/fotboll/osk/forum/5660.aspx/fotboll/osk/forum/5660.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro rirobban
2009-09-18 00:22
Värst vad alla började använda ordet "arenakåt" nu för att jag skrev det:) Men kul att många är det. För då kan man diskutera behrns framtid osv...

I mitt länktips så kan man hitta arenor som planeras, arenor som byggs och färdiga arenor. Det är inte bara fotbollsarenor utan även basket, ishockey, friidrotts-arenor med flera...
Örebro KCMarten
2009-09-18 00:13
Jag tillhör också de som är arenakåta. Det glömde jag säga.

Det kanske märks ;-)
Örebro KCMarten
2009-09-18 00:12
Jag har sagt det förr men upprepar det gärna igen..

Det är för de stora matcherna man bygger arenor...

Visst är det trist med kanske 5 000 åskådare när Trelleborg är på besök, men tänk på ett fullsatt Berhn Arena med 25 000 åskådare om t.ex Bayern München är på Champions league besök..

En arena med ihopbyggda hörna (det skall vara läktare, inte klossar) får bättre stämning. Det är ett faktum man tagit till sig i t,ex premier league där man bygggt ihop hörnen på nästan varje arena.

Dessutom driver en större arena publiksnittet.

Elfsborg hade mellan 6-7000 åskådare i snitt på gamla Ryavallen. Sedan de fått nya Borås Arena ligger de mellan 10-12 000 åskådare i snitt. Omsättningen har ökat, ekonomin har blivit starkare, spelarna bättre och nu slåss de om medaljer istället för nedflyttning.

Självklart skall ÖSK ha en arena som är anpassad för toppen. inte botten.
Örebro Genalguacíl
2009-09-18 00:02
Även jag är så kallad "arenakåt"...

Länken har varit mitt verktyg för arenor på nätet i åratal.
Örebro Walter Gigena
2009-09-17 23:12
Ämne: har bara en sak att ....
Har också några saker att tillägga. Malmö har nästan dubbelt så högt snitt som oss (15000+). Vilket ger dem högre beläggning. Kan även tillägga att det är sjukt bättre drag där än på Behrn arena, tyvärr. Men instämmer helt att det blir mer intimt och bättre stämning på en liten men fullsatt arena där hela publiken sluter upp. Är dock en bra bit kvar för oss, men vi är på rätt väg.
Örebro rirobban
2009-09-17 22:53
Ämne: rirobban, ok där är ....
Saywee/
Om jag hade haft koppling till dem så hade Behrn arena haft fyra läktare med taket på samma nivå. Även om läktarna är fristående och har olika arkitekturer, så hade jag försökt få fram en nivå på taken som är samma.

Det behöver absolut inte vara en "sluten" arena. Men det skulle bli betydlig mycket snyggare med lika höga läktare. Alternativet som också varit snygg är att norra och södra har samma taknivå och västra och östra haft samma taknivå (läktarhöjd).

Nu kommer inte något av alternativen att vara genomförbara. Mitt sista alternativ är därmed att man fortsätter bygga östra på den södra sidan. En lika hög och bred läktare och nästan dubbelt så lång (långsida), borde göra att man skulle kunna få in ca 4 500 sittplatser där med en "östra" på södra sidan.

Hade absolut velat vara med och forma Behrn arena:) Så hade gärna haft en koppling till kommunens planering.

Vet bara att man vill få bort pelarna och bygga loger på södra läktaren. Exakt vad man kommer att göra med läktaren kanske man väntar med att besluta då man vill se publikutvecklingen 2014 när de avvecklat ståplats till endast 20% av arenans kapacitet.

Jag hoppas nästan att de väntar till dess och gör något riktigt av södra. Inte att de "bara" bygger på lite och målar om. Jag vill se en helt ny läktare på den sidan och gärna med anslutning till östra läktaren.
AIK Saywee
2009-09-17 22:42
rirobban, ok där är vi två som är "arenakåta"

Trodde att du hade en koppling till kommunens planering, men vad fel jag tänkte, vet inte varför men, men ...

Rasta Fari musiken gungar tungt på campen ....
Örebro rirobban
2009-09-17 22:31
Ämne: Ämne: Visst v....
Saywee//
Nejdå jag får ingen insiderinformation. Jag är dock väldigt "arenakåt" eller hur man ska uttrycka det. Är ofta som jag sitter flera timmar på internet bara för att kolla på olika arenor och läktare.

Gillar att spekulera och få upp ämnet i samtal. Är ofta inne och läser på Halmstads forum då de ofta snackar om Örjans Vall och en eventuell ny arena.

I länktipset så finns Skagerak Arena. Det är en arena som jag tycker att Behrn arena (formmässigt) liknar till en viss del. Bygg södra som östra (lika hög, lika bred, samma färger osv) så tror jag att Behrn arena blir komplett...

AIK Saywee
2009-09-17 22:20
Ämne: Visst vill man ha fu....
rirobban, jag tror (vet ej) men som skrivet, tror jag att du har mycket bra koll på arenabygget (inside - vad jag förstått av dina inlägg).

BA kan bli en mycket häftig arena, vilket den egentligen redan är, eller håller på att bli ...

FORZA BA, BEHRN ARENA !!!!!

Tack alla "Behrn´s", som brydde sig, när det var som svettigast!
Örebro rirobban
2009-09-17 21:57
Visst vill man ha fullsatta arenor, därför tyckte jag att 13 000 är en lagom stor arena i Örebro. Men så har ju förbundet krånglat till allt. Om vi ska kunna fortsätta ha ca 4000 ståplatser så måste vi komma upp till en kapacitet på 17 000-18 000 typ. Och utan dessa ståplatser så är jag säker på att publiksnittet kommer att sänkas. Alla har inte råd att betala för sittplats, knappt en del som har det för ståplats.

Därmed måste något speciellt ske här. Alltså är mitt förslag att man gör om borta stå (östra läktaren) till enbart en sittplatsläktare. Bortafansen får helt enkelt köpa en sittplats för att komma in.

Därefter höjer man taket på södra och bygger på ca 1500 platser till på läktaren. Då kommer vi kunna ha kvar västra och husera på:) Men jag vet absolut inte hur ÖSK tänker i denna fråga. Hoppas verkligen att de låter hemmasuppotrarna få ha tillgång till ungefär 3000 ståplatser...
AIK Saywee
2009-09-17 21:50
Ursäkta jag har inte rökt på , (eller spliffat) ...

"A boom draw of herb deh by mi bed side"

Har inte mycket med ÖSk att göra men "vart" har "MAD FOR IT" tagit vägen ...?
AIK Saywee
2009-09-17 21:43
Ämne: har bara en sak att ....
Babykladde, håller med dig, fullsatta arenor är häftigt.

Lilla ullevi, som exempel, blev nog ett fiasko, sällan fullsatt, 4-5 tusen på den arenan, där det finns kapacitet för nästan 19.000, löjligt! och Stora ullevi med kapacitet för 50.000, med löparbanor och kikare, blir bara ännu löjligare.

Ja, ja dessa Diöttebörjare, de är för roliga och har en hurtig dialekt!
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-17 21:30
Gefle börjar få riktiga problem. Wandersson gjorde hattrick.

Jag trodde ju Gefle i botten på serien och insåg hur Per Olsson gång på gång överraskar mig. Men nu när Gefle har skador lyser den tunna truppen igenom rejält. Laget har i praktiken inget mittfält alls.
Örebro Ösk_#09
2009-09-17 21:08
Håller med!
Och klossarna behöver man inte... om vi bygger om södra eller bygger en nya läktare där, precis som södra.
Örebro BabyKladde
2009-09-17 20:52
har bara en sak att säga om eran diskussion om publikkapcaiteten.. ser hellre att Behrn Arena i dagens utformning är fullsatt än att vi ska ha en arena som Malmös nya som tar 25.000 men ändå snittar dom bara lite mer än oss.. intrycket är större om arenan är fullsatt, och en stad av Örebro's storlek behöver egentligen ingen större arena i dagsläget, max 20.000 om kanske 10 år.

För övrigt så är jag tveksam till klossar i hörnen, arenan är fräsch som den är idag och sedan Östra blev färdig med taket kan vi i klacken konstatera att ljudnivån från ramsorna är bättre än med träläktare.. OM FLER SJUNGER I KLACKEN SÅ BEHÖVS INGA KLOSSAR för stämningens skull ;D dessutom får Behrn Arena gärna vara lite "unik" i dagens moderna byggnadskonst.
AIK Saywee
2009-09-17 20:36
Ämne: Annars så är det väl....BBB, ligger väldigt mycket i ditt inlägg. av "eftertanke" hur ser det ut, jag menar utvecklingen, publikt och det som hör samman med publkutvecklingen ... ?

Ståplats/sittplats ... och fördelningen, vad vill man åstadkomma?

"Bygget" av vår hemmaborg, BA, verkar inte alltid vara så välplanerad som man skulle ha önskat, men, men, politiker och tjänstmän fixar kanske detta. Arenan ser trots alla ombyggen i olika tider mycket bra ut, men kan bli bättre!

Bygg om södra lite grann, inte stommen, men förbättra lite så har vi en av norra europas mysigaste arena, eller?

FORZA BEHRN ARENA!!!!
Örebro Ösk_#09
2009-09-17 20:14
Ämne: Ösk_#09// Tycker du ....och sa inte att jag tyckte det var "Snyggt" utan tänkte bara att det blir skönnare atmosfär på arenan...
Inte för det är någon skön atmosfär på arenan nu.. men finns alltid något att förbättra.
Örebro Ösk_#09
2009-09-17 20:08
Ämne: Ösk_#09// Tycker du ....får står hur du tänker...och jag håller med om att det inte är så snyggt.
Men det jag menar är att behrn ska bli mer ihop byggt.
Blir skönnare att atmosfär:)

Och visst tänkte också på det med att de bygger om södra så de går ihop som det gör nu på norra.
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 20:07
ösk_#09/

Vissa gillar "grytan", andra gör det inte. Jag gillar den inte.
Örebro Chipset
2009-09-17 20:02
Ösk_#09// Tycker du verkigen att det är snyggt med fyra klossar i hörnen? Borås arena är i mitt tycke formmässigt totalt intetsägande. Kortsideläktarna är riktigt fula.

Då är Behrn arena mycket snyggare. Om de i framtiden dessutom bygger om södra på BA så hörnen går ut som på norra så jag nöjd.

Edit: Menade norra
Örebro abdel seidou
2009-09-17 19:46
För er som gillade Alvåge i Ekballe vs. Lundh rekommenderar jag varmt "extramaterialet" som ligger uppe på fotbollskanalen.se

Checka länktipset lännz and glennz!
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-17 19:37
Genalguacíl // fast risken finns ju att många av bortafansen som vill sitta vill sitta på den läktaren där de stående fansen är. Så östra kan ju komma att bli ett "bortanäste", åtminstone när större lag med många supporters är på besök.
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-17 19:34
Ösk_#09// Dom har medvetet valt att inte bygga ihop hörnen för att skapa en "öppen arkitektur".
Örebro Ösk_#09
2009-09-17 19:18
Ämne: appropå Borås arena,....
Skulle vara kul om de byggde ihop hörnen på behrn arena också som de har gjort där!

För övrigt alvbåge borde kanske få fast jobb där på tv4 sport ;)
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 18:54
Det va lá skôj att Alvbåge var med i rutan. =)
IFK Göteborg Fräsen
2009-09-17 16:33
Tackar, nya läktaren ser kanonfin ut. Man saknar inte direkt den gamla träläktaren;)...
Länktips: ÄSÄ
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 16:16
ropesin/
naturligtvis, ville bara informera ifkaren att det är den nedre delen som är speciellt avsett för just dem så det inte misstolkas.
Örebro Ropesin
2009-09-17 16:06
Genalgucil// Precis som på alla andra arenor får väl även bortasupportrar köpa sittplats? Sittplatserna är främst för dem som vill sitta med andra ord, oavsett lagtillhörighet.
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 15:25
Fräsen/
Kolla länken.

Den nedre delen är till IFK, den övre (sittplatserna) är främst för ÖSKare.
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 15:22
Fräsen/

Östra läktaren är delad i två etager. Det nedre etaget är ståplats för bortasupportrar.

Den övre är sittplats främst till ÖSKare.

Läktaren är färdigställd publikt, men inte invändigt. Det kommer nog dröja ett tag.
Annons: