/fotboll/osk/forum/5726.aspx/fotboll/osk/forum/5726.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Öreskå - 66
2009-08-24 13:57
Skitkul att få stå bland Sveriges bästa supportrar och stödja de Svart Vita hjältarna.

Kihlen & Wirtanen avstängda till nästa match mot Gefle. Det öppnar för intressanta omkastningar i startelvan. Hoppas att det ger ett lite snabbare mittfält än vi haft de senaste matcherna. Hade varit skönt med Antonnen tilbaka på högerbacken. Men det blir väl tyvärr Bedoya där nere. Det hade varit kul att ha honom från start på mittfältet där han hör hemma.
Örebro rirobban
2009-08-24 13:52
Ämne: rirobban// Det är Wi....
Okej.
Synd att inte Anttonen hinner tillbaka.
ÖSK har problem på högerbackspositionen. Med en skadebenägen Anttonen och en Wirtanen som inte håller mot de bästa lagen så måste ÖSK skaffa en ny högerback till nästa säsong!

Jag föreslår Patrik Haginge, speciellt ifall Djurgården åker ur Allsvenskan...
Örebro Erki
2009-08-24 13:51
rirobban// Håller helt med angående Bedoya. Jäkligt dumt att ändra på en backlinje som blivit ihopspelad och hållit nollan två matcher i rad.
Riktigt hårt för Bedoya att bli petad efter två klockrena insatser.
Att dessutom slänga in en matchotränad Wirtanen var riktigt dumt. (Och det tyckte jag redan innan matchen så det är inget "med facit i hand" här)
Örebro Mittåt
2009-08-24 13:45
rirobban// Det är Wirtanen - inte Wikström - som är avstängd mot Gefle. Så Bedoya lär få en tredje match som högerback. Jag tvivlar på att Patrik hinner komma i matchdugligt skick tills dess.
Örebro rirobban
2009-08-24 13:35
Ämne: Mycket "losers ....Nu är det väl som så att när man går på fotboll i en hemmamatch så är det hemmalaget man går för att se? Vem motståndaren är borde vara helt ointressant. Om man hejar på Elfsborg så går man för att kolla på dem!

Örebro har en stadig grundpublik på 7 500 ungefär. Sen när Stockholmslagen kommer så har ju de med några tusen själva.

Det går inte att försvara en publiksiffra på 6 300 när man är uppe och fajtas om guldet. Tror att en liknande match på Behrn arena (om ÖSK slogs om guldet) hade dragit upp mot 11 000-12 000.

------------------------------------------

Nu till matchen. Elfsborg var totalt överlägsna i första halvleken. I andra så gjorde de ungefär som ÖSK gjorde mot Djurgården. Slutade att spela i princip.

Men de är Sveriges bästa lag och kommer förmodligen att ta guldet (vilket de flesta trodde på förhand). De spelar roligast fotboll och är värda guldet.

Att ÖSK bet ihop och inte släppte in fler mål efter första 12 minutrarna var starkt. Trodde på ett ordentligt ras. Men samtidigt så brukar inte Elfsborg vara så extremt effektiva...

Gefle blir en tuff match. Som ÖSK-Karl säger så är det bra att Wikström och Kilen är avstängda. Framförallt Kilen har sett väldigt seg ut de senaste matcherna. Igår var han totalt usel.

Sen ska man ALDRIG ändra en vinnande backlinje som hållt nollan två matcher i rad. Självklart skulle Bedoya ha startat denna match som högerback! Jag trodde inte att Sixten skulle ändra där, men det gjorde han och därmed sänktes han en nivå i mina ögon!
Örebro Mittåt
2009-08-24 13:11
Johan Böld// Eftersom det handlar om en utlåning utan övergångsanmälan så är administrationen minimal. Jag tror inte ens att det är nödvändigt att anmäla när de här spelarna går från ett lag till ett annat. Så länge de finns med på listan över spelare som kan lånas ut.

Erik tränar så gott som uteslutande med ÖSKs A-trupp. Möjligen att han kanske kör ett pass med Karlslund dagen före match.

Oskar verkar däremot att träna oftare med KIF. Under en period tidigare i år syntes han inte alls till på ÖSKs träningar, men sedan några veckor tillbaka har han dykt upp igen.
AIK Saywee
2009-08-24 13:03
Gurra2001/
Bemöter endast ditt publika inlägg och håller inte med, ett landsortslag i toppen av serien med relativt ny arena, vädret är mycket bra för att vara i Borås, skolorna har startat och semestern är slut, söndagskväll och låg nöjeskonkurrens. Det kommer bara något på cirka 6300, Klent!

Kubanerna gjorde en mycket bra klackmatch!
Örebro Olsén19
2009-08-24 12:59
Finns det bilder /klipp på klacken igår? vore kul att se =)
Örebro Johan Böld
2009-08-24 12:57
Mittåt // Jaså? Ja då är det ju bara för ÖSK att använda Erik när de vill. Trodde det behövdes lite papperexercis först. Tränar han med ÖSK också eller med KIF? Eller båda kanske?
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-24 12:43
Erki//

Reprisbilderna på canal sport visade att det var klart innanför straffområdet, vi var fem framför TV:n som vrålade straff, det hade även Henrik (ÖSK) gjort skrev han i ett inlägg igår.
Örebro Ösk-Power
2009-08-24 12:40
Tittade på matchen Via C+ igår och tanken slog mig direkt... ÖSK´s svagaste del är mittfältet. Det går alldeless för långsamt. Nordin var riktigt blek igår. Kihlberg är en viktig spelare, men det är tyvärr ingen spelare man vinner SM-guld med. Han är för långsam tyvärr. Abgar Barsom i storform vore inte helt fel.
Hoppas ÖSK ser över detta tills nästa säsong. Det är ett måste ifall vi skall blanda oss i toppstriden på allvar!
Örebro Miroslav kuba
2009-08-24 12:37
Jag håller med dig Gurra. Otroligt blekt ÖSK igår.REVANCH MOT GEFLE TACK!!! Annars kan vi glöma sjätte platsen.Topp 5 har jag redan givit upp.Nu får vi inrikta oss på att komma före Gefle,Häcken och Trelleborg Malmö kan oxå bli ett hot. Nån som tror anorlunda?
Örebro Gurra2001
2009-08-24 12:24
Mycket "losers talk" här inne gällande publiksiffran. Istället för att försöka lägga skulden på Elfsborgspubliken bör man försöka förstå att "felet" ligger hos Örebro. Avgörande för publiksiffran är hur intressant bortalaget är eftersom hemmalaget alltid är detsamma. Säger publiksiffran något så är det att Örebro är ett ointressantlag. Men är det inte gräset, bloggar eller domarens fel så kan man ju börja snacka hur "dålig publik" motståndarna har, bara man slipper snacka om den sura sanningen, hur ointressant lag mitt lag är eller ännu viktigare, FÖRLUSTEN
Örebro Ropesin
2009-08-24 12:23
Simon Bank, Aftonbladet: "Örebros fans gjorde en av de bästa insatser jag sett en svensk bortaklack göra i år."
Örebro Ropesin
2009-08-24 12:09
Ja den situationen med Per svider nog mest just nu. Såg ut från våran position igår som en ganska klar straff och bevis på det är väl att han fick gå av för omplåstring. Men tyvärr är domaren alldeles för feg för att blåsa där. Övertid och på deras hemmaarena, alldeles för sent. Tråkigt men sant, samma regler gäller inte alltid.
Örebro Olsén19
2009-08-24 12:07
Grattis Ellos till segern, ni var strået vassare.
---
Mysig arena, men jag föredrar en "halvtom" Behrn Arena än en "halvtom" Borås Arena alla dagar i veckan. Skamligt rent utsagt att så få Boråsare tog sig till sin orangea skokartong.
Bra akustik och fin överlag, men när publiken sviker sjunker nivån på allting, tyvärr.
Sobel, vad kostar det allt som allt för 3 matcher?
ÖSK-Lazio-IFK, 1000 kr? kom igen. Kattpiss.
---
Tack ni boråsare som var där. Det var mycket trevligt! jag kommer gärna igen =)

----
Trevligt även i bussarna, jag kommer säkerligen åka fler gånger!
---
Nordin var verkligen inte bra igår, men var det egentligen så konstigt när han hade 2-3 elfsborgare runt om sig hela tiden?

Porokara såg väldigt trött och övergiven ut tyckte jag. Vet inte om det bara är jag som tycker så, men jisses vad hans huvud var nedsänkt matchen igenom. Hoppas verkligen att han trivs i ÖSK. "Poro" är min favorit all-time i ÖSK. Gillar han riktigt mycket. Kämpa Porokara!

Varför spelar inte Sixten med Bedoya från start?
han kan ju köra lite tvärtom för omväxlings skull med Nordin i andra och Bedoya i första?

Nu ser vi fram emot Gefle! Gais vann, det var otroligt bra ur flera synpunkter.
Örebro Erki
2009-08-24 12:00
ÖSK-Karl// Var det innanför straffområdet alltså? Isåfall är det ju en solklar straff, var riktigt förvånad att domaren missade den då jag såg armbågen klart och tydligt ända från bortasektionen. Dock såg jag inte om den var innanför linjen eller ej.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-24 11:56
Kronblom//

Hammar har så klart stenkoll på Örebro och Gefle är duktiga taktiskt, därför kom avstängningarna lägligt, för nu måste Sixten ändra och det ökar våra chanser till hemmaseger ännu mer.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-24 11:54
Även om det inte varit rättvist med oavgjort igår så var det klar straff när Per Johansson blev nockad precis innanför straffområdet i slutet.

Dessutom hade Ellos sånt flyt i Örebro så två förluster mot dem i år svider.
Elfsborg Sobel
2009-08-24 11:46
"Borås Arenas konstgräs, tummen upp! Herregud vilken matta...Örebro Porten -hallo hallo earth is callin you!....den var fantastisk. Det var som att springa runt naken i himlen på moln....man bara njöt helt enkelt..."

Verkar vara en smart kille den där Alvbåge ;)
Elfsborg Sobel
2009-08-24 11:37
Jo visst var publiksiffran något i underkant. Men finns många faktorer varför;

*Canal + match
*Elfsborg har spelat mycket matcher sista tiden
*Annorlunda tid 19:30 på en söndag. Lockar nog inte överdrivet mycket folk.
*ÖSK av tradition brukar tyvärr inte locka mycket publik :(

Men som sagt publiksiffran är inte bra. Personligen trodde jag iaf mellan 7-8000
Örebro Kronblom
2009-08-24 11:02
Ämne: Idag gör det ont. On....
hade känts tyngre om ÖSK skapat lägen och pressat vilket man inte gjorde,nu var poäng inte ens nära och även om förluster alltid svider så gör ändå gårdagens förlust mer lätthanterlig.Iron-Mike och Astvald bäst i ÖSK,väldigt bleka insatser från både Kihlen och Kim,Roni och Wirtanen i stort sett osynliga i offensiven.Nya tag mot Gefle som även det blir tufft,Hammar har nog rätt bra koll på ÖSK!
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-24 10:56
pemo//

Du har helt rätt, det är en smäll på käften på de yngre spelarna som Jidsjö t.ex.
Örebro Erki
2009-08-24 10:28
Sobel// Dumt av mig, givetvis är det så. Fortfarande usel publiksiffra dock...
Örebro pemo
2009-08-24 10:27
Att Adriano är kass har inget med Kim att göra. Det är alltid tråkigt när ett lag värvar mediokra spelare ( 32 år ) i stället för att ge de yngre chansen. Skall man plocka in någon sent ( på halv säsong ) skall denna spelare dominera i laget och verkligen betyda något.
Vid flera tillfällen höll han i bollen istället för att släppa den snabbt till en rusande Per. Kim kom inte med i spelet, men det kan bero på att Roni var helt lost i går. Det känns väldigt skönt att det kommer in några nya till Gefle. Tror på Bedoya som högerback och Per Nordin Nordback som mittfält. Eric lär nog inte komma tillbaka på ett tag så Astvald får väl fortsätta.
Eller....släng upp Wovven på topp och in med Glenn på backen.
Örebro ÖSKare i exil
2009-08-24 10:14
Idag gör det ont. Ondare än vad det gjorde igår. När matchen sjunkit in. Elfsborg var bättre. Visst blev det bätter i andra men inte kändes det någon gång nära.

Jag har sett elfsborg 4 gånger den här säsongen. De spelar aggresivt med bra rörlighet och passningstempo. Ytterbackarna flyttar upp för att ge understöd och där finns den ytan som ett lag med två så offensiva yttrar kan utnyttja...om bara omställningen kommer snabbt nog. När Nordback drogs ner i banan och yttrarna fick sjunka ner försvann hotet mot den ytan helt även om man fick lite bättre koll på mittfältet. De ända gångerna vi hotade elfsborg så var det just genom kantspelarna.

Elfsborg var bättre och det svider rejält. Väldigt synd att första kvart-tjugo var så oinspirerade och backlinjen så rörig.

Kihlberg är otroligt viktigt för ÖSK även om det börjar gå långsammare. Avstängd nästa match och för ett år sedan hade jag varit skräckslagen, nu ser jag snarare fram emot hur Sixten väljer att lösa detta och hur det kommer fungera. Per, Ale eller Erik. Delikat.

Stort tack till mina bänkkamrater längst upp.
Elfsborg Sobel
2009-08-24 10:11
Erki
"Publiksiffran är givetvis bedrövlig, och det är konstigt att Elfsborgare prioriterar en match mot Lazio där man redan i princip är utslagna"

De flesta fixade biljetterna före bortamatchen mot Lazio.
Elfsborg har haft mycket matcher på sistone
Örebro Erki
2009-08-24 10:04
Nej, det är verkligen ingen frispark. Astvald förlorar en nickduell klockrent helt enkelt.

Publiksiffran är givetvis bedrövlig, och det är konstigt att Elfsborgare prioriterar en match mot Lazio där man redan i princip är utslagna, mot en viktig match i guldstriden i Allsvenskan. Känns som att de flesta går på den matchen för bortalagets skull och inte för hemmalaget.
Örebro drar dock alltid lite publik på bortaplan, och det är inte ovanligt att lag har årets lägsta siffror mot oss.

1-0 målet gör mig förbannad, HUR FAAAAN kan 5-6 ÖSK-"försvarare" bara sluta springa med sina markeringar och stå och titta på när de enkelt nickar in 1-0. Helt oförsvarbart att man inte ens försöker springa med.

2-0 får Wowoah ta på sig, då han lunkar upp istället för att springa upp med lite högre fart och därmed enkelt ställa två gula offside! Ofattbart även det.
Alvbåge blir lite sen i den situationen, då han verkar tro att det är offside. Annars hade han lätt hunnit ut och täckt undan skottet.

Örebro oroT
2009-08-24 10:03
Ellos första 30minuter igår är bland det bästa jag sett ett svenskt lag prestera sedan IFK's storhetstid.
Ishizaki(stavning?), var ju helt underbar att se igår, varför hade han inte en svart tröja? Surt sa räven!

Dumt att klanka på vare sig Kim eller Adriano.
1 ensam löpare mot 3-5 ellos spelare har ingenting att hämta, de gånger vi fick med folk upp i anfallet var det genast farligt. Ne, ÖSK fyller på alldeles alldeles för dåligt i offensiven, till stor del pga att mittfältet ofta sätter sig i knät på backlinjen, har varit samma tendenser hela säsongen.

Bedoya in ist för Nordback, Per J in ist för Khilen.

Mot 3 svartvita pinnar!
Elfsborg Sobel
2009-08-24 09:51
Ropesin
Nej det är INGEN frispark! Bättre och kolla upp det innan man påstår det. Är snarare tvärtom!

Sen som sagt har publiksiffran mycket med att vi har lite viktigare matcher framför oss. Laziomatchen har minst 8000 Boråsare fixat biljetter till. De kostar mellan 250-400 kr. Och matchen efter det spelar vi mot IFK och kommer säkert vara runt 3000 Elfsborgare på plats.
En normal Svensson har inte råd med att gå på varje match när matcherna duggar så tätt!
Annons: