/fotboll/osk/forum/5651.aspx/fotboll/osk/forum/5651.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 12:29
Wivallius //Också hamnat i denna generalisering på "Sjögren-sidan" ofta tidigare fastän knappt sagt ett ord om Sjögren & styrelsen.

Det jag vet jag klagat på på "kanslinivå" är saktfärdigheten med att skriva nya kontrakt och att jag tycker de är för korta och att jag är kritisk till att man inte redan nu sätter sig ned med spelare man vill behålla vars kontrakt går ut om ett år.

Men jag brukar nog skriva "ÖSK" och inte Sjögren då jag inte riktigt vet vem som skall initiera vad osv. Jag antar att Sjögren måste ha mandat från styrelsen. Har han inte fått det är det väl styrelsen jag avser.

Wivallius
2009-12-02 12:07
För att undanröja alla tvivel kan jag direkt skriva ned vad jag tycker Sjögren resp Sixten gjort för fel. I övrigt klagar jag inte utan tycker deras insats är OK, så jag vill inte se fler generalisering om 'all världens ondska':

Sixten
1. Kihlen skall inte spela om han har en skadad fot och spelar uselt i ca 10 matcher i rad
2. Berra måste få chansen i st f Anttonen och Nobbe i backlinjen om Wiken eller Iron-Mike inte kan lira.
3. Bänken måste få mer speltid när det är möjligt så att bänkspelarna får självförtroende och medspelarna märker att de kan lita på dessa.
4. Det är ruttet att inte ställa upp med ordinarie elvan i en kvartsfinal i Svenska Cupen.

Sjögren:
1. Sannolikt värvades Berra och Basse precis innan Sixten kom. Om då denna nya tränare inte fixar franska så MÅSTE en professionell tolk anställas och ANVÄNDAS.
2. Om sportchefen inte kan driva igenom sin nya andretränare, och därmed tränaren smiskat sportchefen på fingrarna inom sportchefens eget ansvarsområde, så bör sportchefen avgå eftersom han blir en lam anka som vi inte behöver i vår organisation
3. Förläng med bra spelare i tid och propsa på långa kontrakt med unga riktigt bra spelare som Astvald, Bedoya etc (4 år)
4. Man måste lyckas sälja några spelare med god förtjänst och när klubben gått bra. Det finns gott om klubbar som klarar det i Sverige (MFF, KFF, HBK, Gefle, Blåvitt), så varför inte vår sportchef.

Har jag fel i dessa kritiska punkter? Specificera i så fall!
Wivallius
2009-12-02 11:56
BBB//

Du citerar "all världens ondska". Vem har uttryckt sig så? Du kan väl länka eftersom du hittat detta idag.
Wivallius
2009-12-02 11:55
Ang Bassombeng

Upprepad sen ankomst, dessutom med flera dagar, brukar rendera i uppsägning på arbetsplatser. Inte konstigt ÖSK vill sälja, nu när det är tredje gången. Frågan är om det blir några pengar tillbaks.

Om nu Basse behandlats fel, vilket jag inte alls håller för otroligt, gör ingenting det bättre genom att ta saken i egna händer och välja arbetstid. Han hade säkert fått tjänstledigt med löneavdrag om han lagt in om det.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-12-02 11:52
Ämne: Hmm, börjar inte häx....
apskallen och pemo// Håller med er fullständigt. I månad efter månad får vi här höra dessa mantran om Sjögren och Sixten som orsaken till "all världens ondska"..
Örebro Aspen
2009-12-02 11:43
apskallen och pemo//Kritik och synpunkter ger man för man önskar en förbättring.
Har man en ledande ställning får man vara beredd att ta all kritik som riktar sig mot ens ansvarsområde. Liksom att man får all positiv kritik om det går bra. Den interna arbetsfördelningen och arbetsprestationen är sällan externt känd.
Ett undantag är dåliga uttalanden direkt till pressen. Dom kan ju direkt tillskrivas den som gjort dom. Med dagens sensationsjournalistik kan det vara bar att tillämpa devisen "tala är silver - tiga är guld".
Men alla anställda i ÖSK måste tänka i första hand på klubben.
Örebro Sersant
2009-12-02 11:37
Ämne: Sjögren vill sälja B....
Det är väl mest fotbollskanalen som vinklar det så. Ser inte att Sjögren säger något konstigt, alla vet ju att han är dålig på att komma i tid.
Örebro pemo
2009-12-02 11:36
Ämne: Hmm, börjar inte häx....Håller med dig fullständigt. Man kan nästa tro att det är vi och inte Hammarby som har åkt ned till superettan. Det är ju fantastiskt att vissa har sådan krav på en klubb som ( före Sixten ) balanserade på kvallinjen varje säsong ( lite överdrivet kanske ) och nu helt plötsligt skall ta guld. Det som gladde mig mest med 2009 var att det inte med automatik blev förlust vid bortamatcherna. Sen kan jag väl tycka att målfabrikationen framförallt på hemmaplan kunde varit större.
Sen ett sista inlägg om "gnälliga" spelare. Det är aldrig ens fel att två träter.
Örebro Sersant
2009-12-02 11:34
Ämne: Hmm, börjar inte häx....
Håller med om varje ord.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 11:33
Aspen //Ja väldigt knepig reklam.
Örebro Aspen
2009-12-02 11:30
Sjögren vill sälja Bassombeng och marknadsför honom på ett minst sagt udda sätt.
"Kom och köp vårt problembarn"
Örebro apskallen
2009-12-02 11:27
Hmm, börjar inte häxjakten på Sjögren och Sixten gå lite väl långt nu?

* Andrahandsuppgifter om anställningskontrakt
* Rena spekulationer om hur organisationen fungerar.
* Godtyckliga påståenden om "finländska ledare"
* Upprepade åsikter som till slut blivit sanningar om att Sixten varken vill eller kan prata med spelarna. Har förtryckta laguttagningsblanketter osv.
* Bra värvningar tillskrivs Arvi Taaler
* Dåliga värvningar skylls på Lennart Sjögren
* Alla "vet" att Sjögren är en kass förhandlare som inte kan ta betalt och dessutom inte vill förlänga med de "bästa" spelarna.

Jag kan fortsätta i evighet... Det har framgått klart och tydligt att vissa ser Sjögren och Sixten som roten till allt ont och som måste bort från klubben omedelbart. Men alla påhopp, insinueringar, "fakta", smutskastning osv börjar bli lite osmakliga. Folk påstår att Mittåt drog för att någon var elak på forumet. Är det också ett "fakta"? Jag kan nämligen se en annan orsak: den klubben han (och vi andra) älskar smutskastas mer än någonsin härinne just nu.
Örebro pemo
2009-12-02 11:25
Jag är ÖSK-supporter men inte örebroare. Jag håller på ett allsvenskt lag som det bara är fyra mil till. Jag har åsikter om spelet och spelare utifrån det jag ser på Behrn. MEN, jag har inga personliga relationer till ledning och tränare utan lämnar åsikter om styrelse och sportchef till er som har bättre kontakt. Däremot vänder jag mig mot fördomar som "finsk ledarstil". Fan, försök att prata med Rolf Zetterlund om dina egna ( spelarens ) åsikter. Där fick du till svar: -Du skall inte tänka utan göra som jag säger. Visserligen är det några år sedan Rolf tränade, men han är i alla fall ingen finne. Sjögrens kunskap vet jag inget om, men han var i alla fall en hyfsad spelare, dock något skadebenägen har jag för mig. När det gäller hur klubben sköter kontakter osv med spelare så är de ju ett affärsdrivande företag numera och gör naturligtvis allt för att kamma hem stålarna. De spelare som gnäller utåt har säkert valt fel agent.
Den "missade" finska mittbacken kanske har sin bakgrund i att ÖSK tänker satsa på Berra i stället. Om han inte var intressant för franska ligan så är det väl bättre att försöka styra upp honom än att chansa på en ny "okänd" mittback. Sen har vi ja alltid Anttonen och Nordback.....tom KIM kan ju spela där bak.
Örebro Ösk-Power
2009-12-02 11:20
Ligger det någon sanning i detta?
Örebro Sekt. E
2009-12-02 10:56
ÖSK-Karl // Den situationen är ju givetvis unik. Han har varit ordförande tidigare och blir det igen. Eventuellt och kanske troligt i egenskap av tät. Han har redan blivit bortröstad en gång. Dif pyr av missnöje efter riktigt risiga prestationer och ser möjligheten till en quickfix. Kanske skulle kunna gå att jämföra med om hästsvansen ville pumpa in pengar hos oss mot ordförandeklubban.

Det jag menar är att pengar inte borde kunna köpa inflytande i vår förening. Däremot gärna i Spelarinvest med givna regler för vilket risktagande det är att skaffa potentiellt bra spelare som kan ge avkastning.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 10:48
Bastard on Parade// Som sagt. Om vi jämför HELA säsongen 2008 är det än mer till nackdel för prestationen 2009. Eftersom ÖSK hade en klapprutten trupp våren 2008 men ändå lyckas ta nästan lika många poäng som 2009.

Men du heller inte glömma den avservärt bättre/bredare truppen 2009. Man måste se lite ur det perspektivet också när man gör olika jämförelser och dess prestationer för att försöka analysera orsak-verkan. Berodde lyftet hösten 08 på en formtopp/träningen eller att det kom in förstärkningar? Eller både och?

Bortaspelet har blivit bättre förutom total genomklappningen spelmässigt i några matcher.
Kan den höjas ytterligare nästa år med kombination att ta mer poäng hemma så ser det avgjort bättre ut. Då kan vi nog börja prata medaljhopp alternativt europaspel.

Skulle gärna se att ÖSK satsade fullt ut på SV cupen nästa år också.

Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 10:40
Sekt.E//

När det gäller de 25 miljonerna i DIF så var det en medlemsomröstning om detta. Kapitalet vann stort och (tror han heter Tommy) blev ordförande igen. Samma kille som med sitt kapital förde Djurgården till de enorma framgångar de hade 2000-talets första hälft, innan han då blev bortröstad.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 10:28
Henrik(ÖSK)

Du verkar ha det svårt för Claes Eriksson, kan du berätta varför?

Själv vill jag ha Peter Gerhardsson som tränare i ÖSK nästa gång, både han och Claes räds inte att släppa in talanger tidigt.
Örebro Bastard on Parade
2009-12-02 09:53
Kurt von Traatt//

Det är svårt att prestera på topp en hel säsong. Om du nu ska jämföra med höstsäsongen 2008 så bör du jämföra det med den period under 2009 som ÖSK presterade som bäst, annars är ju din jämförelse missvisande.

ÖSKs sämsta matcher under 2009 har varit lika dåliga som när ÖSK var som sämst 2008. Nu har jag missat säsongens höjdpunkter och inte sett någon riktigt bra match av ÖSK, men överlag tycker jag att Svartvitt presterat på en jämnare nivå men kanske inte haft lika många topp-prestationer som hösten 2008. Bortaspelet har blivit mycket bättre, men det är inte genom samma fotboll som hemma på Behrnabeu. Dock är det ett stort steg i rätt riktning och Rom byggdes ju som sagt inte på en dag.

Jag har klagat en del tidigare på att ÖSK inte får med sig tillräckligt bra resultat mot de sämre lagen i tabellen. En viss person gav mig svart på vitt om att det inte är fallet för 2009 utan att vi faktiskt har ett bra resultat i år. Min känsla är att vi tidigare år haft svårt att vinna när vi förväntas vinna. Det har blivit bättre på den fronten i år även om det fortfarande kan förbättras.

Till nästa säsong hoppas jag på färre bottennapp, att man fortsätter prestera jämnt och att högstanivån kan höjas ännu en bit. Då är ÖSK en kandidat för topp-3!
Örebro Sekt. E
2009-12-02 09:13
Om vi rent hypotetiskt skulle få 25 millar likt dif. Då hoppas jag verkligen inte att vi skulle dela ut inflytande i klubben av den anledningen. Snacka om att sälja sin själ till högstbjudande och hänvisa till att "fotbollen blir mer och mer som företagande, det är marknadsekonomin som styr och vi behöver rediga företagskillar i vår styrelse". Bättre då att försöka optimera en styrelse utifrån en kravspec och sedan hoppas att den bidrar till en bra ekonomisk utveckling.

Om en snubbe från Degerfors vinner 100 miljoner skulle han ju kunna använda 25 av dem för att styra oss ner i bråddjupet.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 08:36
rirobban // Om ÖSK köper Zlatan & Messi och slutar 4:a nästa år har ÖSK också förbättrat/utvecklat sig jämfört med 2009. Allt är relativt.

Nu har jag inte räknat med ÖSK sista matcher. Men när jag gjorde en beräkning så hade ÖSK ett sämre poängsnitt säsongen 2009 än "höst-terminen" 2008.

Man kan vrida och vända på saker och en del saker är svåra att "bevisa". Att ÖSK tog fler poäng än 2008 i år är obestridligt och kan bevisas.

Om man väljer att göra vissa subjektiva bedömningar som T ex:

- Allsvenskan var sämre 2009. Lag som Helsingborg, Kalmar, Elfsborg,DIF,Bajen mfl hande ett sämre lag. IFK tappade flera nyckespelare.

AIK var bättre liksom nykomlingarna.

ÖSK hade nya spelare våren 2008 som Berra, Porokara, Kilen men tog inte särskilt många poäng ändå. Marginellt bättre än 2007.

Till hösten kom Staaf, Kim och Alvbåge. Dessutom fick man tillbaka Basse i högform som inte kunnat spela under våren. Det poängsnittet ÖSK hade den hösten är ungefär detsamma som 2009 (när jag räknade var det lägre 2009).

2009 tillkom Mackan, Sesay, Almebäck, Adriano, Bedoya, Wirtanen, Emra + att laget hade haft en säsong bakom sig med spelsystemet inkört. Ändå snittar man inte bättre (i en sämre allsvenska enligt mitt tycke)eller iaf inte mycket bättre (har inte räknat som sagt de sista matcherna och jämfört) än höstterminen 2008.

Jag väljer att jämför höstlaget 2008 med laget 2009 eftersom jag anser att det är så stor skillnad mellan vårlaget 2008 och höstlaget. Bara Alvbåge i mål istället för Westman betydde oerhört mycket.

Skulle jag ändå välja att jämför hela årets lag 2008 med 2009 skulle jag vilja påstå att ÖSK presterat mycket sämre 2009 sett till förutsättningarna.

Nu gnäller KvT igen! Visst, skiter jag i. Men jag vill bara bemöta dem som tycker ÖSK haft sådan utveckling 2009 resultatmässigt. För jag är böjd att inte hålla med sett till förutsättningarna.

Sen kan vi diskutera om laget som sådant spelar bättre på olika sätt (Sett till förutsättningarna)
nu än 2008.

Vill bara säga att jag hoppas på SM guld lika mycket som alla andra. Och ingen behöver hålla med det jag skrivit ovan Vill bara belysa att det finns fler sätt att betrakta saken. Jag använder nog denna "modell" för att se om laget utvecklat sig.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 08:34
IhuvetpåZidane // Jag tror DIF tom skulle få 25 mille. Men det kostar inflytande från finansiären eller den som ordnar det. Var det inte ordförande han skulle bli eller något i den stilen?
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 08:28
Har kanslister lågt förtroende och är generellt kända för att ljuga? :) Lägger mig inte i sakfrågan utan reagerade mer på det som sades att man inte kan lita på en fd kanslist. Känns lite konstigt att förtroende = typ av tjänsteutövning.
Jag brukar gå på människan man känner. Inte vad den gör för att försörja sig.

Städare skall man gapflabba åt om de hört/noterat något ;)

Ett tidningsbud kan aldrig vittna i en rättegång ? ;)
Örebro Aspen
2009-12-02 08:28
Henrik(ÖSK)//Kan bara skriva det jag tycker och upplever.
Har inte haft äran att delta in någon omröstning för fastställan av majoritet inom något diskussionsområde.
Wivallius
2009-12-02 08:20
Farsen//

Mittåt försvann väl härifrån för ett par månader sedan när "Kronblom-punkt" (Kronblom.), gav sig på ett stort antal skribenter härinne, framförallt Saywee, och som gjorde att minst ett halvdussin medlemmar gjorde längre uppehåll. Mittåt tillhör dem som aldrig kom tillbaks på grund av dessa låga påhopp.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-12-02 06:49
Vad hände med Mittåt? Brukade alltid lägga in bra fakta och ibland lite rättelser =)
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-12-02 02:41
Och Claes Eriksson...jag vet faktiskt inte vart man ska ta vägen.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-12-02 02:40
Aspen: tillåt mig att hånle. Tur då att majoriteten inte tycker som ni.

Hunter: Sjögren gör ett bra jobb. Om du tar en fd. kanslists ord för sanning är det din ensak. Jag tänker i varje fall inte befatta mig med det.
Örebro IhuvetpåZidane
2009-12-02 01:11
Synd att ÖSK inte har några givmilda sponsorer med bra resurser. Spelarinvest verkar mest handla om kaffepengar. Tråkigt! Se på Djurgården som får 15 friska miljoner trots en katastrofal säsong. Finns det verkligen ingen i den här stan med lite kapital och ÖSK-hjärta?
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-01 22:49
rirobban//

Om det var bra får vi aldrig svar på ;)

Men en sak är säker, truppen kommer att urholkas katastrofalt med 5 år till, så något SM-guld med dagens styre får vi inte uppleva, det känner jag mig säker på.
Annons: