/fotboll/osk/forum/5718.aspx/fotboll/osk/forum/5718.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen
2009-08-28 12:44
apskallen//Man ska inte tro att man går in och presterar redan de första matcherna. Ordet talangutveckling visar att det är en utveckling under lång tid.
Jämför när Kalmar tar hit "färdiga" brassar, det kan ta 1-2 år innan dom presterar i AS.
Tycker Du dissar våra talanger på ett obehagligt sätt. Resonerar ÖSK på det sättet blir det ingen talangutveckling.
Örebro apskallen
2009-08-28 12:36
Det pratas ofta om våra talanger här på forumet och många efterlyser att de ska få speltid. Men vilka har egentligen lyckats när de fått chansen?

Jag har en känsla av att vi har en övertro på våra talanger i Örebro. Eller letar vi efter "fel" talanger? Jämför med Göteborg där varenda yngling som får chansen går in och tar den.

Vilka har vi egentligen?

* Joakim Green - Håller inte alls måttet enligt mig, känns inte som allsvenskt material.
* Frempong - Blixtrar till vid sällsynta tillfällen, har han verkligen allsvensk potential?
* Lundholm - har någon ens sett han spela?
* Jidsjö - Har enligt mig inte på något sätt visat att han hör hemma i Allsvenskan. Kan man bara skylla på skador?
* Emra - Var "talang" länge, men visade han verkligen att han borde spela i Allsvenskan?
* Erik Nilsson - Är inte dålig, men är han allsvensk?
* Oskar Johansson - Gjorde en kanonmatch mot Göteborg, men har han presterat nåt igen?
* Astvald - Har faktiskt visat att han kan spela allsvenskt, men har långt kvar tills han blir en stabil allsvensk spelare.

Jag vill verkligen att ÖSK ska plocka fram talanger som tar plats i startelvan. Men finns de? Är det rätt killar som vi ger chansen?
Örebro Bode.M
2009-08-28 12:22
Vad tror ni om Daniel Sjölund jämte Nordin/Bedoya? Skulle det vara en realistisk värvning? Annars tror jag att trägens maradonna vore perfekt - om vi har råd vill säga.
Öreskå - 66
2009-08-28 11:52
Helst inte Haginge som back up till Antonnen. Då tycker jag hellre att man ska satsa på Björnqvist i ungdom istället. 20-år, snabb och offensiv. Perfekt.
Örebro Johan Böld
2009-08-28 11:45
ÖSK-Karl// Hm...Ja det kan inte bli stort överskott iaf? Nu gör man sig förvisso av med några löneposter i höst.
Örebro Johan Böld
2009-08-28 11:44
Högst på listan måste vara en konstruktiv passninsgsäker offensiv mittfältsgeneral om ni frågar mig. OM man skall värva. Värva massa dussin-lirare tycker jag ÖSK totalt skall avstå ifrån utan istället satsa på talangerna. Ska ÖSK värva så skall det vara enstaka nyförvärv av hög klass som går rakt in i laget och höjer standarden.

Jag skulle gärna se en Lars Larsen typ komma in i laget.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-28 11:43
Johan Böld//

Jag tror inte det blir underskott, däremot inte det förväntade stora överskottet.

Hoppas du har fel angående Holgersson, men jag har också en känsla av att de vill ha honom kvar.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-28 11:37
Öreskå - 66//

Positivt nästa år är ju att både Staaf och Jidsjö går in i säsongen friska. Erik Nilsson borde kunna spelas in som en startspelare under försäsongen, men minst en till mittfältare behövs och en vänsterback.

Om Djurgården åker ur kan de knappast behålla Haginge som bänkspelare med deras dåliga ekonomi, då kanske vi får honom som backup till Anttonen?
Örebro Johan Böld
2009-08-28 11:37
ÖSK-Karl// Jag jag ha ju påstått länge att det kommer bli underskott i år men flera har ju sagt att jag varit ute och cyklat. Det kunde man ju räkna ut utan att vara ekonom.

Kilen tror jag de behåller. Likaså hissar jag ändringsflagga för Holgersson sedan Hasan/Berra försvinner. Känslan är att ÖSK verka vilja behålla honom. Känslan är också att Berra är på väg ut i kylan trots att det verkar vara stiltje med Franska klubben, men där kan jag ligga fel ute. Skulle också vilja ha Barsom, då vart det fart på hörnorna iaf.

Kan inte ÖSK antingen ordna ett ordentligt reservlagsspel eller utlåningssystem (och då menar jag med klubbar på SE nivå bla) tycker jag man kan skära ned truppen till 18 man nästa säsong. Annars slutar det bara med att spelare vill sticka.
Åker man på några vårskador kan man handla nytt till sommaren.

Sen måste Jidsjö bla på allvar komma in i laget annars sticker han också. Likaså Frempong om han blir kvar. Vi riskerar talangflykt på sikt annars!

Övrigt: I dag i NA skiker Hammar ånyo hur väl han läst ÖSK. Varför ska vi frukta det? Är det inte intressantare att Sixten sönderläst Gefle nu? Eller?
Öreskå - 66
2009-08-28 11:31
Fredrikstad pratade redan inför den här säsongen om att gå skilda vägar med Abbe. Så jag tror nog att om Abbe vill så kan han nog gå.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-28 11:24
Öreskå - 66//

Barsom är väl under kontrakt? Som jag skrev igår så når inte ÖSK upp till budget i år. Spelarinvest har inte mycket kapital. Så om inga spelare säljs för stora belopp kan vi nog inte förvänta oss någon färdig stjärna.

Däremot är det ju en mängd kontrakt som går ut och jag tycker nog inte man skall förlänga med Kilen, Holgersson och Walker. Där finns mycket pengar om man hittar någon/några bossmanspelare, läste att Gefle har ÅTTA stycken, vet dock inte vilka.

Men något måste vara under planering eftersom Jan Karlsson igår sa att 2010 skall ÖSK blanda sig i toppstriden.
Öreskå - 66
2009-08-28 11:16
Ämne: Ämne: Nästa å....
Jag tror att med sin spelförståelse skulle Abbe vara alldeles förträfflig på den positionen. När han spelar på kanten håller han ju i inte där hela tiden . Utan är en sådan spelare som flyttar runt sig och in i plan hela tiden. Jag tror att han skulle ge mittfältet en välbehövlig injektion i possitionsbytande.
Örebro oroT
2009-08-28 10:53
Ämne: Nästa års mittfält ä....
Skulle Abbe passa i en 3-manna mitt? Jag ser han mer som en ytter och inte som ett centralt offensivt vapen.

Men jag har kanske fel =)
Öreskå - 66
2009-08-28 10:47
Nästa års mittfält är klart en intressant fråga. Kihlens kontrakt går väl ut i höst(?). Så nästa säsong går vi väl tillbaka med Nordback som den defensive, med PJ som avbytare. Bedoya tycker jag inte känns riktigt färdig för en ordenarie plats än. Så vem då? Jag hoppas att ÖSK tar och slår en signal till Agbar Barsom. Fredrikstads kapten skulle passa perfekt jämter Nordin/Bedoya. Hans driv, på sig själv och andra skulle fixa mycket av förlusten av Kihlen. Hans passningar, frisparkar, hörnor och förmåga att hålla i bollen. Skulle ge vår offensiv nya möjligheter.
Wivallius
2009-08-28 10:38
Några som skall se Degen slakta gulingarna på Trängen i morgon?
AIK Saywee
2009-08-28 10:38
Apropå domare ...
Domaren i söndags (IFE-ÖSK) gjorde kanske inga matchavgörande fel, men att ÖSK fick fyra gula kort och Elfsborg bara ett gult kort, var förvånande (kommer jag ihåg rätt antal?). Jag tycker inte att detta speglade verkligheten i så fall i en relativt "välspelad" men "publikfattig" allsvensk match.
Örebro ÖSKare i exil
2009-08-28 10:28
Mattias Florén fick mig att tänka på Riddez. Jag tycker de båda har en pondus och säkerhet i sitt spel som jag kan sakna hos Sammy. Nu är ju Riddez knappast någon ungtupp men vilken ungspelare skulle kunna ge Sammy en match på vänsterbacken? Per Johansson ses som mittfältare. Pirre Bengtsson på väg till danmark. Vad finns det för unga alternativ som vi skulle kunna locka?
Wivallius
2009-08-28 10:21
//ÖSKare i exil

Tack för rapport, roligt att läsa. Ändå måste jag tycka att det var roligt att Elfsborg vann. Alla små framgångar för allsvenska lag i cuperna är bra för svensk fotboll.

Själv var jag och såg Djurgården-Juventus på ett fullsatt Råsunda för en fyra-fem år sedan (innan Zlatans tid). Djurgården började med att göra 1-0 men sedan spelade Juventus verkligen fotboll och matchen slutade väl 1-4 om jag inte minns fel. Då spelade Juventus verkligen bra, vilket var kul för oss som betalat stora pengar i entré. Bl a var Trezeguet magnifik.
Wivallius
2009-08-28 10:15
När det gäller mittfältet (se mitt tidigare inlägg), så är det hög tid att spela in Erik Nilsson också. Han borde vara bra nog att åtminstone sitta på bänken och komma in 20 minuter per match. Kihlen först och snart Nobbe sjunger på sista versen och jag ser betydligt större potential hos Erik än hos Per, åtminstone i det kreativa spelet. Per blir nog den som axlar Nobbes mantel vad det lider.
Örebro ÖSKare i exil
2009-08-28 10:11
Jag var och såg Elfsborg - Lazio igår vilket var lite småkul.

1. Det var en dag på jobbet för Lazio och inte mer. Det var bara deras defensiva mittfältare och ett par backar som kan har rört sig nog för att svettats. Jag hade gärna sett Lazio spela fotboll men inte ens deras b-lags spelare var intresserade av att visa upp sig. Elfsborg var inte nära.

2. Det syntes stor skillnad i kvalitet på elfsborgsspelarna mot ett sånt här motstånd även om det gick på halvfart. Anders Svensson är i en klass för sig och Mattias Florén är en fantastisk back. Glidtacklingar a la Riddez, säker med bollen, löpstark. Allsvenskans mest kompletta ytterback som aldrig missar en match.

3. Dommaren var horribel. konstiga gula kort. Tappade matchen från start.

4. Elfsborgsklacken var koordinerad och uthållig. Deras klart bästa match i år (som jag sett).
Örebro apskallen
2009-08-28 10:08
Om man felläser Victoria Svenssons uttalande "-Dom är ganska lika Ryssland lite småfula [...]" så blir det roligt.

Avd. Victoria Svensson är ju själv en kalaspingla :)
Örebro Mittåt
2009-08-28 09:52
Wivallius// Det är nog snarast en samrådsfråga. Det finns många olika intressenter.

Vad jag förstått så har det varit många saker som fungerat mindre bra med U21-allsvenskan. Matcherna har till exempel varit väldigt svåra att planera tidsmässigt och kvaliteten på motståndet varierat, för att uttrycka sig milt.

ÖSK har dessutom, vilket kanske låter något förvånande, haft problem att fylla laget med spelare. Reglerna för U21-spelet tillåter ju inte så många överåriga spelare. Man har då tvingats gå till talanglaget för att få fullt lag, vilket slitit för hårt på dessa spelare som ju har en egen serie att tänka på. Inte alls någon bra lösning.

Den uppfattning jag fått är att man inte heller nästa år kommer att spela i U21-allsvenskan, utan att man istället kommer att jobba mera aktivt med utlåningsverksamheten. På det sätt som man i år placerat Erik Nilsson och Oskar Johansson i Karlslund.

Enligt vad jag hört - men inte sett i skrift - är att reglerna för denna typ av utlåning dessutom kommer att bli "generösare" nästa år, vilket kommer att öka möjligheterna att få de yngre spelarna som är under utveckling placerade på ett vettigt sätt.

Helt klart är att det är bättre för de yngre talangerna att spela i div 1 eller i Superettan än i den Kalle Anka serie som av någon anledning kallas U21-Allsvenskan.
Wivallius
2009-08-28 09:50
ÖSK har nu 30 poäng på 20 matcher. Med samma utdelning resten av säsongen skulle vi komma upp i 45 i år. Ifjol räckte 42 poäng till sjundeplatsen och 45 till 5e. Det gör det inte i år. Vi får ha tur om 45 poäng räcker till 6e. Mycket troligt tips i år är 6-8e plats. Att bli 6a eller 7a är ingen katastrof på något sätt men ändå en besvikelse med tanke på hur truppen ser ut och att vi fått ett år på oss med det nya spelsystemet. Ändå verkar vi trampa vatten. Om det nu blir 6e-7e plats (eller ännu värre) måste det till någon radikal förändring till nästa år, så att vi kan ta steget från mitten upp till steget strax under toppen (3a t ex). Frågan är bara vad!

Min egen medicin på detta är att vi måste ha en kreativ mittfältare till nu när Ale förvandlats till hjälpgumma. Nordin får dra ett lass som uppenbarligen är för tungt för honom. Han behöver någon att dela den bördan med.
Wivallius
2009-08-28 09:36
Nu när talangerna flyr ÖSK (senast Frempong, Zé, Sessay) måste man börja fundera på vad som är fel. En del tycker att problemet är att Sixten har sina givna favoriter i laget. Så länge ett lag vinner är det inte problemet i mina ögon. Nu har inte ÖSK vunnit allt i år men heller inte förlorat särskilt mycket, det senare mest mot lag i bra form (Elfsborg * 2 och Häcken, t ex). Hursomhelst tycker jag själv att huvudproblemet är bristen på matchning av "B-laget". Det måste vara fullkomligt själsdödande att sitta på bänken och bara får spela ca. 5 cupmatcher per år, varav fler än hälften är i distriktscupen.

Nej, ÖSK MÅSTE ingå i en vettig serie för reservlag, annars kommer vi snart bara ha 11-14 spelare kvar. Jag förstår att man var missnöjd med fjolårets upplägg men med facit i hand måste man nog inse att årets upplägg är etter värre.

Vem beslutar om detta till nästa år? Är det en styrelsefråga, sportchefsfråga eller tränarfråga? Mittåt, vet du?
Örebro Johan Böld
2009-08-28 09:28
Chipset // Tack för länken. Positiva signaler iaf och det låter väldigt skönt.
Örebro Chipset
2009-08-28 09:07
För er som inte har NA:s pappersbilaga så finns det en artikel om Yunus utlagd.
Wivallius
2009-08-28 08:53
worldfarm//

Sorry, inte den här matchen. Mot IFK ICA, kanske.
Örebro worldfarm
2009-08-28 00:53
Jag vill se lite skribent-legender från det här forumet på Satin innan matchen på måndag. Får jag det månne?
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-27 23:00
# brorzan//

Jo, jag funderade på samma sak, men tänkte att han främst måste mena lagen med hyggligt mycket folk på matcherna och det har ju vi.

Men man undrar ju hur det är i Malmö, Helsingborg och Göteborg.
Örebro # brorzan
2009-08-27 22:02
ÖSK-Karl //

Jo, men jag undrar egentligen hur mycket som var smicker med. Klart att vi har en mer familjär stämning på läktarna än t.ex. Sthlms-lagen, men hur hårdkokt kan det vara på läktaren i Borås, Gävle eller Trelleborg egentligen? :o)
Annons: