/fotboll/osk/forum/5804.aspx/fotboll/osk/forum/5804.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2009-08-04 10:52
Ngt nytt om Wovven och Anttonens skador? Hoppas verkligen inte att de är allvarliga, hur gör vi då?

Green - utlånad
Sesay - håller nog inte AS klass
Oscar J - mittback
Berra - mittback
Wirtanen - skadad
Per J- var inte bra som vänsterback igår

Ngn skrev för längesedan att Nobbe skulle passa bra som ytterback med hans löpstyrka, kanske har vi en lösning där? Sen får vi väl spela Per på vänsterbacken.
Örebro Sven Töle
2009-08-04 10:51
Osså lite kuriosa: Jag stack 5-7 min före slutsignal som jag brukar göra för att slippa bilköerna. Och som vanligt lyssnar jag på matchslutet på sportradion. Och så här sa radiokommentatorn om ÖIS när han avrundade med spelarbetygen för respektive lag:

"När det gäller ÖIS måste man ha en tärning med elva sidor för att avgöra vem som var bäst. För ingen var nämligen bra"

Säger mer om ÖSK än om ÖIS.
Örebro DaSa
2009-08-04 10:48
Ämne: Aspen // Det är stor....
Håller med. Antingen får vi förlänga Berras kontrakt och sedan låna ut honom i ett år så han får regelbunden matchträning eller så kan vi lika gärna sälja honom. Han har ju inte utvecklats ngt i år vad jag kan se (men jag har sett honom extremt lite) så just nu är han i ett moment 22 där han behöver speltid för att bli bättre men är för dålig för att få speltid i AS.

ÖSK-Karl// Kihlen tycker jag var den spelare som var klart bäst i våras och om han inte skulle vara till åren så skulle han vara lika nära landslaget som Alven. Att han haft en liten svacka senaste matcherna tycker inte jag han skall petas för. Precis som vissa tycker att Nobbe gör mycket i det tysta som inte syns så tror jag Kihlens bollsäkerhet/lugn är minst lika viktigt. Inte ofta man ser honom tjonga iväg bollen.
Örebro Sven Töle
2009-08-04 10:46
DaSa //En gör inte ett dussin
Örebro DaSa
2009-08-04 10:42
Ämne: Ja, här var det sjun....
Man ser vad man vill se (gäller speciellt mig:)), det jag kommer ihåg av Olsen i gårdagens match var hans duell i slutet när han gick upp mot en back och Bengan och nästan lyckades vinna duellen. Slutade med att han blev halvt manglad av Bengan men offervilja visade han ju i alla fall.

Vid Allbäcks mål, hur skall en målis agera i det läget? Skall han "offra" sig själv och riskera en skada och springa in i Mackan för att få en frispark eller skall han stå kvar på linjen och låta Allbäck komma till avslut? Allbäck gjorde ju helt rätt, antingen så blir det mål eller så skadar han våran bästa spelare och får max ett gult kort. Ngt för våra anfallare att tänka på i liknande lägen.

Ang. Wiken så skall han ha cred för att han i alla fall har insikt i hur långsam han är. Men det ser ju löjligt ut när han är närmare bollen än motståndaren och ändå väljer att inte försöka hinna i kapp bollen.
Örebro Sven Töle
2009-08-04 10:38
Aspen // Det är stor skillnad på att vara opolerad och att vara tuff. Däremot tror jag det är förödande för Berra och hans utveckling att få så lite matchträning i hans unga år. För med regelbundet matchträning är det ytterst möjligt att han på sikt konkurrerar ut Mange. Eller rättare sagt troligt.
Örebro Kronblom
2009-08-04 10:37
Ämne: Jag tycker absolut d....
att man skulle sparka Sixten skulle knappast vara lösningen på problemet,felet är snarare att för många spelare är ur form.Basse som knappt tar någon löpning utan boll och Alven som är en fantastisk målis tycker jag inte har gått att känna igen efter uppehållet.Bommar rejält på bollen som föranleder till Allbäcks mål och bollar som han med lätthet brukar plocka ned var han tvungen att boxa bort.Kim tycker jag trots allt vann mycket mer bollar än han gjort de senaste matcherna,har fortfarande svårt att komma till avslut men var mer involverad i spelet mot örgryte.Ale och Adriano de som man var mest nöjda med,Roni OK men knappast mer.Backlinjen?Tja vad gör man på baklängesmålen egentligen?
Örebro SyreAtom
2009-08-04 10:30
Sven Töle//

Agree. Men tycker det är dags att sätta Kim på bänken, men gissar att de gör allt att få honom i slag igen, då han kostar för mycket för klubben. Är väl därför han får chansen gång på gång trots han är osynlig.

Men tyvärr verkar det ju inte hjälpa heller...en bänkning vore på plats till förmån för någon annan. Blir han inte bättre än så här tills säsongen är över tycker jag man ska försöka bryta kontraktet. Det har varit katastrof med honom i princip sen säsongen började, trots sina intjongade mål...känns som en man mindre på plan när han spelar.

Men kan han rycka upp sig vore ju det bästa, men jag tvivlar....
Örebro Aspen
2009-08-04 10:11
Sven Töle//Instämmer i mycket men är lite förvånad rörande kommentarerna om Berra.
Förra året var han för opolorad och tuff/ful, nu är han för snäll???
Är det möjligen så att han inte fick spela i träningsmatcherna och bara spelat en halvlek i AS. Och på bänken är ju alla snälla. Efter matchen mot Häcken var det INGEN som ansåg han för snäll.
All respekt för att Mange är tuff men det betyder inte att Berra är snäll. Ska vi ha en bra backlinje måste varje spelare ha en inviduell skicklighet inte bara ha tuffhet som adelsmärke.
Jag tycker inte ditt motiv för Mange vilar på en säker grund.
Örebro Sven Töle
2009-08-04 09:40
Ja, här var det sjunkande skepp och Dantes inferno. Vi som ff ser ÖSK potensial och ser både de bra och dåliga sakerna går en säker drunkningsdöd till mötes. Dvs vi är idioter som inte katgoriserar saker i antingen svart eller vitt.

Har slutat komma med inlägg direkt efter match efter som de tenderar att bli styrda av mina känslor. Bättre att vänta en dag för min egen del har jag märkt.

Det mesta har sagts och är inden ide at upprepa. Mina åsikter ligger närmast Wivallius längre inlägg.

Dvs suverän första halvek spelmässigt men fruktansvärda målsumpningar (notera ej av Kim) av Bassonbeng, Nordin och Porokara. Att inte ens träffa inom målramen från sju meter är....dåligt?

Backlinjen jäkligt bra totalt sett och Samuel hade lekstuga på sin kant så att det till slut rann över hos ÖIS spelaren som med en snygg spark skickade ut Sammy från matchen.

Tänker inte ge mig in på massa individuella betyg men vill ändå påpeka två spelare som jag tittade lite extra på igår. Mange och Kim.

För mig är det nu uppenbart varför Mange spelar och inte Berra, förutom rutinen. Mange är en tuff jävel och stod upp mot Allbäcks, för mig förvånande, jävligt fula spel. Oerhört massa tjuvnyp från den mannen. Men Mange är tuff att möta och ger igen och smäller på. Han må vara lik Silja line i vändningarna, men det är därför han har Almebäck brevid sig, men han ger ÖSK:s backlinje riktig tuffhet. I det sammnhanget är Berra för snäll, även om Berra är en bättre bollbehandlare. Berra måste bli tuffare helt enkelt.

Den andre är den mycket omtalade Kim Olsen som jag tittade extra extra på igår.

För mig börjar det bli mer och mer uppenbart att han egentligen inte är mycket sämre i år rent tekniskt. Men han är sämre. Mycket sämre än i höstas och orsaken är att han slutat att helhjärtat vara den och det han är bra på. Nämligen "Der Bomber"

Som Signaturen THX skrev på Sarps Kim-artikel här på SF och som Gustaf Crona sa i NA Web TV den stora skillnaden är OFFERVILJAN. Att till varje pris vinna duellerna, att till varje pris vara först på returen är som bortblåst. T ex vid ett tillfälle slogs en hög boll in mot honom i boxen, En ÖIS:are gick i duell mot honom och höll honom Kim lite i tröjan (Vilket alltid sker i boxen). Då försöker inte Kim ens att gå i luft. Bollen rinner förbi och Kim börjar gestikulera mot domaren istället. Jag såg fler sådana situationer där Kim hellre väljer fall före duell. DET är den stora skillnaden mot i höstas. En Kim utan duellhunger är helt enkelt en medelmåtta.

Edit stavis. Ursäkta lite väl långt inlägg. Borde stycka upp dem i flera mindre.
Örebro Sogen
2009-08-04 09:32
Ämne: Walter Gigena//

J....
Du kan inte bara jämföra resultaten! Ösk spelet var så otroligt mycket rörligare och bättre mot öis, det såg lekfullt ut, mot häcken var det kramp och det 2-2 var ju lika rättvist som 2-2 mot öis......

Ösk's första halvlek är den bästa i år, det var en fröjd att se!
Örebro MSLink
2009-08-04 09:26
Här kommer bilder från matchen.
Wivallius
2009-08-04 08:52
Walter Gigena//

Jodå, jag såg matchen igår men inte matchen mot Häcken. Gjorde du?

Kan du i så fall säga att vi skulle vunnit Häckenmatchen med, t ex, 2-1 om Nobbe inte varit med?

Kan du säga att vi förlorat igår med t ex 1-2 OM Nobbe varit med?

Det enkla jag framförde var att det inte fanns någon TYDLIG Nobbe-effekt eftersom båda matcherna slutade 2-2. Dessutom är Häcken borta en betydligt svårare match än ÖIS hemma.
Örebro Yeah
2009-08-04 08:50
Ämne: Glöm den här matchen....Var det några som hade otur var det väl Örgryte. ÖSK må föra spelet o skapa chanser, men det är mål som räknas. Vi har horribelt dålig skärpa i avsluten och inte 100% fokus i försvaret. Vi hade tur att vi fick dela poängen.
Örebro ÖSK!!
2009-08-04 07:53
Jag tycker absolut det är Sixtens fel när ett så pass bra lag som vi har inte presterar. Därmed inte sagt att han måste få sparken. Känns ändå bättre än efter Häcken matchen. Betydligt bättre spel, mer vilja och skapade målchanser. Men som vanligt så var Kubanerna lysande. Bättre för var match som går. Bra jobbat!!
Örebro GT
2009-08-04 06:15
Krya på dig Yunus!
Häcken Willforce
2009-08-04 05:32
Vad skönt det är att se fans som hyllar de sina! Underbar hälsning till Yunus. Om jag vore ni skulle de banderollerna upp varje match, tills han är tillbaka igen.

Kämpa Yunus!
Örebro Walter Gigena
2009-08-04 05:21
Wivallius// Du kan inte ha sett gårdagens match om du påstår att det inte var skillnad (och succé) utan Nordback. Så många målchanser Ösk skapade bara i första halvlek var fler än i de senaste 5 matcherna. Trots krysset igår så var spelet sådant att man som åskådare verkligen vill komma tillbaka och se nästa match. Kreativ fotboll före destruktiv!!
Örgryte simon_oisfan
2009-08-04 03:28
Kämpa yunus!!!!!!!
Örebro foppa!
2009-08-04 03:13
ÖSK-Karl//

Vad är det som gör att du tror att Wikström, Kihlberg och Nobbe tror att dom är så jäkla givna?

Inte heller jag förstår folk som klagar på ÖSKs spel idag. Visst, ÖIS stod inte för det bästa motståndet, men ett rejält uppryck från Svartvitt. Tycker även att Olsen gör sin bästa match på länge. Det som gjorde att "vi" inte fick 3p idag var verkligen inte Sixtens fel.

Dagens - går verkligen till Marcus Allbäck. Ja, ni vet nog varför.

Förövrigt håller jag med Wivallius till 100% i hans långa inlägg.
Örebro Ropesin
2009-08-04 02:13
Inga spelarpoäng till Adriano var kanske lite snålt Mackan? :) Tyckte han gjorde det riktigt bra och förtjänar 1p istället för Kim Olsen. Av den anledningen tyckte jag inte att Kim var dålig, han var mer delaktig än i tidigare matcher, Adriano dock bättre!

Adriano, Adriano, ole ole ole!
Örebro skoBe
2009-08-04 02:00
Glöm den här matchen... vi var bättre och hade otur...det viktiga är att det syns och är ett bra lag...vi spelade bra men hade maximaL OTUR... Jag är 100% säker att vi krossar Hellsinborg...om det är någon tröst:) Vi har spelare som är otroligt duktiga, dom kommer igång snart och då vinner vi resterande matcher.
Nytt klipp på FANTV.SE
2009-08-04 01:58
Adriano om cykelsparken: "Nästa gång hoppas jag att den går in"
Nytt klipp på FANTV.SE
2009-08-04 01:56
Kapten Kihlberg efter matchen: "Vi blev våldsamt straffade"
Örebro SyreAtom
2009-08-04 01:33
Henrik(ÖSK)//

Jag är helt inne på din linje, Sixten är defenetivt inte problemet, jag tror mycket på Sixten, är säker på att han vet vad han gör.

DÄREMOT... är det inte konstigt att vi inte klättrar mer i tabellen än vad vi gör, då vi spelar med 10 MAN PÅ PLAN i varje match, i och med att OLSEN spelar. Osynlige mannen.

Om någon ska sparkas så är det Olsen. Fan totalt NOLL med i spelet. Vi har en man mindre vid varje match han är med på plan.

En man mindre!

Där är problemet anser jag.
Örebro Kärrafjorden
2009-08-04 01:29
Fan vilket bra FANTV-klipp. Mina ögon tåras. Bra låtval.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-04 01:22
pemo//

Det är nog just många byten som skulle ruska om laget, det behövs med all tydlighet. Men Sixten är ju inte mycket för att ruska om tyvärr.
Nytt klipp på FANTV.SE
2009-08-04 01:20
Se hyllningar från Kubanerna och spelarna till Yunus Ismail
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-04 01:18
Wivallius//

Ne, får hem ett skönt ÖSK-gäng så det får bli säsongskortet. En av dem som är med har aldrig varit med att se ÖSK förlora hemma hos mig. TFF och Häcken borta ;))
Örebro pemo
2009-08-04 01:14
Många oavgjorda blir det, men bara en 0-0. Alltid något att glädjas åt, samt att MFF, HIF, DIF och HBK ligger efter oss. Årets allsvenska är sannerligen lite svårtippad. ÖIS var ett SE-lag i första halvlek. Tyvärr fick väl de två sämsta ÖSK:arna de bästa målchanserna. Eric drar till med en yttersida!?!?!?! och "köttbullen" Nordin kan fan inte ens träffa Kinesiska muren.
Nä, det är dags för lite städning. Nordin skulle må bra av att vila några matcher. Han rör sig som en sömngångare. Står alltid stilla när han får passen. Får någon tokig agent ett kontrakt åt honom i Turkiet så sälg honom genast. Han är alldeles för säker på sin plats just nu. Per J kan ta hans plats. Inte så lyckad som back, men den som ( förutom Bedoya ) sprang mest och slet till sig bollar på mitten när han klev upp. Sen hoppas jag att den bästa spelaren i kväll, anttonen, inte är alvarligt skadad. Men något har hänt med mittlåset och Alvbåge. Kanske dags att ge Ze chansen från start? Istället för Wikström. Vi behöver Almebäcks snabbhet, men annars kunde han också vila lite. Till alla som skäller på KIM. Det var han som stressade fram kvitteringen. Dessutom var det en solklar straff när han "körde över" i straffområdet i första halvlek. Samt att brott lönar sig. Den som skadade Wovven fick inte ens gult kort, men tog ut en av våra bästa spelare. HÖRNORNA är fortfarande ett sorgligt kapitel. Nu är det Nordin som slår dem, där ute gör han minst skada, men fortfarande alldeles ofarligt vid våra hörnor. OJ OJ vad myckete skit jag fick ur mig, men i morgon känns det säkert bättre. Får väl inse att ÖSK kommer att slåss med Häcken,Gefle och Trelleborg om platsen 7 - 10.
Jag vet att Sixten kan mycket mer fotboll än jag, men som amatör skulle jag vilja se denna uppställning nästa match.
Alven/Westman
Anttonen ZE Iron-Mike Wovven
Nordback Bedoya Per
Wirtanen KIM Roni
men, det är ju alldeles för många byten.....
Annons: