/fotboll/osk/forum/5680.aspx/fotboll/osk/forum/5680.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-10 21:51
rirobban//

Dom är kanske veganer?
Örebro rirobban
2009-09-10 21:31
Ämne: Nu var vi där igen o....Ja men i "storstaden" stockholm så kanske de inte äter mat. I alla fall så har de nog inte så stor iq att förstå att maten odlas från början. De kanske tror att det görs i stora fabriker i utkanten av stan:):)

EDIT: Det finns vettiga 08:or också... men tyvärr för få.
Örebro Pras Y
2009-09-10 21:21
Hur ofta spelar Sverige bra?

Grejen är att Sverige spelar "bra" var 5:e match typ. Det är jävligt kul med slutspel, Lagerbäck tar oss till dem, men mer än så är det ej. Så fort vi missar slutspel ska han bort vilket jag tror vi gör i detta kval.

Örebro ÖSK-Karl
2009-09-10 21:17
Nu var vi där igen och på köpet från en låtsas 08. Vad är det för fel på bönder och varför används det som skällsord?

Det har jag frågat mig i många många år trots att jag inte känner någon bonde eller vad jag vet inte har någon i släkten, utan bönder ingen mat på bordet, enligt mig borde det vara ett hedersnamn istället för skällsord?
Örebro rirobban
2009-09-10 20:50
Ämne: Dax att börja spring....
"bönder"...

hehe lite kul att det ordet kommer från en som hejar på Rögle i hockey. Hur stort är Ängelholm, jo ca 22 500 invånare.

Ne nu ser vi till att krossa storstadsmesarna från södermalm. 2007 och 2008 borde ÖSK fått med sig 3 poäng därifrån. I år ska man få med sig 3 poäng!!!

Kämpa svartvitt!!!
AIK Saywee
2009-09-10 20:49
"Bönderna" har sprungit sedan första träningen efter nyår, och springer rätt skapligt fortfarande även under matcherna, och gör ett och annat mål dessutom, som kan ge förnyat kontrakt.

Kaxigt inlägg av en inspektör från bottenträsket av årets AS ;-)
AIK Saywee
2009-09-10 20:44
Ämne: Dax att börja spring....
Vilket lustigt inlägg ...
Hammarby Inspektör Smack
2009-09-10 20:39
Dax att börja springa bönder! Bajen-Kronblom 5-0
AIK Saywee
2009-09-10 20:32
En annan grej som jag eftersökt ett tag, är var man kan hitta bra ÖSK-dekaler (Klistermärken) ... sådana att klistra "hit och dit" och ""här och där" och "varsomhelst"?

När jag letar sådana vid tänkbara försäljningsställen, verkar de vara borta ur sortimentet, VAR finns dom?

... och apropå klistring, så försvinner klistrandet av kontrollmärket på den skitiga registreringskylten på bilen till årsskiftet. Polisen och kontrollmyndigheterna har ändå koll på detta gamla föråldrade fenomen med skattekoll, med klistranden av märken, detta leder till besparingar på 70 miljoner kronor, coolt.

Jag funderar på att placera ett snyggt ÖSK-märke där, första januari 2010!
AIK Saywee
2009-09-10 20:15
Nu slutar Saywee tjöta om landslaget på Svartvitts fina forum, men så småningom, tar vi dansken ... om en månad, den tionde dagen i sista kvartalet!

... och måste tippa, kan inte ändra det jag haft i huvudet en längre tid, ursäkta Bajen men ni brukar bjuda på ett öppet *******
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 20:05
Gamle ÖSK bekantingen Arne Skotte tar över som coach i KIF. Tränar paret Björn Cervin och Tomas Ivhall stannar dock. KIF gör alltså en "Gaisare"
AIK Saywee
2009-09-10 17:47
Gurra2001 och rirobban//
Jag brukar ofta tjafsa mot edra inlägg, men, trots att jag inte är förtjust av eller i, Lars Lagerbäck som person (och "medialt"), har hans landslagsuttagningar och eventuellt coachande lett till att de blågula presterat så att vi nått samtliga mästerskap, hittills under 2000-talet ...

... och därför förstår jag edra inlägg och kan till många delar hålla med.

Våra två blågula septembermöten borta skulle ge 6 poäng och det gjorde de, en match var bra spel och en annan var uselt spel, jag är glad att det var uselt mot Malta, för det räckte till 3 poäng och att det inte var tvärtom, uselt mot Ungern, för då hade hoppet varit borta ;-)

Vinner vi mot Danmark vilket jag förutsätter, så blir det ju en spännande avslutning iallafall!

Det är svårt detta med att kräva förnyelse och många eller snabba ändringar, kontra kontinuitet och trygg lagbyggnad. Skitsvårt!
Örebro Vegurra
2009-09-10 16:28
Gurra2001// Paul Ronge är journalist som numera driver egen verksamhet som mediakonsult. Han anlitas bl.a. av företagsledare och politiker som får lära sig att klara av besvärliga journalister.
Örebro Chipset
2009-09-10 15:53
Jag kan hålla med om att Sverige inte alltid spelar den bästa fotbollen. Men resultatmässigt har väl Lagerbäck övertygat alla. Sverige har ett lag som kapacitetmässigt ligger på gränsen till VM och EM-slutspel. Ändå lyckas han gång på gång kvala in oss och ibland även ta oss till slutspel.
Örebro Gurra2001
2009-09-10 15:41
Kurt von Traatt//Mattias Ronge är son till Paul Ronge. Du kanske inte känner till Paul Ronge men det var någon här på forumet som visste mer om honom, Mittåt?
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 15:24
Gurra2001// Han måste inte alls säga så. Han förvirrar bara sina spelare.

Saxat:

"Lagerbäck riskerar att bli sedd som en Bagdad Bob, säger PR-konsulten Mattias Ronge."

Vidare:

"Paradoxalt nog gör han spelarna en otjänst genom att vara så optimistiskt kring något som alla kunde se var ett fiasko, fortsätter han."

Istället skulle ha stake nog att säga till laget att detta var inte en bra insats.

"Jag tror att spelarna skulle förstå det, för de är vana vid internationella tränare som inte är rädda för att säga vad de tycker."

Men det säger väl något om PR-konsultens IQ också då eller?

jaja - två matcher kvar innan flaskan korkas upp!!
Örebro Gurra2001
2009-09-10 15:20
Kurt von Traatt//Du visar bara på din intelligens genom ditt inlägg, du visar dock inte på om Lagerbäck "idiotförklarar" någon. Sixten sa att han spelade med bästa laget för att han var tvungen. Som tränare måste man säga si och så. Om då inte fattat det än så säger det något om din intelligens och inte något om Lagerbäck.
Örebro rirobban
2009-09-10 15:15
Nästa år har Lagerbäck suttit som förbundskapten i 10 år (12 om man räknar med när han var assisterande 98-00). Enligt någon på wikipedia (se länktips) så sitter han kvar till 2010. Men jag tror att Lagrell gärna förlänger hans kontrakt. Det stora felet i fotbollsförbundet är inte Lagerbäck utan Lagrell (men det vet vi väl sen tidigare?). Lagrell bör avgå snarast...
Örebro Gurra2001
2009-09-10 15:12
Att den förbundskapten som har varit mest framgångsrik också är den som får mest skit visar bara att människor inte ser till fakta och resultat.

Kan man inte se till resultaten i fotboll som är en resultats sport visar bara att många tänker med känslor, de gillar inte Lagerbäck. Tänker man istället med hjärnan så förstår man att det är människors vilsenhet/känslor som styr dem, inte resultaten som Lagerbäck har levererat.

Samma dumhet gjorde att Maradona fick bli förbundskapten trots att han haft så mycket problem och supersvaga meriter.
Örebro rirobban
2009-09-10 15:06
Ämne: En annan verklig bes....
Tycker inte att han idiotförklrar någon för han säger så. Är ganska säker att även Lagerbäck tycker gårdagens insats var under all kritik. Men som många säger så skyddar han spelarna genom att inte säga att de var klappruttna. Det är så många andra som redan säger det (media, supportrar osv).

Man kan tycka eller säga vad man vill om Lagerbäck. Men han är en av få förbundskaptener (om inte den ende) som tagit sin nation till samtliga mästerskap. I dessa slutspel så har inte marginalerna varit med Sverige direkt (utslagen i gg mot Senegal i VM 2002, straffar mot Holland i EM 2004, fick möta värdnationen Tyskland i åttondelen av VM 2006). Förra året var väl enda gången man misslyckades totalt då man inte ens tog sig vidare från gruppen då Ryssland blev ett för tufft motstånd.

Bristen på bra ersättare är anledningen till att jag inte tror att förbundet kommer att ersätta Lagerbäck förrän han själv avgår. Själv ser jag gärna Stefan Rehn och Jonas Olsson ta över förbundskaptensjobben. Detta eftersom de gärna släpper fram yngre spelare och lyckas få in dem på ett bra sätt. Men samtidigt så verkar de flesta som klagar på Lagerbäck vilja se offensiv fotboll, IFK Göteborg är ju inte känt för att spela speciellt offensivt och bra som de flesta verkar vilja att landslaget ska göra. Men jag tror ändå att Rehn vore ett bra alternativ. Det andra är Hasse Backe.
Örebro Sekt. E
2009-09-10 14:53
Vet inte hur långt kontrakt han sitter på. Men jag vet att jag personligen har svårt att hoppas att vi inte går till vm bara för att jag inte gillar tränaren. Stundtals spelar Sverige fin fotboll. Även om jag håller med om oförmågan att prestera i slutspel.
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 14:45
Sekt. E// Jo absolut, men går Sverige till VM så komemr han garanterat att fullfölja det. Att han då skulle avgå finns inte på kartan (såvida inte kontraktet är till före VM. Men det är väl tom VM?)

Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 14:43
En annan verklig besynnerlig sak med Lagerbäck är att han (vilket hänt flera andra ggr genom åren) idiotförklarar alla som sett en kass insats som tex i går mot Malta:

"Jag är väldigt nöjd med spelarna", och "Jag tycker inte de gör en svag match".

Alltså förstår ingen härinne skillnaden mellan en väl genomförd insats och en klapprutten dito.

Örebro Sekt. E
2009-09-10 14:40
Kurt von Ttraatt// Så det vore inte bättre att vi tog oss till VM och att Lagerbäck lämnar över stafettpinnen till någon som har större förmåga i slutspelscoaching?
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 14:32
Ja, jag hoppas verkligen Sverige missar! Då blir det en single malt samma dag SFF säger att Lagerbäck är historia. Vi är ett gäng grabbar som ska ha fest då!

Enda skräcken är att Roland Andersson tar över :(

Så vi är många som kommer hålla tummarna för Danmark när Sverige spelar där! Vi har skaffat Danska flaggor och ska skrika på O'Learys! Högt pris för att bli av med Lagerbäck men ser den långsiktiga vinsten.

Örebro Pras Y
2009-09-10 14:14
Portugal vinner förmodligen sina återstående matcher mot Ungern och Malta(målfest?)
Om Sverige då kryssar mot Danmark borta och vinner mot Albanien hemma har och danskarna fixar sitt.
Då hamnar vi på samma poäng som Portugal och de ska möta Malta hemma. Jobbigt ifall man inte får kvala för att Sverige var så genomusla och paralyserade mot Malta borta.
Örebro Henke(Old Boys)
2009-09-10 11:23
Ämne: äre värt att åka på ....
klart det är värt,du kommer få många nya polare på bussen.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-10 11:18
Ämne: Ämne: Låt säg....
Västbanken// Helt riktigt. Villkor/kriterie f blir bara intressant i det fall fler lag än två hamnar lika. Det är nu inte möjligt (tror jag) att tre eller fler lag kan hamna lika "ner till villkor e" så att säga. Säg att Danmark förlorar sista matchen och att mina antaganden i övrigt stämmer så hamnar tre lag på 19 poäng, men då "faller" man på "tidigare" villkor än f.. (t ex att Danmark har bättre målskillnad/gjort fler mål. Hur som helst vinner de "den lilla interna tabellen" mellan de tre lagen eftersom de har en seger o en oavgjord mot Portugal).

Jag hämtade villkoren från Svensk fotboll och där nämndes inget om Fair Play-poäng i sammanhanget..
Örebro Västbanken
2009-09-10 11:03
Ämne: Låt säga att resulta....Blå Bergen Blues//
Som ordningsfascist måste jag påpeka att villkoret f) blir meningslöst; om målskillnaden är lika enligt e) så är antalet gjorda mål också lika...Det du skulle ha skrivit under f) är antalet gjorda mål på bortaplan i inbördes möten.

Mellan f och g finns dessutom Fifas fair play-ranking, åtminstone vid åtskillnaden mellan tvåorna för att utse 8 playofflag av de 9 tvåorna, allt enligt gårdagens Pravda (Sportbladet). Och det är väl jäkligt svårt att ligga på exakt samma fair play-koefficient som ett annat landslag/en annan federation.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-10 10:45
Låt säga att resultaten blir enligt följande:
Danmark-Sverige 1-1
Portugal-Ungern 1-0
Sverige-Albanien 4-1
Portugal-Malta 3-0
Danmark-Ungern, minst 1 poäng till Danmark

Då vinner Danmark på poäng och Sverige och Portugal hamnar exakt lika, 14-5 i målskillnad och 19 poäng.
Då blir det Fifa-lottdragning om andraplatsen.

Förvisso är Ungern fortfarande teoretiskt med i leken (om såväl första- som andraplatsen), men de har ju svårast möjligt avslutningsprogram..
Annons: