/fotboll/osk/forum/5725.aspx/fotboll/osk/forum/5725.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-24 21:02
Oj, oj, oj, missa inte fotbollskväll. Djurgården spelade fullständigt ut ett sönderköpt o skadedrabbat IFK G. Otroligt att inte bollen gick i mål på alla chanser de hade. Bl.a drog Sjölund på från nära håll, bollen gick i ribban, ner på mållinjen (eller in), studsar upp i ribban igen och ner på samma sätt ännu en gång. Men det var bara en i mängden chanser som borde gett en storseger.

Sedan följde jag även Gefle, de imponerade inte och Hammarby var värda oavgjort.
Örebro Alan Cork
2009-08-24 21:01
Lite märkligt att vissa ställer så stora krav och förhoppningar på vårt kära lag. Glöm inte att detta är första året på länge som man inte behöver sitta och vara nervös för att vi ska riskera nedflyttning. Det tar tid att bygga ett lag som kan vara med och slåss i toppen av tabellen.
Med de förhållandevis begränsade resurserna har Sixten och övriga l ledningen gjort underverk !
Matchen igår förlorade vi mot ett lag som spelade ett spel av högsta allsvenska klass, det hade inte varit någon skillnad vilket spelsystem vi än använt, vi hade förlorat ändå. Vi mötte ett lag som var flera klasser bättre, bara att tacka för lektionen och jobba vidare . Glöm inte att vi i våras spelade minst lika bra som Elfsborg på Behrn Arena trots det "förlegade" spelsystemet .

Örebro Mittåt
2009-08-24 20:38
Gefle spelar på hemmaplan som om de vore på bortaplan. Två backlinjer med 4 man och framför dem två defensiva mittfältare. Men omställningarna är farliga.
Forward Kapten Gerrard
2009-08-24 20:19
Dagens sanning!

"Namn: Ropesin » Svara på inlägg
Hemort: Örebro
Sänt: 2009-08-24 15:02:54
Har kritiserat Marcus Avenbrands poängsättning tidigare och måste göra det igen. 5 poäng till Nordin, läste jag rätt? I princip alla man hörde i bussen igår tyckte Nordin var sämst på planen, jag är beredd att hålla med. Tillsammans med Porokara, Wowoah och Wirtanen tillhörde han ÖSK:s svaga del igår. Och även om han inte var allra sämst, så är det ju knappast värt 5 poäng. "

Håller med till 100%

De är grymt störande att se nordin knappt orkar springa och sen får Kihlberg springa extra. Nordin syns knappt i matcherna men viftar ändå med händerna att han ska ha bollen - då tappar han den allt som oftast för att han är så seg.

Räcker inte med att slå en passning o tro att de är bra sen, han är osynlig och totalt överflödig.

In med Bedoya!
Örebro apskallen
2009-08-24 20:19
Det är lite intressant att folk numera påstår att 4-3-3 är föråldrat, det var inte länge sedan man blev idiotförklarad om man kritiserade det...

Man kan dock se det på två olika sätt. Antingen håller man på ÖSK-Karls och Johan Bölds linje om att det är omodernt och dåligt mot lag som spelar 4-2-3-1. Det tankesättet säger indirekt att vi ska anpassa oss efter motståndet, ett tankesätt som i alla fall jag tycker mig se hos de lite sämre lagen som ändå inte anser att de borde föra matchen mot de bättre lagen.

Andra linjen är Sixtens linje. Man har ett spelsystem man tror på och man siktar på att vara så bra att motståndarna tvingas anpassa sig. Mot ett väl fungerande 4-3-3 med vassa anfall längs kanterna står inte det centrala 4-2-3-1 sig särskilt bra, förutsatt att man för matchen förstås.

Vad som är rätt är omöjligt att säga, men vill man ifrån mittlagsmentaliteten känns det ändå rätt att köra på den linje man inom gruppen tror bäst på och som man tror kan ge bäst resultat.
Örebro Johan Böld
2009-08-24 20:11
Gamla köttmursstämpeln som kanske gör det - Ett ryktet som ÖSK effektiv dödat i år....)))))))))))))))))
Örebro Johan Böld
2009-08-24 20:08
Såvitt jag kan komma ihåg har ÖSK i alla tider dragit lite folk borta
Örebro Johan Böld
2009-08-24 20:04
Örebro hade nästa sämsta bortasnittet 2008 (Bara Giffarna drog sämre som bortalag) och 2007 var vi allra sämst
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-24 19:19
Johan Böld//

Håller med dig helt och blev ännu mer övertygad vid disskutioner på jobbet idag. Sixten kör ett föråldrat spelsystem varje match.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-24 19:16
Västbanken//

He,he, nej, källorna sinar aldrig. Tror agenten sliter sitt hår i förtvivlan i sina förhandlingar med fransoserna ;) Slutbudet är lagt och de måste säga ja eller nej innan augusti månad är slut, sedan stänger fönstret.
Örebro Olsén19
2009-08-24 19:02
Frågar igen..

bilder / filmer från igår? finns det?
Örebro rirobban
2009-08-24 18:43
Mittåt//
Att ÖSK ligger efter Trelleborg, Häcken och BP har kanske sin naturliga förklaring. TFF har två Skånederbyn + Halmstad som drar. Häcken har tre Göteborgsderbyn + Elfsborg som är nära. BP har tre Stockholmsderbyn.

ÖSK har sitt "derby" på närmaste avstånd 20 mil! Men nu vet jag inte hur många av dessa derbyn som är spelade. Och att ÖSK fortsätter vara en dålig publikmagnet får vi leva med. Men tycker ändå att en publiksiffra under 7000 alltid är dåligt, även hemma på Behrn.

Men detta är mitt sista inlägg i publikfrågan från igår.
Örebro Mittåt
2009-08-24 18:38
Det verkar ligga en hel del sura rönnbär i den här publikdebatten angående den fåtaliga publiken på Borås Arena. Men nu är det så (med tanke på Elfsborgs tidigar framgångar) att mycket vill ha mer och ingen lär springa benen av sig i Borås för att se en sen söndagsmatch som dessutom sänds av Canal Plus.

Att ÖSK inte är speciellt attraktiva som bortalag ser man lätt om man kollar in den hittillsvarande bortapubliken. I den sammanställningen ligger faktiskt ÖSK allra sist - alltså efter publikmagneter som Trelleborg, Häcken och Brommapojkarna.
Örebro Johan Böld
2009-08-24 18:34
Mittåt // Hehe - Du har så rätt. Vi får ser hur det kommer gå för Jawo. Du, skall inte ÖSK börja be Pelle scouta för ÖSK? ;)
Örebro rirobban
2009-08-24 18:31
Ämne: rirobban - Och varfö....
Du har nog rätt. Men ändå borde ett lag med Elfsborgs framgångar ha fler åskådare med årskort än själva publiksiffran igår. Ni slåss ändå om guldet år efter år...
Örebro Mittåt
2009-08-24 18:28
Ikväll spelar Gefle mot Hammarby och mina sympatier ligger helt klart hos Gefle. En klubb med en intressant strategi.

De säljer kontinuerligt sina bästa spelare till andra allsvenska klubbar och får bra betalt för det. I de nya klubbarna floppar sedan i allmänhet nyförvärven från Gefle, vilket försämrar lagens spelstyrka. Oremo är ett perfekt exempel på hur lyckad en sådan strategi kan bli. Speciellt i ett fall som Djurgården som sedan inte har råd att skaffa sig en bättre ersättare.

Sedan plockar Pelle Olsson bara fram en ny spelare som ingen hört talas om ur sin talanglåda och nästa säsong kan proceduren göras om.
Elfsborg Gulsvart I K-stad
2009-08-24 18:16
Tycker väldigt konstigt att Almebäck fick en etta. Tyckte han var en av era bättre spelare men som du säger rirobban så är smaken som baken. Vill ni skänka honom till oss så tar vi gärna emot honom :p
Elfsborg Gulsvart I K-stad
2009-08-24 18:14
rirobban - Och varför skulle det inte gå att försvara den låga publisiffra med vårat spelschema?
I.o.m Lazio så kommer vi ha spelat fem hemma matcher sedan senaste löningen & då har jag inte ens räknat med att vi möter IFK borta till helgen dit otroligt många redan köpt biljett till.
Även om man köpt de absolut billigaste biljetterna (ståplatsbiljetter) så blir det ändå nästan (ja jag vet att jag avrundat uppåt :d) tusen kronor för alla dessa matcher ihop.

130kr (DIF) + 130kr(Gefle) + 230kr(Braga) + 130kr (ÖSK) + 250kr (Lazio).

Säg sen att man går med familjen ja.. då kan du själv räkna på vad det blir. Vet inte hur det är med er Örebroare men hur många Svensson supporters är villiga att lägga (i bästa fall) nästan tusen kronor på fotboll?
Örebro TICTICTAC
2009-08-24 18:10
DaSa, instämmer ditt inlägg i mångt och mycket.
Vi har en bit kvar i kvalitet mot topplagen.
Vovvens sågning är väl dock vid 2-0 helt rätt, så får inte en försvarare agera.
Håller med om Nordback där hans one touch spel någon skrev om nog snarare var dålig mottagning. Tycker som du att han ofta är felplacerad försvarsmässigt och om Bedoya skulle få samma roll och speltid skulle nog han också gjort 5mål iår.

Örebro rirobban
2009-08-24 18:07
Ämne: rirobban//
"Dj....
Nu förstår jag inte riktigt?
AIK Saywee
2009-08-24 18:05
rirobban//
"Djurgår´n åker ur i år ..."

Text och musik?
Örebro rirobban
2009-08-24 18:04
Ämne: riorobban//

Almeb....
Jag säger absolut inte att något är rätt eller fel. Många ser på fotbollsmatcher och olika saker gör att vi ser olika på prestationen också. Men exempelvis så läste jag att någon Elfsborgssuppoter ville att de skulle värva Almebäck efter gårdagens match.

Som jag försökte skriva tidigare så har alla rätt till sin åsikt:) Det är det som gör att detta forum finns...
Örebro Mike Litori
2009-08-24 17:59
riorobban//

Almebäck fick en etta i betyg i Sportbladet till exempel. Betygsättning är ju väldigt individuell och tycker det är märkligt att folk kan säga att något är rätt eller fel. Jag håller helt med de, GT, Avenbrand, matchjuryn, Jens Fjellström m.fl som tyckte att Gerzic var en av våra främsta.
Örebro Johan Böld
2009-08-24 17:54
- Porokara står väl nästan alltid stilla med en back i ryggen. Förstår inte varför denna match skulle ha varit annorlunda

- Pressen Elfsborg satte in direkt borde ha varit väntad även om den säkerligen var tuffare än väntad. Men speglar ett tidigare syndrom att ÖSK har svårt att att spela förbi press. Jag skulle ha använt precis samma taktik mot ÖSK. Pressa ned Kilen i knäet på backarna och ös på.

-Denna match stärker ytterliggare problemet ÖSK har mot spelskickliga lag som spelar 5 man på mitten.

Om jag skall vara ärlig finner jag Sixten spelsystem lite off time. Det funkade med 4-3-3 och väääldigt brett mellan ytterforwards under Djurgårdens storhetsperiod när nästan alla andra lag spelade 4-4-2.

Men det funkar inte längre mot alla 4-2-3-1 lag. Särskilt inte om de lagen har bra centrala mittfältare.

Om ÖSK inte har tillräckligt kvalitet på sina tre centrala mittfältare måst man istället förändra kvantiteten på mitten. Dvs flera mittfältare för att jämna ut oddsen.

Nu kan man inte enbart lasta mittfältet helt och hållet. De andra lagdelaran måste vara lika följsamma. Men jag tror att det är på mitten ÖSK måste börja göra något.

Jag tror inte heller det hjälper avsevärt om vi labbar med Ale, Per,Erik osv. Det kan bli vissa skillnader. Men inte så det skulle ha förändrat matchbilden så totalt mot Ellos igår. Det tror jag inte ett ögonblick på.

Mittfältet måste höja sig i kvalitet avservärt men också i kvantitet.

Örebro rirobban
2009-08-24 17:46
DaSa//
Hehe var inte mycket i ditt inlägg jag höll med om. Men alla har rätt att ha åsikter:)

Angående Wirtanen/Bedoya så är det väl så att många anser att man inte ska bryta en vinnande backlinje (speciellt när den hållit nollan två matcher i rad). Detta sa jag redan innan matchen, så det handlar inte om att vara efterklok eller liknande. Dessutom var inte Wirtanen matchtränad.

Angående Nordback så verkar du hysa ett stort agg mot honom eller liknande. Nobbe har varit bland de bättre mittfältarna i ÖSK under hela säsongen (vilket 4 mål och 5 ramträffar bland annat visar). Igår var han bland de bättre ÖSK:arna enligt mig. Han la bra passar och höll sig ofta till ett tillslag.

Kilen däremot segade ned spelet totalt och vågade inte lägga de bra passningarna (som Nobbe gjorde) till exempelvis Astvald. Tycker vi behöver någon ny istället för Kilen. Vilket ÖSK-Karl varit inne på många gånger. Jag själv tyckte länge att man behöver ha Kilen på mitten, men nu inser jag hur mycket han segar ned spelet!

Men som sagt, alla har sina åsikter:)
Örebro DaSa
2009-08-24 17:39
Har känt mig helt knäckt idag, jag hade lurat mig själv att ÖSK var ett topplag som hade chansen att ta SM-guld. Men efter ha sett första kvarten mot Elfsborg så förstår jag att inte många i dagens ÖSK startelva håller allsvensk toppklass. Men ngt som var positivt var att för första gången på många matcher så fick ÖSK igång lite "one-touch" spel. Kanske spelarna lärde sig lite av Elfsborgs spel första kvarten?!:)

Sen förstår jag inte hur ni kan såga Wovven, han har för tillfället allsvenskans bästa ytter mot sig. Tror ni han skulle stänga kanten helt då? Sen så ett antal ggr när han drev upp bollen så varje gång så stod Porokara helt stilla med en back i ryggen, vad har han för alternativ mer än att vända upp och söka en annan pass?

Angående utagningen av Wirtanen som högerback så är det lätt att vara efterklok och dissa den uttagningen. Men Sixten har ju Wirtanen som högerbacksalternativ tillsammans med Anttonen. Varför ska vi då spela in ytterligare en hb? Bedoya behövs på mitten, helst skulle jag sett honom istället för Nobbe som jag inte förstår vad han gör på plan. Jag måste vara helt inkompetent för jag kan inte se ngt bra han gör. Han står ju alltid ensam mellan ngr av motståndarna när de har bollen. Och han bryter typ nada av deras passar.

Sist så var det ngn som tyckte att Kihlen inte höll allsvensk toppklass. Om det är ngn av våra mittfältare som håller allsvensk toppklass så är det han. Nordin gör det när han är formtoppad.
AIK Saywee
2009-08-24 17:38
rirobban/
Nordback var nog också en av de fem bästa i gårdagens match ... "en till" från mitt förra inlägg :-)
Örebro rirobban
2009-08-24 17:34
Ämne: Gerzic hörde definit....
Nu får jag väl hela forumet emot mig. Men jag tyckte Nordback och Almebäck var en klass för sig igår. Nordback stod för de flesta farliga offensiva passningarna och hittade Astvald flera gånger. Kilen och Nordin var otroligt bleka om man jämför med Nordback...
Örebro Mittåt
2009-08-24 17:22
Öreskå// Det kan han kanske vara. Han lär väl få testa med A-truppen i vinter. Björnkvist alltså.
AIK Saywee
2009-08-24 17:15
Gerzic hörde definitivt till en av de som var värd poäng vid poängsättning i gårdagens match på borta-BA, och Almebäck, Alven, Astvald och en till!

GT ger tre getingar till Almebäck och Gerzic, vilka var så mycket bättre, jag bara undrar???

Släng skygglapparna ...
Annons: