/fotboll/osk/forum/5721.aspx/fotboll/osk/forum/5721.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen
2009-08-26 10:53
Mittåt//James pappa/mamma kommer väl från Ghana.
Örebro Mittåt
2009-08-26 10:02
Frempong afrikansk?

Han har varit svartvit sedan han började i ÖSK Ungdoms fotbollsskola då han var 5 år gammal.
Örebro Aspen
2009-08-26 09:53
Det verkar som Gefle är mer koncenterade i sitt försvarsspel. ÖSK gör betydligt fler misstag som leder till mål i baken.
AIK Saywee
2009-08-26 09:52
Grixx//
Jag vill helst tro attt ÖSK har en egen spelidé, men det märks inte alltid.

Publiksiffran var under isen ;-)

Är det någon som vet vad "Lagutrop" är?
Örebro Aspen
2009-08-26 09:51
ÖSK inget för lovande spelare med afrikanskt ursprung ??? Tänker på Berra, Frempong, Basse kan vara avslutade kapitel snabbare än vi tror.
Tidigare hade vi Oyoga och Maruti.
Örebro Johan Böld
2009-08-26 09:40
Mittåt // Jag hör nog till dem som tycker Gefle spelar bättre än sitt rykte, särskilt i sina vändningar där man är väldigt duktiga på att fylla på. Mot Elfsborg var det en imponerande vändning där Gefle var tvungen att flytta upp sitt spel, och de klarade det också. Mot DIF hemma öste de på kraftigt framåt och "chockade" DIF och smällde in två snabba.

Så jag motsäger dig inte på en enda punkt. Var bara lite förvånad över att din "Bajenrapport" gick så stick i stäv med alla andras.

Det finns ju iaf några kända åtgärder som spelförande lag kan använda sig emot lag som Gefle.
Örebro Grixx
2009-08-26 09:06
Lag som famlar i mörkret är svårlästa medan lag med egen spelidé är lättlästa....var vill vi placera vårat lag...lite moment 22-liknande:-)

off topic: var inte publiksiffran i Borås ganska dålig;-);-)
Örebro Mittåt
2009-08-26 09:06
Johan Böld// Gefle spelade en fotbollsmässigt sett mycket andefattig fotboll med extrem koncentration på försvarsspelet. Dessutom på sin egen hemmaplan, vilket förmodligen gjorde supportrarna besvikna och journalisterna förvillade.

Däremot var det säkert helt i enlighet med tränarnas taktiska dispositioner. Hammar och Olsson är realistiska nog att inse att tre poäng + tillknäppt spel är bättre än 0 poäng + öppet spel.

Nu blev kanske det försvarsmässiga i matchen överbetonat eftersom Gefle fick ett snabbt (själv)mål och sedan i princip "bara" behövde försvara sig igenom resten av matchen.

Man kan väl anta att huvudmålsättningen då Gefle kommer till Örebro på måndag är att kunna resa hem med en poäng. Därför tror jag att vi kommer att få se ett lika tillknäppt Gefleförsvar som mot Hammarby efter ledningsmålet.

För ett resursfattigt lag som Gefle med en tunn och inte särskilt namnkunnig spelartrupp kommer prioritet 1 alltid vara att ta tillräckligt många poäng för att säkra platsen i Allsvenskan. Det kan laget bara göra genom att lägga huvudvikten vid sitt försvarsspel.

De kritiker som menade att Gefle spelade dåligt utgår från sin egen drömbild av hur ett fotbollslag skall spela. Men jag tror inte att Gefles realistiska tränare delar den bilden. Som tränare är det dessutom säkert en lika stor och inspirerande uppgift att kunna vinna matcher och allsvensk kontinuitet med en "undermålig"trupp.

Man skall göra det man är bra på - inte det som man inte klarar av. Att det sedan blir en tråkig (för hemmasupportrarna) resp. frustrerande (för bortasupportrarna fotboll är en annan historia.

När det gäller Gefle är det säkert också så, att man anser att det kommer att vara extremt svårt att ta sig tillbaka till allsvenskan om man åker ur.
Örebro Johan Böld
2009-08-26 09:05
Chipset // Gick du inte ned i vikt efter du fött? ;)
Örebro Chipset
2009-08-26 08:49
Frempong i England? Kan bli en ny Lennon. ;-) Rätt lika i spelstilen de två.

Pras//Kan ju förklara viktproblemen. När jag själv fick barn lade jag på mig 8 kilo trots att jag i hela mitt liv kämpat för att gå upp i vikt.
Örebro Johan Böld
2009-08-26 08:40
För övrigt är det mycket snack om att vi ska frukta att Hammar läst ÖSK utan och innan.

Hur vore det om Gefle kunde frukta att Sixten & Rille läst sönder Gefle?
Örebro Johan Böld
2009-08-26 08:36
Mittåt // Jag såg inte matchen mot Hammarby men de flesta pressrapporter sa tvärt om dig. Att Gefle spelade rikigt dålig. Klart sämre än mot Ellos, som de imponerade emot.

Även i Gefles forum är man väl inne på det och talar om mycket tur, underbart målvaktsspel och ett ineffektiv Hammarby

Örebro Johan Böld
2009-08-26 08:32
Mittåt // Vi har väl inte heller en coach som jag tycker gjort sig känd som årets taktiker.

Annars, se hur smart ÖIS bemötte dem. De överlät helt enkelt initiativet till Gefle vilket förvirrade dem.
Örebro Mittåt
2009-08-26 07:37
Såg Gefle mot Hammarby och de imponerade verkligen. De spelar med ett lågt mycket tight försvar och med sylvassa kontringsanfall.

Det enda sättet att komma åt dem verkade vara att komma runt på kanten och slå in hårda bollar efter marken. Att anfalla centralt var däremot helt lönlöst eftersom laget spelade med två fyramanna försvarslinjer (backar och mittfält) bara några meter framför det egna straffområdet.

Backarna stod väl typ en meter framför straffområdsgränsen och mittfältarna några meter längre fram. Hammarby försökte och försökte och rullade boll framför mittfältarna, men det var lönlöst att försöka hitta några insticksmöjligheter. Dessutom gick alltid den mittfältare som var närmast fram och pressade Hammarbys bollhållare.

Jag är tveksam om ÖSK har resurserna att dyrka upp ett sådant försvar.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-08-26 07:29
Kul för James Frempong om han skulle spela till sig ett kontrakt i Watford. Även om jag ser att han spelar kvar i ÖSK.
Örebro foppa!
2009-08-26 00:55
rirobban//

Hehe, räknade lite fel på datumet eftersom klockan är över 12 :).

Hoppas ÖSK är med de första 15 på måndag. Får Gefle in första bollen blir det nog tufft.
Örebro Pintorp
2009-08-26 00:54
Erki: Låter lovande. Men det känns som vissa lag bara är svårare att möta än andra utan egentlig anledning, förutom av tradition möjligtvis. Antar att TFF har liknande känslor inför oss. Förvisso är vi ju mycket bättre än dom så det är ju inte så konstigt att vi alltid slår dem, haha.
Örebro Gurra2001
2009-08-26 00:51
rirobban// Visst, skulle AIK gå och vinna så skulle det bara visa på undantaget som bekräftar regeln.
Örebro Erki
2009-08-26 00:50
Såg Gefle mot Hammarby och då imponerade Gefle inte det minsta på mig. Har Gefle samma spel mot ÖSK så blir det en överkörning i Örebro på måndag.
Men givetvis kommer Gefle göra en bra match mot oss bara för att jäklas.
Örebro Pintorp
2009-08-26 00:50
Ämne: Ämne: Ämne....
Japp, håller med dig helt och hållet i det du säger. Gelfe ar nästan blivit som en form av mardrömsmotståndare, något jag stör mig på lite av nån anledning. Just Gefle vore extra skönt att trycka dit med 3-4 bollar, men som du tror jag "egentligen" också på kryss.
Örebro rirobban
2009-08-26 00:43
Jag hoppas också att din tippning går in. Tyvärr har ÖSK så svårt för Gefle, och i år är Pelle och Hammars lag otroligt bra. Någon storseger blir det inte, men jag är nöjd om vi ens igång vinner. För mig luktar det ett solklart kryss i den matchen.

Jag tror att Gefle hemma är tuffare än Bajen borta. De två säsongerna som ÖSK varit i allsvenskan och Gefle kommit på besök så har matcherna varit väldigt dåliga. Förra året kanske ÖSK borde ha tryckt in ett segermål, men Gefle är starka...

Men som sagt, man kan alltid hoppas att din tippning går in:)
Örebro Pintorp
2009-08-26 00:33
Absolut så räcker det ju med uddamålssegrar, men det känns som att det är nåt som saknas. Mot Örgryte räckte det ju t.ex. inte med 1-0-ledning. Jag minns även matchen mot BP. Även om vi spelade kasst där så hade Bassombeng ett friläge vid ställningen 2-1. Känns så typiskt att sådana bollar aldrig går in (för oss). Jag hoppas att min tippning slår in dock. :D
Örebro rirobban
2009-08-26 00:22
Ämne: Pintorp//

Vänta t....
Vad händer på söndag?:)
Örebro rirobban
2009-08-26 00:21
Ämne: Ämne: 5-1 til....
Kanske ett dåligt tecken. Men AIK har bara gjort fler än två mål i en match i år (BP borta när de vann med 3-2). Så en tabellplacering har inget med antal gjorda mål att göra. Man kan gå på sina 1-0-segrar och vinna allsvenskan på det.

Men visst är det kul att se mål...
Örebro foppa!
2009-08-26 00:09
Pintorp//

Vänta tills på söndag ;).
Örebro foppa!
2009-08-26 00:08
Min startelva mot Gefle:

Porokara-Olsen-Astvald
Nordin-Nordback-Johansson
Wowoah-Wikström-Mike-Bedoya
---------Alvbåge-----------

Byt in Basse(är han frisk?) mot Astvald när han börjar bli trött. Om Anttonnen kan spela så kör honom på högerbacken och upp med Bedoya på mittfältet istället för Johansson/Nordback.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-26 00:07
Henrik(ÖSK)//

Jag är fullt medveten om att vi använde oerhört få spelare -94, svaga kortet då var enligt mig målvakten. Nu har vi inte en lika skicklig 10:a och mitt stora bekymmer är att Sixten inte låter spelare vila som så tydligt är ur form.

Målet i år är en femteplats, klarar vi inte det så har Sixten misslyckats, för vi har klarat oss bra ifrån skador.

Gonatt!
Örebro Gurra2001
2009-08-26 00:06
Ämne: 5-1 till Häcken. Vor....
Håller med dig. Vi har inte på hela säsongen (20 omgångar! lyckats göra mer än 2 mål i någon match). Ett dåligt tecken.
Örebro Gurra2001
2009-08-26 00:01
Henrik(ÖSK)// Du skriver: "Att vi är mittengäng nu är en stor framgång"

Har man bestämt att man ska vara topp 5 så kan INTE "ett mittengäng vara en stor framgång".
Örebro Pintorp
2009-08-25 23:58
5-1 till Häcken. Vore kul om ens eget lag lyckades göra fler än två mål i en och samma match nån gång.
Annons: