/fotboll/osk/forum/5841.aspx/fotboll/osk/forum/5841.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gurra2001
2009-07-23 15:01
Sersant// ÖSK, GAIS och Elfsborg vill behålla. 3 andra är tveksamma. 10 vill ändra. ÖSK & GAIS accepterar majoritetens beslut omdet skulle vilja ha en ändring.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-23 15:01
Gurra2001//

Vi får verkligen hoppas på en regeländring, nuvarande är ju sjuk. Säg att Alvbåge blir såld i augusti och Westman sedan skadad, då måste Anders Karlsson in som reserv, ofattbart att det kan finnas en så korkad regel.
Örebro Sersant
2009-07-23 14:59
Ämne: ÖSK-Karl// Håller me....
Fast det är väl långt ifrån säkert att man ändrar, detta klubbades väl igenom i våras för att ge klubbarna som ska tävla i europa en bra chans att stärka upp truppen.

ÖSK har jag för mig att jag läst vill ha det som det är nu.
Örebro Gurra2001
2009-07-23 14:55
ÖSK-Karl// Håller med om att det luktar agenttugg. Angående transferfönstret så stämmer det. Vi = Juli, Europa = Augusti. Det verkar dock bli en ändring i detta då det ska genomföras en ny omröstning i frågan i dec.
Örebro Gurra2001
2009-07-23 14:50
SARP YESIL// Haha. Likt en 50 årig morsa som går runt i fjortiskläder med topp som visar magen osv så verkar den gamle Pelle sitta kvar i sin tonårspunkstil. Svag på sitt eget område så går killen in på andra områden och skriver krönika. Han var väll tvungen att fylla ut sin kvot (krönika i NA) för att kunna hämta ut sin lön ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-23 14:47
"Bassombeng på väg bort?

Till Fotbolldirekt.se berättar agenten Christian Ekoka Fahlman att "Basse" är redo för att ta nästa steg i karriären. Redan i våras var det tydligen nära en flytt"

Borde inte Basse bli en stabil AS-spelare och inte fullt så skör innan han skulle vara aktuell för en större liga? Här luktar det agenttugg lång väg som säkert vill att Basse skall få mer betalt av ÖSK.

Mittåt//
Om jag förstått saken rätt så får inte svenska klubbar värva efter sista juli, men utländska klubbar kan värva i Sverige hela augusti?

Det skulle innebära att Porokara och Alvbåge lever farligt för oss en månad till.
Sarp
2009-07-23 14:34
Gurra2001

haha... ja du. Det säger väl en hel del om Pelle eller hur?
Örebro Sersant
2009-07-23 14:30
Inga konkreta bud på Bassombeng, som öppnar för en förlängning :).
Örebro Gurra2001
2009-07-23 14:14
Ämne: DUMMA MÄNNISKOR.

....
SARP YESIL// Läser man längst ner i mitt inlägg för några dagar sedan så ser kan man tro att du har snott Blohm delen i din topp-5 av mig ;)

Jag skriver "Se även hans krönika som han skrev innan denna. "Därför hör religion och idrott inte ihop" är om än möjligt än svagare med en nivå jämförbart med en grundskoleelevs."

Bra topp-5 förövrigt ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-23 14:07
Mittåt//

"Jag hoppas att Medin har ett riktigt surt äpple till hands."

Den var bra ;))

Väl magstarkt av just Forward att fråga ÖSK om lån, där har de gjort bort sig för många år framöver, det skulle säkert vara enklare om de frågat Hasse Borg om ett lån eller fler.
Örebro Mittåt
2009-07-23 13:04
Tengroth.
När Erik Tengroth kom in i andra halvlek igår så vållade det en del huvudbry på läktaren. Jag frågade KIFarna som satt runt omkring mig vem 22-an var. Jag kände inte igen honom.

Det gjorde inte KIFarna heller, men efter gemensamma ansträningar kom man fram till att han nog hette Johan. Inte så lätt alla gånger att identifiera smygförvärv.

För Karlslund är kontraktsskrivandet med Tengroth något av en kupp. Forward lider för tillfället av extrem backbrist och har till och med tillfrågat ÖSK om man har något de kan få låna. De borde väl i första hand ha tagit hand om underskriften.

Till Degerfors skulle Tengroth ha åkt idag för provträning, men det struntade han i och skrev på direkt för KIF istället.

Möjligen kan det ha varit så att KIFs raka kanaler till ÖSK var en motiverande faktor i klubbvalet. Till papperstidningen säger KIFs sportchef Andreas Levi:
- Han har ambitioner att spela högre upp och vi får se hur det går. Vi har ju ett bra samarbete med ÖSK.

Onekligen en intressant utveckling om Karlslund kan värva in unga ambitiösa spelare med motiveringen att det är en bra väg till ÖSK.

Jag hoppas att Medin har ett riktigt surt äpple till hands.
Malmö FF Chicko
2009-07-23 12:42
Staaf är tillbaka. Sjukt skönt.

Känns som att det är dags att värva mittfältare..
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-23 12:39
Sven Töle//

Jag köper ditt resonemang rakt av både vad gäller spelsystem och val av spelare!
Örebro Karlssson
2009-07-23 11:16
Lekiller//

Håller med dig helt angående Astvald.
Örebro Västbanken
2009-07-23 10:24
Lite kul vid senaste Häckentorsken var att jag stod bredvid en gnällspik vars analys av problemen var att Almebäck måste våga gå mycket mer på offensiven. En skojig sak att säga om en mittback, är inte övertygad om att det löser ÖSK:s problem.

Det var länge sen jag såg ÖSK så viljelösa (och impotenta) som i andra halvlek, dags att satsa på "den mentala biten"?
Örebro Lekiller
2009-07-23 10:05
Patetiskt att hålla på och gnälla på Astvald.

Jag menar, hur gammal är grabben?

19år?

Vi har i alla år ansett att ÖSK har haft svårt att få fram unga spelare och ge dem chansen.

Så när det äntligen händer och den unga killen har en mindre bra dag på jobbet så sågas han totalt!

Skandal!

Självklart skall spelar som man har rätt att ställa krav på också få kritik. Men det måste vara inom rimliga gränser.

Skickar också ut en liten undran till alla ni "fakta älskare" :

Har ÖSK varit sämre på fasta situationer som frisparkar och hörnor än vad de är i år??

Tyvärr så tycker jag det har sett ut så här ända sedan Sixten tog över rodret.

Senast ÖSK var bra på hörnor var när Abgar Barsom var i stan och på egen hand kunde skapa typ 10 farligheter med typ 10 olika varianter på hörnor.

I dagens ÖSK verkar det som om det max finns 2 varianter. Den som verkar köras mest med är att trycka absolut alla spelare på in på mållinjen och sedan slå en för lång hörna. Typ.

Örebro Gurra2001
2009-07-23 03:55
Bastard on Parade// "Sådär, nu har jag lekt expert i några minuter."

Klart vi ska skriva vad vi anser, tror, tankar osv utan att skämmas. Finns väl alltid någon stakare (typ 1 % av medlemmarna här) som tror att de sitter på Sanningen med stort S. 99 % av oss skriver vad vi tror utan att anse att vi Vet att det är så här. Börjar bli trött på att man ska skämmas och bli anklagad för att leka expert när man skriver ett inlägg. Jantelagen (enligt den får man inte tro att man är något/mer än någon annan) är en del av oss svenskar och gör oss så rädda för att framstå kaxiga så vi inte ens kan skriva vad vi tycker.

Förövrigt håller jag med dig i ditt inlägg Bastard on Parade ;)
Örebro Bastard on Parade
2009-07-23 02:28
Pras Y//

Jag tycker du är lite tuff mot Kim. Visst: han kan prestera mycket bättre, men inspelen har inte alls kommit lika frekvent som under förra hösten. Insticken från Nordin har lyst med sin frånvaro.

Under de matcher jag har sett har Kim fått få bollar att jobba med inne i straffområdet. Han har det betydligt tuffare i år, dels bevakningen från motståndarna men även att Porokara, Bassombeng och Co inte levererar passningarna. Vad det beror på kan man ju sedan diskutera hur länge som helst, men Sixten måste göra taktiska justeringar för att förbättra spelet.

1) Inspelen håller för låg kvalitet
2) Det finns för få spelare inne i boxen när inspelen väl kommer (kan även vara en anledning till varför jag tycker inspelen håller för dålig kvalitet). Det blir enklare att försvara sig mot en spelare än 3 spelare.

Ytterforwarden MÅSTE komma vid andra stolpen. Kim ska alltid finnas i straffområdet och få understöd av en mittfältare. Om Kim tar första stolpen måste Nordin/Nobbe komma vid straffpunkten, eller tvärtom. Mer folk i straffområdet = fler alternativ vid inspel av ytterback/ytterforward = svårare att försvara sig emot.

Sådär, nu har jag lekt expert i några minuter. Tänk om det vore så enkelt i verkligheten också.
Örebro Sven Töle
2009-07-23 01:36
Ämne: Kim har inte visat n....
Ändå har han gjort mest mål i truppen och sju poäng totalt. Lika många mål som Henke. Ok, peta Kim då. Vem ska vi kasta in istället då tycker ni? Walker?
Örebro Pras Y
2009-07-23 01:33
Kim har inte visat något den här säsongen. Mycket saknas och det är väl det de flesta anmärker på. Att han kan såg vi förra säsongen men så som jag redan påpekat verkar han inte klara av pressen som finns på honom. Han är lagets stora målgörare, de stora tidningarna rankade honom högt inför säsongen och många trodde Olsen var skillnaden mellan toppen och botten. Sånt gör större inverkan på en spelares psyke än vad man tror. Han är tvåa på bollen nästan varje gång och vinner inga klara målchanser. Han lyckas heller aldrig tajma något inspel vilket var hans signum förra året. Iofs gjorde han det mot Örgryte därav målet. Det är så han ska spela, först i på bollen i närkamperna, het framför mål etc, etc.
Örebro Sven Töle
2009-07-23 01:16
linus16666// Att på något sätt försöka kasta sig över Kim pga av senaste insatserna förefaller för mig mycket märkligt när så gott som nästan alla spelare faljerar (även dem som tidigare fått mycket beröm). Det är mer det jag fiskar efter. Jag tror inte man kan förklara en "kollaps" i spelet med att skylla på en eller två spelare (främst Kim och Astvald som fått mycket skit) och det har en klok majoritet här inne också ansett.

Och om en "hyllad" spelare gör samma misstag frispark efter frispark så är det inte längre ett enstaka misstag. Han stod lika mycket och glodde på frispark 1 liksom mot AIK. Då är det något fundamentalt fel i hur man skall agera. Återigen. Poängen är inte att hänga Almebäck utan att visa på att det är väldigt många som underpresterar, även de bästa.

Och förstår du inte vad som menas med att kollektivet inte fungerar kan du knappast ha varit på plats i måndags.

Men du har rätt, allt rasade inte i matchen mot Häcken. Det började successivt mycket tidigare (MFF/Gefle) med kulmen (förhoppningsvis) mot Häcken.

Och jag tänker inte "rycka upp mig". Jag tänker fortsätta skriva vad jag tycker och komma med "anmärkningar". Både positiva och negativa. Det är väl det ett diskussionsforum är till för eller? Har du problem med det så är det väl bara att scrolla förbi.
Nytt klipp på FANTV.SE
2009-07-23 00:59
Robin Staaf efter comebacken: "Riktigt skönt"
linus16666
2009-07-22 23:47
sven töle // bara för att man är hyllad så betyder ju inte det att man inte gör misstag! och förstår inte vad som menas med att inte kollektivet fungerar....bara för att man förlorar en match betyder inte det att allt bara rasar samman. Nu får du rycka upp dig själv i dina anmärkningar...
Örebro Sven Töle
2009-07-22 23:15
Jag tycker rent allmänt att det är mest intill värdelöst att ge sig på individuella spelare just nu. Det är kollektivet som inte fungerar (och möjligen spelsystemet) och de flesta ute på banan sög. För er som projicerar allt på Kim. Titta på NA:s klipp vid 2-0 målet. Hur länge står ett helt gäng spelare (inklusive hyllade Almebäck) och tittar medan Mange och Alven sliter mot fyra häckenspelare. Det är ju rent häpnadsväckande. Wirtanen står till och med och viftar med armarna.

Örebro Pras Y
2009-07-22 23:03
När folk börjar försvar Kim med att han gör nytta på defensiva fasta situationer märks det att han inte presterar framåt.
Örebro ÖSK öster
2009-07-22 22:50
Vill för övrigt tacka för flera mycket intressanta inlägg här på forumet under senaste tiden. Kul att höra era teorier! Fortsätt gärna så.
Örebro Aspen
2009-07-22 22:50
4-2 till KIF. Se länk.
Örebro ÖSK öster
2009-07-22 22:42
Hur gick det tillslut mot Karlslund?
Va väldigt imponerad av Staafs skott på min senaste träning, han har ett lågt, hårt, välplacerat skott som få andra. Hoppas mycket på hans målnäsa och skulle verkligen vilja se inhopp från han under hösten.
Örebro Sven Töle
2009-07-22 22:22
Karmapolice // Bra inlägg. Håller med
Örebro Mittåt
2009-07-22 22:17
ÖSK Ungdoms duktiga P94-lag gick obesegrade genom gruppspelet i Elite Hotel Cup. Idag var det Lira från Luleå som fick se sig slagna av ÖSKs 15-åringar. Matchen slutade 3-1 efter två mål av David Rohlén (först en frispark och sedan en straff). Det tredje målet gjordes av Emras lillebror Mirsad framspelad av Lukman Murad (13-åringen från Kopparberg).

Matchen var jämnare än vad siffrorna anger med ÖSKs försvar stod upp bra och i mål hade man säkre Jonathan Thuresson. Denne fick också välförtjänt utmärkelsen matchens lirare.

Nu väntar en vilodag för lagen i turneringen. På fredag spelas semifinalerna där ÖSK som gruppsegrare får möta någon av de andra tre gruppsegrarna (Helsingborgs IF, Husie eller GAIS). Lottningen av semifinalerna görs i morgon kväll.
Annons: