 19:00
Länge leve Assyrien!// Spelar min gamla idol Fredrik Samuelsson?

Hoppas för hans egen skull att Näfver får en lite bättre match idag än i debuten.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 18:51
Det har varit en del skriverier om att försäkringskassan står för en spelare som är skadad o.s.v, därför förtydligar jag vad jag skrev för snart ett år sedan.

När en kille som t.ex Per Johansson blir skadad, låt säga att han har 30.000 i månadslön, då betalar försäkringskassan maxbeloppet ca.18.000?, resterande 12.000:- samt arbetsgivaravgifter står ÖSK för i tre månader, sedan tar en försäkring över och betalar mellanskillnaden tills spelaren är i spelbart skick igen.

Detta upplägg tror jag alla elitklubbar kör, försäkringar med kortare karens är oerhört dyra.
Örebro M!ke
2009-07-16 18:39
8 inloggade nu^^ var nog nåt fel där :-S
Assyriska Länge leve Assyrien!
2009-07-16 18:38
Tjena grabbar om ni vill se Nävfer lira från start så kolla in Tv4 Sport idag kl 19.00! då tar Väsby emot Assyriska ;)
AIK Saywee
2009-07-16 18:28
Ämne: 76 st nu....
När jag loggade in blev det 77 ...

... kanske bara mäter inloggningar och utloggningar har trillat bort?

Aspen//
Du är inne på ett intressant tänk, det handlar om att ha RÄTT trupp, fast detta kan vara mycket svårt.

Jag menar inte för stor, inte för liten och sedan skall man ha tur med avstängningar och man slippa skador och slitna spelare och slussa in talanger och slussa ut gamlingar och det får inte bli för dyrt men det får gärna bli en rejäl slant vid försäljning osv osv.
Örebro Kärrafjorden
2009-07-16 18:24
Ser riktigt fram emot matchen mot Häcken. Vi stod faktiskt upp rätt bra borta mot dem med "b-laget" och även om jag tycker att laguttagningen då var felaktig är det bara att acceptera.

Hemma på plasten på måndag tror jag att vi kommer att fortsätta vårt fina spel. Dessutom tilltar ju konkurrensen ytterligare nu när Anttonen är åter i spel. Vi har fina högeralternativ förrresten i Bassombeng, Anttonen, Wirtanen och Astvald. Tyvärr kommer väl någon att inte ens få plats i 16-mannatruppen på måndag. Synd att vi inte har lika vass konkurrens till vänster men å andra sidan är ju Wovven och Porokara väldigt bra.

Hoppas Jidsjö väljs framför Walker. Inget ont om Robbo men Micke känns som en mer intressant centeralternativ både i dag och i framtiden.

Framåt ÖSK!
Örebro Aspen
2009-07-16 17:21
Det är sportchefens roll att sälja av spelare som inte är viktiga för laget eller kan ge ett stort ekonomiskt tillskott (=utveckla truppen). Och även göra utlåningsavtal för spelare som inte normalt spelar i startelvan.
För tillfället har ÖSK en stor trupp om vi jämför med andra AS-lag som inte är aktuella för internationellt spel (min uppfattning). Vi har avvecklat Näfver under sommaren och det lättar på lönekostnaden men gav väl inget annat tillskott. Walker var på gång till Vasalund men där verkar GAIS varit mer aktiva. Viktigt att klubben även kan sälja spelare som inte är del av startelvan.
Örebro Gurra2001
2009-07-16 17:02
Det är en balansgång det där. Och ena sidan är det sjukt viktigt att inte gå miste om bra spelare då vi inte har skrivit tillräckligt bra/långa kontrakt. Och andra sidan är det extremt viktigt att alltid ha så pass långa kontrakt som behövs, inte för långa. För långa kontrakt = ekonomiskt dyrt. Sitta på en massa kontrakt som är för långa kan ta knäcken på en förening, det handlar om att hålla i stålarna. Det vet vi ÖSK:are, annars kan det gå illa, riktigt illa. Detta kan också skapa sportsliga problem när man kanske har bundit upp sig till en massa spelare som man inte kan byta ut enkelt, man får sämre flexibilitet.

Men vart som gränsen går, vad som är perfekt längd på kontrakt vet jag inte. Det jag vet är dock att kontrakt får inte vara för kort och inte för långt för det "kostar" både ekonomiskt och sportsligt om det är för kort/långt.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-16 16:42
SyreAtom//

"Redan i skarven maj–juni kontaktade sportchefen Lennart Sjögren Jonas Wirmola för att inleda nya förhandlingar."

Och? Precis som Aspen skriver så var det ett tag sedan jag skrev det, skillnaden är enbart att jag aldrig hört talas om Jonas Wirmola, en viktig detalj, eller? Det viktiga är att det var ett löjligt lågt bud, jag vet bl.a via hans far att Mackan skulle skrivit på för 4 år om han blivit erbjuden ett normalt A-lagskontrakt, det är det många som känner till.
Örebro malge
2009-07-16 16:02
76 st nu
Annons: