/fotboll/osk/forum/5713.aspx/fotboll/osk/forum/5713.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-28 11:24
Öreskå - 66//

Barsom är väl under kontrakt? Som jag skrev igår så når inte ÖSK upp till budget i år. Spelarinvest har inte mycket kapital. Så om inga spelare säljs för stora belopp kan vi nog inte förvänta oss någon färdig stjärna.

Däremot är det ju en mängd kontrakt som går ut och jag tycker nog inte man skall förlänga med Kilen, Holgersson och Walker. Där finns mycket pengar om man hittar någon/några bossmanspelare, läste att Gefle har ÅTTA stycken, vet dock inte vilka.

Men något måste vara under planering eftersom Jan Karlsson igår sa att 2010 skall ÖSK blanda sig i toppstriden.
Öreskå - 66
2009-08-28 11:16
Ämne: Ämne: Nästa å....
Jag tror att med sin spelförståelse skulle Abbe vara alldeles förträfflig på den positionen. När han spelar på kanten håller han ju i inte där hela tiden . Utan är en sådan spelare som flyttar runt sig och in i plan hela tiden. Jag tror att han skulle ge mittfältet en välbehövlig injektion i possitionsbytande.
Örebro oroT
2009-08-28 10:53
Ämne: Nästa års mittfält ä....
Skulle Abbe passa i en 3-manna mitt? Jag ser han mer som en ytter och inte som ett centralt offensivt vapen.

Men jag har kanske fel =)
Öreskå - 66
2009-08-28 10:47
Nästa års mittfält är klart en intressant fråga. Kihlens kontrakt går väl ut i höst(?). Så nästa säsong går vi väl tillbaka med Nordback som den defensive, med PJ som avbytare. Bedoya tycker jag inte känns riktigt färdig för en ordenarie plats än. Så vem då? Jag hoppas att ÖSK tar och slår en signal till Agbar Barsom. Fredrikstads kapten skulle passa perfekt jämter Nordin/Bedoya. Hans driv, på sig själv och andra skulle fixa mycket av förlusten av Kihlen. Hans passningar, frisparkar, hörnor och förmåga att hålla i bollen. Skulle ge vår offensiv nya möjligheter.
Wivallius
2009-08-28 10:38
Några som skall se Degen slakta gulingarna på Trängen i morgon?
AIK Saywee
2009-08-28 10:38
Apropå domare ...
Domaren i söndags (IFE-ÖSK) gjorde kanske inga matchavgörande fel, men att ÖSK fick fyra gula kort och Elfsborg bara ett gult kort, var förvånande (kommer jag ihåg rätt antal?). Jag tycker inte att detta speglade verkligheten i så fall i en relativt "välspelad" men "publikfattig" allsvensk match.
Örebro ÖSKare i exil
2009-08-28 10:28
Mattias Florén fick mig att tänka på Riddez. Jag tycker de båda har en pondus och säkerhet i sitt spel som jag kan sakna hos Sammy. Nu är ju Riddez knappast någon ungtupp men vilken ungspelare skulle kunna ge Sammy en match på vänsterbacken? Per Johansson ses som mittfältare. Pirre Bengtsson på väg till danmark. Vad finns det för unga alternativ som vi skulle kunna locka?
Wivallius
2009-08-28 10:21
//ÖSKare i exil

Tack för rapport, roligt att läsa. Ändå måste jag tycka att det var roligt att Elfsborg vann. Alla små framgångar för allsvenska lag i cuperna är bra för svensk fotboll.

Själv var jag och såg Djurgården-Juventus på ett fullsatt Råsunda för en fyra-fem år sedan (innan Zlatans tid). Djurgården började med att göra 1-0 men sedan spelade Juventus verkligen fotboll och matchen slutade väl 1-4 om jag inte minns fel. Då spelade Juventus verkligen bra, vilket var kul för oss som betalat stora pengar i entré. Bl a var Trezeguet magnifik.
Wivallius
2009-08-28 10:15
När det gäller mittfältet (se mitt tidigare inlägg), så är det hög tid att spela in Erik Nilsson också. Han borde vara bra nog att åtminstone sitta på bänken och komma in 20 minuter per match. Kihlen först och snart Nobbe sjunger på sista versen och jag ser betydligt större potential hos Erik än hos Per, åtminstone i det kreativa spelet. Per blir nog den som axlar Nobbes mantel vad det lider.
Örebro ÖSKare i exil
2009-08-28 10:11
Jag var och såg Elfsborg - Lazio igår vilket var lite småkul.

1. Det var en dag på jobbet för Lazio och inte mer. Det var bara deras defensiva mittfältare och ett par backar som kan har rört sig nog för att svettats. Jag hade gärna sett Lazio spela fotboll men inte ens deras b-lags spelare var intresserade av att visa upp sig. Elfsborg var inte nära.

2. Det syntes stor skillnad i kvalitet på elfsborgsspelarna mot ett sånt här motstånd även om det gick på halvfart. Anders Svensson är i en klass för sig och Mattias Florén är en fantastisk back. Glidtacklingar a la Riddez, säker med bollen, löpstark. Allsvenskans mest kompletta ytterback som aldrig missar en match.

3. Dommaren var horribel. konstiga gula kort. Tappade matchen från start.

4. Elfsborgsklacken var koordinerad och uthållig. Deras klart bästa match i år (som jag sett).
Örebro apskallen
2009-08-28 10:08
Om man felläser Victoria Svenssons uttalande "-Dom är ganska lika Ryssland lite småfula [...]" så blir det roligt.

Avd. Victoria Svensson är ju själv en kalaspingla :)
Örebro Mittåt
2009-08-28 09:52
Wivallius// Det är nog snarast en samrådsfråga. Det finns många olika intressenter.

Vad jag förstått så har det varit många saker som fungerat mindre bra med U21-allsvenskan. Matcherna har till exempel varit väldigt svåra att planera tidsmässigt och kvaliteten på motståndet varierat, för att uttrycka sig milt.

ÖSK har dessutom, vilket kanske låter något förvånande, haft problem att fylla laget med spelare. Reglerna för U21-spelet tillåter ju inte så många överåriga spelare. Man har då tvingats gå till talanglaget för att få fullt lag, vilket slitit för hårt på dessa spelare som ju har en egen serie att tänka på. Inte alls någon bra lösning.

Den uppfattning jag fått är att man inte heller nästa år kommer att spela i U21-allsvenskan, utan att man istället kommer att jobba mera aktivt med utlåningsverksamheten. På det sätt som man i år placerat Erik Nilsson och Oskar Johansson i Karlslund.

Enligt vad jag hört - men inte sett i skrift - är att reglerna för denna typ av utlåning dessutom kommer att bli "generösare" nästa år, vilket kommer att öka möjligheterna att få de yngre spelarna som är under utveckling placerade på ett vettigt sätt.

Helt klart är att det är bättre för de yngre talangerna att spela i div 1 eller i Superettan än i den Kalle Anka serie som av någon anledning kallas U21-Allsvenskan.
Wivallius
2009-08-28 09:50
ÖSK har nu 30 poäng på 20 matcher. Med samma utdelning resten av säsongen skulle vi komma upp i 45 i år. Ifjol räckte 42 poäng till sjundeplatsen och 45 till 5e. Det gör det inte i år. Vi får ha tur om 45 poäng räcker till 6e. Mycket troligt tips i år är 6-8e plats. Att bli 6a eller 7a är ingen katastrof på något sätt men ändå en besvikelse med tanke på hur truppen ser ut och att vi fått ett år på oss med det nya spelsystemet. Ändå verkar vi trampa vatten. Om det nu blir 6e-7e plats (eller ännu värre) måste det till någon radikal förändring till nästa år, så att vi kan ta steget från mitten upp till steget strax under toppen (3a t ex). Frågan är bara vad!

Min egen medicin på detta är att vi måste ha en kreativ mittfältare till nu när Ale förvandlats till hjälpgumma. Nordin får dra ett lass som uppenbarligen är för tungt för honom. Han behöver någon att dela den bördan med.
Wivallius
2009-08-28 09:36
Nu när talangerna flyr ÖSK (senast Frempong, Zé, Sessay) måste man börja fundera på vad som är fel. En del tycker att problemet är att Sixten har sina givna favoriter i laget. Så länge ett lag vinner är det inte problemet i mina ögon. Nu har inte ÖSK vunnit allt i år men heller inte förlorat särskilt mycket, det senare mest mot lag i bra form (Elfsborg * 2 och Häcken, t ex). Hursomhelst tycker jag själv att huvudproblemet är bristen på matchning av "B-laget". Det måste vara fullkomligt själsdödande att sitta på bänken och bara får spela ca. 5 cupmatcher per år, varav fler än hälften är i distriktscupen.

Nej, ÖSK MÅSTE ingå i en vettig serie för reservlag, annars kommer vi snart bara ha 11-14 spelare kvar. Jag förstår att man var missnöjd med fjolårets upplägg men med facit i hand måste man nog inse att årets upplägg är etter värre.

Vem beslutar om detta till nästa år? Är det en styrelsefråga, sportchefsfråga eller tränarfråga? Mittåt, vet du?
Örebro Johan Böld
2009-08-28 09:28
Chipset // Tack för länken. Positiva signaler iaf och det låter väldigt skönt.
Örebro Chipset
2009-08-28 09:07
För er som inte har NA:s pappersbilaga så finns det en artikel om Yunus utlagd.
Wivallius
2009-08-28 08:53
worldfarm//

Sorry, inte den här matchen. Mot IFK ICA, kanske.
Örebro worldfarm
2009-08-28 00:53
Jag vill se lite skribent-legender från det här forumet på Satin innan matchen på måndag. Får jag det månne?
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-27 23:00
# brorzan//

Jo, jag funderade på samma sak, men tänkte att han främst måste mena lagen med hyggligt mycket folk på matcherna och det har ju vi.

Men man undrar ju hur det är i Malmö, Helsingborg och Göteborg.
Örebro # brorzan
2009-08-27 22:02
ÖSK-Karl //

Jo, men jag undrar egentligen hur mycket som var smicker med. Klart att vi har en mer familjär stämning på läktarna än t.ex. Sthlms-lagen, men hur hårdkokt kan det vara på läktaren i Borås, Gävle eller Trelleborg egentligen? :o)
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-27 21:17
# brorzan//

Tackar, skall försöka inhandla den till helgen!

Ja, det är knepigt att inte de andra klubbarna hakar på, otroligt att Tommy Deogan blev imponerad av att vi har barn o barnbarn i knät och med oss på matcherna, det tog jag för givet att alla kunde göra (förutom 08-lagen)? Det har gått för långt när de inte kan ha med sig familjen på matcherna.
Örebro Chipset
2009-08-27 21:02
Ämne: Chipset//Det går nog....
Gurra2001// Jojo, det klart. Men jag resonerar från höften. Det var ingen fotbollsmässigt vetenskaplig analys. Även om Elfsborg gjorde två baljor så stod vi upp bättre, särskilt sista 40. Det syntes att Lazio var chockat och utspelat. Nästan förnedrat. Det röda kortet hängde i luften långt innan tacklingen som gav den.
Örebro # brorzan
2009-08-27 20:54
ÖSK-Karl //

Tommy Deogan - Blodsbröder. Mycket intressant jobb de har inlett där!
Örebro Gurra2001
2009-08-27 20:50
Chipset//Det går nog inte att resonera så. Spelet och reultatet måste sättas i en kontext. Skulle du fråga Lazio innan matchen om det skulle ta resultatet 1-0 till EIF skulle de ta det 10 ggr av 10. Vi skulle aldrig göra det. De spelar således på helt och hållet andra premisser än ÖSK. Vidare är italienska lags styrka att spela på resultat så sådana sltsatser skulle jag inte dra.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-27 20:48
# brorzan//

Som du säkert vet så är jag ingen större anhängare av Sjögren och under dessa träffar ger han till skillnad mot Jan Karlsson inget proffisionellt intryck. Tycker inte han brinner tillräckligt för arbetet, den känslan får jag även av honom i andra sammanhang.

Vad var namnet på boken, jag skulle gärna vilja läsa den?
Örebro Chipset
2009-08-27 20:46
Vi höll ju upp spelet bättre än Lazio som är ett rätt bra lag.
Örebro Gurra2001
2009-08-27 20:40
Chipset/Hur menar du?
Örebro Chipset
2009-08-27 20:38
1-2 borta mot Elfsborg var inte så dåligt om mna säger så.
Örebro Gurra2001
2009-08-27 20:33
När ÖSK kom på besök hade EIF ca 6000 i publik. Idag mot Lazio ca 12000. Dubbelt så många alltså. Egentligen skulle detta tal vara ännu högre om man tar biljettpriserna i beaktning. Lägstapris för ÖSK matchen var 130 kr, motsvarande för Lazio matchen var 250 kr. Således är dagens 12000 i underkant.
Örebro # brorzan
2009-08-27 20:27
ÖSK-Karl //

Trevligt att även du var där. Jag blev imponerad över hur välplanerat och välregisserat hela mötet kändes. De höll tiden på minuten trots att John och Roni var lite sena från träningen.

Jag tycker att Lennart kunde gått lite mer på djupet dock, det kändes som att han försökte få lite att låta ganska mycket.
Annons: